Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Moet er een optie komen voor een gewone cruisecontrole?

Voor welke optie van Cruisecontrole zouden jullie kiezen?

  • 1k voor adaptive CC

    Votes: 4 13.3%
  • 5k voor AP

    Votes: 15 50.0%
  • 8k voor Full AP

    Votes: 11 36.7%

  • Total voters
    30
This site may earn commission on affiliate links.

Hayden

Active Member
Apr 12, 2016
1,684
955
Belgium
Ik heb geen interesse in AP en al zeker niet voor Full AP, geen nood aan en veel te duur.
Mij lijkt het dat je je nog harder moet concentreren met AP op, je moet je nog meer concentreren omdat de ap wel eens in de fout gaat. Full AP wil ik ook niet zolang het niet 100% bruikbaar is.
Waarom dan geen gewone adaptive cruiscontrol optie?
 
Mij lijkt het dat je je nog harder moet concentreren met AP op, je moet je nog meer concentreren omdat de ap wel eens in de fout gaat.

Ik raad je zeker aan ervaring op te doen met AP.

Ik weet niet waarom Tesla adaptieve cruisecontrol niet als optie geeft, maar ik weet ook dat (bijna) iedereen die ervaring heeft met het systeem en een Tesla koopt, de optie voor AP neemt. Het werkt gewoon uitstekend als assistentiesysteem.

Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor AP. Volvo geeft haar variant (mogelijk het beste systeem na Tesla) gratis, maar dat werkt beduidend minder goed en wordt niet geupdate.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik heb geen interesse in AP en al zeker niet voor Full AP, geen nood aan en veel te duur.
Mij lijkt het dat je je nog harder moet concentreren met AP op, je moet je nog meer concentreren omdat de ap wel eens in de fout gaat. Full AP wil ik ook niet zolang het niet 100% bruikbaar is.
Waarom dan geen gewone adaptive cruiscontrol optie?

Laat dit nu de hoofdreden zijn waarom ik van AP1 (model S) overgeschakeld ben naar AP2 (model X) ... helaas tot op heden (enkel op dit vlak) enorm teleurgesteld, want vind de AP1 nog steeds super ... MAAR ... (sorry off topic) de X is een geweldige reisauto (dit was ook wel al met de S, maar de zitpositie voor de bestuurder én voor de passagiers (6 zits) is voor lange ritten veel relaxter) en dit maakt veel goed!
Nu enkel hopen op een MEGA-update (ook voor de navigatie, want daar moet ik nog steeds beroep doen op TomTom)! :)

Indien @Hayden enkel rond de kerktoren rijdt is zijn reactie begrijpelijk, maar zou wel heel jammer zijn! :eek:
 
AP2 is nu al op het niveau dat het - mits juist gebruikt - het autorijden veel veiliger maakt. Laatste nog weer eens een dag in een P85 uit 2013 gereden - ruim 200 km. Ik realiseerde me hoe snel ik gewend ben geraakt aan de hulp van AP2. Raakte uit m'n baan, toeterende auto rechts van me... Ook de TACC gebruik ik erg vaak als AP (nog) in onvoldoende mate werkt. Nooit meer zonder wat mij betreft - maakt het verkeer stuk veiliger.
 
Ik begrijp uw redenering niet zo goed hoor. Ik ben vorige woensdag in een dag naar Disneyland gereden vanuit Antwerpen, heen om 4u en terug thuis om 1u30. Dus bijna 24u van huis wakker en inspannende pretparkdag met veel wandelen en stilstaan in rijen.

Ik kan je verzekeren ik heb dit ooit tien jaar geleden met een gewone wagen gedaan en bijna een accident van vermoeidheid gehad, het was een constant gevecht tegen dichtvallende ogen op een donkere oneindige A1.

Met de tesla met AP1 heb ik niet één keer een dipje gehad. Gewoon het hand onderaan het stuur houden en ingrijpen wanneer zeldzaam nodig is. En de ene laadstop onderweg werkt ook zeer verfrissend.
 
Ik raad je zeker aan ervaring op te doen met AP.

Ik weet niet waarom Tesla adaptieve cruisecontrol niet als optie geeft, maar ik weet ook dat (bijna) iedereen die ervaring heeft met het systeem en een Tesla koopt, de optie voor AP neemt. Het werkt gewoon uitstekend als assistentiesysteem.

Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor AP. Volvo geeft haar variant (mogelijk het beste systeem na Tesla) gratis, maar dat werkt beduidend minder goed en wordt niet geupdate.
1 keer aan handle trekken en je hebt adaptieve cruise control........
 
Ik kan niet meedoen aan de poll, want mijn antwoord op de topictitel is JA.

En wel om de simpele reden dat bij AP je eigenlijk alleen beschikt over Adaptieve cruisecontrol. Deze stopt wanneer de radar om wat voor reden dan ook niet goed zijn werk kan doen. Je heb dan helemaal geen cruisecontrol meer. Het terugvallen op standaard cruisecontrol in een dergelijke situatie lijkt me zeer wenselijk.

Dus eigenlijk moet de standaard cruisecontrol de "backup" zijn van het rijden op de "Automatische piloot" en/of het rijden op de adaptieve cruisecontrol.
 
Adaptive cruise control is fantastisch in sommige gevallen, en uiteraard zeer veilig.
Maar komende van 'gewone' cruise control blijf ik het vervelend vinden op de autostrade.

Situatie: Je rijdt op het middenvak en op het linkse vak komt een auto je rustig inhalen. Je nadert tegelijk ook iemand op je eigen vak maar je merkt dat het wel ok zal zijn om je snelheid aan te houden en nog ruimte hebt om naar links te gaan als de wagen je ingehaald is. Wat doet tesla(of ACC) ... de remmen in. :(
 
  • Like
Reactions: HWS
Adaptive cruise control is fantastisch in sommige gevallen, en uiteraard zeer veilig.
Maar komende van 'gewone' cruise control blijf ik het vervelend vinden op de autostrade.

Situatie: Je rijdt op het middenvak en op het linkse vak komt een auto je rustig inhalen. Je nadert tegelijk ook iemand op je eigen vak maar je merkt dat het wel ok zal zijn om je snelheid aan te houden en nog ruimte hebt om naar links te gaan als de wagen je ingehaald is. Wat doet tesla(of ACC) ... de remmen in. :(

Je kunt (in ieder geval bij Tesla) de afstand van de adaptieve cruise control instellen. Van 1-7 "auto's" afstand. Op de snelweg is mijn ervaring dat je zo tussen de 3-5 wilt hebben, maar als het drukker (lees: langzamer verkeer) wordt je richting 1-2 kunt gaan om betere aansluiting te houden.
 
Mijn ervaring als ex-BMW rijder is dat de afstand van 1 veel te ver is. Het irritantste is nog wel als je al ruimschoots van te voren een baantje opschuift hij nog steeds effekes inhoud. Zijn de passagiers echt heel blij mee, NOT:mad:

Exactly, 1 is inderdaad veel te ver, daar heb ik ook mijn voorgaande beschreven situatie op gebaseerd.
Of kort achter iemand invoegen ook direct die afstand gaan houden door af te remmen... vervelend toch wel.