Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Warmtepomp gaat vanzelf aan?

This site may earn commission on affiliate links.
Zojuist ging de warmtepomp van onze MYP vanzelf aan en draaide ongeveer 2 minuten. Tenminste, ik denk dat het de warmtepomp is, hij maakte hetzelfde (harde) geluid dat hij ook maakt bij voorverwarmen. Ik meende al vaker dit te horen. Herkennen jullie dit?

Paar kenmerken
- Hij staat niet aan de lader
- Hebben eerder vandaag een rit gemaakt en waren 1945 thuis
- Heb voorverwarming niet aangezet (zat ook niet in de app)
- SoC nu 58%
- Software 2022.44.25.1
 
Sentry staat aan inderdaad. Weet je ook waarom deze de accu warm houdt?

Overigens is het nu -4 in de auto. Lijkt ook niet logisch dat hij van 0 gisteren naar +6 ging.
Omdat Sentry elektriciteit verbruikt en als je auto is aangesloten op een laadpaal, de accu’s voorverwarmd moeten worden omdat deze anders niet kunnen bijladen.

Bij Sentry aan zijn er ook diverse verwarmingselementen actief. Zoals het gedeelte bij de voorruit achter de camera’s.

Als je wilt dat je auto compleet in slaap valt, zet Sentry uit en hang hem eens niet aan je laadpaal.
 
De stator draait maar heeft geen overbrenging wellicht verkeerd geformuleerd
Bij een elektromotor draait de rotor en niet de stator, de stator staat stil (de naam verklapt het al een beetje). En dan nog zoals Phil V al zegt als de elektromotor draait rijd de auto, de overbrenging is "vast" dmv tandwielen. Draait de elektromotor dan draaien de wielen, draaien de wielen dan draait de elektromotor. Deze kunnen niet onafhankelijk van elkaar bewegen.
 
  • Like
Reactions: Runescom
De stator draait maar heeft geen overbrenging wellicht verkeerd geformuleerd

Bij een elektromotor draait de rotor en niet de stator, de stator staat stil (de naam verklapt het al een beetje). En dan nog zoals Phil V al zegt als de elektromotor draait rijd de auto, de overbrenging is "vast" dmv tandwielen. Draait de elektromotor dan draaien de wielen, draaien de wielen dan draait de elektromotor. Deze kunnen niet onafhankelijk van elkaar bewegen.
En, om de uitleg helemaal compleet te maken, als de auto niet rijdt, dan draait er niets. Er is ook geen verbruik van de motor (verwarming, mediasysteem lichten… natuurlijk nog wel).
Dit is waarom files zo weinig impact hebben op het verbruik van EV’s. Behalve met het weer van de vorige dagen natuurlijk, omdat de (batterij-)verwarming dan blijft verbruiken.
De directe overbrenging is ook de reden waarom EV’s zo veel power hebben. Die power is nodig om de auto vanuit stilstand in gang te krijgen. Omdat de power onafhankelijk is van het toerental, zijn er geen versnellingen, en is die power ook bij hogere snelheden beschikbaar.
Zo mis ik nog steeds de keuzemogelijkheid ‘vast’ bij ‘transmissie’ op de meeste invulformulieren en filters op verkoopsites voor auto’s.
Meestal kiest men dan voor automatisch. Op zich is dit niet correct. Want er zijn geen versnellingen. Dus ook geen automaat. Bij de meeste niet. Ik dacht dat Porsche een EV heeft met 2 versnellingen (en een automaat dus).
 
Last edited: