Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ok, maar is dat dan niet omdat BMW hem überhaupt niet voor januari 2024 kan leveren in plaats van dat jij hem pas in januari 2024 wil hebben? In het eerste geval lijkt me dat niet meer dan logisch (BMW's probleem met supply chain en planning, niet het jouwe), in het laatste geval denk ik niet dat BMW zo coulant gaat zijn?
Dat klopt zeker en vast hoor in geval BMW maar ...
Zie hoger wat die andere persoon schreef en is tot nu toe ook altijd zo bij mij geweest.

Ik bestel een wagen die ik graag geleverd zou zien rond datum X - halen ze dan niet dan heb ik tot nu toe steeds een vervangvoertuig gekregen.
Komt de auto te vroeg ok maar ik hoef hem dan nog niet en wil de wagen pas op die datum zoals in contract gezet.
Ik begrijp dan ook niet alle commotie hierrond. Het is zeker NIET mijn bedoeling hier moeilijk te gaan doen over Tesla want voor mij te onbekend. Ik wil gewoon een wagen bestellen om te laten leveren in juli 2023 en dat die geleverd wordt aan de afgesproken prijs.
Ik ben bijvoorbeeld ook bij KIA gaan informeren voor de EV6 en daar kunnen (of konden?) ze nog dit jaar leveren maar is voor mij te snel en gevraagd toen als ik een bestelling plaats met levering in 2023 of dat kon en aan huidige prijs en dat was geen probleem.
Dus dat wil ik doen met een Y en dat was eigenlijk mijn vraag hoe dat regelen maar als ik het begrijp kan dat niet want als de wagen er is moet ik afhalen of nieuwe afspraak regelen binnen de 14 dagen ...

Dus geen idee hoe anderen dat doen die een nog bestaand contract hebben?
 
  • Like
Reactions: KrisL
Het verschil zit erin dat je bij BMW, VOLVO, KIA en al die andere traditionele merken bij een dealer besteld. Bij TESLA bestel je online en ga je je voertuig afhalen bij een SeC naar keuze. Tesla heeft dus (spijtig genoeg) geen enkele klantenbinding zoals bij de traditionele merken.
Dat deze laatsten iets extra doen om een klant te houden is dus mogelijk. Maar, kijk vooral de kleine lettertjes na want het zou je toch wel eens zuur kunnen opbreken...
 
  • Like
Reactions: KrisL
Het verschil zit erin dat je bij BMW, VOLVO, KIA en al die andere traditionele merken bij een dealer besteld. Bij TESLA bestel je online en ga je je voertuig afhalen bij een SeC naar keuze. Tesla heeft dus (spijtig genoeg) geen enkele klantenbinding zoals bij de traditionele merken.
Dat deze laatsten iets extra doen om een klant te houden is dus mogelijk. Maar, kijk vooral de kleine lettertjes na want het zou je toch wel eens zuur kunnen opbreken...
En daar betaal je bij een dealer dus ook voor. Bij Tesla is dat zo niet te bestellen en dus betaal je er ook niet voor.
Je kunt nu eenmaal bij Tesla niet van 2 walletjes eten; het contract uitdienen en toch nu al een prijs inlocken. Dus je moet gewoon iets langer wachten met bestellen @Voodoo077. Dan weet je ook precies wat je krijgt en wat je (LM) gaat betalen. Of zeg tussentijds je contract op/verkoop je auto wat eerder dan normaal, dan kun je de prijs van nu (en die van FSD ;)) vastzetten.
 
Vorig jaar eind mei besloten we een Ford MachE te kopen. Naar de dichtstbijzijnde Ford garage voor een proefrit. Dat kon nog niet, wanneer... dat was voor hun ook een vraag. Korting was 250€ en bestellen moest ook online. Informatie beperkte zich tot "het is de beste onder de EV's, neem dat maar van ons aan"...
- Levertijd? Einde van het jaar mijnheer. (you wish)
- Kan ik mee leven, wat met overname van onze Range Rover...
- Eens kijken, boekje, leeftijd, kilometers.... X€.
- En dan mag ik er blijven mee rijden tot de MachE geleverd wordt.
- Ah neen mijnheer, dat is vandaag achterlaten voor die prijs.
- En dan, hoe verplaats ik me de volgende 6 maanden?
- U kan misschien eens kijken tussen onze betrouwbare okkazies of wil je een wagen huren aan 600/maand?
- Dank u, u hoort nog van ons... NOT


Doorgereden naar Tesla Hasselt, een proefrit afgesproken, Overname geregeld en een eerlijk antwoord gekregen dat we particulier waarschijnlijk meer konden krijgen.
M3 in het SeC online besteld en 3 weken later de Range Rover verkocht en de dag erna de Model 3 opgehaald...

Dit maar om het verschil tussen Dealer en Sec weer te geven....
 
Ik wil gewoon een wagen bestellen om te laten leveren in juli 2023
Ik wou ook mijn MY wagen niet eerder dan eind juni. Ik heb wekelijks de site gecheckt en toen op 3 maart de levertermijn op juli stond heb ik besteld. 2 weken later kreeg ik de kans om een wagen van mijn configuratie te krijgen die geannuleerd werd. Ik heb het aanbod afgewezen. Een paar weken geleden, was mijn levertijd 15-30 juni. Omdat het ondertussen goed uitkwam heb ik niet gereageerd op deze vervroeging. Ik heb hem op 20/6 afgehaald.
Je hebt het zelf dus wel wat in de hand.
Besef wel dat Tesla continu verbeteringen doorvoert. Denk aan AP en de 4680 batterij. De verbeteringen gaan dan in voor alle wagens die op dit moment geproduceerd worden. Die verbeteringen houden vaak prijsverhogingen in. Ondertussen is er ook schaarste, je moet dan meer betalen om toch beleverd te worden (Tesla moet ook meer betalen om beleverd te worden met grondstoffen). There is no such thing as a free meal.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: KrisL and Voodoo077
Wat een BS!
Als ik vandaag een auto koop dan betaal ik die prijs of ze die nu morgen leveren of binnen 2 jaar!
Bij diverse merken (VAG group bijvoorbeeld) staat al enkele maanden aangekondigd dat de prijzen niet vast zijn.
 

Attachments

  • 010D32D2-D3E3-4301-B01C-9D122191C511.jpeg
    010D32D2-D3E3-4301-B01C-9D122191C511.jpeg
    52.9 KB · Views: 76
  • Like
Reactions: joostvgh and Phil V
Wat een BS!
Als ik vandaag een auto koop dan betaal ik die prijs of ze die nu morgen leveren of binnen 2 jaar!
Over BS gesproken. :rolleyes:
Als het zo zit, bestel ik alvast de auto's voor de rest van mijn leven. Eentje voor 2027. De volgende mogen ze leveren in 2032, 2037 en 2042 ( hopelijk haal ik die laatste ook nog.) Dit kost me nu slechts 4x 250€
 
Over BS gesproken. :rolleyes:
Als het zo zit, bestel ik alvast de auto's voor de rest van mijn leven. Eentje voor 2027. De volgende mogen ze leveren in 2032, 2037 en 2042 ( hopelijk haal ik die laatste ook nog.) Dit kost me nu slechts 4x 250€
Waaro mis dat BS?🤣

Wat ik heb gezegd is dat als ik vandaag een wagen bestel dat ik dan verwacht die te ontvangen aan de afgesproken prijs. Of ze die nu morgen leveren of binnen 2 jaar. Ik begrijp ook wel dat ik vandaag geen wagen kan bestellen voor binnen x aantal jaren.
Ik wou enkel een Tesla model Y in juli 2023 ter vervanging van mijn huidige contract. Ik wil gewoon zeker zijn dat ik dan een wagen heb en niet zonder wagen zit. Is dat dan geen logische vraag? Zoals ik hoger vermeld als ik nu bij BMW bestel dan zit ik al over de deadline - pas januari 2024 - en moet dus een oplossing zoeken in die tussentijd maar dat weet ik nu al en dus kan ik daarvoor zorgen. Ik weet ook bij hun dat ik moet bestellen ten laatste oktober want vanaf 1 november zijn er hogere prijzen. Deze zijn NIET van toepassing op bestellingen van voor die datum. Dus prijs bij aankoop = prijs bij aflevering in 2023 of 2024.
Idem bij KIA prijs bestelling = prijs levering!

Ondertussen al meer dan duidelijk dat Tesla anders werkt en dat was de reden van hier aanwezig te zijn om wat constructieve hulp te krijgen zoals van Phil V, KrisL of Krisja... waarvoor dank!

Ik zal gewoon naar een SeC gaan in de hoop dat ze me daar wel uitleg kunnen geven wanneer ik dien te bestellen voor een levering in juli 2023.
Of ik die nu alvast kan bestellen met die datum ... zien wat er mogelijk is.
 
Last edited:
Vorig jaar eind mei besloten we een Ford MachE te kopen. Naar de dichtstbijzijnde Ford garage voor een proefrit. Dat kon nog niet, wanneer... dat was voor hun ook een vraag. Korting was 250€ en bestellen moest ook online. Informatie beperkte zich tot "het is de beste onder de EV's, neem dat maar van ons aan"...

Dit maar om het verschil tussen Dealer en Sec weer te geven....
Ik kan alleen maar zeggen dat je nu een veel betere wagen hebt. Ik heb de Mach-E wel getest en was een zware tegenvaller.
 
  • Like
Reactions: Gumball
De definitieve bevestiging van wanneer je nu juist moet bestellen om in juli 2023 uw auto te hebben gaan ze u nergens kunnen geven. Ook niet in een SeC
Het enige dat ze kunnen doen is een schatting maken.
In het uitdelen van "Disagrees" ben je in ieder geval de kampioen. :p Typisch voor figuren die anoniem op een forum rondhangen. :rolleyes:
Ik ben er niet mee begonnen maar ik reageer gewoon met een disagree op mensen die agressief reageren of naast de kwestie antwoorden. Die vinden dat mijn vragen overbodig zijn of een luxe-probleem!
Als je wil weten wie ik ben dan stuur je me maar een PM dan is het niet meer anoniem...

Op andere fora zie ik er wekelijks posten dat ze hun VIN nog niet hebben ... er is er zelf één die dat dagelijks doet en nu vandaag gepost heeft dat hij eindelijk achter zijn wagen mag ... of altijd dezelfde vragen posten die al ettelijke keren behandeld zijn.
Dat je daarover ontevreden zou zijn ok maar als ik al niet meer mag vragen wat ik moet doen om een wagen te bestellen met een vermoedelijke leverdatum en aan de prijs van moment van bestelling want ik ken de procedures bij Tesla niet dan tja ....

En nu stop ik daarmee en terug on-topic over de Y
👍
 
Uitstellen komt met een kost.
  • Ofwel wordt de productie uitgesteld tot wanneer jij de levering wil, maar door de inflatie zullen de grondstoffenprijzen stijgen en de marge zal dus afnemen
  • Ofwel wordt de productie nu al uitgevoerd en hebben ze die voorgefinancierd (=kost) en moeten ze die stockeren (=kost)
Bij Tesla zouden ze voor de laatste optie moeten gaan want de design zal wijzigen. Tesla voert in tegenstelling tot andere merken dagelijks wijzigingen uit. Als de design wijzigt, moet mogelijks de prijs stijgen of misschien krijg je een andere wagen dan besteld en ga je daar over klagen. Zo zijn er in het verleden zelfs kleuren geschrapt.
Als een dealer 2 jaar kan uitstellen, dan is dat omdat zijn marge te hoog is en die betaal jij. Niemand verkoopt met verlies. Ik ga liever bij een merk waar er geen dealermarge of mogelijke uitstelkost in de prijs berekend zit.
 
Een volledig andere vraag dan alle zaken rond bestellen etc...

Ik ben op zoek naar een TesMat, TesCamp of Dreamcase voor Tesla model Y. Paar maand geleden had ik die gezien op Amazon.nl, nu kan ik alleen 1 persoonsmodel terugvinden. Als ik online bestel bij hen direct komt er een ferme shipping cost bij die me toch wat te veel is. Mensen die weten waar je een van die merken in Europa kunt krijgen?
 
Een volledig andere vraag dan alle zaken rond bestellen etc...

Ik ben op zoek naar een TesMat, TesCamp of Dreamcase voor Tesla model Y. Paar maand geleden had ik die gezien op Amazon.nl, nu kan ik alleen 1 persoonsmodel terugvinden. Als ik online bestel bij hen direct komt er een ferme shipping cost bij die me toch wat te veel is. Mensen die weten waar je een van die merken in Europa kunt krijgen?
Wij hebben ooit in de MS een topmatras van een boxspring uit Ikea gelegd. Stevig genoeg om goed te slapen, zacht genoeg om zich aan de vorm van de laadruimte aan te passen.
 
Een volledig andere vraag dan alle zaken rond bestellen etc...

Ik ben op zoek naar een TesMat, TesCamp of Dreamcase voor Tesla model Y. Paar maand geleden had ik die gezien op Amazon.nl, nu kan ik alleen 1 persoonsmodel terugvinden. Als ik online bestel bij hen direct komt er een ferme shipping cost bij die me toch wat te veel is. Mensen die weten waar je een van die merken in Europa kunt krijgen?
Ik had voor de MS een luchtbed van de decathlon gekocht. Werkt prima.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik had voor de MS een luchtbed van de decathlon gekocht. Werkt prima.

Een volledig andere vraag dan alle zaken rond bestellen etc...

Ik ben op zoek naar een TesMat, TesCamp of Dreamcase voor Tesla model Y. Paar maand geleden had ik die gezien op Amazon.nl, nu kan ik alleen 1 persoonsmodel terugvinden. Als ik online bestel bij hen direct komt er een ferme shipping cost bij die me toch wat te veel is. Mensen die weten waar je een van die merken in Europa kunt krijgen?

Ik gebruik Self inflatable mat die zijn eenvoudig neergelegd en ingevouwen. hoef je ook niet met een pompje aan de slag.
Nadeel is dat de MS een ongelijke laadvloer heeft. Dat heb ik opgelost met kussens
 
Ik ben er niet mee begonnen maar ik reageer gewoon met een disagree op mensen die agressief reageren of naast de kwestie antwoorden. Die vinden dat mijn vragen overbodig zijn of een luxe-probleem!
Als je wil weten wie ik ben dan stuur je me maar een PM dan is het niet meer anoniem...

Op andere fora zie ik er wekelijks posten dat ze hun VIN nog niet hebben ... er is er zelf één die dat dagelijks doet en nu vandaag gepost heeft dat hij eindelijk achter zijn wagen mag ... of altijd dezelfde vragen posten die al ettelijke keren behandeld zijn.
Dat je daarover ontevreden zou zijn ok maar als ik al niet meer mag vragen wat ik moet doen om een wagen te bestellen met een vermoedelijke leverdatum en aan de prijs van moment van bestelling want ik ken de procedures bij Tesla niet dan tja ....

En nu stop ik daarmee en terug on-topic over de Y
👍
Als dit je kan helpen: ik heb vorige week een rode MYP besteld (via leasing), leverdatum die ik (van leasingm'ij) heb gekregen is 1 juni 2023... Dus dat ligt dan toch niet zo heel ver van jouw datum?
 
  • Like
Reactions: Voodoo077