Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Bij korte ritjes druk ik nog wel eens 2 seconden op "ventilatie symbooltje" -> dan gaat de verwarming/koeling/ventilatie helemaal uit.
Bij een M3 uit 2019 krijg je dan overigens extreem lage verbruiken bij dit zomerweer :cool:
Ja dat is de oplossing. Clima heeft voor die korte ritten weinig nut. Maar de batterijverwarming kan je niet uit zetten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: jsopreis and Enzo63
Als gebruiker heb je volgens mij heb je volgens mij geen enkel voordeel aan een structureel pack, enkel duurder als er iets fout loopt.

Dat is een voorbarige conclusie en slechts gebaseerd op één aspect.
Als bijv. blijkt dat de 4680 batterijen veel beter zijn/waardevaster zijn/minder verouderen/... (vul maar in) dan de huidige kan er wel degelijk een voordeel zijn.
De toekomst zal het uitwijzen.
 
Dat is een voorbarige conclusie en slechts gebaseerd op één aspect.
Als bijv. blijkt dat de 4680 batterijen veel beter zijn/waardevaster zijn/minder verouderen/... (vul maar in) dan de huidige kan er wel degelijk een voordeel zijn.
De toekomst zal het uitwijzen.
De auto's die hier beschikbaar zijn (en de RWD waar we hier over spreken) hebben geen 4680-cellen. Je kan gerust spreken over CATL vs BYD, maar dat heeft ook niets met structureel pack te maken.
 
Misschien een domme opmerking van mij en mogelijk off-topic maar ik zet het hier toch en moet desnoods maar weggehaald worden indien niet toegelaten want vind het toch een interessante denkoefening.
Vriend heeft een model Y besteld maar is nu serieus aan het twijfelen of hij niet gaat annuleren.

Hij rijdt regelmatig naar Frankrijk bij familie, daar kan hij laden maar nu moet hij niet stoppen onderweg met een benzine, met een RWD wel. Dat is een voordeel van de LR/P maar is dat die 16K extra waard? Omdat ik supra zag dat iemand vreesde dat de tweedehands prijs van de LR zou een dreun krijgen door komst RWD. Maar er blijft een voordeel als je regelmatig ver rijdt dat je dus minder moet stoppen om te laden.
Ik heb zelf ook de oefening gemaakt want ben afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ongeveer 320km in één keer dan garage hotel in waar geen lader was of mogelijkheid te laden en dan direct weer naar huis. Nu geen probleem maar met een EV onmogelijk. Als er aan je hotel een lader is uiteraard geen stress maar anders best vervelend. De RWD zou in de winter dus een probleem kunnen zijn om in één keer naar Parijs te rijden.

Maar gaat dus vooral over kostprijs per kilometer.
Na prijsaanpassing betaalt hij nu 42c voor 1kW elektriciteit maar aankondiging is 70c deze winter in België.
Als ik de Y SR neem moet ik natuurlijk gokken op het verbruik maar laat ik eens iets zeer laag pakken zoals 15 kW per 100 km dan kom hij vandaag op 6,3€ voor 100km - top!
Maar als straks de elektriciteit aan 70c staat zoals aangekondigd dan is het 10,50€ en dat wordt wel duur.
Bovendien lijkt me dat verbruik niet echt realistisch.

Als je overal de toegelaten snelheid volgt in Frankrijk is er iets van een 150km waar je 130km/u mag en voor de rest grootste deel 110.
Dan lijkt me 20kW / 100 km realistischer. En dan kom je al op 14€ per 100km.
Een diesel doe je zelf met 2€ per liter aan minder dan 10€ hetzelfde. Dus zijn vraag is of het voor hem nog wel loont een EV aan te kopen en al zeker een Y RWD met beperktere range.

Ik probeer hem nu uit te leggen dat een EV niet enkel goedkoper rijden is (was?) maar meer dan dat, terwijl ik zelf nog geen EV heb ... :)


Terug on-topic.
Als de RWD inderdaad van China komt dat is "excuus" van lage prijs want geen invoer/transport geen reden en dan hoop ik echt de komende weken een aanpassing ook van de prijs van de LR en P
 
Ik vrees ook dat de range van de Y RWD wel eens zou kunnen tegenvallen, zeker op de autosnelweg door de mindere aerodynamica (want dan ligt het nog een pak hoger dan WLTP verbruik). Er is een reden waarom hij aanzienlijk goedkoper is...

Een hyundai kona van een paar jaar geleden doet wel vlot 350 km op de snelweg met zijn 64 kwh batterij...
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Misschien een domme opmerking van mij en mogelijk off-topic maar ik zet het hier toch en moet desnoods maar weggehaald worden indien niet toegelaten want vind het toch een interessante denkoefening.
Vriend heeft een model Y besteld maar is nu serieus aan het twijfelen of hij niet gaat annuleren.

Hij rijdt regelmatig naar Frankrijk bij familie, daar kan hij laden maar nu moet hij niet stoppen onderweg met een benzine, met een RWD wel. Dat is een voordeel van de LR/P maar is dat die 16K extra waard? Omdat ik supra zag dat iemand vreesde dat de tweedehands prijs van de LR zou een dreun krijgen door komst RWD. Maar er blijft een voordeel als je regelmatig ver rijdt dat je dus minder moet stoppen om te laden.
Ik heb zelf ook de oefening gemaakt want ben afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ongeveer 320km in één keer dan garage hotel in waar geen lader was of mogelijkheid te laden en dan direct weer naar huis. Nu geen probleem maar met een EV onmogelijk. Als er aan je hotel een lader is uiteraard geen stress maar anders best vervelend. De RWD zou in de winter dus een probleem kunnen zijn om in één keer naar Parijs te rijden.

Maar gaat dus vooral over kostprijs per kilometer.
Na prijsaanpassing betaalt hij nu 42c voor 1kW elektriciteit maar aankondiging is 70c deze winter in België.
Als ik de Y SR neem moet ik natuurlijk gokken op het verbruik maar laat ik eens iets zeer laag pakken zoals 15 kW per 100 km dan kom hij vandaag op 6,3€ voor 100km - top!
Maar als straks de elektriciteit aan 70c staat zoals aangekondigd dan is het 10,50€ en dat wordt wel duur.
Bovendien lijkt me dat verbruik niet echt realistisch.

Als je overal de toegelaten snelheid volgt in Frankrijk is er iets van een 150km waar je 130km/u mag en voor de rest grootste deel 110.
Dan lijkt me 20kW / 100 km realistischer. En dan kom je al op 14€ per 100km.
Een diesel doe je zelf met 2€ per liter aan minder dan 10€ hetzelfde. Dus zijn vraag is of het voor hem nog wel loont een EV aan te kopen en al zeker een Y RWD met beperktere range.

Ik probeer hem nu uit te leggen dat een EV niet enkel goedkoper rijden is (was?) maar meer dan dat, terwijl ik zelf nog geen EV heb ... :)


Terug on-topic.
Als de RWD inderdaad van China komt dat is "excuus" van lage prijs want geen invoer/transport geen reden en dan hoop ik echt de komende weken een aanpassing ook van de prijs van de LR en P
Goh, vooreerst loopt de inflatie op dus is het erg onwaarschijnlijk dat Tesla plots de LR en P goedkoper zou maken. Zelf vind ik de prijs van de RWD al atypisch, want goedkoper dan de goedkoopste Model 3 (maar die is dan al direct AWD).

Over de stroomprijzen is het koffiedik kijken deze winter. Dat hangt ook af van het energiecontract van je vriend, en je mag er vanuit gaan dat als de elektriciteit duurder wordt, dat benzine en diesel ook wel zullen volgen. Bovendien, als je vriend ook kan profiteren van zonnepanelen of vaste contracten (wat je bij benzine en diesel niet kan) ben je bij een EV nog beter af.

En dat keertje moeten stoppen om de batterij voldoende bij te laden om tot op bestemming of thuis te geraken, is dat zo een ramp? Ik rij al 5 jaar elektrisch en anderen nog veel langer, en die supercharger stops zijn vaak welgekomen pauzes. Brussel-Parijs ononderbroken rijden is makkelijk 4 uren. Valenciennes en Senlis zijn nu niet de meest welkome plekken, maar dat heeft me toch nog nooit weerhouden om met de EV naar Parijs te rijden.
 
Dat is een voordeel van de LR/P maar is dat die 16K extra waard?
Dag buurman (qua gemeente toch, enen van Atom hier).
Toen het nog kiezen was bij de MS tussen de MS70 en de MS90 heb ik ook vaak die vraag moeten beantwoorden. Range vs meerprijs.
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je zelf belangrijk vindt.
Als je bedenkt wat je met 16K kan doen om die paar keer per jaar de laadtijd bij een onvermijdelijke tussenstop aangenaam te maken of achteraf te compenseren…
Zeker als je een traject vaak doet leer je leuke mogelijkheden kennen aan de lader. Je gaat dan uitkijken naar je traditionele bezigheid op die plaats. Wedden dat je dan langer laadt dan nodig.
Conclusie: laadtijd hoeft geen vervelende tijd te zijn. Hoe vaak zit je je tijd te ‘verdoen’ op sociale media. Of je dat nu aan de lader doet of aan de ontbijttafel. De tijd is hetzelfde.
En tov van een ICE. Vanaf nu, moet je telkens je gaat tanken even bedenken, dat je die vervelende taak niet had hoeven doen met een EV. Als je elke avond inplugt, kom je bijna alle dagen toe zonder bijladen (of tanken). En indien niet, dan zitten we weer bij mijn vorig punt. De stops zijn echt wel aangenaam. Je hoeft niet de ganse tijd met een stinkend pistool in de hand bij jouw wagen te blijven. Je kan iets doen en je komt ontspannen aan op de bestemming.
Nadelen van de RWD: de impact van de mindere range is meer dan het lijkt. Je rijdt immers nooit van vol tot leeg.
  • Niet leeg: Je moet laden op de laatste snellader die bereikbaar is, niet bij 0%, want daar is wellicht geen lader. Dus ook als je dan nog 30% lading hebt en de volgende niet bereikbaar (wat tegenwoordig wel redelijk onwaarschijnlijk is, er komen steeds laders bij,maar je wil ook wat zekerheid inbouwen).
  • Niet vol: Thuis zal je voor het vertrek wel naar 100% laden, maar onderweg, vertraagt het laden, eenmaal boven de 50% zodanig dat je bij 70-80% liever vertrekt (tenzij het heel aangenaam is ;)) en je hebt die 1600m€ nog