Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Obv de zwarte streep die naar rechts gaat bij het gas geven.

Edit: in deze video zie ik precies hetzelfde:

Idem voor recuperatie. Als je accu niet warm genoeg is, heb je een groene streep (naar links) met zwarte puntjes = volledige terugwinning nog niet beschikbaar.
Weet je dat de zwarte streep de exacte weergave van het vermogen is of denk je dat?
Ik kan uit het filmpje niet opmaken of dat de gebruikte app het daadwerkelijke vermogen van de auto meet en ik weet ook niet hoe de weergave van de zwarte streep door Tesla is geprogrammeerd in de software.
 
Weet je dat de zwarte streep de exacte weergave van het vermogen is of denk je dat?
Ik kan uit het filmpje niet opmaken of dat de gebruikte app het daadwerkelijke vermogen van de auto meet en ik weet ook niet hoe de weergave van de zwarte streep door Tesla is geprogrammeerd in de software.
Ik denk het, omdat het mij logisch lijkt. Hoe meer gas je geeft hoe langer de streep wordt.
 
Ik denk wel dat die streep juist (maar niet heel precies) is. Want Tesla doet met niets zo maar een wild guess. Ik zal het eerdaags eens vergelijken met ScanmyTesla. Wellicht heb ik nog een zomerse meting bewaard om te vergelijken.
En @rsnhakan Uiteraard is de streep niet volledig bij een opdoende opgewarmde batterij want daar wil je geen maximum drain op hebben. Dan zal zelfs bij 95% de lijn niet volledig zwart zijn
 
Nog even over verbruik, ik lees hier getallen van 160-170 Wh/km.
Wij hebben er inmiddels ruim 18k km op zitten waarvan flink wat op de autoroute in Frankrijk op 133 km/u. Totaal verbruik dat de auto aangeeft is 173 Wh/km.
Echter, daar wordt verbruik in standby etc niet in meegeteld, en als ik kijk naar het verbruik volgens Teslamate dan zit dat op 193 Wh/km, en als ik laadverliezen mee zou tellen op 206 Wh/km.
Dit is met zeer sporadisch gebruik van Sentry mode, en vrij rustig rijden. Er zitten wel een paar 1000 km tussen met een fietsdrager.

Ik vind het zelf niet heel verkeerd en ben blij met de keuze voor de Y, maar leek me goed dit nog even toe te voegen aan wat hier al over gezegd is.
 
Nog even over verbruik, ik lees hier getallen van 160-170 Wh/km.
Wij hebben er inmiddels ruim 18k km op zitten waarvan flink wat op de autoroute in Frankrijk op 133 km/u. Totaal verbruik dat de auto aangeeft is 173 Wh/km.
Echter, daar wordt verbruik in standby etc niet in meegeteld, en als ik kijk naar het verbruik volgens Teslamate dan zit dat op 193 Wh/km, en als ik laadverliezen mee zou tellen op 206 Wh/km.
Dit is met zeer sporadisch gebruik van Sentry mode, en vrij rustig rijden. Er zitten wel een paar 1000 km tussen met een fietsdrager.

Ik vind het zelf niet heel verkeerd en ben blij met de keuze voor de Y, maar leek me goed dit nog even toe te voegen aan wat hier al over gezegd is.
Net mijn MID teller eens gecheckt. Zo goed als alle waarden komen overeen let die van jouw. All time average 205. Sentry stond altijd op behalve thuis en op het werk.
 
Wellicht eerder beantwoord, dan zoek ik niet goed.

Zijn er al cijfers te vinden over het werkelijke bereik van de Y RWD? Ik heb een 3 standard range en wil bekijken of het bereik vergelijkbaar is.

Dank!
Danny
Bij 100% staat er 525 op de guess-o-meter.
Bij 110 rijden als het 25graden is, lijkt dit haalbaar. Ik schat dat hij uit gaat van ongeveer 140Wh/km
Ik rij 125 en redelijk sportief en mijn all time average sedert 20 juni, 7500km is 172/km. Range is dan zo’n 425 km.
Ik reken 20% extra verbruik als je het jaar rond rekent (winter inbegrepen dus), want de zomer was wel zeer goed. Dan kom je op 356km.
Dit op voorwaarde dat je die in 1 ruk leeg rijdt. Elke stop en heropwarming/koeling kost je ze tientallen km.
Omdat ik nog geen winter meegemaakt heb, heb ik een aantal aannames genome op basis van mijn MS ervaring. Ik vermoed daarbij dat de winst wegens de warmtepomp zal te niet gedaan worden door de slechtere luchtweerstand.
Als iemand wetenschappelijkere cijfers heeft, welkom. bijvoorbeeld de impact van de 110km/u beperking in Nederland.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Bij 100% staat er 525 op de guess-o-meter.
Bij 110 rijden als het 25graden is, lijkt dit haalbaar. Ik schat dat hij uit gaat van ongeveer 140Wh/km
Ik rij 125 en redelijk sportief en mijn all time average sedert 20 juni, 7500km is 172/km. Range is dan zo’n 425 km.
Ik reken 20% extra verbruik als je het jaar rond rekent (winter inbegrepen dus), want de zomer was wel zeer goed. Dan kom je op 356km.
Dit op voorwaarde dat je die in 1 ruk leeg rijdt. Elke stop en heropwarming/koeling kost je ze tientallen km.
Omdat ik nog geen winter meegemaakt heb, heb ik een aantal aannames genome op basis van mijn MS ervaring. Ik vermoed daarbij dat de winst wegens de warmtepomp zal te niet gedaan worden door de slechtere luchtweerstand.
Als iemand wetenschappelijkere cijfers heeft, welkom. bijvoorbeeld de impact van de 110km/u beperking in Nederland.

Verbruik van een RWD zal minder/efficienter zijn.
 
Bij de MS90 was de AWD (90D) zuiniger dan de RWD (90). Daar draaide enkel de zuinigere (kleinere) achterste motor om te cruisen en werd de voorste slechts bijgeschakeld als de power nodig was.
Maar dat hoeft geen reden te zijn natuurlijk zijn om dat naar de MY door te trekken.

M3 RWD is efficiënter dan AWD, zie testresultaten Bjorn Nyland. Ga ervan uit dat hetzelfde voor de Y zal gelden TB test results
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb een test van een automagazine uit Australië gelezen waar een bereik van 375 kilometer gehaald werd met de rwd Y.
Geen idee hoe betrouwbaar dat is natuurlijk, maar het lijkt me een realistisch cijfer.
Dat is een verbruik van 153kWh/km. Best laag.
Het zal vast wel mogelijk zijn, maar als je dat als graadmeter neemt denk ik dat je bedrogen gaat uitkomen.
 
Heb mijn eerste week MYP en 1100 km erop zitten en moet zeggen dat hij goed bevalt na de S.

Vandaag eerste ‘issue’ ervaren: mijn iPhone 12 mini wordt erg warm tijdens het wireless chargen en stopt dan met laden. Vandaag stond ook de zon vol op de telefoon en toen viel de telefoon zelfs uit tijdens een call met de melding dat de telefoon eerst moest afkoelen. Na 5m van de charger af in de schaduw kon ik weer bellen, maar was dus niet heel handig. Hebben anderen dit ook al eens ervaren?
 
Heb mijn eerste week MYP en 1100 km erop zitten en moet zeggen dat hij goed bevalt na de S.

Vandaag eerste ‘issue’ ervaren: mijn iPhone 12 mini wordt erg warm tijdens het wireless chargen en stopt dan met laden. Vandaag stond ook de zon vol op de telefoon en toen viel de telefoon zelfs uit tijdens een call met de melding dat de telefoon eerst moest afkoelen. Na 5m van de charger af in de schaduw kon ik weer bellen, maar was dus niet heel handig. Hebben anderen dit ook al eens ervaren?
Zelfde probleem met de IPhone 14 pro. Wordt ook te warm en stopt met laden. Erg onhandig. Was gewend om de telefoon weg te leggen en zorgeloos te laden.
 
Zelfde probleem met de IPhone 14 pro. Wordt ook te warm en stopt met laden. Erg onhandig. Was gewend om de telefoon weg te leggen en zorgeloos te laden.
Lijkt me meer een iPhone issue dan een Tesla issue. Of zie ik iets over het hoofd?
bijvoorbeeld de impact van de 110km/u beperking in Nederland
Was het maar zo'n feest. We zijn gelimiteerd op 100 km/u. ☹️
 
  • Like
Reactions: Phil V