Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie de stekkerdoos best verdiept in de bumper zitten. Is het wel makkelijk om de (13 polige) stekker erin te krijgen en dan een kwartslag te draaien of moet je daarvoor op je buik gaan liggen:)
In België hebben alle aanhangsels dan nog een 7polige stekker en moet je zeker uitkijken dat de adaptor compact is. Het scharniertje van het dekseltje schuurt wel tegen de onderkant van de bumper. Gelukkig zit dat deel van de bumper nog achter het afdekplaatje als de trekhaak gedemonteerd is.
 
@Steven I. Top dank voor het snelle antwoord.
Dan nog een andere prange vraag, waar ik op het web (nog) niets over kan vinden.

Heb een trekhaak besteld bij de order en ben benieuwd of deze dan ook 13-polig wordt aangesloten door Tesla?
Dus ook de constante 12v en de contact geschakelde 12v voor gebruik met een caravan.

Dan is het tegenwoordig ook heel belangrijk dat voor die nummers (3-9-10-11-13) de kabel dik genoeg is. In mijn huidige auto zijn die te dun (vermoedelijk 1,5 mm2) en werkt de koelkast niet.
Advies is toch om minimaal 2,5 of liefst 4 mm2 te nemen, anders werkt de nieuwe tower koelkast niet.
De vraag is, wat gebruikt Tesla in hun kabelboom?
 
@Steven I. Top dank voor het snelle antwoord.
Dan nog een andere prange vraag, waar ik op het web (nog) niets over kan vinden.

Heb een trekhaak besteld bij de order en ben benieuwd of deze dan ook 13-polig wordt aangesloten door Tesla?
Dus ook de constante 12v en de contact geschakelde 12v voor gebruik met een caravan.

Dan is het tegenwoordig ook heel belangrijk dat voor die nummers (3-9-10-11-13) de kabel dik genoeg is. In mijn huidige auto zijn die te dun (vermoedelijk 1,5 mm2) en werkt de koelkast niet.
Advies is toch om minimaal 2,5 of liefst 4 mm2 te nemen, anders werkt de nieuwe tower koelkast niet.
De vraag is, wat gebruikt Tesla in hun kabelboom?
Geen idee, heb gewoon een fietsrek en aanhangwagen... Maar altijd bereid om dat op een of andere manier te testen of bij iemand te testen... Als iemand mij instructies kan geven hoe ik dat kan uitvissen, altijd bereid...
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In België hebben alle aanhangsels dan nog een 7polige stekker en moet je zeker uitkijken dat de adaptor compact is. Het scharniertje van het dekseltje schuurt wel tegen de onderkant van de bumper. Gelukkig zit dat deel van de bumper nog achter het afdekplaatje als de trekhaak gedemonteerd is.
Mijn fietsrek heeft een dertienpolige, de aanhangwagen een 7-polige, nu met adapter. Beiden lukken eigenlijk wel zonder veel moeite...
 
Geen idee, heb gewoon een fietsrek en aanhangwagen... Maar altijd bereid om dat op een of andere manier te testen of bij iemand te testen... Als iemand mij instructies kan geven hoe ik dat kan uitvissen, altijd bereid...
Ik neem aan dat u de haak ook via Tesla heeft laten installeren. Testen is lastig, natuurlijk te meten met met een voltmeter of deze beide voedingen aangesloten zijn.
Kabeldikte kan je niet meten, alleen iemand met een caravan met een tower (hoge) koelkast kan dit beantwoorden.

ps; heb deze vraag ook uitgezet bij Tesla, maar nog geen response.
 
Ik neem aan dat u de haak ook via Tesla heeft laten installeren. Testen is lastig, natuurlijk te meten met met een voltmeter of deze beide voedingen aangesloten zijn.
Kabeldikte kan je niet meten, alleen iemand met een caravan met een tower (hoge) koelkast kan dit beantwoorden.

ps; heb deze vraag ook uitgezet bij Tesla, maar nog geen response.
Inderdaad gewoon via Tesla besteld en laten installeren... Kan gerust eens uitmeten als iemand wat kan instrueren wat of hoe... Of als iemand uit west- of Oost-Vlaanderen zo'n caravan heeft om eens mee te proberen...
 
Inderdaad gewoon via Tesla besteld en laten installeren... Kan gerust eens uitmeten als iemand wat kan instrueren wat of hoe... Of als iemand uit west- of Oost-Vlaanderen zo'n caravan heeft om eens mee te proberen...
Als u een beetje technisch aangelegd bent en een voltmeter heeft, kunt u het simpel meten.
voltmeter 12v;
Pen 9 = rood en pen 13 = zwart moet constante spanning op staan (hoeveel volt meet u?)
pen 10 = rood en pen 13 zwart, moet constante spanning op staan als auto "aan" staat (hoe werkt zoiets bij een elektrische auto:), hahaha
Schermafbeelding 2022-08-04 om 22.29.24.png
 
Als u een beetje technisch aangelegd bent en een voltmeter heeft, kunt u het simpel meten.
voltmeter 12v;
Pen 9 = rood en pen 13 = zwart moet constante spanning op staan (hoeveel volt meet u?)
pen 10 = rood en pen 13 zwart, moet constante spanning op staan als auto "aan" staat (hoe werkt zoiets bij een elektrische auto:), hahahaView attachment 836744
Zou wel eens kunnen dat er pas stroom op komt als er een stekker in zit. Dan schakelt de aanhanger modus ook pas in.
 
@Steven I. Top dank voor het snelle antwoord.
Dan nog een andere prange vraag, waar ik op het web (nog) niets over kan vinden.

Heb een trekhaak besteld bij de order en ben benieuwd of deze dan ook 13-polig wordt aangesloten door Tesla?
Dus ook de constante 12v en de contact geschakelde 12v voor gebruik met een caravan.

Dan is het tegenwoordig ook heel belangrijk dat voor die nummers (3-9-10-11-13) de kabel dik genoeg is. In mijn huidige auto zijn die te dun (vermoedelijk 1,5 mm2) en werkt de koelkast niet.
Advies is toch om minimaal 2,5 of liefst 4 mm2 te nemen, anders werkt de nieuwe tower koelkast niet.
De vraag is, wat gebruikt Tesla in hun kabelboom?
hmm, veel valt daar precies niet op te meten... Ik meet in beide combinaties amper 0,01 à 0,02 volt... Schakel ik wagen uit, dan is het duidelijk 0, ligt ie aan en activeer ik een aantal zaken, komt er slechts die 0,01 à 0,02 volt op te zitten...
 
hmm, veel valt daar precies niet op te meten... Ik meet in beide combinaties amper 0,01 à 0,02 volt... Schakel ik wagen uit, dan is het duidelijk 0, ligt ie aan en activeer ik een aantal zaken, komt er slechts die 0,01 à 0,02 volt op te zitten...
Dan vermoed ik dat deze polen bij u toch niet zijn aangesloten. Het is niet altijd standaard bij een trekhaakmontage, soms moet je er om vragen en berekenen ze er extra montage kosten voor.

Toch bedankt voor je reactie, ik wacht even af welke reactie Tesla gaat geven.
Mochten zij het ook niet doen, kan ik altijd de trekhaak annuleren en bij een externe trekhaakspecialist laten monteren, zij kunnen het hopelijk wel volledig aansluiten.
 
In het verleden zijn er blijkbaar al gelijkaardige vragen, vaststelling en conclusies geweest :

Is normaal wel aangesloten, maar levert niet continu 12V, enkel bij het rijden en als er een portier open staat...
 
Iemand ervaring met de trekhaak van Tesland? Tesla zelf is alweer langdurig uitverkocht. Schuift deze er ook vanaf onder in? Model Y - Trekhaak
Voorzichtig hiermee als je een recente MY hebt. Tesla heeft er bij min 1 gemonteerd en blijkt dat de elektriciteit niet aan de praat te krijgen is. Er is nu een extra ‘module’ besteld. Ik wacht ondertussen weeral een maand.
Was op 20 juni de eerste in België die geleverd werd met een li-ion laagspanningsbatterij. Het SeC was daarvan niet op de hoogte, ze hebben het zelf bij aankomst moeten vaststellen. Ik vermoed dat het daaraan ligt. Die levert immers 16V ipv 12 V.
 
Als de li-ion accu een hogere spanning levert, zal een soort omvormer 16 ->12v geïnstalleerd moeten worden. Ik ben benieuwd als je een Y besteld met trekhaak, of die pas in de Sec wordt gemonteerd en dan pas afgeleverd, of bij de fabriek gemonteerd is.
Als het af fabriek, ga je er toch Vannuit dat er al zo'n module tussen geplaatst is.

ps; mijn vraag aan Tesla over dit is nog steeds niet beantwoord, wel slordig van ze om niet te reageren.....
 
Als de li-ion accu een hogere spanning levert, zal een soort omvormer 16 ->12v geïnstalleerd moeten worden. Ik ben benieuwd als je een Y besteld met trekhaak, of die pas in de Sec wordt gemonteerd en dan pas afgeleverd, of bij de fabriek gemonteerd is.
Als het af fabriek, ga je er toch Vannuit dat er al zo'n module tussen geplaatst is.

ps; mijn vraag aan Tesla over dit is nog steeds niet beantwoord, wel slordig van ze om niet te reageren.....
De MY was bij mij nog niet te bestellen met trekhaak. Ik moest h na levering via een service ticket bestellen.
Monteren voor de levering in het SeC was ook niet mogelijk, want je kan geen serviceticket maken voor een wagen die je nog niet hebt.
Op 20/6 werd hij geleverd. Tot verrassing van het SeC, met Li-ion batterij, ondanks eerdere ontkenning toen ik er naar vroeg.
Direct service request ingeschoten voor montage trekhaak. Ging allemaal goed.
Tot ik mijn fietsrek monteerde en ik zag dat de elektriciteit niet aangesloten was.
Eerst nog verschillende keren hertest, uitgemeten, omdat ik 13-7 pin adapter gebruik, ook nog eens de adapter van de buren geleend, niets hielp.
Gebeld naar het SeC: “De aansluiting wordt getest na montage. Het moet aan de adapter of aan het fietsrek liggen”.
Maar ik mocht toch eens langs gaan. Met adapter.
Na een uurtje wachten kwam de mededeling: er ontbreekt een module in de wagen. Die is besteld en we laten het weten wanneer die binnen is.
Het was toen al 14/7. Ondertussen niets meer gehoord.
Ondertussen blijkt dat de trekhaak weer niet meer te bestellen is. Ik weet niet of er een verband is.
Als volgende week de eerste boten uit China aankomen bel ik nog eens. Wellicht worden de wisselstukken dan ook geleverd, maar het zou best kunnen dat de ‘module’ nog moet gedesigned worden. Impact van de upgrade naar 16V die over het hoofd gezien is.
 
De MY was bij mij nog niet te bestellen met trekhaak. Ik moest h na levering via een service ticket bestellen.
Monteren voor de levering in het SeC was ook niet mogelijk, want je kan geen serviceticket maken voor een wagen die je nog niet hebt.
Op 20/6 werd hij geleverd. Tot verrassing van het SeC, met Li-ion batterij, ondanks eerdere ontkenning toen ik er naar vroeg.
Direct service request ingeschoten voor montage trekhaak. Ging allemaal goed.
Tot ik mijn fietsrek monteerde en ik zag dat de elektriciteit niet aangesloten was.
Eerst nog verschillende keren hertest, uitgemeten, omdat ik 13-7 pin adapter gebruik, ook nog eens de adapter van de buren geleend, niets hielp.
Gebeld naar het SeC: “De aansluiting wordt getest na montage. Het moet aan de adapter of aan het fietsrek liggen”.
Maar ik mocht toch eens langs gaan. Met adapter.
Na een uurtje wachten kwam de mededeling: er ontbreekt een module in de wagen. Die is besteld en we laten het weten wanneer die binnen is.
Het was toen al 14/7. Ondertussen niets meer gehoord.
Ondertussen blijkt dat de trekhaak weer niet meer te bestellen is. Ik weet niet of er een verband is.
Als volgende week de eerste boten uit China aankomen bel ik nog eens. Wellicht worden de wisselstukken dan ook geleverd, maar het zou best kunnen dat de ‘module’ nog moet gedesigned worden. Impact van de upgrade naar 16V die over het hoofd gezien is.
Welke spanning staat er op de 12V aansluiting in de middenconsole? (in NL vroeger ook wel sigarettenaansteker genoemd)
Daar zou dan ook 16V DC op moeten staan?