Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y levering

This site may earn commission on affiliate links.
Begin dit jaar heb ik besloten in de toekomst elektrisch te gaan rijden en proefritten gemaakt in de Mustang, Volvo, I-Pace en de Model Y. De eerste 3 waren leverbaar vanaf September en de Model Y zou komen in mei. Na verder onderzoek en de proefritten kwam de MY LR er op (bijna)alle vlakken voor mij het best uit. De levertijd in mei maakte de keuze nog makkelijker. Ik bestelde een MY LR zwart zwart, OD 28 feb.
In mei heb ik een laadpaal laten plaatsen en extra accessoires besteld. Begin juni, nog steeds radiostilte bij Tesla en telefoontje plegen helpt ook niet. 5 juni, mijn EDD wordt verplaatst naar 16 aug-30 sep. Heel teleurstellend, had mijn vakantie er al op gepland en moet nu extra kosten maken. Telefonisch contact met Tesla helpt ook niet, je krijgt te horen dat ze het vervelend vinden. Ik zou een week later leveren ook vervelend vinden, maar 4 MAANDEN ??? Ok, wereldwijd leveringsproblemen door grondstoffen, chips, een fabriek die stil ligt, het is niet anders.
Van de week zie ik dat EDD is verschoven naar nov 2022-Jan 2023. Ik kan nu geen kant op, ik zal extra kosten gaan maken en kan nu ook geen andere auto meer bestellen die wel op korte termijn geleverd gaat worden.
Ik vraag me af of ik nu de enige ben met dit probleem en zich door Tesla voorgelogen en in de maling genomen voelt?
 
  • Like
Reactions: DRS ACTIVE
Begin dit jaar heb ik besloten in de toekomst elektrisch te gaan rijden en proefritten gemaakt in de Mustang, Volvo, I-Pace en de Model Y. De eerste 3 waren leverbaar vanaf September en de Model Y zou komen in mei. Na verder onderzoek en de proefritten kwam de MY LR er op (bijna)alle vlakken voor mij het best uit. De levertijd in mei maakte de keuze nog makkelijker. Ik bestelde een MY LR zwart zwart, OD 28 feb.
In mei heb ik een laadpaal laten plaatsen en extra accessoires besteld. Begin juni, nog steeds radiostilte bij Tesla en telefoontje plegen helpt ook niet. 5 juni, mijn EDD wordt verplaatst naar 16 aug-30 sep. Heel teleurstellend, had mijn vakantie er al op gepland en moet nu extra kosten maken. Telefonisch contact met Tesla helpt ook niet, je krijgt te horen dat ze het vervelend vinden. Ik zou een week later leveren ook vervelend vinden, maar 4 MAANDEN ??? Ok, wereldwijd leveringsproblemen door grondstoffen, chips, een fabriek die stil ligt, het is niet anders.
Van de week zie ik dat EDD is verschoven naar nov 2022-Jan 2023. Ik kan nu geen kant op, ik zal extra kosten gaan maken en kan nu ook geen andere auto meer bestellen die wel op korte termijn geleverd gaat worden.
Ik vraag me af of ik nu de enige ben met dit probleem en zich door Tesla voorgelogen en in de maling genomen voelt?
De sluiting van de fabriek in Shanghai heeft voor veel vertraging gezorgd voor alle Model Y bestellingen.

Bij mij was het origineel juni maar is nu ook september.

Tesla zal deze vertragingen ook niet voorzien hebben volgens mij
 
Begin dit jaar heb ik besloten in de toekomst elektrisch te gaan rijden en proefritten gemaakt in de Mustang, Volvo, I-Pace en de Model Y. De eerste 3 waren leverbaar vanaf September en de Model Y zou komen in mei. Na verder onderzoek en de proefritten kwam de MY LR er op (bijna)alle vlakken voor mij het best uit. De levertijd in mei maakte de keuze nog makkelijker. Ik bestelde een MY LR zwart zwart, OD 28 feb.
In mei heb ik een laadpaal laten plaatsen en extra accessoires besteld. Begin juni, nog steeds radiostilte bij Tesla en telefoontje plegen helpt ook niet. 5 juni, mijn EDD wordt verplaatst naar 16 aug-30 sep. Heel teleurstellend, had mijn vakantie er al op gepland en moet nu extra kosten maken. Telefonisch contact met Tesla helpt ook niet, je krijgt te horen dat ze het vervelend vinden. Ik zou een week later leveren ook vervelend vinden, maar 4 MAANDEN ??? Ok, wereldwijd leveringsproblemen door grondstoffen, chips, een fabriek die stil ligt, het is niet anders.
Van de week zie ik dat EDD is verschoven naar nov 2022-Jan 2023. Ik kan nu geen kant op, ik zal extra kosten gaan maken en kan nu ook geen andere auto meer bestellen die wel op korte termijn geleverd gaat worden.
Ik vraag me af of ik nu de enige ben met dit probleem en zich door Tesla voorgelogen en in de maling genomen voelt?

Tip: misschien kun je in overleg met Tesla de specs (kleur/uitvoering) wijzigen naar een sneller te leveren serie?
 
  • Like
Reactions: DRS ACTIVE
Begin dit jaar heb ik besloten in de toekomst elektrisch te gaan rijden en proefritten gemaakt in de Mustang, Volvo, I-Pace en de Model Y. De eerste 3 waren leverbaar vanaf September en de Model Y zou komen in mei. Na verder onderzoek en de proefritten kwam de MY LR er op (bijna)alle vlakken voor mij het best uit. De levertijd in mei maakte de keuze nog makkelijker. Ik bestelde een MY LR zwart zwart, OD 28 feb.
In mei heb ik een laadpaal laten plaatsen en extra accessoires besteld. Begin juni, nog steeds radiostilte bij Tesla en telefoontje plegen helpt ook niet. 5 juni, mijn EDD wordt verplaatst naar 16 aug-30 sep. Heel teleurstellend, had mijn vakantie er al op gepland en moet nu extra kosten maken. Telefonisch contact met Tesla helpt ook niet, je krijgt te horen dat ze het vervelend vinden. Ik zou een week later leveren ook vervelend vinden, maar 4 MAANDEN ??? Ok, wereldwijd leveringsproblemen door grondstoffen, chips, een fabriek die stil ligt, het is niet anders.
Van de week zie ik dat EDD is verschoven naar nov 2022-Jan 2023. Ik kan nu geen kant op, ik zal extra kosten gaan maken en kan nu ook geen andere auto meer bestellen die wel op korte termijn geleverd gaat worden.
Ik vraag me af of ik nu de enige ben met dit probleem en zich door Tesla voorgelogen en in de maling genomen voelt?
Bij mij precies hetzelfde probleem. 19 april besteld, levering zou in juli plaatsvinden. De laatste weken is het verder en verder naar achteren geschoven, met nu een levering tussen 19 december en 1 februari. Maar liefst 7 maanden NA de voorziene levering bij bestelling. Nul komma nul communicatie vanuit Tesla, wat ronduit slecht is. Extra kosten moeten we ook nog eens voor lief nemen, alsmede lagere inruilprijs van huidige auto, plus onderhoud wat niet had gehoeven bij levering in juli…
 
13 mei mijn MYLR besteld zwart/zwart, eerst augustus dan oktober-november en nu december-februari... Wtf is dit.. Als je nu een nieuwe besteld staat er zelfs november-januari... dus die zou dan eerder zijn.
Bij mij hetzelfde: zwart/zwart MY LR, levering nu december - februari… besteld op 19 april. Nu bestellen is idd sneller geleverd krijgen… dit is heel sneaky! Het lijkt alsof ze het doen om de bestellingen te beïnvloeden…
 
Ze zullen zwarte en witte MY LR's bij voorkeur uit Berlijn willen uitleveren. Aangezien ze net pas de testproductie hebben opgestart zie je dat terug in de levertijd. Overigens: ik begreep gisteren uit de video van Björn Nyland over de Skoda Enyaq Coupé RS dat die op 18 maanden zit. Alles is relatief.
 
Ze zullen zwarte en witte MY LR's bij voorkeur uit Berlijn willen uitleveren. Aangezien ze net pas de testproductie hebben opgestart zie je dat terug in de levertijd. Overigens: ik begreep gisteren uit de video van Björn Nyland over de Skoda Enyaq Coupé RS dat die op 18 maanden zit. Alles is relatief.
Nou dat hoop ik toch niet… met de gascrisis kan het zo zijn dat de Duitse industrie moet afschalen met alle gevolgen van dien!
 
Bij mij hetzelfde: zwart/zwart MY LR, levering nu december - februari… besteld op 19 april. Nu bestellen is idd sneller geleverd krijgen… dit is heel sneaky! Het lijkt alsof ze het doen om de bestellingen te beïnvloeden…
De sluiting van de fabriek in Shanghai heeft voor veel vertraging gezorgd voor alle Model Y bestellingen.

Bij mij was het origineel juni maar is nu ook september.

Tesla zal deze vertragingen ook niet voorzien hebben volgens mij
Ik begrijp dat de sluiting van een maand voor de fabriek in Shanghai vertraging geeft. Daardoor een vertraging van 8 maanden in de levering zonder enige communicatie gaat er bij mij niet in. De levering gaat nu minimaal 3x zo lang duren als toegezegd bij bestelling. En inderdaad, als ik nu een nieuwe auto bestel krijg ik een eerdere leveringswindow. Ik heb sterk het gevoel dat het een verkoop truc was.
Aan de reacties te zien ben ik niet de enige die dit onacceptabel vind.
Voor mij is de voorpret van het kopen van een nieuwe auto in ieder geval verdwenen.
 
Ik begrijp dat de sluiting van een maand voor de fabriek in Shanghai vertraging geeft. Daardoor een vertraging van 8 maanden in de levering zonder enige communicatie gaat er bij mij niet in. De levering gaat nu minimaal 3x zo lang duren als toegezegd bij bestelling. En inderdaad, als ik nu een nieuwe auto bestel krijg ik een eerdere leveringswindow. Ik heb sterk het gevoel dat het een verkoop truc was.
Aan de reacties te zien ben ik niet de enige die dit onacceptabel vind.
Voor mij is de voorpret van het kopen van een nieuwe auto in ieder geval verdwenen.
Ik ben van levering in april naar geen leveringsdatum gegaan. Vervolgens ging het van juli - augustus naar "past volgende week vrijdag 10 juni?". Volgens mij is dat allemaal geautomatiseerd. Nu, als het ding uit China moet komen, moet het wel op de boot raken. In China lachen ze niet met locdowns en is er dan ook het probleem van toeleveranciers, maar ik snap de frustratie wel.
 
Ik begrijp dat de sluiting van een maand voor de fabriek in Shanghai vertraging geeft. Daardoor een vertraging van 8 maanden in de levering zonder enige communicatie gaat er bij mij niet in. De levering gaat nu minimaal 3x zo lang duren als toegezegd bij bestelling. En inderdaad, als ik nu een nieuwe auto bestel krijg ik een eerdere leveringswindow. Ik heb sterk het gevoel dat het een verkoop truc was.
Aan de reacties te zien ben ik niet de enige die dit onacceptabel vind.
Voor mij is de voorpret van het kopen van een nieuwe auto in ieder geval verdwenen.
Let wel: het zijn allemaal “verwachte levertijden”. Er is dus niets toegezegd bij bestelling. Tenzij je een voorraadmodel koopt zal geen enkele autofabrikant je dit zwart op wit geven.

Als je een VW Groep auto had gekocht dan had je hetzelfde probleem gehad aangezien bijna alle kabelbomen voor hun wagens uit Ukraine komen.
 
Ze mogen een datum geven van verwachte levering van 3-6-12 maanden. Je kan je hoofd dan op die datum zetten maar als die overschreden wordt, is dat mentaal wel een aanpassing voor jezelf vind ik. Hopelijk krijgen we dan inderdaad allemaal een berichtje van Tesla dat hij toch nog vroeger binnen is, dit is dan wel de leuke kant van de medaille :D
 
Ik begrijp dat de sluiting van een maand voor de fabriek in Shanghai vertraging geeft. Daardoor een vertraging van 8 maanden in de levering zonder enige communicatie gaat er bij mij niet in.

1 maand voor de lockdowns. X maanden voor leverproblemen grondstoffen. X maanden voor tekort aan schepen naar Europa en ondertussen een locale markt die boomt.
Daarboven komt dat Berlijn al lang LR’s had moeten leveren (en de schepen dus misschien niet meer gereserveerd zijn). Er is ook meer concurrentie ondertussen voor onderdelen ginder en voor een plaatsje op het schip.
 
  • Like
Reactions: wooter