Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Een Kia met een Tesla vergelijken is m.i. een no-go (spreek ik uit ervaring).

De restwaarde van een Tesla is toch nog steeds erg hoog? Of heb jij het expliciet over de inruilwaarde?
De restwaarde is hoog, wat Tesla zelf er voor wil geven niet 😅

Heb je een EV6 gereden? Want die zit echt heel goed in elkaar. Zou het zelf niet kopen maar is een serieus alternatief.
 
  • Like
Reactions: DM231191
De restwaarde is hoog, wat Tesla zelf er voor wil geven niet 😅

Heb je een EV6 gereden? Want die zit echt heel goed in elkaar. Zou het zelf niet kopen maar is een serieus alternatief.
Ik vond de kofferbak van de EV6 veel te klein om bruikbaar te zijn. Zou er simpelweg mijn trolley en golftas niet in krijgen, laat staan de bagage voor een korte of lange vakantie met vier personen.

Ook was het lane keep assist systeem veel te agressief op de provinciale wegen die mijn omgeving rijk is. Met een Model 3 was dat geen probleem.

Als kers op de taart kreeg ik tijdens de proefrit een BMS warning en moest direct bij de dealer langs. Op een nagelnieuwe EV6.

Eerlijk gezegd denk ik dat de Niro de betere Kia EV is.
 
  • Informative
Reactions: Niek
Vorige week werd de trekhaak door Tesla gemonteerd. Stekker lijkt wel niet aangesloten.
Ik test via mijn fietsrek (Thule). Die heeft een 7-pins-aansluiting.
Ook een nieuwe Thule adapter 13 naar 7 pin gekocht, het zou daar nog kunnen aan liggen ook.
Ik dacht dat de aanhangermodus automatisch geactiveerd werd bij aankoppelen, maar dat gebeurt niet. Ik heb ook getest na manueel aanhangermodus op te zetten. Werkt ook niet.
Ik heb dan de stekker uitgemeten terwijl de lichten aan stonden. Geen spanning.
Iemand ervaring? Zou de adapter niet gedetecteerd worden?
De Teslapartner komt hem volgende week ophalen om naar de keuring te rijden (inbegrepen in de montageprijs). Wordt de elektriciteit ook gekeurd? Misschien wacht ik wel tot na de keuring, dan weet ik zeker of het al dan niet aan de montage ligt. Indien niet, wil ik nog een 13-pins stekker op mijn fietsrek plaatsen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vraag over een zonnescherm voor het panorama dak in de Model Y.

We gaan naar zuid Europa. Nu overweeg ik om zo'n zonnescherm aan te schaffen. Maar ik hik er tegenaan.

- is het echt nodig.
- wat zijn de ervaringen.

Vooral ook dat laatste punt. Online zie ik ze tussen de 30 en 100 euro, maar geen een heeft enigszins bruikbare reviews.

Zijn er hier al 'lotgenoten' die zo'n ding besteld hebben en er ervaring mee hebben?
 
Mijn Model X wordt in maart 5 jaar en omwille van de bijtelling (en levertijden) ben ik zoek naar een nieuwe auto. Natuurlijk is de Model Y de meest serieuze optie, maar zijn er mensen die andere auto's hebben. overwogen? En zo ja, welke? Ben zelf nog even bij de BMW iX3 gaan kijken, maar daar was ik in 3 minuten klaar (en dat kwam niet eens door de verkoper die echt niets van elektrisch wist). Ik wil nog even kijken naar de Mustang Mach E, maar hebben jullie nog meer opties bekeken?

Mijn Model X met 22" inch zomerbanden, 20" winterset, CCS upgrade en infotainment upgrade met (tegen die tijd) 100K km op de teller moet er in maart 2023 uit. Hoe hebben jullie je auto verkocht? de gegarandeerde restwaarde van Tesla lijkt me iets aan de lage kant, dus sta open voor alle andere opties.
Ik heb het één en ander overwogen ter vervanging van mijn MS :
- Audi etron GT: rijdt ok, veel te klein, veel te kleine koffer;
- Taycan Cross Turismo: rijdt ok maar ook te klein (en mijn MS rijdt beter vind ik behalve als je echt sportief wil gaan rijden);
- BMW ix50: dit was voor mij het beste alternatief: rijdt aangenaam, veel ruimte, zit goed in elkaar. Wel wat kleine koffer voor zo een grote auto. Design kan iedereen zien;
- Tesla Y: dit is het dan uiteindelijk geworden omdat het het meest complete pakket is (ruimte, koffer, gemak). Ben voor de P gegaan zonder dat ik die heb kunnen testen maar had gehoord van Teslabjorn dat die comfortabeler rijdt dan de LR.

Mustang kon dacht ik niet meer besteld worden.

Audi gaat ook de originele etron vernieuwen, wordt nu een Q8 etron met - volgens de verkoper - groter batterijpack en betere efficiëntie, dus misschien is dat ook iets om nog even op te wachten? Zou eind deze maand gecommercialiseerd worden.
 
Vraag over een zonnescherm voor het panorama dak in de Model Y.

We gaan naar zuid Europa. Nu overweeg ik om zo'n zonnescherm aan te schaffen. Maar ik hik er tegenaan.

- is het echt nodig.
- wat zijn de ervaringen.

Vooral ook dat laatste punt. Online zie ik ze tussen de 30 en 100 euro, maar geen een heeft enigszins bruikbare reviews.

Zijn er hier al 'lotgenoten' die zo'n ding besteld hebben en er ervaring mee hebben?
Staat wel wat filmpjes van op YouTube, schijnt best wel wat te schelen qua hitte/werking van de airco/etc, zowel tijdens het rijden als je wat langer bent (je zit niet zo in de hitte) en als de auto in de zon geparkeerd staat.

Persoonlijk zou ik eentje nemen die uit 2 delen bestaat ivm het inzakken in het midden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Vorige week werd de trekhaak door Tesla gemonteerd. Stekker lijkt wel niet aangesloten.
Ik test via mijn fietsrek (Thule). Die heeft een 7-pins-aansluiting.
Ook een nieuwe Thule adapter 13 naar 7 pin gekocht, het zou daar nog kunnen aan liggen ook.
Ik dacht dat de aanhangermodus automatisch geactiveerd werd bij aankoppelen, maar dat gebeurt niet. Ik heb ook getest na manueel aanhangermodus op te zetten. Werkt ook niet.
Ik heb dan de stekker uitgemeten terwijl de lichten aan stonden. Geen spanning.
Iemand ervaring? Zou de adapter niet gedetecteerd worden?
De Teslapartner komt hem volgende week ophalen om naar de keuring te rijden (inbegrepen in de montageprijs). Wordt de elektriciteit ook gekeurd? Misschien wacht ik wel tot na de keuring, dan weet ik zeker of het al dan niet aan de montage ligt. Indien niet, wil ik nog een 13-pins stekker op mijn fietsrek plaatsen.

Vroeger was het eenvoudig, bestaande voedingen aftakken en het werkt.
Tegenwoordig zit er een module tussen met een (separate) zekering -> bij onze M3 links achter in de koffer. Als deze zekering eruit gaat stopt de gehele 7/13-polige stekker ermee. Misschien handig om deze zekering alvast te checken. (lijkt me meest waarschijnlijke oorzaak bij uitval gehele systeem)

Eventueel massa van stekker naar massa auto controleren (dan zou ook alles uitvallen)

Ik verwacht niet dat de adapter (13/7 pin) de oorzaak is maar dat zou je toch ook beter even kunnen checken idd. Door andere adapter te testen of een 13-polige verbruiker rechtstreeks aan te sluiten.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Vorige week werd de trekhaak door Tesla gemonteerd. Stekker lijkt wel niet aangesloten.
Ik test via mijn fietsrek (Thule). Die heeft een 7-pins-aansluiting.
Ook een nieuwe Thule adapter 13 naar 7 pin gekocht, het zou daar nog kunnen aan liggen ook.
Ik dacht dat de aanhangermodus automatisch geactiveerd werd bij aankoppelen, maar dat gebeurt niet. Ik heb ook getest na manueel aanhangermodus op te zetten. Werkt ook niet.
Ik heb dan de stekker uitgemeten terwijl de lichten aan stonden. Geen spanning.
Iemand ervaring? Zou de adapter niet gedetecteerd worden?
De Teslapartner komt hem volgende week ophalen om naar de keuring te rijden (inbegrepen in de montageprijs). Wordt de elektriciteit ook gekeurd? Misschien wacht ik wel tot na de keuring, dan weet ik zeker of het al dan niet aan de montage ligt. Indien niet, wil ik nog een 13-pins stekker op mijn fietsrek plaatsen.
Ik zou direct terug gaan.
Moet gewoon werken en de aanhangermodus moet ook automatisch inschakelen.
 
Mijn EDD is verschoven van aug - okt naar dec - jan ;-) Nou hopelijk gaat die over een paar dagen weer terug.
Hoort meer hier thuis denk ik...
 
Ik zou direct terug gaan naar SeC en niks zelf uitzoeken. Ze moeten het gewoon in orde maken, want je kwam voor een werkende trekhaak (en aangesloten bekabeling) en dat heb je niet gekregen.

Ik zou direct terug gaan.
Moet gewoon werken en de aanhangermodus moet ook automatisch inschakelen.
Het is maar dat de Tesla partner hem volgende week thuis ophaalt om naar de keuring te rijden en het lukte mij niet om daarvoor een afspraak te krijgen. En als het inderdaad een setting of zekering was zou het dom zijn om daarvoor moeilijk te doen.
Ik heb nu wel een telefonische afspraak gekregen voor donderdag.

Zijn er eigenlijk mensen waarbij d3 adapter wel werkt?
 
Het is maar dat de Tesla partner hem volgende week thuis ophaalt om naar de keuring te rijden en het lukte mij niet om daarvoor een afspraak te krijgen. En als het inderdaad een setting of zekering was zou het dom zijn om daarvoor moeilijk te doen.
Ik heb nu wel een telefonische afspraak gekregen voor donderdag.

Zijn er eigenlijk mensen waarbij d3 adapter wel werkt?
Bij mij hebben ze de electriciteit niet nagekeken. Gewoon dat de trekhaak stevig bevestigd is of niet.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Mijn Model X wordt in maart 5 jaar en omwille van de bijtelling (en levertijden) ben ik zoek naar een nieuwe auto. Natuurlijk is de Model Y de meest serieuze optie, maar zijn er mensen die andere auto's hebben. overwogen? En zo ja, welke? Ben zelf nog even bij de BMW iX3 gaan kijken, maar daar was ik in 3 minuten klaar (en dat kwam niet eens door de verkoper die echt niets van elektrisch wist). Ik wil nog even kijken naar de Mustang Mach E, maar hebben jullie nog meer opties bekeken?

Mijn Model X met 22" inch zomerbanden, 20" winterset, CCS upgrade en infotainment upgrade met (tegen die tijd) 100K km op de teller moet er in maart 2023 uit. Hoe hebben jullie je auto verkocht? de gegarandeerde restwaarde van Tesla lijkt me iets aan de lage kant, dus sta open voor alle andere opties.
Ik heb eind vorig jaar een MY geleverd gekregen en i.v.m. matige inruilwaarde bij Tesla en de terugbetaling van MIA besloten de MX pas dit jaar te verkopen. Dat heeft Martijn voor mij uitstekend geregeld (LeaseBijtellingVriendelijk.nl). Als je geen haast hebt, het duurde wel een tijdje voordat de MX verkocht werd, krijg je uiteindelijk een prima verkoopwaarde. Verschil met de gegarandeerde restwaarde bij Tesla was meer dan € 20.000.

Op de shortlist voor de koop van een nieuwe stonden bij mij naast de MY de iX3, de Ioniq 5 en de EV6. Met de eerste drie heb ik een uitgebreide testrit gedaan, waarbij wat mij betreft de iX3 volledig door het ijs zakte. De Ioniq 5 is een prima EV maar legt het af tegen de MY op verbruik, stuurinrichting en software. In de EV6 heb ik gezeten op de EV experience september vorig jaar, maar ik vond de ruimte achterin erg tegen vallen. De achterbank heeft hetzelfde probleem als de bank in de M3. De zitting is te laag waardoor je benen in een onnatuurlijke hoek omhoog staan.
 
Maar ja, wie zit er bij jou nog achterin Jan?
Gisteren ook de knoop doorgehakt en met het oog op de (naar mijn verwachting nog wel even) doorzettende daling van de Euro (en dus duurder wordende europese Tesla's) een bestelling in een kleur die volgend jaar pas uitkomt in Berlijn geplaatst. (zie hieronder). Moet alles wel meezitten wil ik 'm ook afnemen, waaronder de opbrengst van mij model 3. Maar je kan 'm maar beter (zover mogelijk weg) gelockt hebben. (met FSD weer)
 
Ik zit er ook over te denken. In december moet ik of mijn MS naar privé halen (vanuit BV) of inruilen op een nieuwe MY...

Voordeel van MS houden: ik reed met mijn Mondeo ook 10 jaar, dat moet deze ook makkelijk kunnen, zeker als ik nu nog geen 100K heb gereden (corona effect). Ik heb ook gratis superchargen en heb CCS retrofit, HW3 en FSD...

Voordeel nieuwe auto: up to date qua camera's, accu, scherm enz... Lagere catalogusprijs waardoor bijtelling behapbaar is en hij later tegen klein bedrag naar privé kan.

Ik zal wel de luxe van de MS missen (twee schermen, omvang enz).

Ik denk rustig verder....
 
Last edited:
Ik zit er ook over te denken. In december moet ik of mijn MS naar privé halen (vanuit BV) of inruilen op een nieuwe MY...

Voordeel van MS houden: ik reed met mijn Mondeo ook 10 jaar, dat moet deze ook makkelijk kunnen, zeker als ik nu nog geen 100K hen (corona effect). Ik heb ook gratis superchargen en heb CCS retrofit, HW3 en FSD...

Voordeel nieuwe auto: up to date qua camera's, accu, scherm enz... Lagere catalogus prijs waardoor bijtelling behapbaar is en hij later tegen klein bedrag naar privé kan.

Ik zal wel de luxe van de MS missen (twee schermen, omvang enz).

Ik denk rustig verder....
Zou ik niet te lang over nadenken. Overhevelen naar privé en genieten, zeker met minder dan 100.000 km.
Tuurlijk nieuwe hardware is ook gaaf, maar dat heb je na 4 jaar weer. Lijkt wel een nieuwe mobiel iedere 2 jaar.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Vorige week werd de trekhaak door Tesla gemonteerd. Stekker lijkt wel niet aangesloten.
Ik test via mijn fietsrek (Thule). Die heeft een 7-pins-aansluiting.
Ook een nieuwe Thule adapter 13 naar 7 pin gekocht, het zou daar nog kunnen aan liggen ook.
Ik dacht dat de aanhangermodus automatisch geactiveerd werd bij aankoppelen, maar dat gebeurt niet. Ik heb ook getest na manueel aanhangermodus op te zetten. Werkt ook niet.
Ik heb dan de stekker uitgemeten terwijl de lichten aan stonden. Geen spanning.
Iemand ervaring? Zou de adapter niet gedetecteerd worden?
De Teslapartner komt hem volgende week ophalen om naar de keuring te rijden (inbegrepen in de montageprijs). Wordt de elektriciteit ook gekeurd? Misschien wacht ik wel tot na de keuring, dan weet ik zeker of het al dan niet aan de montage ligt. Indien niet, wil ik nog een 13-pins stekker op mijn fietsrek plaatsen.
Ik heb dezelfde ervaring met mijn MYLR Tesla is nu bezig om het probleem te verhelpen. in mijn geval is het probleem is in ieder geval groter dan een probleem in de connector. Mogelijk is een computer niet voorbereid op een trekhaak
 
  • Like
Reactions: Phil V