Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er iemand een model Y ontvangen met 19 inch velgen? Een collega probeert vruchteloos een testrit te boeken met 19 (20 al getest.. rijdt te hard).

Rijdt de 19 inch uitvoering zachter en/of ziet iemand een testrit zitten? Rond gent/kortrijk
Ik heb zowel de met de 20” als de 19” gereden welliswaar niet op dezelfde dag…. 19” rijdt duidelijk beter… weet wel niet of er veel verschil was qua productiedatum, want er gaan geruchten dat het onderstel zou zijn aangepast.

Blijft een dilemma; 20” mooier, duidelijk harder en kwetsbaarder 19” rijdt beter, VEEL lelijker, minder fragiel….
 
Ik heb zowel de met de 20” als de 19” gereden welliswaar niet op dezelfde dag…. 19” rijdt duidelijk beter… weet wel niet of er veel verschil was qua productiedatum, want er gaan geruchten dat het onderstel zou zijn aangepast.

Blijft een dilemma; 20” mooier, duidelijk harder en kwetsbaarder 19” rijdt beter, VEEL lelijker, minder fragiel….
En dan ben ik benieuwd hoe de verlaagde performance met 21” zich verhoudt tot die 2. Ik rij nu S en overweeg ofwel y performance ofwel Mercedes eqs (ja zeer uiteenlopend). Binnenkort proefritten maken.
 
Als je het nooit gaat voelen, ga je het nooit merken.

Mijn Model X koos ik af-fabriek ook met 22" raderen en dat ziet er vet goed uit. 3 jaar probleemloos mee gereden. Dan 20" wintervelgen gekocht, kon niet veel merken, maar toen ik afgelopen week de winterset wisselde op de 22" merkte ik toch dat meer wiel en minder band toch wat harder rijdt... :)
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De Y performance rijd echt super. We hebben echt totaal geen last van de 21 inch wielen (en ik ben toch echt een gevoelig typje)
Dan heb je toch nooit echt met goede (duitse) luchtvering rondgereden. De Long range is al hard ivm met een bmw 5/audi A6. Ik neem aan dat de Performance toch nog een stuk harder is met 21inch en 2cm verlaging. Ik heb adaptieve ophanging en als ik hem op sport zet is hij een stuk harder/directer maar dat is toch nog anders dan een tesla. Daar krijg je echt een slag op kleine oneffenheden. Ik zag dat er sommige een luchtvering in de Y steken, vraag me af wie zo'n set verdeelt en wat het kost. Je steekt de compressor dan in de frunk. :)
 
Dan heb je toch nooit echt met goede (duitse) luchtvering rondgereden. De Long range is al hard ivm met een bmw 5/audi A6. Ik neem aan dat de Performance toch nog een stuk harder is met 21inch en 2cm verlaging. Ik heb adaptieve ophanging en als ik hem op sport zet is hij een stuk harder/directer maar dat is toch nog anders dan een tesla. Daar krijg je echt een slag op kleine oneffenheden. Ik zag dat er sommige een luchtvering in de Y steken, vraag me af wie zo'n set verdeelt en wat het kost. Je steekt de compressor dan in de frunk. :)
Volgens mij stoppen de meesten de lucht vering erin omdat ze hoger en lager willen kunnen instellen
 
Ik heb zowel de met de 20” als de 19” gereden welliswaar niet op dezelfde dag…. 19” rijdt duidelijk beter… weet wel niet of er veel verschil was qua productiedatum, want er gaan geruchten dat het onderstel zou zijn aangepast.

Blijft een dilemma; 20” mooier, duidelijk harder en kwetsbaarder 19” rijdt beter, VEEL lelijker, minder fragiel….
Ik had tot over 3 maanden een model S85S met luchtvering en de standaard 19" velgen , sinds 2 jaar een model 3 met aero velgen , sinds 1 maand een model Y met 20" zwarte velgen . luchtvering mis ik wel, was een duidelijk een hoger comfort , model 3 maakt veel rolgeluid van banden ( zijn nog steeds de originele), model Y maakt geheel geen rolgeluid, is wel harder afgeveerd, maar valt best mee . Banden stonden oorspronkelijk bij levering op 3,5 bar, heb ze naar 2,9 bar voorzien , dat maakt wel iets uit . Ondertussen heeft mijn dochter ( al na 1000km ) de stoep geraakt met parkeren en moet de velgen al bijwerken met een lakstift. Ik heb ook een model Y met 19" gereden , weliswaar met tussenperiode in van enkele weken, heb niet echt veel verschil gemerkt
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Volgens mij stoppen de meesten de lucht vering erin omdat ze hoger en lager willen kunnen instellen
Inderdaad daarom gekocht, maar hoger lager zetten bleek na aankoop niet nodig te zijn en werd de soepelheid het voornaamste voordeel. Zelfs op laagste stand kom je over elke drempel, in tegenstelling tot de MS-en zonder luchtvering.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dan heb je toch nooit echt met goede (duitse) luchtvering rondgereden. De Long range is al hard ivm met een bmw 5/audi A6. Ik neem aan dat de Performance toch nog een stuk harder is met 21inch en 2cm verlaging. Ik heb adaptieve ophanging en als ik hem op sport zet is hij een stuk harder/directer maar dat is toch nog anders dan een tesla. Daar krijg je echt een slag op kleine oneffenheden. Ik zag dat er sommige een luchtvering in de Y steken, vraag me af wie zo'n set verdeelt en wat het kost. Je steekt de compressor dan in de frunk. :)
Zelf rij ik een model S met luchtvering en die is inderdaad iets comfortabeler. Eerder hadden we een BMW i3 die hebben we weggedaan vanwege hoe hard deze was afgeveerd. Ik had dus ook mijn bedenkingen voor de Y performance. Echter het valt mij 100% mee hoe hij is afgeveerd.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Zijn er hier berijders van Y Performance (of LR uit Q1) die eens willen checken of zij Hellingshoek/interieurdetectie van het alarm kunnen in en uitschakelen? Zie Bediening > Veiligheid > Hellingshoek/Interieur detectie. In mijn Y kan ik dat namelijk niet, maar Tesla blijft via mail/chat volhouden dat mijn Y (nov '21 MIC) wel over interieurdetectie beschikt. Ik twijfel daar eerlijk gezegd wel een beetje aan.
 
Zijn er hier berijders van Y Performance (of LR uit Q1) die eens willen checken of zij Hellingshoek/interieurdetectie van het alarm kunnen in en uitschakelen? Zie Bediening > Veiligheid > Hellingshoek/Interieur detectie. In mijn Y kan ik dat namelijk niet, maar Tesla blijft via mail/chat volhouden dat mijn Y (nov '21 MIC) wel over interieurdetectie beschikt. Ik twijfel daar eerlijk gezegd wel een beetje aan.

Als er iemand in de auto gaat zitten terwijl deze afgesloten wordt kom je er binnen 5 minuten achter dat er interieurdetectie aanwezig is.....
(ervan uitgaande dat Doggymode / Campermode uit staat)
 
Zijn er hier berijders van Y Performance (of LR uit Q1) die eens willen checken of zij Hellingshoek/interieurdetectie van het alarm kunnen in en uitschakelen? Zie Bediening > Veiligheid > Hellingshoek/Interieur detectie. In mijn Y kan ik dat namelijk niet, maar Tesla blijft via mail/chat volhouden dat mijn Y (nov '21 MIC) wel over interieurdetectie beschikt. Ik twijfel daar eerlijk gezegd wel een beetje aan.
Staat overhittingsbeveiliging aan? Die en hellingshoek zijn mutually exclusive.
 
@RobPet, weet ik, maar dan zou de functie grijs worden en niet zijn aan te klikken. Bij de Y ontbreekt de hele menu-optie. Het lijkt er daarom op dat het alarm niet beschikt over interieurdetectie. In versie 20 van de Europese typegoedkeuring is een interieurradar toegevoegd (mijn Y is versie 19). De eerste auto's met typegoedkeuring versie 21 (versie 20 is in NL nooit geleverd) zijn op 8 februari van dit jaar geleverd. Vandaar mijn vraag; wie van de recente nieuwe eigenaren is bereid om even te kijken?
 
@RobPet, weet ik, maar dan zou de functie grijs worden en niet zijn aan te klikken. Bij de Y ontbreekt de hele menu-optie. Het lijkt er daarom op dat het alarm niet beschikt over interieurdetectie. In versie 20 van de Europese typegoedkeuring is een interieurradar toegevoegd (mijn Y is versie 19). De eerste auto's met typegoedkeuring versie 21 (versie 20 is in NL nooit geleverd) zijn op 8 februari van dit jaar geleverd. Vandaar mijn vraag; wie van de recente nieuwe eigenaren is bereid om even te kijken?
Ik heb even gekeken vanavond en ik zie nergens die optie... Die hele menu optie is er niet... Of dat die dan ook geen interieur detectie heeft dat weet ik niet maar de optie is er niet in het menu... Benieuwd wat tesla verder zegt ( mijn tesla is een model Y van maart 2022 levering )
 
Ik heb even gekeken vanavond en ik zie nergens die optie... Die hele menu optie is er niet... Of dat die dan ook geen interieur detectie heeft dat weet ik niet maar de optie is er niet in het menu... Benieuwd wat tesla verder zegt ( mijn tesla is een model Y van maart 2022 levering )
Je kunt ook je auto afsluiten, raam open zetten, en je hand naar binnen steken na een tijdje? Zorgen dat je telefoon niet in de buurt is natuurlijk, of bluetooth uitzetten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Aardig stil hier qua leveringen, had zelf verwacht dat de leveringen vanuit Berlijn wel door zouden lopen en Shanghai dan richting juni geleverd zou worden.
Viel me ook al op (lees: "tegen")
In NL t/m 11 april 4x MY en 2x M3 op kenteken gezet in april
Ik had meer MY verwacht na opening Berlijn (M3 kwam explosiever op gang in 2019, wellicht gedreven voor fiscale prikkels)