Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
ik overweeg om mijn 2020 model 3 LR AWD in te ruilen voor zo'n basis Model Y ..

+
goedkoper
nieuwer (beter afgewerkt interieur)
ruimer

-
range (maar zou in belgie nog steeds meer dan volstaan)
prestaties (maar nog steeds voldoende)

lastig.
 
Tesla Model Y with RWD now available in Germany - electrive.com

O.b.v. range stelt dit artikel dat de RWD wrs een CATL battery heeft en geen BYD. Klinkt plausibel. Daarmee dan ook geen structural battery?

Gezien de prijs had ik verwacht dat RWD Y in Berlin gemaakt zou worden.

Het artikel refereert ook nog even aan de uitrusting. Idd benieuwd of subwoofer en bankverwarming achter erop zitten.

Volgens Tesla-site gewoon premium met subwoofer en bankverwarming achterin
 
Vraagje. Ik lees bij het Model Y levering topic dat er veel voorkeur uitgaat naar een levering van de Model Y uit Berlijn. Wat is hier precies de reden voor?

Ik kan mij bedenken dat:
- Single casting wellicht alleen in Berlijn is?
- Verbeterde paintshop heb ik ooit iets over gelezen?
- Het is niet Chinees, kan voor sommigen ook een reden zijn om het niet te willen.

Mis ik dan nog iets?
 
Waarom? De LR is nog steeds dezelfde prijs, dus ik zie niet in wat dit met de marktwaarde van de huidige LR bezitters doet?
Is ander publiek.
omdat er nu 2 opties zijn. toen er maar 1 y was, was 'iedereen' het doelpubliek. nu is er een split. er zullen voldoende mensen zijn die niet 16k extra willen betalen voor 80km meer range (wat nog te zien valt, als je de SR altijd tot 100% kan opladen..) en 1 sec minder tot 100.
kleiner doelpubliek bij verkoopwaarde dus, dus minder vraag, dus lagere prijs. ik vind 16k verschil voor die 2 zaken insane groot. 5k ok 16k? wtf.

dat gezegd zijnde, het is wat het is. accept and move on voor mezelf
 
Ze adverteren met de (belachelijke) WLTP van 455km. Lijkt me dan hetzelfde publiek.

Alleen de doorgewinterde EV-rijder snapt dat je deze waardes alleen haalt berg af, wind mee in het kielzog van een vrachtwagen op 87 km/h. Ik moet nog maar zien of je de 200 kilometer haalt op 130km/h.
Daarom vermeld ik de meer realistische range in mijn vergelijking.
Dat ze meer range adverteren is niet hun keuze, maar omwille van de verplichting om te adverteren volgens de wltp norm. Zo adverteert elk merk overdreven ranges, maar zijn ze wel onderling vergelijkbaar.
 
Vraagje. Ik lees bij het Model Y levering topic dat er veel voorkeur uitgaat naar een levering van de Model Y uit Berlijn. Wat is hier precies de reden voor?

Ik kan mij bedenken dat:
- Single casting wellicht alleen in Berlijn is?
- Verbeterde paintshop heb ik ooit iets over gelezen?
- Het is niet Chinees, kan voor sommigen ook een reden zijn om het niet te willen.

Mis ik dan nog iets?
Slaat nergens op. Ik ben er zeker van dat je als koper er niets van zal merken. Maar velen hebben liever iets uit Duitsland dan iets uit China 🤷
 
  • Like
Reactions: JanG007 and mnno
Ik kan nog wel een reden voor de MiC tegenover de MiG bedenken: de Chinezen hebben veel meer ervaring in het bouwen van de model Y.
En ze hebben heel veel veel ervaring met smartphones (op wielen).
Assembly is wereldtop in China. Als ze een man extra nodig hebben om iets goed te krijgen dan doen ze dat.
In Duitsland is dat te duur en zetten ze er een ingenieur op om te zien of het proces of de design kan verbeterd worden. Wellicht goed op lange termijn maar brengt niets op op korte termijn behalve extra kosten.
 
Ik heb die nog steeds en idd: in de zomer is 300km haalbaar, in de winter daarentegen... Als het wat koud wordt, een beetje regen, wind op kop. Oh boy.
Er zijn veel appels en peren vergelijkingen. Zo haalde ik tot mijn eigen verbazing (ondanks 5 jaar ervaring) vorige winter, maar 180km met mijn MS90D. Door het thuiswerk reed ik niet veel. Toen ik toch eens naar kantoor vertrok 75 km ver, merkte ik dat ik onder 0 zou toekomen, terwijl ik dacht dat ik niet gereden had na mijn laatste laadbeurt.
Bij nader inzien had ik wel gereden. Ik deed een paar boodschappen, die je verwaarloosbaar acht, maar als telkens de 6kW clima in gang schiet (pakweg 15 minuten op de heenweg en 15 minuten op de terugweg), ben je na 6 ‘verwaarloosbare’ boodschapritten van 5 km enkel, al 18kWh of 90+ km kwijt aan verwarming, 60km aan rijden en als bij het laden en lossen ook nog eens een deur blijft open staan, komt er nog een pak bij. Daar nog eens de phantom drain van een paar dagen er bij en de rekening klopte.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Er zijn veel appels en peren vergelijkingen. Zo haalde ik tot mijn eigen verbazing (ondanks 5 jaar ervaring) vorige winter, maar 180km met mijn MS90D. Door het thuiswerk reed ik niet veel. Toen ik toch eens naar kantoor vertrok 75 km ver, merkte ik dat ik onder 0 zou toekomen, terwijl ik dacht dat ik niet gereden had na mijn laatste laadbeurt.
Bij nader inzien had ik wel gereden. Ik deed een paar boodschappen, die je verwaarloosbaar acht, maar als telkens de 6kW clima in gang schiet (pakweg 15 minuten op de heenweg en 15 minuten op de terugweg), ben je na 6 ‘verwaarloosbare’ boodschapritten van 5 km enkel, al 18kWh of 90+ km kwijt aan verwarming, 60km aan rijden en als bij het laden en lossen ook nog eens een deur blijft open staan, komt er nog een pak bij. Daar nog eens de phantom drain van een paar dagen er bij en de rekening klopte.
Klopt. Die korte ritjes zijn killing.
 
  • Like
Reactions: Phil V