Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb het recentelijk laten installeren bij tesla. Er stond bij "Vervangen/toegevoegde onderdelen" o.a. het volgende

ASSEMBLY - LEFT ELECTRONIC CONTROL UNIT - GENERATION 3 - 5 SEAT TOW (1497847-10-D)

Lijkt erop dat er wel wat meer nodig is. Ze waren ook wel ruim een uur bezig.
Precies, hier gaat het om de toevoeging "TOW". De standaard gemonteerde controller heeft geen pinnen voor de trekhaak-aansluitingen. De TOW versie heeft dat wel. Via deze pinnen worden alle lichten op de aanhanger gevoed (en electronisch gezekerd) en kan de auto meten of er een aanhanger is aangesloten. Als een aangesloten aanhanger (of fietsdrager) wordt geconstateerd, schakelt de auto de aanhanger mode is.

De trekhaak van derden (waaronder Tesland) wordt aangesloten parallel aan de achterlichten van de auto en dan weet de auto niet dat er een aanhanger is aangesloten.
 
Nou ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en hem bij Tesla besteld. Nu komen ze hem aanstaande woensdag voor de deur monteren. Wel een beetje raar . Kunnen ze dat zo buiten doen? En wat als het regent?
Ja, voor de deur. Controller vervangen door een "TOW" versie en de trekhaak er onder schroeven. Uurtje werk. Kan ook wel als het een beetje regent (maar ik denk niet als het plenst).
 
  • Like
Reactions: Sjors
Veiligheidsfuncties voor rijden met aanhanger worden niet toegepast;
- Volgens handleiding Tesla mag er niet met een aanhanger gereden worden zonder Aanhangermodus.
Ik zet de aanhangermodus meteen uit.
Aanhangermodus regelt veel dingen die met de veiligheid te maken hebben en ook voor het verbruik en laden is het heel handig als de auto weet dat er een aanhanger achter hangt.
Wat zou een aanhangermodus kunnen wijzigen aan verbruik en laden?
 
Ik zet de aanhangermodus meteen uit.

Wat zou een aanhangermodus kunnen wijzigen aan verbruik en laden?
ik zet meestal de aanhangermodus ook uit, omdat je anders geen gebruik kunt maken van autopilot..
Als je het wel aan laat staan, viel me afgelopen zomer op met een flinke sleurhut erachter (1600 kg) dat het geschatte aantal km / percentage iets beter klopt bij aankomt volgende Suc dan met de modus uit.
Alhoewel, met de aanhanger modus aan en een verbruik van ± 33 kWh per 100km, klopte er nog veel van, dus maar weer snel uitgezet:)
 
ik zet meestal de aanhangermodus ook uit, omdat je anders geen gebruik kunt maken van autopilot..
Als je het wel aan laat staan, viel me afgelopen zomer op met een flinke sleurhut erachter (1600 kg) dat het geschatte aantal km / percentage iets beter klopt bij aankomt volgende Suc dan met de modus uit.
Alhoewel, met de aanhanger modus aan en een verbruik van ± 33 kWh per 100km, klopte er nog veel van, dus maar weer snel uitgezet:)
De eerste 10 km kan de schatting verkeerd zijn, maar daarna compenseert hij door het werkelijke verbruik in rekening te nemen.
 
Hoi allemaal:

In het subforum - wat heb jij het laatst voor jouw Tesla gekocht - gaf SlomeDuiklaar onderstaande aan:

tip: wees kritisch op het geleverde werk. Bij mij is ook achteraf de trekhaak gemonteerd. De diffuser die in de coating staat, had na montage krassen op de 'lip'. Lokale SC gaf mij gelijk en gaf aan dat ik een nieuwe diffuser zou krijgen... dit is pas de 3e keer (!) gelukt zonder krassen te maken...
Schijnbaar weten de Tesla monteurs niet hoe je het luikje moet plaatsen/verwijderen.
Ik doe dit met plastic bandenlichters en haal/zet hem er schuin uit/in.


@SlomeDuikelaar: Thanks voor jouw bericht!
Ik denk dat dit onderwerp beter in dit topic past dus vandaar dat ik hier in dit forum mijn vraag plaats:

Morgen komen ze bij mij de trekhaak installeren. Hoe kan ik op een vriendelijke manier aan de medewerkers duidelijk maken dat ze de trekhaak op een juiste manier installeren zonder beschadigen. Het bericht van SlomeDuikelaar is me niet helemaal duidelijk wat hij precies bedoeld.
Waar moet ik de installateurs vertellen zodat het zo mooi mogelijk gemaakt word.
 
  • Like
Reactions: SlomeDuikelaar
Hoi allemaal:

In het subforum - wat heb jij het laatst voor jouw Tesla gekocht - gaf SlomeDuiklaar onderstaande aan:

tip: wees kritisch op het geleverde werk. Bij mij is ook achteraf de trekhaak gemonteerd. De diffuser die in de coating staat, had na montage krassen op de 'lip'. Lokale SC gaf mij gelijk en gaf aan dat ik een nieuwe diffuser zou krijgen... dit is pas de 3e keer (!) gelukt zonder krassen te maken...
Schijnbaar weten de Tesla monteurs niet hoe je het luikje moet plaatsen/verwijderen.
Ik doe dit met plastic bandenlichters en haal/zet hem er schuin uit/in.


@SlomeDuikelaar: Thanks voor jouw bericht!
Ik denk dat dit onderwerp beter in dit topic past dus vandaar dat ik hier in dit forum mijn vraag plaats:

Morgen komen ze bij mij de trekhaak installeren. Hoe kan ik op een vriendelijke manier aan de medewerkers duidelijk maken dat ze de trekhaak op een juiste manier installeren zonder beschadigen. Het bericht van SlomeDuikelaar is me niet helemaal duidelijk wat hij precies bedoeld.
Waar moet ik de installateurs vertellen zodat het zo mooi mogelijk gemaakt word.
Ik zou de “noobkaart” spelen, zeggen dat je er zelf niks van kent en vragen heel voorzichtig te zijn. Je kan dan zeggen wat je hebt gelezen en eventueel de bewuste post tonen :)
 
  • Like
Reactions: kingofcontradi
@kingofcontradi Er staan opnYouTube filmpjes hoe het moet, op de juiste manier.
Wat jij/zij niet moet doen, is hem er recht naar je toe er uit trekken. Dan schuren de bevestiging clips over je diffuser.
De truc is eerst de bovenkant los te klikken, de bovenkant naar je toe halen. Dan voorzichtig hem schuin omhoog te tillen.
Mocht de monteur twijfelen, adviseer dan op zijn minst een stuk schilderstape aan te brengen op de diffuser onder het luikje.
Hoop dat ik zo het goed uitgelegd heb.
 
  • Like
Reactions: kingofcontradi
Berlijn gebouwde Model Y's hebben standaard de trekhaak module (geïntrigeerd in de body controle module) al in de auto zitten maar daar zit nog niet de "trailermode" software in. Wel zal de auto zonder de software wel de aangesloten stekker zien en melden als daar een lampje van defect is.
Deze trailermode is om als normale aftermarket trekhaak te functioneren niet nodig maar wel als je de auto wil laten weten dat je er iets achter hebt hangen en die de auto systemen aanpast zoals tractiecontrole, autopilot, parkeersensoren etc.
De modellen uit Berlijn zijn ook al voorbekabeld voor een trekhaak dus echt plug en play
Modellen uit Shanghai moet de bodycontrole module vervangen worden voor een met trekhaak mogelijkheid en ook de bekabeling aangelegd worden.
 
  • Like
Reactions: DriesBE