Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Moet een EV meer geluid maken bij <20 km/uur?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoorde net op het nieuws dat de EU (en zal door België per 1 januari 2019 omgezet worden in wet) nieuwe EV's zal verplichten om een extra geluid te maken bij < 20 km/u. Later zou dit voor al de bestaande EV's van toepassing zijn! Dit om de zwakke weggebruikers te beschermen die een EV niet zouden horen aankomen.

Moeten EVs klinken als benzinewagens?

Ik zou dit wel erg jammer vinden want vindt het juist zo fijn om zo stil door de straten te rijden. Wat denk jij hiervan?

Willem
 
De claxon van een Tesla is anders best luid :rolleyes:

Maar gaan ze dan ook “verkeersdeelnemers” (voornamelijk voetgangers en fietsers) verbieden om (noise-cancelling) koptelefoons te dragen tijdens “het deelnamen in het verkeer”? Want zelfs een Fiatje 500 TwinAir horen ze tegenwoordig niet meer (of hebben daar maling aan, dat kan natuurlijk ook).
 
Ik zou dit wel erg jammer vinden want vindt het juist zo fijn om zo stil door de straten te rijden. Wat denk jij hiervan?

Willem

Ik vind dat er wel wat in zit. Ik rijd nu zo'n 6 weken in mijn Tesla en ik moet er nog steeds aan wennen dat ik stapvoets achter voetgangers aan rij die maar niet uit de weg gaan. Ze hebben echt niet door dat ik achter ze zit. De claxon gebruiken is dan direct weer zo overdone. Een tussenoplossing lijkt me op zich een goed idee.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: STLL and Superendo
Een aparte 'pardon mag ik er aub langs' claxon / bel lijkt me wenselijk. Een ev een geluid laten maken dat vergelijkbaar is met een brandstof auto vind ik een prachtvoorbeeld van bekrompen denken. Heb je eindelijk stille auto's, ga je er expres herrie mee maken :S
 
Buiten dat het een zeer slecht idee is is het discriminerend.
Denk aan stille brandstof auto’s
Elektrische fietsen
Elektrische scooters

En daarbij wordt vergeten dat het banden geluid te horen is voor de oplettende voetganger. De fietser misschien niet ivm wind geruis in de oren.

Laat staan de categorie met oordoppen koptelefoons of het zich blind staren op de telefoon.

Mijn inziens kan dit alleen maar het gevolg zijn van lobby werk van big auto.

Hoe houden wij dit tegen, dat is de vraag.
 
ik ben al enkele jaren klaar voor de toekomst.
Op mijn USB stick heb ik een mapje staan met auto geluiden. Eentje die niet wil starten, een paar lawaaierige diesels en nog een paar andere.
Deze heb ik ooit als grap, aan de start van de E-Rally, door de speakers laten galmen.

Daar zullen de voetgangers het dan maar mee moeten doen...:rolleyes:
Ik denk dat het wettelijk ook wel in orde is, als je het dan toch manueel moet aan zetten;)
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Ik had dit reeds op mijn Nissan Leaf, maar het was wel aan en af te zetten. Ik vond het geluid niet storend, net zoals ik dat van de Renault Zoe niet storend vind. Maar als ik het zo lees vindt Europa dus dat het gezoem van de Zoe niet goed is want geen motor imiteert?

Trouwens veel succes om alle reeds verkochte hybrides met het nieuwe systeem te voorzien!
 
Op de Mitsubishi Outlander zit zo'n zoemgeluid bij lage snelheden en dat vind ik echt handig. Zo'n zacht geluid, dat dat aan en uit te zetten zou zijn, dat zou ik wel goed vinden, dat mis ik nu echt. Het geluid van de banden hoor je bij lage snelheden niet en al zeker niet in de situaties waar het echt belangrijk is: schoolomgevingen, winkelstraten, kinderen die willen oversteken, ... Maar dat het het geluid van een verbrandingsmotor zou moeten nadoen, dat is toch helemaal te gek voor woorden???? Een zacht zoemgeluid, het is niet luid en toch valt het goed op voor degene in de buurt van de auto, echt ideaal.


Ik vind dat er wel wat in zit. Ik rijd nu zo'n 6 weken in mijn Tesla en ik moet er nog steeds aan wennen dat ik stapvoets achter voetgangers aan rij die maar niet uit de weg gaan. Ze hebben echt niet door dat ik achter ze zit. De claxon gebruiken is dan direct weer zo overdone. Een tussenoplossing lijkt me op zich een goed idee.

Dat probleem heb ik ook regelmatig. En ook vaak dat ik voorzichtig voorbij voetgangers of fietsers rij en dat ze dan ineens een beetje schrikken omdat ze me niet hadden horen aankomen. Daarvoor zou ik graag een zacht zoemgeluid hebben. En dan liefst één dat ook handmatig even aan te zetten is als je snelheid 0 is, zodat ze je ook kunnen horen als je al gestopt bent omdat ze je niet hadden horen aankomen. Want ik claxonneer niet graag en anders duurt het soms wel even voordat ze doorhebben dat ik er sta.
 
Geluid uit een EV is een oplossing voor een probleem dat er niet hoort te zijn.

Oudere, slechthorende en vooral doven hoorde een ICE toch ook al niet.
Van de jeugdigen zit 99% met oordoppen in op of dus die hoorde een ICE ook al niet.
Dit kan dus nooit een reden zijn om een EV geluid te laten maken.

Het idee in het verkeer is dat je ook als voetganger en fietser zelf goed moet opletten en om je heen kijken.
Als automobilist moet je er vanuit gaan dat een voetganger of fietser je niet gezien heeft of maling aan je hebben.

Op een druk parkeerterrein heb je met een EV dat mensen soms voor je auto lopen en dat ze niet in de gaten hebben dat je er achter rijdt.
Nou en, dan duurt het 15 sec langer voor dat je van het parkeerterrein af bent....
 
Lawaai is één van de problemen van onze maatschappij.

Knap dat onze beleidsmakers weer een onbestaand probleem gevonden hebben voor een oplossing die ze bedacht hadden terwijl ze aan de zoveelste pousse-café zaten.

Intussen blijft het wachten op oplossingen voor de echte problemen.
 
  • Like
Reactions: Mars1
Geluid uit een EV is een oplossing voor een probleem dat er niet hoort te zijn.

Oudere, slechthorende en vooral doven hoorde een ICE toch ook al niet.
Van de jeugdigen zit 99% met oordoppen in op of dus die hoorde een ICE ook al niet.
Dit kan dus nooit een reden zijn om een EV geluid te laten maken.

Het idee in het verkeer is dat je ook als voetganger en fietser zelf goed moet opletten en om je heen kijken.
Als automobilist moet je er vanuit gaan dat een voetganger of fietser je niet gezien heeft of maling aan je hebben.

Op een druk parkeerterrein heb je met een EV dat mensen soms voor je auto lopen en dat ze niet in de gaten hebben dat je er achter rijdt.
Nou en, dan duurt het 15 sec langer voor dat je van het parkeerterrein af bent....

Ik lees hier helaas niks over blinden die natuurlijk net wél heel veel moeten vertrouwen op geluiden.
 
Om echt giftig te reageren: de motorijders die met veel lawaai door de bebouwde centra scheuren lijken mij een groter probleem.

Terwijl je die motoren nu wel kilometers in het rond hoort aankomen.

Ik rij zelf ook motor en moderne motoren zijn affabriek fluister stil bij normaal gebruik.
Veel motorrijders modificeren echter hun uitlaat zodat deze veel meer herrie produceren.

De boetes hiervoor zijn € 380 en worden nog duurder in 2019.
Echter is de pakkans nihil en dus gebeurd er niets.
Van mij zouden ze deze voertuigen een naast de boete ook een WOK mogen geven.
Dit betekent dat deze voertuigen pas weer de weg op mogen nadat ze zijn gekeurd door het RDW.

Overigens zie je dit ook in toenemende mate bij V8 pickup trucks.
Een steeds groter aantal heeft een uitlaatsysteem waarbij men de klep kan openen voor de dempers waardoor er een hels kabaal uit deze auto's komt.
 
Ik lees hier helaas niks over blinden die natuurlijk net wél heel veel moeten vertrouwen op geluiden.

Raar want als automobilist moet er vanuit gaan dat geen enkele voetganger je gezien heeft....
Als dan iemand met stok of geleidehond ziet dat dan weet je toch genoeg.
Zelfs mensen die een beperking hebben, hebben officieel voorrang waar gewone voetgangers dat niet hebben.

Dus blijft het nog steeds een oplossing voor een niet bestaand probleem.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Mars1
Op de Mitsubishi Outlander zit zo'n zoemgeluid bij lage snelheden en dat vind ik echt handig. Zo'n zacht geluid, dat dat aan en uit te zetten zou zijn, dat zou ik wel goed vinden, dat mis ik nu echt. Het geluid van de banden hoor je bij lage snelheden niet en al zeker niet in de situaties waar het echt belangrijk is: schoolomgevingen, winkelstraten, kinderen die willen oversteken, ... Maar dat het het geluid van een verbrandingsmotor zou moeten nadoen, dat is toch helemaal te gek voor woorden???? Een zacht zoemgeluid, het is niet luid en toch valt het goed op voor degene in de buurt van de auto, echt ideaal.




Dat probleem heb ik ook regelmatig. En ook vaak dat ik voorzichtig voorbij voetgangers of fietsers rij en dat ze dan ineens een beetje schrikken omdat ze me niet hadden horen aankomen. Daarvoor zou ik graag een zacht zoemgeluid hebben. En dan liefst één dat ook handmatig even aan te zetten is als je snelheid 0 is, zodat ze je ook kunnen horen als je al gestopt bent omdat ze je niet hadden horen aankomen. Want ik claxonneer niet graag en anders duurt het soms wel even voordat ze doorhebben dat ik er sta.

Ik zet dan gewoon de radio wat luider, die hoor je vrij goed buitenaf het voertuig.