Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag moest ik 2 garages verder zijn. Toch even gestopt om de nieuwe kleur te bekijken. In het echt nog 10x mooier als op foto.
20221216_103900.jpg
 
Ik heb gisteren mijn MYP in ontvangst gekomen en ik zag er nog geen melding in dit topic van lendesteunen dus bij deze nog mijn bevindingen: de '2023' variant van het model blijkt geen lendesteun meer te hebben voor de bijtrijder. Rondzoekend zie ik dat ik het had kunnen extraheren uit reportages maar ik had het niet verwacht; mijn Model 3 uit '19 had dit al en daar hebben we veel gebruik van gemaakt. Een ander simpel 'gemis' is het organizer bakje in de armsteun, dat is nu een accessoire van ik meen €23 in de webshop, een beetje knullig.

Eerlijk gezegd is het gebrek aan parkeersensoren irritanter maar goed, dat wist ik dan weer wel :) . Geen enkele indicatie ontvangen van de afstand tot een ander voertuig of object aan de voorzijde én daarmee ook geen 'biepje' wanneer je in de buurt komt is wel vervelend wanneer je bijvoorbeeld parallel moet inparkeren.

Ik zou met deze kennis alsnog een Y kopen dus in dat opzicht doet Tesla het slim met deze kostenbesparingen maar ik zou het toch liever als opties terugzien waarvoor je kunt bijbetalen zodat je alsnog de optie terug kunt krijgen.
 
Misschien een domme vraag, maar hoe werkt het achteruit rijden dan nu zonder die parkeersensoren...?

Heb op mijn auto's nog nooit deze sensoren gehad en door dit gemis mijn echtgenote 2x parkeerschade gehad.
Dacht, bestel een MYLR en wacht nu tot jan-2023. mmmm, nu halen ze dat ineens weg, terwijl ik wel hiervoor gekozen had.
 
@Twan123 Je moet "gewoon" heel goed op de camera kijken, alsof het een achteruitkijkspiegel is. Op mijn huidige auto heb ik ook camera zonder sensoren en je went er vrij snel aan. Maar het is niet ideaal, want bij voorkeur kijk ik in de buitenspiegels of ik bij moet sturen en luister naar de piepjes voor de afstand. Dat is ook 1x mis gegaan toen ik wist dat ik op een obstakel af reed, maar ik keek even in de buitenspiegels en het bleek toch al dichterbij dan ik dacht.

Ik kan nu natuurlijk niet zowel in de spiegels kijken als op de achteruitrijcamera. In de MY kan dat natuurlijk wel, omdat je alle 3 de camera's op het scherm ziet. Wellicht scheelt dat iets.

Maar ideaal is het natuurlijk niet. Daar zal iedereen het over eens zijn.
 
Misschien een domme vraag, maar hoe werkt het achteruit rijden dan nu zonder die parkeersensoren...?
Net bij het achteruitrijden vind ik ze overbodig. Je ziet perfect op de camera hoeveel plaats er nog tussen jouw bumper en het obstakel zit.
Aan de voorkant vind ik ze net wel handig. Rijden tot op 30 cm met de sensoren en dan nog een beetje verder.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Net bij het achteruitrijden vind ik ze overbodig. Je ziet perfect op de camera hoeveel plaats er nog tussen jouw bumper en het obstakel zit.
Aan de voorkant vind ik ze net wel handig. Rijden tot op 30 cm met de sensoren en dan nog een beetje verder.
De achteruitrijcamera van de Y is wel even wennen hoor.
 
In welk opzicht is deze anders dan andere auto’s? Ik leer graag van ervaringsdeskundigen.
De positionering van de camera is anders. Hierdoor kijk je voor een deel op de achterbumper. Bij 1 obstakel (bijvoorbeeld een muur) vind ik het niet lastig om achteruit in te parkeren. Maar zodra het obstakel een bijzondere vorm heeft waardoor een gedeelte van de bumper bijvoorbeeld het obstakel mogelijk zou kunnen raken is het mij nog niet gelukt om zonder uit te stappen (voor controle) in te parkeren. En ik heb ook nog eens parkeersensoren.

Nu moet ik zeggen dat ik ook erg zuinig ben op mijn auto en daardoor het zekere voor het onzekere neem. Maar bijv. met mijn zakelijke Golf kan ik alle parkeeracties in 1 keer uitvoeren. "What you see is wat you get" op de achteruitrijcamera bij bijv. een Golf.
 
  • Like
Reactions: Cascada
iemand ervaring met deze kwaaltjes en eventueel een oplossing?
- bijna elke keer als ik in mijn model y stap, krijg ik initieel de melding dat sos noodoproep niet beschikbaar is (maar na enkele seconden weer wel)
- sinds een aantal weken (maanden?) werkt spraakbesturing 'bel <persoon x>' niet meer. Er gebeurt gewoon niets. Spraakbesturing an sich werkt wel goed en de auto verstaat bijna altijd goed wat ik zeg, dus lijkt niet aan de microfoon te liggen.
- bluetooth audio kwaliteit is slecht. 'iedereen' zegt dat ze mij heel slecht horen.
- soms staat er water in mijn koffer na een hevige regenbui
- op reis geweest naar italie. krakend dashboard. in belgie merk hier wel niks van.

het bluetooth audio kwaliteit + spraakbesturing die niet werkt is mijn grootste ergernis.