Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Unveil (+ ??) live kijken/mini event?

This site may earn commission on affiliate links.
Het is inderdaad een mooie wagen zeg! Gezien het gebruiksgemak een mooie “family car” , mooi die grote achterklep :)
Zag ergens iets voorbij komen dat het basismodel rond de $39000 mag gaan kosten? Geen idee wat ie dan in NL mag gaan kosten, maar tegen de tijd dat ie hier is, zullen de V3 SuC al wel geïnstalleerd zijn.
 
Hmmm ik wist dat het voor 75% uit model 3 onderdelen bestaat, maar het is precies de 3 alleen hoger. Had toch iets andere voorkant verwacht met als vervolgd ook een update voor de s en x, dus voorlopig geen facelift neem ik aan. Wel leuk voor de restwaardes.
Ik kon alleen nergens iets vinden over een trekhaak of heb ik iets gemist?
 
De webcast vond ik wel een beetje 'anti-climax'.

In een nogal duistere setting + na een lang verhaal over wat-er-zoal-al-bereikt-is en hoe-snel-dit-alles-wel-niet-gerealiseerd is, werd de Model Y binnengereden aan het einde.
Met slechts een paar zinnen toelichting werd de Y gepresenteerd en kwam de show tot een einde.

Maar ja, eigenlijk is het zoals het is. De Y is nu eenmaal niet heel spectaculair.
Het is een Model 3 ietsje hoger + met praktische 5e deur + extra seats.

De setup van verschillende uitvoeringen kennen we inmiddels ook.

Ik denk dat dit model in de US weinig populair zal zijn, maar meer iets gaat zijn voor Europa.

Wel vraag ik me af of er nu direct veel gebruik gemaakt gaat worden van de aanbetaling/reservering, gezien de ervaringen/verhalen van de uitrol van de Model 3. Zeker in Europa.
Hopelijk is de distributie tegen die tijd ook beter op orde.
 
Ik denk wel dat iedereen uit de ervaring met de leveringen van de M3 geleerd heeft dat die reserveringen met dito aanbetalingen boeken, onzin is.

Verhalen genoeg van kopers die al 3 jaar betaald hebben en wachten, en dan zien dat last minute buyers dan toch nog sneller bediend worden.

Daarom denk ik niet dat ze weer een voorafgaande cash ophaalronde zullen kunnen organizeren van 400.000 keer 1000 dollar. De markt is niet gek.

Hoewel, ook dit model wordt gegarandeerd een topseller. De traditionele carmakers die nu in de EV-wereld stappen gaan het héél moeilijk hebben hiertegen nog op te boksen...

Dit model gaat even subliem rijden als de 3 en dan nog eens de extra family ruimte hebben.... Maar ik zie de 7 zitter geen succes worden bij de Y, zoals de drie-rijige 6-zitter dat was bij de X. Dit wordt gegarandeerd in 5-zitter meest gekocht.
Mocht ik geen X gehad hebben zou ik nu kwijlen op de komende Y. De X is zeer groot voor de vele momenten dat ik alleen in de wagen rijd.
 
Misschien een goed idee voor Tesla HQ om de focus van de MY op Europa te leggen, als het in de US niet zo hard gaat qua interesse.

Uit de model Y FAQ op tesla.com:

upload_2019-3-15_9-27-50.png
 
  • Informative
Reactions: Tozz and Adm
Ik denk dat dit model in de US weinig populair zal zijn, maar meer iets gaat zijn voor Europa.
Huh, dit marktsegment is alleen in de VS al ca. 1,2 miljoen auto's per jaar, veelal van Japanse/Koreaanse makelij (RAV4 e.d.). Met een (naar mijn idee) laag ingeschat marktaandeel van 20-30% praat je dan alleen in de VS al over ca. 300.000 MY's.
 
Huh, dit marktsegment is alleen in de VS al ca. 1,2 miljoen auto's per jaar, veelal van Japanse/Koreaanse makelij (RAV4 e.d.). Met een (naar mijn idee) laag ingeschat marktaandeel van 20-30% praat je dan alleen in de VS al over ca. 300.000 MY's.

Wat absolute aantallen betreft gaan er zeker een boel Y's in US rondrijden.

Ik ben niet op de hoogte van recente cijfers daar., maar ik vermoed dat US nog steeds een grotere afzetmarkt is voor grote benzine slurpende pick-ups + sedans.

Vandaar denk ik de strategie-volgorde, eerst Model 3 dan een Model Y.

EDIT: De mogelijkheden in China gaan hoop ik ook komen (blijft risicootje). Daar zullen de 3 en Y het mogelijk ook goed doen.