Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Performance levering

This site may earn commission on affiliate links.
Mee eens! Maar hoe doe je het als je helemaal achterin wat bagage kwijt wilt?
De hoedenplank plooit naar achter zodat de helft van de koffer vrij komt van hoedenplank. Genoeg om tot achter in de koffer te kunnen. Als je hoog moet laden, neem ik de plank er uit en zet ze achter de zetels opgeplooid. Achter de voorzetels als de achterbank plat moet, anders achter de achterzetels.
Het voelt een beetje knullig aan in vergelijking met bijvoorbeeld de rolsystemen van andere merken.
Ik vind een rolsysteem pas knullig. Je kan er niets op leggen en isoleert geen geluid en heeft dus geen enkel nut als je verdusiterde ramen hebt.
Het is bovendien duurder en moeilijker te demonteren en terug te plaatsen.
Ik hou van de no-nonsense van Tesla hier.
Alleen is die altijd vuil bij mij. Nog steeds wit poeder van bij aflevering. Op de zetels lijkt dat ondertussen verdwenen.
 
De hoedenplank plooit naar achter zodat de helft van de koffer vrij komt van hoedenplank. Genoeg om tot achter in de koffer te kunnen. Als je hoog moet laden, neem ik de plank er uit en zet ze achter de zetels opgeplooid. Achter de voorzetels als de achterbank plat moet, anders achter de achterzetels.

Ik vind een rolsysteem pas knullig. Je kan er niets op leggen en isoleert geen geluid en heeft dus geen enkel nut als je verdusiterde ramen hebt.
Het is bovendien duurder en moeilijker te demonteren en terug te plaatsen.
Ik hou van de no-nonsense van Tesla hier.
Alleen is die altijd vuil bij mij. Nog steeds wit poeder van bij aflevering. Op de zetels lijkt dat ondertussen verdwenen.
Ik kan mijn hoedenplank maar één keer naar achter buigen. Dan is die tot de helft "opgerold". Ik neem aan dat jij dat ook hebt?

Hoe haal je de plank het best eruit? Ik vind het systeem inderdaad ook prima en beter dan een oprolsysteem wat enorme trillingen met zich mee kan brengen. Alleen iets meer oprollen voor meer space (zoals bij de nieuwe LR) zou prettig zijn geweest.
 
Hoe haal je de plank het best eruit?
De kant tegen de zetels optillen. Dan hef je de hoedenplank los van 2 magneten die ze vast houden en dan schuift ze ze naar achter uit.

Het half opplooien geeft meer ruimte en je kan zoook rijden om iets wat hoger komt er achter te laten uitsteken, al schuift ze weer toe bij accelereren. Wat ik wel handig vind bij vergeten dichtklappen.
Bij een MS klapte ze dan luid terug op haar plaats, waarbij je je bijna een hartinfarct schrok.
 
  • Like
Reactions: DM231191
Aanvulling, wanneer ik even online zoek vind ik dit als prijs voor de band, net geen 300 euro:
Ik heb wat korting kunnen bekomen via iemand die in de garage werkt.

Dit zouden de velgen zijn, die ik aan die prijs krijg.

De TPMS sensoren heb ik via de Tesla store besteld. De bandenboer had er aan halve prijs, maar ik heb verhalen gelezen over compatibiliteit. Misschien dat ik later wel eens experimenteer.
Heb je ze gekocht ?
 
Ik ga voor 20" omdat dit de enige andere optie is volgens het gelijkvormigheidsattest.
De band:
View attachment 857411

Dat is niet juist. Ik heb voor mijn MYP een 19" wintervelgenset gekocht (TSF 19" Tesla Model Y Wheel (Set of 4)). Dat staat inderdaad niet op de COC. Daar staat enkel een 20 x 9.5 velg genoemd als toegelaten.

Als je bij de keuring afwijkt van de velg maat op de COC, dan mag dat gewoon (wel niet buiten de omkasting uitsteken natuurlijk). Wel moet je buitendiameter van je band binnen bepaalde toleranties vallen. Als je dus een 255/40 in 19" legt, zit je er precies op zonder afwijking en kan het gewoon.
 
Wellicht komt Tesla zelf nog met iets vergelijkbaars voor de P uit voor de winter?


In de US hebben ze ook een 20" versie, maar ook die kan niet op de P:

 
Wellicht komt Tesla zelf nog met iets vergelijkbaars voor de P uit voor de winter?


In de US hebben ze ook een 20" versie, maar ook die kan niet op de P:

Volgens mij is de bandenmaat het probleem (weinig aanbod?). Zelfs al een beetje normale zomerband zit op € 275 per band en ook daar heb je nog niet alle smaken die je bij bijv. 235/45/R18 hebt.
 
Dat is niet juist. Ik heb voor mijn MYP een 19" wintervelgenset gekocht (TSF 19" Tesla Model Y Wheel (Set of 4)). Dat staat inderdaad niet op de COC. Daar staat enkel een 20 x 9.5 velg genoemd als toegelaten.

Als je bij de keuring afwijkt van de velg maat op de COC, dan mag dat gewoon (wel niet buiten de omkasting uitsteken natuurlijk). Wel moet je buitendiameter van je band binnen bepaalde toleranties vallen. Als je dus een 255/40 in 19" legt, zit je er precies op zonder afwijking en kan het gewoon.
Heb je dan niet ook nog eens dat je invoerkosten erbovenop krijgt? Want dan wordt het best een prijzige set met $400 verzendkosten ook
 
  • Like
Reactions: TheBlackMYP
Heb je ze gekocht ?

Wat is hyper black ?
Ik heb de velgen en banden besteld, maar ga ze pas tegen november laten opleggen. Ze hadden Continental aangeraden. Dat merk lag op mijn vorige auto en ik was zeer tevreden over de wegligging bij regen en sneeuw.

Gyper black is de zwarte versie van de velg op de foto. Ze waren binnen, maar in de verkeerde kleur 🙈
 
Heb je dan niet ook nog eens dat je invoerkosten erbovenop krijgt? Want dan wordt het best een prijzige set met $400 verzendkosten ook
3260 euro deur deur all-in. Als je de import btw kan terugvragen (kan ik niet, importeer quasi nooit buiten EU), dan zit je net aan de 3000. Importheffing is minimaal. staat maar voor 250 euro waarde op papieren.

inderdaad veel geld nu ik het zo zie.....
 
  • Like
Reactions: Hurkie