Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MS 85 Grote scherm op zwart gegaan en niet meer op te starten

This site may earn commission on affiliate links.
In de youtube van Rich komt duidelijk naar voren dat (momenteel) iedere Tesla van rond de 4 jaar oud tegen dit probleem aan gaat lopen.Het is ook al inzichtelijk dat de fix veel goedkoper kan, dan Tesla momenteel biedt. Mischien beter om gezamelijk aan Tesla te communiceren dat de fix goedkoper kan en voor haar klanten ook moet?
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Even updaten... ( ben hier niet meer dagelijks aanwezig )

De accudrain bleef toch redelijk groot niettegenstaande de zekering van de airco ( F112 ) er uit was en die wel degelijk gestopt was, maar ik verloor teveel om nog in Gent te geraken. Bijladen werkte niet meer, ik had wel comms via de app, maar alle taken werden gestart en enkele seconden later gestopt met de melding "xxx mislukt".
Maandagmorgen contact opgenomen met SeC Gent en na toch wat heen en weer getelefoneer een takelbedrijf aan huis gekregen om mijn MS op te halen. Tegen 11u30 werd de auto opgehaald en om 13u30 stond ie al met open bestuurdersdeur en open frunk in het SeC.
Tegen de avond zag ik op de app dat ze er al 20km lading bijgekregen hadden. 's Anderendaags kreeg ik rond 11u al de melding dat de auto klaar was.
Ze hebben niks moeten vervangen, enkel de ganse computer in "een soort safety-mode ( ik ben geen IT-er )" deel per deel herstarten. Blijkbaar meerdere pogingen nodig gehad om alles weer aan de praat te krijgen en wel degelijk gelukt. Ik ben de auto dinsdag nog gaan ophalen en de recentste software versie stond er op. Alles doet het weer als vanouds.
Probleem zou vollopen van het geheugen zijn geweest wellicht omdat er nog teveel bestemmingen in de nav waren blijven staan, ik had dit nog nooit gewist... . Ze raadden me aan om maandelijks de historiek te wissen.
Donderdag kreeg ik op mijn app een melding dat er een nieuwe software update klaar stond, echter ik was aan het werk en dus op de baan met de Vito, dus genegeerd. 's Avonds niet meer aan gedacht, en nu deze morgen pas voor het eerst de Tes weer gebruikt, de update is echter verdwenen zonder meer.

Benieuwd of een volgende update nu wel vlot zal verlopen, beetje spannend wel... .

Ik ga in elk geval nooit meer een reset uitvoeren als er een update klaar staat en deze nog niet gescheduled is. Kwestie van problemen vermijden denk ik zo... .

Xavier
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Let op: als het probleem inderdaad een defect rakende Emmc was dan kunnen ze het soms tijdelijk verhelpen door een (dubbele) firmware herinstallatie. Echter kan/zal het probleem dan terug komen. Bij mij na een week of vier was het weer raak en nu doet hij niks meer. Wees dus waakzaam.

Momenteel zelf aan het proberen de chip te vervangen, maar mocht dat niet lukken zal Tesla de mcu moeten vervangen.

Probleem van drain kun je tegengaan door de 12V accu én de first responder loop stekker X536 los te maken (niet doorknippen !). Dan staat de auto volledig uit en verbruikt hij 0km per dag.
 
  • Informative
Reactions: widodh and Maurice1
Hello, stilaan tijd om hier even te updaten... .

We zijn op donderdag 30 mei, Hemelvaartsdag, naar Leiden gereden ( zie ook andere topic ) en ik kreeg op de nav hoe langer hoe meer plaatsen waar ik geen kaart meer zag, maar enkel "digitale ruis" met de blauwe te volgen lijn er bovenop. Heb ( voorgevoel zeker? ) niet gereset onderweg, maar wou wachten tot 's avonds als we terug thuis waren. Verder op de trip alles perfect qua spotify en 3G connectie.
Thuisgekomen, auto binnen gezet in de garage en een Reset uitgevoerd van centrale scherm om de nav te rebooten... .
Niet dus... boeltje weer volledig op zwart gegaan en op geen enkele manier meer aan de praat te krijgen. Airco bleef weer draaien, geen enkele access meer mogelijk via app, en zelfs de zekering die ik er de vorige keer uithaalde om de airco het zwijgen op te leggen gaf geen enkel resultaat. De airco bleef lekker verderdraaien met een ferme accudrain als gevolg. Wou de auto zo niet in de garage laten staan, heb 'm dan maar buiten op het erf gezet en de mobile charger ingeplugd om zo de accudrain te temperen.
Vrijdagmorgen dan hemel en aarde moeten bewegen om Tesla te bereiken en iets geregeld te krijgen. Ze wilden hem niet komen ophalen, er zat nog 40km rest op de accu, daar kon ik mee naar het SeC geraken. Probleem was wel dat ik om 9u in Brussel moest zijn voor een werkafspraak. Gelukkig dan een goeie ziel gevonden die de auto naar Latem kon brengen en een S70 loaner meekreeg ( Dankjewel Patrick !! ).
Via de app was er dus geen connectie meer te maken, dus geduldig moeten afwachten tot er nieuws was... .
De dinsdag er na moest ik in Latem zijn bij een klant, en heb dan maar even langsgelopen om te horen hoe het was. Blijkbaar was het scherm reeds vervangen, maar ze wachtten nog op een stukje software (???). OK, enfin, ze zullen wel weten wat ze zeggen zeker?
Niks meer vernomen de dagen nadien, nu ik had een vervang ModelS en kon verder. De donderdag van de week er op kreeg ik bericht dat ie klaar was en mocht opgehaald worden, ik was in Brussel en kon pas rond 20u30 in Latem geraken, maar geen probleem, de sleutel zou op een afgesproken plaats zijn en ik kon wisselen van auto.
Bij ophaling eerst de settings weer gepersonaliseerd en dan op weg naar huis. Het viel meteen op dat het nieuwe scherm een veel grotere contrastratio heeft, zwart is nu echt pikzwart. Ook is het nu geen 3G connectie meer maar een LTE.
Eén puntje dat meteen een fout leek is de dagtellers, die zijn totaal de mist in. Thuisgekomen zonder enig probleem, maar ik wou niet meer proberen om wat dan ook te resetten tot maandagmorgen, ik had het gehad met de risico's vandien... .
Uiteindelijk alle mogelijke resets ingevoerd ( 2 scrolls, 2 knoppen boven scrolls, alle 4 de knoppen samen en ook rem en alle 4 de knoppen ) maar niks helpt. Ik kan rijden, heb al een mail gestuurd ( zonder antwoord te krijgen ) en ga nu eerstweeks langsgaan wanneer ik me eens kan vrijmaken tijdens de werkuren... .
Conclusie: gelukkig is de auto nog onder waarborg, dit zou een grap van een € 3.500,- à € 4.000,- geweest zijn... . Twee weken auto in Service. :eek:

Tellerpartij ziet er zo uit:

Enige dat correct is is de gereden tijd sinds vertrek van startplaats en de odo.

Xavier

IMG_1839.jpg
 
Ik kan in de nieuwe software niet ontdekken hoe ik de historische navigatiegegevens moet verwijderen. Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat?

Hoeft niet. Je moet alles wat Tesla roept met een korrel zout nemen als het om dit soort problemen gaat. Ze zullen nooit toegeven dat hun ontwerp met de eMMC wat ongelukkig is, dus zullen ze andere onzin smoesjes bedenken