Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Motorrijders zijn kl**tz*kk*n en dit is waarom

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta elke dag in de file en de AP kunnen gebruiken voor het filerijden was voor mij een belangrijk argument om de Model S te kopen. Maar helaas, in de praktijk moet ik kiezen tussen ofwel de AP gebruiken ofwel een doorgang laten voor de motorrijders. Of op het rechtse vak tussen de vrachtwagens aanschuiven. Ik kies meestal voor TACC zonder AP enkel om geen gedoe te hebben met moto's. En als ik 'm dan toch een keertje aanzet en er duikt plots een moto op dan krijg ik allerlei gebaren in mijn richting. Ik herken de situatie dus zeer goed, en die dashcam die heb ik dus ook al. Er heeft er zelfs ooit eentje het lef gehad de spiegel van de auto voor me dicht te klappen omdat die niet genoeg opzij ging.
Maar hetzelfde kan je zeggen over ritsen, er zijn er ook nog steeds autobestuurders die daar ofwel te dom ofwel te koppig voor zijn (of beide). We zouden beter wat meer begrip hebben voor mekaar.
Om nog even op de AP terug te komen: rechts inhalen doet ie ook zonder verpinken! Lijkt me niet ingewikkeld om 2 instellingen toe te voegen: "right overtake yes/no" en "low speed lane position: left/center/right".
 
  • Like
Reactions: FVO
Om nog even op de AP terug te komen: rechts inhalen doet ie ook zonder verpinken! Lijkt me niet ingewikkeld om 2 instellingen toe te voegen: "right overtake yes/no" en "low speed lane position: left/center/right".
'verpinken' -> is dat je richtingaanwijzer?
en verder zou autopilot gewoon wat 'slack' moeten toelaten bij langzaam rijden, dus stuur jij 'm (zonder de ap af te laten slaan) een tikkie naar links, dan zou ie dat gewoon als de nieuwe rijpositie aan moeten houden (mits de sensoren het toelaten en het binnen de lijnen is natuurlijk).
Maarre, stel dat een motorrijder zo dichtbij komt dat hij binnen het veld van de ultrasoon sensoren van de achterbumper komt, maakt de autopilot dan niet vanzelf plaats? Hij doet dat wel wanneer een auto naast je te dicht bij je komt...
(Als de heren motorrijders daar achter komen wordt het pas echt gevaarlijk...)
 
ook aan het lijstje bij te voegen:
motorrijdende stoplichtspurtverpesters
motorrijdende die tussen de file voorbijsteken en dan geen bocht durven nemen.

Laten we zeker onderscheid maken tussen de sociale weekendrijders die met een groepje gaan rijden en de egoistische woon-werkrijders.
Daar is een groot verschil tussen!
 
Wat zitten jullie toch allemaal in de spiegel te staren?

9 van de 10 keer is de motorrijder mij al gepasseerd, voordat ik heb kunnen reageren. Heeft verder niks te maken met gunnen of misgunnen. In de file ben ik meestal aan het bellen of keihard met muziek aan het meezingen (thuis mag dat niet meer).

Met figuren zoals mij zal een motorrijder simpelweg rekening moeten houden. Heeft de betreffende motorrijder andere verwachtingen? Boeien...
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Hayden and CO2CLEAN
Wellicht kan @Xfrank een bumpersticker ontwerpen voor de AP rijders onder ons:

"Excuses voor mijn autistisch
weggedrag. Ik gebruik autopilot.
"​

Ik heb in NL overigens nog nooit het gedrag van motorrijders gezien dat billytcherno en M603 beschrijven. Is dat iets Belgisch?
Ik mis ook wel eens een motorrijder zoals Rick A schrijft, maar toch geen vervelende ervaring. Daarentegen wel vaak bedankjes als je iets opzij gaat...
 
  • Like
Reactions: Ivo-G
Is dat een record trouwens, 6 dislikes op 1 post?
Don't f*** with the motorrijders... :eek:

image.jpeg
 
Als pendelaar en motorrijder met 250k+ km ervaring, kan ik onmogelijk goedpraten om die AP aan te zetten op bepaalde trajecten. Ja, je bent helemaal opgewonden van de Tesla en zijn technische snufjes, wellicht nog versterkt door de uren die je op dit forum hebt doorgebracht, maar doe ook eens even normaal. Het is de normale gang van zaken dat motorrijders worden doorgelaten. Heel wat mensen doen zelfs veel moeite om toch maar een dankbaar "handje" of "voetje" te krijgen.

De oplossing is nochtans vrij simpel. Wie lanceert een feature request dat ons toelaat om de linker- of rechterlijn van een vak te volgen tot pakweg 50km/u? Dat duurt minder lang dan hier een topic lanceren en nu al 7 dislikes te mogen ontvangen ;)
 
  • Like
Reactions: HWS, FVO and Pebe
Probleem zijn de uitzonderingen, net als je bij de autorijders je asociale uitzonderingen hebt...
Ik ging vorige wek op de A9 inderdaad braaf naar rechts (middelste van de drie banen) om twee motorrijders door te laten gaan. Zie ik tot mijn schrik dat er ook nog een mij rechts voorbij schiet.. ging maar net goed. Veel te snel (links en rechts overigens, waarschuwingsllichten aan..want aan de kant, wij hebben haast...)
En afgelopen weekend in Zandvoort op de boulevard, laat ik mensen met kinderen oversteken op een zebra...komt er één rechts van mij wurmend tussen stoep en auto naar voren schuiven.., mensen schrikken zich rot... ook daarna nog commentaar omdat ik hem niet alle ruimte geef... vele te hard inhalend waar het helemaal niet mag en kan..
Dus ja - doe eens normaal denk ik dan.. Ik ben er wel een beetje klaar mee, gewoon omdat het te vaak voorkomt..
 
Tot maart 2016 was ik ook een "egoistische woon-werkrijder" met ~40k km per jaar (in Maart werd de S geleverd) met als hoofdreden "vlot" door de files te geraken. Wat mij altijd opviel is dat er enorm veel automobilisten zijn die alle moeite van de wereld doen om motors te laten passeren. (die kregen en krijgen nog steeds een bedankje) :)

Ik erger mij ook enorm aan de f!ck!ng !ssh!le motards die denken dat de baan "ven hen" is en van "ongenoegen uitende" tot ronduit "totaal ongepaste" gebaren maken. (ik schaam mij dan in hun plaats) :(
Door de vele kms kom ik ook veel motards tegen in de files en bestaan er ook echt veel welopgevoede motards. Ik denk alleen dat deze minder opvallen...

Wanneer ik met de motor er zelf "niet langs kan" dan wacht ik even, binnen de 100 a 200 meter kan ik meestal toch passeren.
Er is totaal geen reden om je op te winden, ik ben toch sneller door de file. :D
Het is mij opgevallen dat oa. Teslas veel ruimte nodig hebben (en al zeker wanneer op AP)

Nu ik meer met de S "IN" de files sta heb ik er de gewoonte van gemaakt onder de ~80km/h zeer attend te zijn voor motards, als er eentje sneller wil zijn probeer ik plaats te maken. (boven 80km/h blijft AP trouwens gewoon ingeschakeld)
<~60km/h schakel ik AP uit en schuif naar de linkerkant.

* Met de motor schuif ik aan een verkeerslicht altijd door tot helemaal vooraan behalve wanneer een Tesla vooraan staat... :D
* Ondertussen heb ik na 6 maanden S mijn gemiddeld aantal autokilometers/jaar reeds ruim overschreden en ga ik zeker geen 40k kms met de motor halen...
* Soms gedraag ik mij wel als een !ssh!le S rijder wanneer een motor/auto komt "pushen", ik naar rechts kan (en ruimte heb), om dan even mee te accelereren en voor het volgende 'obstakel' weer voor hem in kan schuiven. (daarna komen ze dan niet meer "pushen") :D

(just my 2 cents)
 
Dan moet je wel rijden. Als je echt stil staat in de file kun je ook niet meer opzij.
AP laat altijd ruimte, dus al was het een kleine snoek naar links, ik kan altijd wel ruimte maken voor de motorrijders, die dat meestal erg waarderen.
Is dat een record trouwens, 6 dislikes op 1 post?
Don't f*** with the motorrijders... :eek:

View attachment 194784
Tja, als je zo'n generaliserende titel gebruikt, dan kan je erop wachten dat je dislikes krijgt. Het ging mij bijvoorbeeld niet eens om de klacht, want het gevoel van iemand is compleet van hemzelf en heeft ie alle recht op, maar om alle motorrijders als kl00tz4kk3n aan te duiden... DISLIKE!
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik denk altijd maar, zonder motorrijders geen orgaandonoren, dus ik laat hen de ruimte. Liever dat de roekelozen zich echt goed kapot rijden zodat een ander er nog wat aan heeft, dan dat ze zich in de file in de rolstoel rijden waar niemand (inclusief henzelf) wat aan heeft.
Het zijn voor zover ik kan zien zowat altijd jonge mannen zonder verplichtingen (gezin) die zich roekeloos gedragen... (Ik ken 4 motorrijders die sinds ze kinderen hebben de motor niet meer aangeraakt hebben...)
 
  • Funny
Reactions: Rick A.
Ik denk altijd maar, zonder motorrijders geen orgaandonoren, dus ik laat hen de ruimte. Liever dat de roekelozen zich echt goed kapot rijden zodat een ander er nog wat aan heeft, dan dat ze zich in de file in de rolstoel rijden waar niemand (inclusief henzelf) wat aan heeft.
Het zijn voor zover ik kan zien zowat altijd jonge mannen zonder verplichtingen (gezin) die zich roekeloos gedragen... (Ik ken 4 motorrijders die sinds ze kinderen hebben de motor niet meer aangeraakt hebben...)

Je kan niet veralgemenen want ik ken er eentje van bijna 40 met 4 kinderen en die heeft 2 helderwitte flitslichten op zijn moto laten monteren zodat je hem al van ver ziet aankomen en je dus zeker op tijd de weg vrij kan maken...