Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Welke spanning staat er op de 12V aansluiting in de middenconsole? (in NL vroeger ook wel sigarettenaansteker genoemd)
Daar zou dan ook 16V DC op moeten staan?
Dit wordt nog een dingetje als aangesloten apparaten het gaan begeven.
Dit betekent dan ook dat alle laagspanningstoestellen in de wagen op 16V werken.
12 of 16V is meestal niet zo’n issue, maar ik dacht dat vooral ledverlichting nogal secuur was in hoeveel spanning het krijgt.
7712701C-47B6-4EAA-8FA3-5063F9C66F08.jpeg
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Net toch nog eens met het SeC gebeld. Is algemeen probleem bij alle recent geleverde MY’s.
De ontbrekende module zou niets met de verhoogde spanning te maken hebben, maar puur met het chipstekort.
Blijkbaar zit er intelligentie in de aansluiting.
Er zal dus ook 16V geleverd worden aan de trekhaak. Misschien interessant om weten voor caravaneigenaars.
Niemand bij Tesla in Europa was op de hoogte van het ontbreken van de module. Er is ook niet geweten wanneer ze wel geleverd worden.
 
  • Like
Reactions: tCC_
Net toch nog eens met het SeC gebeld. Is algemeen probleem bij alle recent geleverde MY’s.
De ontbrekende module zou niets met de verhoogde spanning te maken hebben, maar puur met het chipstekort.
Blijkbaar zit er intelligentie in de aansluiting.
Er zal dus ook 16V geleverd worden aan de trekhaak. Misschien interessant om weten voor caravaneigenaars.
Niemand bij Tesla in Europa was op de hoogte van het ontbreken van de module. Er is ook niet geweten wanneer ze wel geleverd worden.
mmmm, lekker. Nu moet ik dus naar de caravandealer om te vragen of ± 16v gelijkspanning een probleem kan geven in de caravan.
Heb net een nieuwe gekocht en zit vol met ingewikkelde elektronica en overal led-verlichting.
Tjonge, waarom kan Tesla dit niet simpel op lossen met een spanning omvormer. Hier komt geheid trubbels over met spullen aangesloten via je sigarettenplug of trekhaak.
Waar kan je dan de claim neerleggen?
 
Hier ook een MY LR die in Juni geleverd is. Oorspronkelijk zou de trekhaak op 28 juli geplaatst worden maar werd een dag van te voren gebeld door Tesla dat er nog een module ontbrak en dat daardoor de afspraak niet kon doorgaan. Deze staat inmiddels eind augustus en ik hoop dat dan alles goed gaat en dat ik dan een fietsendrager zonder problemen kan gebruiken.

Als ik het bovenstaande allemaal lees, zeker in combinatie met de warrige communicatie vanuit Tesla Amsterdam, dan voelt het nog niet heel erg goed op het moment.
 
Hier ook een MY LR die in Juni geleverd is. Oorspronkelijk zou de trekhaak op 28 juli geplaatst worden maar werd een dag van te voren gebeld door Tesla dat er nog een module ontbrak en dat daardoor de afspraak niet kon doorgaan. Deze staat inmiddels eind augustus en ik hoop dat dan alles goed gaat en dat ik dan een fietsendrager zonder problemen kan gebruiken.

Als ik het bovenstaande allemaal lees, zeker in combinatie met de warrige communicatie vanuit Tesla Amsterdam, dan voelt het nog niet heel erg goed op het moment.
Dan ben ik nog blij dat ik de trekhaak al gemonteerd kreeg. Ik kan nu de fietsen toch al meenemen, zij het met wat risico om tegen de lamp te lopen.
Naar veiligheid zie ik geen issue, je ziet de lampen van de wagen heel goed door de spaken de fiets.
 
@Steven I. Top dank voor het snelle antwoord.
Dan nog een andere prange vraag, waar ik op het web (nog) niets over kan vinden.

Heb een trekhaak besteld bij de order en ben benieuwd of deze dan ook 13-polig wordt aangesloten door Tesla?
Dus ook de constante 12v en de contact geschakelde 12v voor gebruik met een caravan.

Dan is het tegenwoordig ook heel belangrijk dat voor die nummers (3-9-10-11-13) de kabel dik genoeg is. In mijn huidige auto zijn die te dun (vermoedelijk 1,5 mm2) en werkt de koelkast niet.
Advies is toch om minimaal 2,5 of liefst 4 mm2 te nemen, anders werkt de nieuwe tower koelkast niet.
De vraag is, wat gebruikt Tesla in hun kabelboom?

Vandaag uiteindelijk antwoord ontvangen van een Tesla Advisor over mijn vragen van de trekhaak bekabeling. Er is goed nieuws en slecht nieuws.

Goede nieuws; trekhaak wordt af fabriek gemonteerd en zal dus ook bij aflevering er al onder liggen. Geen losse bestelling of afspraak maken na uitlevering

Slechte nieuws
de trekhaak en aansluitkabels worden volgens de richtlijnen gemaakt, dat betekend dat alleen pool 1 t/m 8 wordt aangesloten
Opmerking
De pennen 9 t/m 13 (indien aanwezig) worden op dit moment mogelijk niet ondersteund.
De informatie kreeg is via een link die naar de Tesla site gaat waar dit vermeld staat

Dit betekent als je een auto besteld van > 68K de trekhaak nog niet volledig is aangesloten en met een caravan niet fatsoenlijk te gebruiken is. Als pool 9-13 niet zijn aangesloten, werkt de binnenverlichting niet, toilet pompje en de koelkast niet.
Dit verwacht je tocht niet.....

mmm, maandag maar eens bellen met trekhaakcentrum, kijken als zij de trekhaak monteren hoe zij dat doen. Tevens bij een paar ander draadjes Tesla / caravan gebruikers hoe zij dat doen.
Dan ga ik die trekhaak bij Tesla maar annuleren
Blij wordt ik er niet van
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Kreeg vandaag even voor 18:00 een belletje dat ze mijn afspraak voor montage trekhaak wederom moeten verschuiven, omdat er een "onderdeel" niet was. Begin hier nu langzamerhand toch wel behoorlijk geïrriteerd te worden. Trekhaak vrijwel direct besteld na het ophalen van de MY in juni, toen afspraak in juli gezet.

Inmiddels zag ik via dit forum al de berichten langskomen over de andere accu spanning en problemen die dit zou geven, Tesla verzekerde me dat er niks aan de hand was en dat ze de trekhaak gewoon zonder problemen konden monteren. Destijds ook een belletje een dag voor de afspraak en nu dus weer, blijkbaar is de module dus nog steeds niet op voorraad of is deze überhaupt nog niet beschikbaar.

Afspraak is nu maar weer doorschoven naar eind september en ze konden verder ook weinig doen. Schiet er zelf bijzonder weinig mee op, we gaan volgende week op vakantie en kan nu dus geen fietsendrager meenemen, Tesla laat hier mijn inziens een flinke steek vallen.
 
Gisteren vanuit Alblasserdam naar Hamburg (DE) gereden met een aanhanger er achter. Deze combinatie:

20220830_092235.jpg


Dat viel toch best tegen eerlijk gezegd.
Een rt van totaal 536 km, een gemiddeld verbruik van 366 Wh/km bij een snelheid van gemiddeld 77,5 km/h. In totaal 4x moeten laden onderweg. In totaal bijna 9 uur over gedaan om de rit te doen.
Volgende week vrijdag moet ik weer terug met die aanhanger, ben benieuwd hoe het dan gaat!
 
Wat is het verschil tussen de tesla trekhaak en een after market trekhaak?
Bijvoorbeeld Model Y - Trekhaak
Bij de Tesla-trekhaak wordt ook een stukje software geactiveerd (after market is dat niet mogelijk). Voor de fietsendrager kan je prima een after market trekhaak nemen, maar bij het trekken van zware lasten zorgt de software (trailer modus) voor een stukje extra veiligheid.
 
  • Like
Reactions: Highkick
Bij de Tesla-trekhaak wordt ook een stukje software geactiveerd (after market is dat niet mogelijk). Voor de fietsendrager kan je prima een after market trekhaak nemen, maar bij het trekken van zware lasten zorgt de software (trailer modus) voor een stukje extra veiligheid.
Je kan die trekhaak modus toch ook handmatig activeren, of niet?
Daarnaast lijkt het me heerlijk als hij uit zou kunnen als de aanhanger er achter hangt zodat AP bruikbaar blijft.
 
Opmerking: de upgrade van het trekhaakpakket voor Model Y ondersteunt geen extra uitgang voor een aanhangwagen.

in dat soort gevallen altijd ff bij de Engelse pagina kijken om de kleuterschoolgooglevertaling te omzeilen :

"Note: Model Y Tow Package upgrade does not support trailer auxiliary output."

en dat beantwoordt ook de vraag van @Twan123 : nee dus. Geen continue spanning.
 
  • Like
Reactions: Chicoo
in dat soort gevallen altijd ff bij de Engelse pagina kijken om de kleuterschoolgooglevertaling te omzeilen :

"Note: Model Y Tow Package upgrade does not support trailer auxiliary output."

en dat beantwoordt ook de vraag van @Twan123 : nee dus. Geen continue spanning.
Parkeerlichten aan laten en daarvan aftappen.

En zien dat je daarna ergens gratis kan laden om het verbruik te compenseren.