TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Moet er een optie komen voor een gewone cruisecontrole?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hayden, Aug 6, 2017.

?

Voor welke optie van Cruisecontrole zouden jullie kiezen?

  1. 1k voor adaptive CC

    4 vote(s)
    13.3%
  2. 5k voor AP

    15 vote(s)
    50.0%
  3. 8k voor Full AP

    11 vote(s)
    36.7%
  1. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    231
    Location:
    Belgium
    Ik heb geen interesse in AP en al zeker niet voor Full AP, geen nood aan en veel te duur.
    Mij lijkt het dat je je nog harder moet concentreren met AP op, je moet je nog meer concentreren omdat de ap wel eens in de fout gaat. Full AP wil ik ook niet zolang het niet 100% bruikbaar is.
    Waarom dan geen gewone adaptive cruiscontrol optie?
     
  2. simonsmidt

    simonsmidt Member

    Joined:
    Apr 21, 2014
    Messages:
    520
    Location:
    Overijse, België
    Geen (Full) AP gebruiker dus? Hoe kun je dan oordelen?
     
    • Like x 4
  3. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    1,106
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    AP is een zegen en verhoogt aantoonbaar de veiligheid.
     
    • Like x 4
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,187
    Location:
    Heelsum
    Ik raad je zeker aan ervaring op te doen met AP.

    Ik weet niet waarom Tesla adaptieve cruisecontrol niet als optie geeft, maar ik weet ook dat (bijna) iedereen die ervaring heeft met het systeem en een Tesla koopt, de optie voor AP neemt. Het werkt gewoon uitstekend als assistentiesysteem.

    Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor AP. Volvo geeft haar variant (mogelijk het beste systeem na Tesla) gratis, maar dat werkt beduidend minder goed en wordt niet geupdate.
     
    • Like x 1
  5. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    6,541
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    AP is de enige optie die ik niet meer zou willen missen.
    Full AP lijkt me nog te vroeg (wetswijzigingen)
     
    • Like x 4
    • Informative x 1
  6. PeDuvelt

    PeDuvelt Member

    Joined:
    Oct 29, 2014
    Messages:
    262
    Location:
    Herenthout Belgium
    Laat dit nu de hoofdreden zijn waarom ik van AP1 (model S) overgeschakeld ben naar AP2 (model X) ... helaas tot op heden (enkel op dit vlak) enorm teleurgesteld, want vind de AP1 nog steeds super ... MAAR ... (sorry off topic) de X is een geweldige reisauto (dit was ook wel al met de S, maar de zitpositie voor de bestuurder én voor de passagiers (6 zits) is voor lange ritten veel relaxter) en dit maakt veel goed!
    Nu enkel hopen op een MEGA-update (ook voor de navigatie, want daar moet ik nog steeds beroep doen op TomTom)! :)

    Indien @Hayden enkel rond de kerktoren rijdt is zijn reactie begrijpelijk, maar zou wel heel jammer zijn! :eek:
     
  7. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,707
    Location:
    Netherlands
    AP2 is nu al op het niveau dat het - mits juist gebruikt - het autorijden veel veiliger maakt. Laatste nog weer eens een dag in een P85 uit 2013 gereden - ruim 200 km. Ik realiseerde me hoe snel ik gewend ben geraakt aan de hulp van AP2. Raakte uit m'n baan, toeterende auto rechts van me... Ook de TACC gebruik ik erg vaak als AP (nog) in onvoldoende mate werkt. Nooit meer zonder wat mij betreft - maakt het verkeer stuk veiliger.
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  8. KristofL

    KristofL Member

    Joined:
    Apr 10, 2016
    Messages:
    428
    Location:
    Antwerpen
    Ik begrijp uw redenering niet zo goed hoor. Ik ben vorige woensdag in een dag naar Disneyland gereden vanuit Antwerpen, heen om 4u en terug thuis om 1u30. Dus bijna 24u van huis wakker en inspannende pretparkdag met veel wandelen en stilstaan in rijen.

    Ik kan je verzekeren ik heb dit ooit tien jaar geleden met een gewone wagen gedaan en bijna een accident van vermoeidheid gehad, het was een constant gevecht tegen dichtvallende ogen op een donkere oneindige A1.

    Met de tesla met AP1 heb ik niet één keer een dipje gehad. Gewoon het hand onderaan het stuur houden en ingrijpen wanneer zeldzaam nodig is. En de ene laadstop onderweg werkt ook zeer verfrissend.
     
    • Like x 8
  9. is3

    is3 Sander Verschuur

    Joined:
    Nov 15, 2013
    Messages:
    1,267
    Location:
    Rotterdam
    1 keer aan handle trekken en je hebt adaptieve cruise control........
     
  10. Rubinho

    Rubinho Member

    Joined:
    Sep 10, 2016
    Messages:
    86
    Location:
    Belgium
    De adaptive CC zou gewoon standaard aanwezig moeten zijn voor een auto in deze prijsklasse.

    Ik was daar ook ontgoocheld over, maar sedert een week of 3 heb ik wel de AP1 geactiveerd.
     
  11. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,680
    Location:
    amsterdam
    Nee.
     
    • Like x 1
  12. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,187
    Location:
    Heelsum
    Klopt, maar niet als je geen AP functionaliteit hebt op de auto. Daar gaat de vraag over.
     
  13. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    231
    Location:
    Belgium
    Is ook mijn redenering, cruisecontrole zit tegenwoordig op bijna alle auto's standaard.
     
  14. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    445
    Location:
    NL
    Ik kan niet meedoen aan de poll, want mijn antwoord op de topictitel is JA.

    En wel om de simpele reden dat bij AP je eigenlijk alleen beschikt over Adaptieve cruisecontrol. Deze stopt wanneer de radar om wat voor reden dan ook niet goed zijn werk kan doen. Je heb dan helemaal geen cruisecontrol meer. Het terugvallen op standaard cruisecontrol in een dergelijke situatie lijkt me zeer wenselijk.

    Dus eigenlijk moet de standaard cruisecontrol de "backup" zijn van het rijden op de "Automatische piloot" en/of het rijden op de adaptieve cruisecontrol.
     
  15. FairFrank

    FairFrank Member

    Joined:
    May 27, 2013
    Messages:
    152
    Location:
    Amsterdam - NL - EU
    De enige optie die de BMW 530d uit 1999 wel had en de Model S Original uit 2013 niet, is bumperkleef-control.
    Als ze dat er ooit nog bij kunnen steken, graag.
     
  16. Monky

    Monky Member

    Joined:
    Nov 29, 2015
    Messages:
    110
    Location:
    Aalst
    Adaptive cruise control is fantastisch in sommige gevallen, en uiteraard zeer veilig.
    Maar komende van 'gewone' cruise control blijf ik het vervelend vinden op de autostrade.

    Situatie: Je rijdt op het middenvak en op het linkse vak komt een auto je rustig inhalen. Je nadert tegelijk ook iemand op je eigen vak maar je merkt dat het wel ok zal zijn om je snelheid aan te houden en nog ruimte hebt om naar links te gaan als de wagen je ingehaald is. Wat doet tesla(of ACC) ... de remmen in. :(
     
    • Like x 1
  17. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,187
    Location:
    Heelsum
    Je kunt (in ieder geval bij Tesla) de afstand van de adaptieve cruise control instellen. Van 1-7 "auto's" afstand. Op de snelweg is mijn ervaring dat je zo tussen de 3-5 wilt hebben, maar als het drukker (lees: langzamer verkeer) wordt je richting 1-2 kunt gaan om betere aansluiting te houden.
     
  18. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,487
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Mijn ervaring als ex-BMW rijder is dat de afstand van 1 veel te ver is. Het irritantste is nog wel als je al ruimschoots van te voren een baantje opschuift hij nog steeds effekes inhoud. Zijn de passagiers echt heel blij mee, NOT:mad:
     
  19. Monky

    Monky Member

    Joined:
    Nov 29, 2015
    Messages:
    110
    Location:
    Aalst
    Exactly, 1 is inderdaad veel te ver, daar heb ik ook mijn voorgaande beschreven situatie op gebaseerd.
    Of kort achter iemand invoegen ook direct die afstand gaan houden door af te remmen... vervelend toch wel.
     
  20. BoukeG

    BoukeG Member

    Joined:
    Jan 11, 2017
    Messages:
    28
    Location:
    Berkel en Rodenrijs, the Netherlands
    Ik zou inderdaad ook gewoon een 'vaste' CC willen hebben. Gewoon vastzetten op een bepaalde snelheid. Hij doet inderdaad op de vreemdste momenten inhouden, lijkt wel of hij de strepen als een auto ziet. Stand 1 geeft al te veel afstand, om soepel in te halen...
     

Share This Page