Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag onlangs een model Y met trekhaak rijden en ik viel bijna van mijn zetel hoe lelijk die de wagen wel maakte...
Sinds enkele maanden heb ik een model Y performance, super mooi, zalig mooie achterkant... maar die trekhaak is wel in bestelling en komt er dus ook op... tot mijn grote schrik... wat gaat dit geven.. ??

Ik wil namelijk niet permanent met zo'n groot gat en uitstekende trekhaak in m'n bumper rondrijden... Kan deze er makkelijk afgehaald worden wanneer niet in gebruik? En indien zo, heb je dan nog het afdekplaatje om het gat te dichten?

Een bezorgde Model Y lover...
 
Ik zag onlangs een model Y met trekhaak rijden en ik viel bijna van mijn zetel hoe lelijk die de wagen wel maakte...
Sinds enkele maanden heb ik een model Y performance, super mooi, zalig mooie achterkant... maar die trekhaak is wel in bestelling en komt er dus ook op... tot mijn grote schrik... wat gaat dit geven.. ??

Ik wil namelijk niet permanent met zo'n groot gat en uitstekende trekhaak in m'n bumper rondrijden... Kan deze er makkelijk afgehaald worden wanneer niet in gebruik? En indien zo, heb je dan nog het afdekplaatje om het gat te dichten?

Een bezorgde Model Y lover...
Voor een paar euro bestel je online een klepje om het gat dicht te maken. Als dat er niet al standaard bij zit.
 
Ja, er is een afdekplaat om het gat te dichten.


Op deze foto zie je de afdekplaat. Of ja, als je erg goed kijkt.

1659422417422.png
 
De afdekplaat gaat er relatief makkelijk af en op... Alsook de trekhaak is heel eenvoudig op te zetten en terug af te halen... De afdekplaat zit normaal reeds op je wagen en hoef je dus niet bij te bestellen ofzo.
Zelf heb ik er ook een en vind het inderdaad geen zicht om die er voortdurend op te laten, Maar het fietsrek er op zetten of de aanhangwagen aankoppelen is evenveel, zo niet meer werk als de trekhaak opzetten of wegnemen... ;-)
Als je wil neem ik gerust eens wat foto's... Momenteel zit de trekhaak er op omwille van enkele dagen werken in de tuin en wat recyclageparkbezoeken met de aanhangwagen... ;-)
 
Ideaal zou zijn om toch een extra plaatje te bestellen en er een gat voor de trekhaak in te maken en dat dan te monteren als de trekhaak er op staat.
Ooit gehoord dat je een afneembare trekhaak niet mag laten zitten als die niet gebruikt wordt. Er is geen letterlijk reglement voor, maar verzekeraars zouden moeilijk doen. Bij lichte parkeerschade aan derden zouden ze kunnen aangeven dat er zonder trekhaak geen schade zou geweest zijn of toch minder erg. Daar dienen bumpers voor trouwens.
Ze doen daarbij beroep op een verkeersregel die zegt dat je je voertuig zodanig moet gebruiken dat er zo weinig mogelijk gevaar is voor andere weggebruikers.
 
  • Like
Reactions: DRS ACTIVE
Ik kan mij daar eerlijk gezegd weinig bij voorstellen. Zoals je al aangeeft: geen wettelijke basis, althans even snel googelen leverde mij niets op. En stel ik heb een niet-afneembare trekhaak. Wat is dan het verschil? Ik geef dit echt heel weinig kans in een rechtszaak.

Maar altijd leuk voor juristen :)
 
Ideaal zou zijn om toch een extra plaatje te bestellen en er een gat voor de trekhaak in te maken en dat dan te monteren als de trekhaak er op staat.
Ooit gehoord dat je een afneembare trekhaak niet mag laten zitten als die niet gebruikt wordt. Er is geen letterlijk reglement voor, maar verzekeraars zouden moeilijk doen. Bij lichte parkeerschade aan derden zouden ze kunnen aangeven dat er zonder trekhaak geen schade zou geweest zijn of toch minder erg. Daar dienen bumpers voor trouwens.
Ze doen daarbij beroep op een verkeersregel die zegt dat je je voertuig zodanig moet gebruiken dat er zo weinig mogelijk gevaar is voor andere weggebruikers.
Dat heb ik ook al gehoord ja. Nuja, Tesla heeft dat probleem "by design" al aangepakt door die trekhaak zo lelijk te maken dat je die telkens zsm terug wil afhalen ;-)
De afdekplaat gaat er relatief makkelijk af en op... Alsook de trekhaak is heel eenvoudig op te zetten en terug af te halen... De afdekplaat zit normaal reeds op je wagen en hoef je dus niet bij te bestellen ofzo.
Zelf heb ik er ook een en vind het inderdaad geen zicht om die er voortdurend op te laten, Maar het fietsrek er op zetten of de aanhangwagen aankoppelen is evenveel, zo niet meer werk als de trekhaak opzetten of wegnemen... ;-)
Als je wil neem ik gerust eens wat foto's... Momenteel zit de trekhaak er op omwille van enkele dagen werken in de tuin en wat recyclageparkbezoeken met de aanhangwagen... ;-)
Die foto's mét en zonder mag je zeker eens sturen !
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ideaal zou zijn om toch een extra plaatje te bestellen en er een gat voor de trekhaak in te maken en dat dan te monteren als de trekhaak er op staat.
Ooit gehoord dat je een afneembare trekhaak niet mag laten zitten als die niet gebruikt wordt. Er is geen letterlijk reglement voor, maar verzekeraars zouden moeilijk doen. Bij lichte parkeerschade aan derden zouden ze kunnen aangeven dat er zonder trekhaak geen schade zou geweest zijn of toch minder erg. Daar dienen bumpers voor trouwens.
Ze doen daarbij beroep op een verkeersregel die zegt dat je je voertuig zodanig moet gebruiken dat er zo weinig mogelijk gevaar is voor andere weggebruikers.
Er is geen wettelijke basis voor deze mythe.

Ik weet van enkele zaken in Duitsland die hierover gevoerd zijn en de rechters hebben telkens in het voordeel van degenen met de aanwezige afneembare trekhaak rechtgesproken. Het komt er in het kort op neer dat de tegenpartij moet bewijzen dat de financiële schade door de aanwezigheid van de trekhaak aanzienlijk groter is dan dat hij anders geweest zou zijn, en dan nog komt het grootste deel van de schade voor rekening van de veroorzakende partij. Aanzienlijk grotere schade is heel moeilijk bewijsbaar en de verzekeringsmaatschappijen weten dat. Ze zien daarom altijd ervan af om hier een rechtszaak over te voeren.

Verder bestaat in de wet wel een artikel dat zegt dat een voertuig geen "uitstekende onderdelen" mag hebben, maar in dat artikel worden expliciet uitzonderingen gemaakt voor zijspiegels en trekhaken.
 
Bij deze wat foto's :

Trekhaak gemonteerd en gesloten :

1659441880204.png



Monteren is de trekhaak gewoon inschuiven en laten vastklikken / demonteren is slot openen en uitschuiven:

1659441909143.png


Afdekplaatje klikt op z'n plaats :

1659441920834.png

1659441954416.png

1659441988073.png


Trekhaak wordt verkocht met deze opberghoes en 2 'sleuteltjes': (wat je wel nog mist of best voorziet is iets om het afdekplaatje vlot er uit te laten klikken. Ik gebruik zo'n plastieken 'prie-tool' of een grote platte schroevedraaier.

1659441936257.png

1659441974599.png


PS: sorry voor de wat 'stoffige' foto's... We wonen hier behoorlijk landelijk en gezien het blijkbaar tijd is om aardappelen te oogsten, hebben we hier momenteel lokaal onze eigen versie van overvloedig Sahara-zand :)
 
Super !! Bedankt -- Ik wou geen opmerking maken over de stoffige wagen ;-)
Bij deze wat foto's :

Trekhaak gemonteerd en gesloten :

View attachment 835677


Monteren is de trekhaak gewoon inschuiven en laten vastklikken / demonteren is slot openen en uitschuiven:

View attachment 835678

Afdekplaatje klikt op z'n plaats :

View attachment 835679
View attachment 835681
View attachment 835683

Trekhaak wordt verkocht met deze opberghoes en 2 'sleuteltjes': (wat je wel nog mist of best voorziet is iets om het afdekplaatje vlot er uit te laten klikken. Ik gebruik zo'n plastieken 'prie-tool' of een grote platte schroevedraaier.

View attachment 835680
View attachment 835682

PS: sorry voor de wat 'stoffige' foto's... We wonen hier behoorlijk landelijk en gezien het blijkbaar tijd is om aardappelen te oogsten, hebben we hier momenteel lokaal onze eigen versie van overvloedig Sahara-zand :)
b
 
  • Funny
Reactions: Steven I.