Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Een “blade” batterij van het merk BYD. Dit is ook een LFP batterij van ca. 58-60 kWh (net als in de M3SR), maar deze specifieke batterij is nog niet eerder gebruikt door Tesla. Ik ga er overigens vanuit dat deze ook regelmatig tot 100% geladen kan worden.
 
Last edited:
Gezien de prijs zou ik denken dat het een auto uit Berlijn is, echter autoweek heeft het alsnog over mic uitvoering.. Wat denken jullie?

Ik twijfel zelf om mijn 3 SR+ 2021 in te ruilen, geld wat ik moet bijleggen zal minimaal zijn maar bouwkwaliteit vind ik wel belangrijk vandaar dat ik me afvraag als dit model niet uit Duitsland komt of ik niet beter nog een jaartje wacht.
 
Ik denk Berlijn, gezien het nieuwsbericht bij post 1784 en de prijs (lager dan M3SR). Voor wat betreft de bouwkwaliteit zou ik een MIC trouwens niet laten staan. Die is gewoon uitstekend.
Peter85 hoeveel haal je ongeveer met je auto?
Ben verrast door dit artikel dat de batterij zou "maar" 60 tov 75 zijn in de huidige.
Is 20% minder maar als ik zie dat op papier de LR 565 km doet, dat -20% = 452
Dus is de voorgestelde 455 km logisch.
Maar ze gaan dan uit van een zeer gunstige consommatie...
 
Peter85 hoeveel haal je ongeveer met je auto?
Ben verrast door dit artikel dat de batterij zou "maar" 60 tov 75 zijn in de huidige.
Is 20% minder maar als ik zie dat op papier de LR 565 km doet, dat -20% = 452
Dus is de voorgestelde 455 km logisch.
Maar ze gaan dan uit van een zeer gunstige consommatie...
Het verschil in range wordt nog kleiner als het idd een LFP batterij is die je tot 100% kunt opladen ipv 85% voor de batterij in de LR en de P.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Vergeet niet dat de SR ook wat lichter is (ca. 60kg volgende typegoedkeuring). Ik rij zo’n 400 tot 525 werkelijke km met 100% acculading in de LR. Lange ritten met cruise op 110 km/h richting de 525, bij veel korte ritten eerder richting die 400km. Voor dagelijks verkeer laad ik thuis tot 85%.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
bouwkwaliteit vind ik wel belangrijk vandaar dat ik me afvraag als dit model niet uit Duitsland komt of ik niet beter nog een jaartje wacht.
Is er iets mis met de MIC bouwkwaliteit
Het verschil in range wordt nog kleiner als het idd een LFP batterij is die je tot 100% kunt opladen ipv 85% voor de batterij in de LR en de P.
Hou er rekening mee dat dit genormaliseerde range is. De MY gaat door zijn hoogte in verhouding meer afwijken van die norm als je van die ‘ideale’ omstandigheden afwijkt dan een MS en M3.
Mijn MYLR doet het ondanks 20% meer theoretische range niet zo veel beter aan Vmax+5 dan mijn MS90D.
 
Is er iets mis met de MIC bouwkwaliteit

Hou er rekening mee dat dit genormaliseerde range is. De MY gaat door zijn hoogte in verhouding meer afwijken van die norm als je van die ‘ideale’ omstandigheden afwijkt dan een MS en M3.
Mijn MYLR doet het ondanks 20% meer theoretische range niet zo veel beter aan Vmax+5 dan mijn MS90D.

Beter dan Fremont verwacht ik, maar de duitse kwaliteit lijkt mij de beste.

Hoe dan ook, ik heb hem maar besteld. Helaas 1e nare levering gehad met issues met mijn model 3, vandaar mijn kleine zorgen.
 
Ik ga uit van een bewuste prijsstrategie van Tesla. Er zal wellicht een reden zijn waarom ze in NL/BE/FR juist SR’s willen verkopen en bijvoorbeeld in DU juist de LR?
Ik denk dat het te maken heeft met subsidies in Duitsland.

De SR is goedkoper omdat het geen import is. Uiteindelijk is het ook de bedoeling om meer vraag te hebben naar modellen die hier gebouwd worden, zodat de productie mee opgeschroefd kan worden.
 
Kreeg vandaag een mail van Tesla:

De goedkoopste versie van de model Y vanaf 50.995,- euro (achterwiel aandrijving)
Verleiding is groot, maar blijf bij mijn oude S.
Zeer verleidelijk voor mij ook. Ik zie dat we hebben +/- even oude S.
Ik hou een tabel met alle kosten, en heb erin ook een "simulatie" om te vergelijken met een nieuwe.
Met de LR Y, kom ik financieel, met gerekend een nieuwe DU (7k) & batterij (22k) binnen de 5 volgende jaren, veel goedkoper uit met mijn S. Dus omdat ik liever de S heb, was ik blij, dat mijn emotionele keuze (grotendeels) om de S zo lang mogelijk te houden, ook financieel niet zo gek was.

Maar met dit nieuwe prijs van de Y is het nu financieel virtueel identiek. (*)

Dus nu is het financieel argument eigenlijk verdwenen. (**)

Ik ken de positieve van een nieuwe Y: even ruim als oude RWD S kwa koffers, ruimer voor passagiers achterin (wat belangrijker is geworden, nu dat de kinderen tussen 1.75 & 1.90 zijn), trek haak, sneller laden (alhoewel, ben benieuwd hoe die CATL LFP gaan laden), MCU3.
Maar de look van de S en comfort is imho veel beter. Geen phantom brakes, perfect auto ruitenwissers, jacht floor, AP1 (FSD/AEP zijn voor wat ik zie & lees nog ver van AP1 kwa comfort), open dak.

Of heb ik het mis? Ik hoor graag argumenten voor/tegen.

(*) ja, ik reken ook kost van Suc & Premium connectitity, die nu gratis zijn.
(**) behalve als DU en batterij niet vervangen moeten worden in de 5 jaren, maar dat geloof ik niet.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Beter dan Fremont verwacht ik, maar de duitse kwaliteit lijkt mij de beste.

Hoe dan ook, ik heb hem maar besteld. Helaas 1e nare levering gehad met issues met mijn model 3, vandaar mijn kleine zorgen.
Ik twijfel zelf ook. Mijn huidige is een sr+ van Dec 2021. Trekhaak en rood. Heb je al een overnameprijs van Tesla voor jou 3?
Momenteel nog even in Noorwegen op verlof.
In ben benieuwd wat Tesla België van prijs geeft voor mijn huidige.
 
Tijdje terug een inruilvoorstel aangevraagd ja: € 41.100,00.

Persoonlijk denk ik dat dit gezien de prijsverhogingen en levertijden van de Model 3 nog steeds wel realistisch is. Maar we gaan het zien, mijn levering voor de Y staat gepland tussen 05-11 en 30-12, dus ik ga het tegen die tijd opnieuw aanvragen.
 
  • Like
Reactions: Robina
Zeer verleidelijk voor mij ook. Ik zie dat we hebben +/- even oude S.
Ik hou een tabel met alle kosten, en heb erin ook een "simulatie" om te vergelijken met een nieuwe.
Met de LR Y, kom ik financieel, met gerekend een nieuwe DU (7k) & batterij (22k) binnen de 5 volgende jaren, veel goedkoper uit met mijn S. Dus omdat ik liever de S heb, was ik blij, dat mijn emotionele keuze (grotendeels) om de S zo lang mogelijk te houden, ook financieel niet zo gek was.

Maar met dit nieuwe prijs van de Y is het nu financieel virtueel identiek. (*)

Dus nu is het financieel argument eigenlijk verdwenen. (**)

Ik ken de positieve van een nieuwe Y: even ruim als oude RWD S kwa koffers, ruimer voor passagiers achterin (wat belangrijker is geworden, nu dat de kinderen tussen 1.75 & 1.90 zijn), trek haak, sneller laden (alhoewel, ben benieuwd hoe die CATL LFP gaan laden), MCU3.
Maar de look van de S en comfort is imho veel beter. Geen phantom brakes, perfect auto ruitenwissers, jacht floor, AP1 (FSD/AEP zijn voor wat ik zie & lees nog ver van AP1 kwa comfort), open dak.

Of heb ik het mis? Ik hoor graag argumenten voor/tegen.

(*) ja, ik reken ook kost van Suc & Premium connectitity, die nu gratis zijn.
(**) behalve als DU en batterij niet vervangen moeten worden in de 5 jaren, maar dat geloof ik niet.
Maar de batterij is toch 12k (refurbished) bij Tesla?

Zelf neem ik ook verzekering mee in de berekening. Die is voor de 7 jaar oude S een stuk goedkoper dan voor een nieuwe Y.

Wat is een DU? Drive Unit... ;) had ik moeten weten. Maar die hoef niet zomaar vervangen te worden.

De range van de SR Y is heel netjes. Optreksnelheid ligt wat laag.
De afwerking van de Y is echt een stuk beter dan de S
Qua uiterlijk vind ik de S wel mooier.

Nu ook een snelle berekening gemaakt met aannames en voor de komende 5 jaar (uitgangspunt) is de Y zo'n 13.000 euro duurder dan doorrijden met S.
A.d.a.k. wel een nieuwe auto voor minder dan 3000 euro per jaar.
 
Last edited:
Maar de batterij is toch 12k (refurbished) bij Tesla?
Klopt, maar een nieuwe is 22k. Ik zou geen refurbished nemen. Ik lees te veel getuigen van refurbished die na een of 2 jaar opnieuw stuk gaan. Plus traag laden en beperkte range.

Zelf neem ik ook verzekering mee in de berekening. Die is voor de 7 jaar oude S een stuk goedkoper dan voor een nieuwe Y.
Goeie punt, had er niet aangedacht.

Wat is een DU? Drive Unit... ;) had ik moeten weten. Maar die hoef niet zomaar vervangen te worden.

Nee, maar die gaan ook stuk buiten garantie, volgens sommige threads. Niet zo vaak als de batterij maar ik gaat ervan uitt dat het zou stuk gaan.
De range van de SR Y is heel netjes.
Sowieso beter dan onze S85 👌
Optreksnelheid ligt wat laag.
Ja dat is idd verrassend traag. Maar ik zou toch ermee kunnen leven.
De afwerking van de Y is echt een stuk beter dan de S

Afwerking zeker. Maar gevoel moet zeker anders zijn. Geen tweede scherm zal toch aanpassen zijn.
Qua uiterlijk vind ik de S wel mooier.
Idd. Maar van de zijkant en achterkant vind ik het ok.
Nu ook een snelle berekening gemaakt met aannames en voor de komende 5 jaar (uitgangspunt) is de Y zo'n 13.000 euro duurder dan doorrijden met S.
Klopt als ik reken een reman vervang batterij van 12k

A.d.a.k. wel een nieuwe auto voor minder dan 3000 euro per jaar.
Ik vraag me echt af of ik er even gelukkig mee zou zijn. Met onze S heb ik nog steeds de Tesla grin.

Bedankt voor U antwoord.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Klopt, maar een nieuwe is 22k. Ik zou geen refurbished nemen. Ik lees te veel getuigen van refurbished die na een of 2 jaar opnieuw stuk gaan. Plus traag laden en beperkte range.


Goeie punt, had er niet aangedacht.



Nee, maar die gaan ook stuk buiten garantie, volgens sommige threads. Niet zo vaak als de batterij maar ik gaat ervan uitt dat het zou stuk gaan.

Sowieso beter dan onze S85 👌

Ja dat is idd verrassend traag. Maar ik zou toch ermee kunnen leven.


Afwerking zeker. Maar gevoel moet zeker anders zijn. Geen tweede scherm zal toch aanpassen zijn.

Idd. Maar van de zijkant en achterkant vind ik het ok.

Klopt als ik reken een reman vervang batterij van 12k


Ik vraag me echt af of ik er even gelukkig mee zou zijn. Met onze S heb ik nog steeds de Tesla grin.

Bedankt voor U antwoord.
Er gaat niets boven The Real Thing.

S ( Plaid)


(Doe alsjeblieft waar je zelf gelukkig mee bent, dat is het belangrijkste)
 
Zeer verleidelijk voor mij ook. Ik zie dat we hebben +/- even oude S.
Ik hou een tabel met alle kosten, en heb erin ook een "simulatie" om te vergelijken met een nieuwe.
Met de LR Y, kom ik financieel, met gerekend een nieuwe DU (7k) & batterij (22k) binnen de 5 volgende jaren, veel goedkoper uit met mijn S. Dus omdat ik liever de S heb, was ik blij, dat mijn emotionele keuze (grotendeels) om de S zo lang mogelijk te houden, ook financieel niet zo gek was.

Maar met dit nieuwe prijs van de Y is het nu financieel virtueel identiek. (*)

Dus nu is het financieel argument eigenlijk verdwenen. (**)

Ik ken de positieve van een nieuwe Y: even ruim als oude RWD S kwa koffers, ruimer voor passagiers achterin (wat belangrijker is geworden, nu dat de kinderen tussen 1.75 & 1.90 zijn), trek haak, sneller laden (alhoewel, ben benieuwd hoe die CATL LFP gaan laden), MCU3.
Maar de look van de S en comfort is imho veel beter. Geen phantom brakes, perfect auto ruitenwissers, jacht floor, AP1 (FSD/AEP zijn voor wat ik zie & lees nog ver van AP1 kwa comfort), open dak.

Of heb ik het mis? Ik hoor graag argumenten voor/tegen.

(*) ja, ik reken ook kost van Suc & Premium connectitity, die nu gratis zijn.
(**) behalve als DU en batterij niet vervangen moeten worden in de 5 jaren, maar dat geloof ik niet.
CATL LFP is trouwens super met laden. Je kan overal met 100% wegrijden op AC laden en DC laden gaat vaak sneller dan ik zelf klaar ben om door te rijden.
 
  • Like
Reactions: AustinP and Robina