Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nieuwe kleuren uit Berlijn

6FC43566-B99A-459D-809B-8A9D1C61EF93.jpeg
F93BC8B8-CB1D-4F81-B060-D4AE8B23F4A5.jpeg
 
Dat bestaat het nu toch ook al?
Berlijn tot nu toe (dacht ik tenminste) alleen achter. Maar misschien bedoelen ze met die tekst alleen dat de casting goed zichtbaar is en de ruimte voor het Structural Pack ook.

De 3 uit Fremont is nog helemaal conventioneel, de Y uit Fremont heeft wel castings, maar of dat ook al voor en achter is geen idee.

De Austin Y is wel volledig, tenminste, de 4680 SR Y. De 2170 die ze daar ook maken ook geen idee.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Waarom zegt Tesla dat je LFP batterijen tot 100% kan/moet laden? Normaal gesproken verleng je bij LifePo4 de levenduur enorm door tussen de 20 en 80% te blijven. Winston cellen halen bv 2000-4000 cycles bij 100% en er zijn gevallen bekend van wel 15000 cycles bij een max SOC van 80%. Ook sneller laden en ontladen dan 1C geeft degradatie.
Tesla geeft ook maar garantie tot 160.000 km en dan mag hij 30% degratie hebben, dat vind ik niet getuigen van veel vertrouwen. Dat is maar een dikke 500 cycles met een model y sr. 30% degradatie op 500 cycles vind ik dramatisch.
 
Waarom zegt Tesla dat je LFP batterijen tot 100% kan/moet laden? Normaal gesproken verleng je bij LifePo4 de levenduur enorm door tussen de 20 en 80% te blijven. Winston cellen halen bv 2000-4000 cycles bij 100% en er zijn gevallen bekend van wel 15000 cycles bij een max SOC van 80%. Ook sneller laden en ontladen dan 1C geeft degradatie.
Tesla geeft ook maar garantie tot 160.000 km en dan mag hij 30% degratie hebben, dat vind ik niet getuigen van veel vertrouwen. Dat is maar een dikke 500 cycles met een model y sr. 30% degradatie op 500 cycles vind ik dramatisch.
Omdat degradatie minimaal is New Tests Prove: LFP Lithium Batteries Live Longer than NMC - OneCharge
 
Er staan allerlei fouten in dat artikel, maar buiten dat wordt er alleen gezegd dat LFP beter is dan NMC, en dat het minder degradeert bij 100% ladingen.
Wat niet wil zeggen dat het bij laden tot 80% niet nog minder degradeert.
LFP batterijen bestaan al lang en worden zeer breed toegepast. Er zijn zeer vele testen die allen uitwijzen dat ver opladen de levensuur drastisch beperkt, net als hoge C waarden.
LFP gaat zéér lang mee als je 80% max charge aanhoudt. Ik heb hier een jaren oude LFP batterij staan die ik keurig tot max 80% gebruik, met 8000 cycles die een hogere capaciteit heeft als waarmee hij werd verkocht (helaas niet getest of hij vanaf et begin meer had). Een zelfde batterij die we tot 100% laden had na 2000 cycles al 20% degradatie..
 
Er staan allerlei fouten in dat artikel, maar buiten dat wordt er alleen gezegd dat LFP beter is dan NMC, en dat het minder degradeert bij 100% ladingen.
Wat niet wil zeggen dat het bij laden tot 80% niet nog minder degradeert.
LFP batterijen bestaan al lang en worden zeer breed toegepast. Er zijn zeer vele testen die allen uitwijzen dat ver opladen de levensuur drastisch beperkt, net als hoge C waarden.
LFP gaat zéér lang mee als je 80% max charge aanhoudt. Ik heb hier een jaren oude LFP batterij staan die ik keurig tot max 80% gebruik, met 8000 cycles die een hogere capaciteit heeft als waarmee hij werd verkocht (helaas niet getest of hij vanaf et begin meer had). Een zelfde batterij die we tot 100% laden had na 2000 cycles al 20% degradatie..
Geen idee of je dat zomaar mag vergelijken. Er zou zomaar een topbuffer in het Tesla pack kunnen zitten.
Ook kan de exacte chemie verschillen en een Tesla pack heeft natuurlijk een thermal management systeem.
Ik ben het wel met je eens dat hoge SoC en een te hoge temperatuur altijd genoemd worden als aanjager van degradatie.
 
  • Like
Reactions: one-ten