Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zowel infra als tijd! Weinig tot geen snelladers vanaf Servië t/m Turkije..
In 2015 was dat nog spannend:
 
Niet enkel om te laden. Ik zou een deugddoende pauze nemen met een koffie.

Een half uur voor Parijs even rustig de verkeerssituatie bekijken en daarna verbeterde concentratie op verkeer en route, kan meer dan een half uur winst opleveren. Een half uur eerder vertrekken en er is geen enkele impact op de aankomsttijd. Dat half uur waarop je toch maar de krant zit te lezen en social media zit te checken thuis. Dat kan aan de laadpaal dus ook.
Volledig mee eens als het over een trip gaat van laat ons zeggen 1000km om dan ongeveer elke 250 à 300km te stoppen. Paar jaar geleden vond ik dat oerdom maar vorig jaar toch zo eens geprobeerd en uiteindelijk is de verloren tijd niet te erg en je komt op bestemming toe beter uitgerust.

Maar voor een trip van nauwelijks 300km vind ik dat zonde. Ben nu vertrokken op een zaterdag rond 6u en was op bestemming voor 9u. Dat zou perfect lukken met een P of LR maar de RWD zou ik dus wel best eens willen testen, zeker in slechtere weersomstandigheden.
Op eerste zicht ook geen laadpaal aan het hotel maar uiteindelijk toch een paar gevonden paar honderd meter verder en geen van allen gebruikt. Dus daar de wagen aansluiten voor vertrek en moet dan perfect lukken.
Heb enkele jaren met een LR wekelijks naar Parijs gereden. Was heeel blij dat ik een LR had. Voor iets minder had ik gepast.
(Gezien het geen vakantie verplaatsingen waren)
De LR/P lijken me perfect voor die afstand, toch zeker voor ons Belgen. Vanuit Nederland zit je al met een verplichte stop maar zoals supra dan even je mails etc. doornemen wellicht.
Ik heb een Smappee laadpaal (met slim laden) In combinatie met een MYP en werkt zonder problemen.
Thx! Wordt het wellicht want beschikbaar in 7,4kW en stuk goedkoper dan de Wallbox die enkel in 22kW willen leveren maar huis kan dat niet aan en wagen laadt dan toch "maar" aan 7,4 kW wat me voldoende snel lijkt.
 
In 2015 was dat nog spannend:
Er is niet heel veel veranderd hoor! Wel zijn er een aantal snelladers/laders aanwezig. Maar ik moet doorrijden naar het zuiden/oosten en dan wordt het al snel minder.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: opti and ebullio
Volledig mee eens als het over een trip gaat van laat ons zeggen 1000km om dan ongeveer elke 250 à 300km te stoppen. Paar jaar geleden vond ik dat oerdom maar vorig jaar toch zo eens geprobeerd en uiteindelijk is de verloren tijd niet te erg en je komt op bestemming toe beter uitgerust.

Maar voor een trip van nauwelijks 300km vind ik dat zonde. Ben nu vertrokken op een zaterdag rond 6u en was op bestemming voor 9u.
De lengte van de rit is geen punt. Het gaat er om dat je de tijd aangenaam doorbrengt. Quality time, shoppen, benen strekken of gewoon smartphone (wat je anders thuis doet en geen verloren tijd vindt).
Toen ik met mijn MS nog gratis kon laden, nam ik mijn ontbijt pnderweg, reed een half uur eerder Brussel voorbij (waardoor ik nog een kwartier filetijd vermeed) en ging dan zalig in Aartselaar, Gent of Edegem aan de SuC hangen met een lekkere koffie in de lounge, terwijl ik social media, mail en agenda checkte. Was zalig, zonder er 1 minuut vroeger voor op te staan.
 
Bij ons een jaarlijks terugkomende reis hoor! :) Ik overweeg wellicht om met de YP volgend jaar die kant op te gaan, maar ik durf het niet met de 21” wielen (veel gaten en slecht wegdek).
Ik zie op de Tesla map dat er wel aardig wat super chargers in de planning staan. De route lijkt me net aan te doen tot aan de grens. Bij Edirne is een super charger gepland, en ook de route naar Ankara. En ook in West-Turkije. Alles ten oosten van Ankara is nog een probleem denk ik.

Overigens zijn de snelwegen, en dat de tolwegen toch wel redelijk goed? Moet je nog verder over kleinere wegen dat begrijp ik wat je bedoelt qua gaten in de weg. Om nog maar niet te spreken over de kiezels die soms kunnen opspatten van het wegdek...
 
ik overweeg om mijn 2020 model 3 LR AWD in te ruilen voor zo'n basis Model Y ..

+
goedkoper
nieuwer (beter afgewerkt interieur)
ruimer

-
range (maar zou in belgie nog steeds meer dan volstaan)
prestaties (maar nog steeds voldoende)

lastig.

nog een + vergeten: warmtepomp.

Kans is intussen groot geworden dat het doorgaat, zit in een nogal flexibele leasing/autodeling constructie waardoor ik ook weer makkelijk van mijn model 3 kan af raken.
Nu nog beslissen of ik er EAP en/of FSD bij neem...

De range baart me een klein beetje zorgen (in de winter zal 250 km snelweg wel het maximum zijn), maar er valt mee te leven.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Volledig mee eens als het over een trip gaat van laat ons zeggen 1000km om dan ongeveer elke 250 à 300km te stoppen. Paar jaar geleden vond ik dat oerdom maar vorig jaar toch zo eens geprobeerd en uiteindelijk is de verloren tijd niet te erg en je komt op bestemming toe beter uitgerust.

Maar voor een trip van nauwelijks 300km vind ik dat zonde. Ben nu vertrokken op een zaterdag rond 6u en was op bestemming voor 9u. Dat zou perfect lukken met een P of LR maar de RWD zou ik dus wel best eens willen testen, zeker in slechtere weersomstandigheden.
Op eerste zicht ook geen laadpaal aan het hotel maar uiteindelijk toch een paar gevonden paar honderd meter verder en geen van allen gebruikt. Dus daar de wagen aansluiten voor vertrek en moet dan perfect lukken.

De LR/P lijken me perfect voor die afstand, toch zeker voor ons Belgen. Vanuit Nederland zit je al met een verplichte stop maar zoals supra dan even je mails etc. doornemen wellicht.

Thx! Wordt het wellicht want beschikbaar in 7,4kW en stuk goedkoper dan de Wallbox die enkel in 22kW willen leveren maar huis kan dat niet aan en wagen laadt dan toch "maar" aan 7,4 kW wat me voldoende snel lijkt.
Ik zie op de Tesla map dat er wel aardig wat super chargers in de planning staan. De route lijkt me net aan te doen tot aan de grens. Bij Edirne is een super charger gepland, en ook de route naar Ankara. En ook in West-Turkije. Alles ten oosten van Ankara is nog een probleem denk ik.

Overigens zijn de snelwegen, en dat de tolwegen toch wel redelijk goed? Moet je nog verder over kleinere wegen dat begrijp ik wat je bedoelt qua gaten in de weg. Om nog maar niet te spreken over de kiezels die soms kunnen opspatten van het wegdek...
Eens! Tot aan Edirne is het nu al redelijk goed te doen. Maar daarna wordt het een probleem. De Superchargers staan in de planning, maar wie weet wanneer ze actief zijn… in de buurt van Bolu weet ik dat ze er al staan maar nog niet actief zijn.
 
  • Like
Reactions: opti
Maar voor een trip van nauwelijks 300km vind ik dat zonde. Ben nu vertrokken op een zaterdag rond 6u en was op bestemming voor 9u. Dat zou perfect lukken met een P of LR maar de RWD zou ik dus wel best eens willen testen, zeker in slechtere weersomstandigheden.
Oh jeeh... voor een trip van 3 uur moet ik om het te halen (verschil in range tussen een RWD en een LR is maar 80 km) even 10 minuten ergens aan de lader. Dat lijkt me niet zo heel storend toch op een ritje van 3 uur?
Bovendien: die LFP accu's laad je probleemloos op tot 100%, die accu's in de LR liever tot 80%.
100% x 455 km range = 455 km range
80% x 533 km range = 426 km range.
Waar ligt nu precies het probleem?
 
  • Love
Reactions: Maurice1 and tCC_
Oh jeeh... voor een trip van 3 uur moet ik om het te halen (verschil in range tussen een RWD en een LR is maar 80 km) even 10 minuten ergens aan de lader. Dat lijkt me niet zo heel storend toch op een ritje van 3 uur?
Bovendien: die LFP accu's laad je probleemloos op tot 100%, die accu's in de LR liever tot 80%.
100% x 455 km range = 455 km range
80% x 533 km range = 426 km range.
Waar ligt nu precies het probleem?
Dat zit in het woordje “liever” een LR kan je ook tot 100% laden en als je dat zo nu en dan doet is dat echt geen probleem. Als je die range elke dag nodig hebt, zou ik een andere baan (of geliefde :)) nemen.
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
Voordelen van de nieuwe Model Y (zonder toevoeging) ten opzichte van mijn Model 3 Standard Range:
  1. 60 kWh LFP accu, die een reëel bereik heeft van 375 km, ipv 50 kWh accu met reëel bereik van 310 km
  2. verwarmd stuurwiel
  3. dubbele beglazing
  4. getinte achterdeur ruiten en achterruit
  5. elektrische achterklep
  6. verwarmbare achterstoelen
  7. extra trunk
  8. verwarmde ruitenwissers (weet ik niet zeker)
  9. draadloos oplaadbare plek voor telefoon
  10. 4 USB-C aansluitingen (nu USB-B)
  11. skiluik en bekerhouder in de achterbank
  12. een grote elektrische achterklep (Hatch) met veel meer ruimte in de achterbak.
  13. 1600 kg trekgewicht ipv 900 kg.
  14. premium audio met subwoofer
  15. standaard mattenset
Maakt het interessant.....
 
Voordelen van de nieuwe Model Y (zonder toevoeging) ten opzichte van mijn Model 3 Standard Range:
  1. 60 kWh LFP accu, die een reëel bereik heeft van 375 km, ipv 50 kWh accu met reëel bereik van 310 km
  2. verwarmd stuurwiel
  3. dubbele beglazing
  4. getinte achterdeur ruiten en achterruit
  5. elektrische achterklep
  6. verwarmbare achterstoelen
  7. extra trunk
  8. verwarmde ruitenwissers (weet ik niet zeker)
  9. draadloos oplaadbare plek voor telefoon
  10. 4 USB-C aansluitingen (nu USB-B)
  11. skiluik en bekerhouder in de achterbank
  12. een grote elektrische achterklep (Hatch) met veel meer ruimte in de achterbak.
  13. 1600 kg trekgewicht ipv 900 kg.
  14. premium audio met subwoofer
  15. standaard mattenset
Maakt het interessant.....
Zéér interessant. Deze MY SR is echt een pottenbreker.
 
Voordelen van de nieuwe Model Y (zonder toevoeging) ten opzichte van mijn Model 3 Standard Range:
  1. 60 kWh LFP accu, die een reëel bereik heeft van 375 km, ipv 50 kWh accu met reëel bereik van 310 km
  2. verwarmd stuurwiel
  3. dubbele beglazing
  4. getinte achterdeur ruiten en achterruit
  5. elektrische achterklep
  6. verwarmbare achterstoelen
  7. extra trunk
  8. verwarmde ruitenwissers (weet ik niet zeker)
  9. draadloos oplaadbare plek voor telefoon
  10. 4 USB-C aansluitingen (nu USB-B)
  11. skiluik en bekerhouder in de achterbank
  12. een grote elektrische achterklep (Hatch) met veel meer ruimte in de achterbak.
  13. 1600 kg trekgewicht ipv 900 kg.
  14. premium audio met subwoofer
  15. standaard mattenset
Maakt het interessant.....
+ warmtepomp , ook een klein range voordeel ten opzichte van standard model 3 (2019).
 
Is het normaal dat de ruitensproeiers enkel sproeien wanneer de ruitenwissers beneden komen?
Het resultaat van het sproeien is goed, maar wou even checken of dit geen probleem is dat later zou kunnen verergeren.
Volgens mij sproeien ze bij mij op elk moment maar zal het morgen nog een keer controleren. Aanvullende vraag: Is het normaal dat alleen op de linker ruitenwisser een sproeier zit? Rechts zit niks bij mij (voor zover ik weet).
 
Volgens mij sproeien ze bij mij op elk moment maar zal het morgen nog een keer controleren. Aanvullende vraag: Is het normaal dat alleen op de linker ruitenwisser een sproeier zit? Rechts zit niks bij mij (voor zover ik weet).
Het slangetje is waarschijnlijk niet aangesloten, had ik ook bij mijn Model 3.
Bij Tesla vergeten ze wel eens meer van een slangetje aan te sluiten of een bout vast te draaien🙈
 
  • Like
Reactions: Jelger