TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Motorrijders zijn kl**tz*kk*n en dit is waarom

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by billytcherno, Sep 16, 2016.

  1. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Excuse me the language, maar het is gewoon erg de laatste tijd met motorrijders.

    Ja, de Model S is breed
    Ja, de Model S AP is een goede leerling en houdt mooi afstand tot de voorligger
    Ja, de Model S AP maakt optimaal gebruik van een rijstrook en rijdt netjes in het midden

    maar, dat geeft de heren motorrijders die tussen de linker en midden rijstrook rijden nog niet de vrijheid om
    - middenvingers op te steken
    - met hun hoofd te staan schudden
    - "duwbewegingen" te maken om teken te doen dat je naar links moet
    - te "revven" om je te kennen te geven dat je kan ophoepelen
    - een stroboscoop gebruiken om je te flashen (ja, zo heb ik er 1 gehad deze week)
    - de 20km/h-verschil regel niet te respecteren (dit is Belgie)
    - de max 50km/h-regel niet te respecteren (Belgie)

    Ik heb er nu even op gelet, en elke dag, en dus echt elke dag, heb ik minstens 1 keer een confrontatie met zo een egoist op de baan, zonder er iets te moeten voor doen. Die gasten denken nu echt dat iedereen naar links moet of zal uitwijken opdat zij kunnen voorbij stormen? Ik had nu gehoopt dat 1 normale bestuurder zou bij zitten, maar ze zijn helaas allemaal hetzelfde.

    Het is de eerste en enige reden waarom ik beslist heb om een dashcam te installeren want ik voel aan mijn kleine teen dat het 1 van de dagen verkeerd zal aflopen. Laat ons hopen dat het binnenkort echt herfst is en die peewees hun moto thuis kunnen laten.
     
    • Dislike x 12
    • Like x 2
  2. SMU

    SMU Member

    Joined:
    Jun 8, 2015
    Messages:
    111
    Location:
    Eindhoven, Netherlands
    Rustig blijven, life is too short.... ;)
     
  3. jetje

    jetje rkc waalwijk

    Joined:
    Apr 23, 2012
    Messages:
    724
    Location:
    noord brabant
  4. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,963
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Jammer vd generalisatie. Ik heb er de afgelopen 3 jaar geen last van gehad. Zal volgend jaar met m'n makkers voor ons jaarlijkse tripje naar Schotland gaan. Komen we niet door België, hebben de Teslarijders aldaar geen last van onso_O.
     
    • Like x 1
  5. jetje

    jetje rkc waalwijk

    Joined:
    Apr 23, 2012
    Messages:
    724
    Location:
    noord brabant
  6. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Ik ben een fervent motorrijder en heb een ook een hekel aan autobestuurders die uit frustratie omdat ze zelf stilstaan geen doorgang willen laten voor ons. Maar zal daarom geen obsene gebaren maken. Wel eens met mijn hoofd schudden. Iemand met een beetje fatsoen en begrip laat gewoon plaats voor de motorrijder, zo'n grote moeite is dit toch niet? Je hebt spiegels en spieren in je nek om je hoofd te draaien wel gebruik die dan ook zo voorkom je ongevallen.
    Ik hoop dat dit topic snel gesloten wordt want ts slaat hier de bal mis.
     
    • Like x 2
  7. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Het zal zeker aan het microklimaat op de Brusselse Ring liggen dan de tweewielers zo doen?

    @HWS ja, generalisatie, maar wat doen je als ze allemaal zo rijden? Het is gewoon onvoorstelbaar dat het gebeurt. Ik heb niets tegen de medemens, ook als die met 4 of 2 wielen rijdt, maar het tart alles.

    Ik zal eens wat filmpjes posten als ik de cam heb :)
     
  8. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,143
    Filmpje werkt niet goed.
     
  9. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,878
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Mijn ervaring is ook dat in België motorrijders agressiever rijden dan in NL, maar zoveel rijd ik nu ook niet in BE, dus kan het niet wetenschappelijk onderbouwen.
     
  10. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Je bent allerminst wettelijk verplicht om naar links te gaan en in de het dirt te gaan rijden, en ik verwacht het nog minder van de AP (want, klein detail, dat had ik wel even aangegeven dat het onder AP omstandigheden is). En met AP is filerijden helemaal geen frustratie, integendeel, eerder een productief moment om andere dingen te doen
     
  11. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,143
    Dat is inderdaad wel heel generaliserend.
    Heb ook jaren woon-werk met de moto gereden (zomer en winter) en:
    -als motorrijder moet je tijdens filteren extreem defensief rijden
    -als autobestuurder schuif ik nu steeds tot op de witte lijn (als ik uiterst links in de file rij) als teken dat ik speciaal voor hen plaats maak, want door hen is de file weer enkele auto's korter...
     
    • Like x 4
  12. billytcherno

    billytcherno Member

    Joined:
    Jul 19, 2013
    Messages:
    299
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    @FVO zou jij steeds je AP uitzetten als er een passeert? Dan kan je gewoon beter helemaal zonder AP rijden want om de minuut flitst er 1 of meer voorbij
     
  13. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,143
    Ik rij al 75000km zonder AP... :p
    Maar in alle eerlijkheid, zou hem in de file enkel uitzetten als ik in het linkse vak zou rijden en zien dat er motards afkomen. Dus ja, vaak wel. Maar dus niet standaard altijd in de file (want dan zou je hem niet veel meer gebruiken...)
     
    • Like x 2
  14. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    Beetje naar links sturen, gaat ie vanzelf van de AP af. Motor voorbij? Twee tikken aan de cc-pook, en hij gaat vanzelf terug naar het midden van de baan... klaar.
    Of beter nog, een klein beetje tegendruk geven aan het stuur naar links zonder dat ie van de AP springt.
    Of optie 3, op de rechter baan rijden tijdens file op AP, doorgaans sowieso de snelste baan (in tegenstelling tot wat veel mensen denken).

    Ik wil agressief gedrag van motorrijders niet goedpraten (dat is nooit OK! maar die ervaring heb ik zelf niet in NL) maar een grote moeite is het allerminst om hun vloeiende doorstroming te ondersteunen.

    Ik kan het ook omdraaien. Autorijders zijn kl##tz#kken want er is er altijd wel eentje die het nodig vindt in een file mijn doorgang bewust te blocken. En zo generaliserend komen we nergens... ;-).
     
    • Like x 10
  15. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    2,143
    Kon ik nu maar 3 likes op 1 reply geven...
     
    • Like x 2
  16. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Ik kan je meer dan een dozijn filmpjes bezorgen van idiote bestuurders die mij de pas afsnijden als ze plots zien dat het vak naast hun sneller opschuift zonder in hun spiegel te kijken alvorens van vak te veranderen. Motorrijders zijn veel hoffelijker dan autobestuurders maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen. Huur zelf eens een moto en je zal wel snel van mening en asociaal gedrag veranderen. Gelukkig hebben de merendeel van autobestuurders wel respect voor de motorrijder. Als je zelf respect zou tonen zou je inplaats van de middelvinger een knikje of uitgestoken voet krijgen.
     
    • Like x 3
  17. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    555
    Location:
    Enschede, NL
    Kan het zijn dat ik het met iedereen hier een beetje eens ben? Ik herken de situaties van de topic starter ook wel (alhoewel dit wel heel extreem is, dit maak ik in een heel jaar nog niet mee), maar ben het er natuurlijk ook wel mee eens dat automobilisten ook goed rekening moeten houden met motorrijders. Een keertje niet kijken levert je tegenwoordig als automobilist vaak alleen nog maar wat kneuzingen op (zeker in een veilige auto als de Tesla), maar een ongeval met een motorrijder op de snelweg heeft over het algemeen een stuk vervelendere gevolgen. Hoe dan ook, ik denk dat ook hierbij de waarheid weer in het midden ligt ;)

    En inderdaad, elke motorrijder is een auto minder in de file :)
     
  18. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,324
    Location:
    Den Haag
    Heerlijk zo'n draadje als dit. Dan weet je tenminste dat je niet de enige bent die een zware week heeft gehad. Bedankt @billytcherno , ik kan weer lekker t weekend in! :)
     
    • Like x 1
    • Love x 1
  19. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    500
    Location:
    Belgium
    #19 Carl, Sep 16, 2016
    Last edited: Sep 16, 2016
    Motorrijders hebben hun buikje als enige airbag, dus 99% onder hen rijdt per hypothese véél defensiever dan de gemiddelde automobilist. En inderdaad, zoals Hayden zegt, diezelfde 99% zal je steeds bedanken met een beweging van linkerhand of een uitgestoken voet (is een teken van dank, voor wie dat niet kent).

    AP is niet genereus tegenover motorrijders in files, natuurlijk, want wil steeds midden in het rijvak blijven. Daarvoor zou ie wat meer radar/camera naar achteren moeten hebben, en daarbij ook de generositeit moeten indenken plaats te maken voor aankomende motorrijders als het kan. Da's nog niet voor morgen, denk ik. Maar kijk even hiernaar (schitterende samenvatting van wat ergens wel leeft bij sommige automobilisten :)):


    .
     
    • Funny x 5
  20. LastNLSig

    LastNLSig Active Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    1,057
    Location:
    Netherlands
    Heb geen probleem met motoren in de file (sta uberhaupt niet al te vaak in de file) als ze zich aan de regels houden. De frustratie en ook het gevaar ligt volgens mij vooral in het feit dat (een deel van) de motorrijders zich niet aan de regels houden.

    De Belgische regels:
    Vanaf 1 september 2011 mogen motorrijders de files voorbijrijden aan een snelheid van maximaal 50 km/u en op voorwaarde dat het verschil in snelheid met de auto’s die zij voorbijrijden niet groter is dan 20 km/u. Motorrijders die auto’s die traag rijden of stilstaan willen
    inhalen, moeten hiervoor gebruik maken van de twee uiterst linkse rijstroken.

    De Nederlandse 'regel'/gedragscode:
    Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels. Het mag alleen als de file niet harder rijdt dan ongeveer 45 km/u, en het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer bedraagt dan ongeveer 10 km/u. Motorrijders moeten kiezen voor de ruimte tussen de meest linkse banen. Als ze weer gaan invoegen omdat de file weer rijdt, geven ze dat aan met hun richtingaanwijzers.

    Ik weet zeker dat de snelwegen zo bemeten zijn dat als een Tesla midden op de rechterbaan (stil) staat je er met de motor nog prima veilig langs kunt rijden met 10 km/u. (eigenlijk nog langzamer dan fietsen)
    De snelheden van de motoren ligt echter doorsnee veel hoger waardoor ze 'plotseling' opduiken en voor gevaarlijke situaties zorgen.
    Ook heb ik een broertje dood aan de motorrijders die als de 'file' al 80 km/u rijdt daar vrolijk met een behoorlijk hogere snelheid nog tussendoor rijden.

    Begrijp me niet verkeerd. Ik heb geen AP en geef motoren altijd zoveel mogelijk ruimte als ik ze op tijd zie. Heb er ook helemaal geen moeite mee dat zij sneller op hun bestemming zijn. (ze komen ook veel natter aan als het weer eens regent) Maar het merendeel van de motorrijders rijdt veel te hard en (daardoor) gevaarlijk in files. (eigen observatie/statistiek maar ik gok dat het de waarheid redelijk benaderd).
     
    • Like x 2
    • Informative x 1

Share This Page