Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mogelijke stroomvoorziening TWC

AlexD91

New Member
Mar 17, 2020
1
0
Izegem, Belgium
Hallo,

Ik heb al enkele uren dit forum afgeschuimd zonder enig helder resultaat, vandaar de nieuwe thread.

Ik zal namelijk een Tesla 3 LR firma wagen hebben inclusief de Tesla Wall connector.
Ik heb de handleiding eens doorgenomen maar enkele zaken zijn mij nog niet volledig duidelijk.

1) Wij hebben een 3N400V net, gebruikt de TWC de 230V of 400V stroomvoorziening?
Dit maakt een groot verschil:
230x20xV(3)=7.97kW
400x20xV(3)=13.86kw

2) Wat is de aan te raden stroom voorziening, lees wat zou een minimum aan stroomtoevoer moeten zijn voor een 3N400V net? (25A, 32A, 40A)
Op dit moment hebben we 3N400V met 25A ter beschikking.
Ik had gerekend dat we 20A kunnen laden, zodoende we nog 5A nodig hebben voor verbruikers thuis. Ook met het smart chargen kan ik de 20A piekstroom 's nachts met weinig actieve verbruikers laten gaan.
Is het aan te raden om te switchen naar 25A laadstroom voor de Tesla 3? (In België de hoofdautomaat veranderen van 25A naar 32A dan om voldoende reserve te hebben voor andere verbruikers?

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,957
1,314
Utrecht
Gefeliciteerd! :)

1 Je gebruikt de 3 fase aansluiting anders dan je denkt: de 400 V zit tussen de fasen en je hebt een nulleider, tussen de fase en de nul is 230 V. De factor wortel(3) is alleen van toepassing als je geen nulleider hebt.

De model 3 laadt op 3 fasen maximaal op 16 A.

Dus je laadt met 16 A * 230 V *3 = 11 kW.

2 Je Tesla kan niet sneller laden dan die 16 A, dus bij een 3 x 25 A aansluiting hou je 9 A per fase over voor overige gebruikers. Volgens jou verhaal is dat voldoende.

Je hebt geen slimme lader nodig in dit geval. In 8 uur is je auto vol, dus je kunt zelfs starten met laden om 23.00 uur, en dan is hij vol om 07:00 uur. Je kunt er dus zelfs voor kiezen om met lagere laadstroom te laden. De kans dat je van 0 naar 100% moet is niet zo groot, dus je auto zal nog veel eerder vol zijn.

Last edited:

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
7,057
5,578
Belgium
Relevante plaatje uit de handleiding van de Tesla Wall Charger is dit:

upload_2020-3-18_10-59-35.png

Ga bij je zekeringen dit eerst uitmeten en als je tussen L1 en L2 400V krijgt zit je goed om 3 fase naar je TWC te trekken.

En dan gewoon op 16A zetten is voldoende. Dan krijg je 11kW en een Model 3 kan toch niet meer dan 11kW AC aan.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
7,057
5,578
Belgium
Let overigens op dat in je meterkast/zekeringenkast je een automaat hebt met L1, L2, L3 en N, maar je TWC L3, L2, L1, N bedraad is. Dat had ik in een eerste poging gemist.

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,957
1,314
Utrecht
En let op dat je eigenlijk een Type B aardlekschakelaar nodig hebt. Misschien is die in België niet verplicht, maar wel degelijk heel erg zinvol. Let ook op het verschil tussen Type B en Karakteristiek B. De laatste moet je dus niet hebben.

CJA Hulskamp

M3 RWD LR B/B
Jan 30, 2016
3,365
2,398
Zaandam
En let op dat je eigenlijk een Type B aardlekschakelaar nodig hebt. Misschien is die in België niet verplicht, maar wel degelijk heel erg zinvol. Let ook op het verschil tussen Type B en Karakteristiek B. De laatste moet je dus niet hebben.
NL toch ook niet verplicht ?

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,957
1,314
Utrecht
NL toch ook niet verplicht ?

Absoluut wel! In een aantal merken laadpaal zit de beveiliging ingebouwd. In een Tesla TWC niet, dus daar is het verplicht.

De reden is dat een ander soort aardlekschakelaar zijn werk niet doet als er een gelijkstroom van meer dan 6 mA loopt omdat een kern van een schakelaar in verzadiging kan gaan en dus niet afschakelt waar het wel moet. Het is dus of een 6 mA verklaring of een Type B aardlekschakelaar.

Last edited:

Mergoscia

Active Member
Apr 13, 2017
1,226
351
Rijswijk ZH
Wat ik in Nederland door de netbeheerder heb laten plaatsen is als hoofdzekeringen 3 maal 25 A ipv 1 maal 25A. De stoppen-/schakelkast heb ik laten plaatsen nav officiële richtlijnen door een elektricien van 1 maal 16 A naar 3 maal 16A 400 V met 1 Hoofdschakelaar, drie 40 A met 12 stoppen daarachter en 1 63A aardlekschakelaar met twee krachtgroepen. 1 voor de TWC en 1 voor de 11kWh elektrische kookplaat. Op een vraag van mij zei de elektricien dat de TWC eigenlijk toch op 240 V draait ipv 400 V. Maar hij kon mij op dat punt van alles op mijn mouw spelden, omdat ik de theorie achter electriciteit niet begrijp. Het enige dat ik begrijp is dat ik het volgens de (Nederlandse) richtlijnen heb laten installeren. De TWC heb ik volgens de Nederlandse handleiding en youtubefilmpjes zelf aangesloten.

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,957
1,314
Utrecht
Dan is jouw installatie niet aangelegd conform NEN1010, dat kun je de elektricien verwijten. De aardlekschakelaar voor EV's mag niet worden gedeeld met de ALS voor de kookplaat voor zover ik heb begrepen. Tevens moet je zeker stellen dat het een Type B ALS is.

De elektricien heeft gelijk voor wat betreft de TWC, iets dat ik hierboven ook al stelde, maar hij maakt 1 denkfout: het net in Nederland is 230 V, niet, zoals in de UK 240 V.

ramonneke

Active Member
Apr 26, 2018
3,886
2,413
Rotterdam
3 maal 25 A ipv 1 maal 25A

Denk dat je doelt op 3x25A of 1x35A/40A (afhankelijk van waar je leeft in NL).

1 maal 16 A naar 3 maal 16A 400 V met 1

Dat kan, voor enkel je lader is dat prima en op basis van de aansluiting mag je ook niet hoger. Krachtgroep 3x16A, naar het voltage kijkt deze niet.

1 63A aardlekschakelaar met twee krachtgroepen.

Lijkt mij stug dat je maar 1 ALS in je meter kast hebt voor heel de woning. Zijn alle automaten AARDLEKautomaten misschien?

Op een vraag van mij zei de elektricien dat de TWC eigenlijk toch op 240 V draait ipv 400 V.

Klopt, de TWC gebruikt 3 fases MET nul.

Mergoscia

Active Member
Apr 13, 2017
1,226
351
Rijswijk ZH
Mergoscia said:
1 63A aardlekschakelaar met twee krachtgroepen.
Lijkt mij stug dat je maar 1 ALS in je meter kast hebt voor heel de woning. Zijn alle automaten AARDLEKautomaten misschien?

Sorry, ik heb vier ALS's 3 met 40 A en 1 met 63A. De 3 met 40 A was ik vergeten te beschrijven.

Mergoscia said:
3 maal 25 A ipv 1 maal 25A
Denk dat je doelt op 3x25A of 1x35A/40A (afhankelijk van waar je leeft in NL).

In het oosten had ik eerst 1 maal 25A; in het westen 1 maal 35 A, terwijl de netbeheerder in het westen 1 maal 25A had geregistreerd in haar systeem en bleef volhouden dat ik het verkeerd had. Aangezien het de laatste 20 jaar niet verzegeld was, hadden een paar offrerende elektriciens hadden gekeken wat voor hoofdzekering erin zat. Die hadden mij laten zien dat het een 35A zekering was. Pas toen de netbeheerder zelf kwam om het te veranderen naar 3 maal 25A geloofde deze wat ik had aangegeven.

Mergoscia

Active Member
Apr 13, 2017
1,226
351
Rijswijk ZH
Dan is jouw installatie niet aangelegd conform NEN1010, dat kun je de elektricien verwijten. De aardlekschakelaar voor EV's mag niet worden gedeeld met de ALS voor de kookplaat voor zover ik heb begrepen. Tevens moet je zeker stellen dat het een Type B ALS is.

De elektricien heeft gelijk voor wat betreft de TWC, iets dat ik hierboven ook al stelde, maar hij maakt 1 denkfout: het net in Nederland is 230 V, niet, zoals in de UK 240 V.
Sorry, zie mijn nader antwoord.Betreft de installatie in het oosten van het land. Het is wel een type B, maar naast de 3 40A ALS's................is er een 63 A ALS met daarachter 2 krachtgroepen. 1 voor de TWC en 1 voor de Kookplaat en er hangt trouwens ook nog 1 stop voor de wasmachine achter deze 63A ALS aan. De elektricien is een officiele Tesla vertegenwoordiger. Dat is zo gedaan omdat ik aangaf dat ik de auto toch alleen in de nacht zou opladen.

Last edited:
  • Like
Reactions: horta

ramonneke

Active Member
Apr 26, 2018
3,886
2,413
Rotterdam
Als dat het geval is dan voldoet de installatie zeker niet, er zijn geen type B aardlek automaten.

Ging mij meer om zijn andere 10 groepen ;-)

ik heb vier ALS's 3 met 40 A en 1 met 63A. De 3 met 40 A was ik vergeten te beschrijven.

Ik ben gerust gesteld :)

terwijl de netbeheerder in het westen 1 maal 25A had geregistreerd in haar systeem

Zou kunnen, de kosten voor 1x35A of 1x25A is volgens mij hetzelfde maar 1x25A op een huishouden is al een paar decennia niet gebruikelijk maar zou bij oude woningen kunnen.

Zo zijn er ook mensen met 3x25A in het systeem maar in het echt 3x35A hebben en dat is wel erg prettig! :)

Mergoscia

Active Member
Apr 13, 2017
1,226
351
Rijswijk ZH
Ging mij meer om zijn andere 10 groepen ;-)

Ik ben gerust gesteld :)

Zou kunnen, de kosten voor 1x35A of 1x25A is volgens mij hetzelfde maar 1x25A op een huishouden is al een paar decennia niet gebruikelijk maar zou bij oude woningen kunnen.

Zo zijn er ook mensen met 3x25A in het systeem maar in het echt 3x35A hebben en dat is wel erg prettig! :)
Als je er als particuliere gebruiker niet voor hoeft te betalen, dan is het inderdaad prettig

Myfirstone

Member
Jul 18, 2019
789
164
The Netherlands
Goede dag allemaal,

kan iemand mij bevestigen of de usb naar rs485 adaptor snel ‘stoort’?

ik heb de raspberry pi Zero W eindelijk deels voor elkaar. Het probleem is dat hij geen contact krijg met de lader. Ik heb twee verschillende adapters geprobeerd. Heeft iemand een idee dit op te lossen?

mij heb van het bedrijf ADAM de usb rs232/422/485 adapter maar deze krijgt geen contact met de lader. Hij is zichtbaar onder USB0 en snelheid staat 9600.

mij snap maar niet wat het kan zijn.

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC