Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Munitie nodig: Ik zie mezelf al in een Model 3 SR RWD rijden...

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Medeforummers,

Ik ben momenteel binnen VDL intern aan het solliciteren als Field Service Engineer (E-truck voornamelijk) en daarbij komt voor het eerst in mijn leven een auto van de zaak om de hoek kijken.

Ik zit hier al 5 jaar op het forum, maar nu zie ik mezelf al bijna in die Tesla rijden ;)

Ik ken de leaseauto richtlijnen van VDL nog niet precies, maar budget is normaal gesproken ong 25k (diesel 28k), 48maanden lease (weet niet zeker of dit een financial lease is voor VDL (en dus op de balans komt?) of een operational, ong 25.000km per jaar.

Voor een beetje gezinsauto kom ik dan op een stationwagen uit, benzine. Bijvoorbeeld:
Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.2 Puretech 110 5d leasen vanaf € 462,97 | LeasePlan Direct
Inclusief brandstof zou deze auto toch al snel 700 euro (toch?) in de maand gaan kosten voor VDL en 175 euro voor mij in bijtelling.

Voor dat bedrag kan ik mijns inziens ook een M3 rijden, ondanks dat deze minstens 47,8k kost:
Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD 4d leasen vanaf € 559,64 | LeasePlan Direct
Bijtelling is dan uiteraard een stuk lager, waarbij ik het verschil wellicht ook kan inleggen om VDL tegemoet te komen (geen idee hoe dit werkt vooralsnog overigens)

Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk munitie (TCO reductie, duurzaam imago VDL (E-bussen en E-truck), MIA etc) om VDL er van te overtuigen waarom ik beter in een M3 kan rijden, ondanks dat deze niet op de toegestane te kiezen automerken staat.

Ik ben benieuwd of ik iets totaal over het hoofd zie (waardoor deze droom de prullenbak in kan), of dit financieel haalbaar moet zijn of wat voor munitie er nog meer is om VDL te overtuigen dat dit de beste keuze is!

Brand maar los!

Groeten Roland.
 
gewoon aan VDL directie zeggen dat je elektrisch wil rijden en dat Tesla het meeste doet om de wereld schoner te maken. Het zelfde plaatje past toch bij VDL met hun full elektra.bussen. Maar........als je net als ik ( 77 jr ) in vele auto's heb gereden, dan is een Tesla 3 gewoon een jongens droom om in rijden , 15" scherm en geen knopjes, wowwwwwww ( ik heb recent ook een Model Y besteld ,even 2 jaar wachten..)
 
  • Funny
Reactions: RvdVen
gewoon aan VDL directie zeggen dat je elektrisch wil rijden en dat Tesla het meeste doet om de wereld schoner te maken. Het zelfde plaatje past toch bij VDL met hun full elektra.bussen. Maar........als je net als ik ( 77 jr ) in vele auto's heb gereden, dan is een Tesla 3 gewoon een jongens droom om in rijden , 15" scherm en geen knopjes, wowwwwwww ( ik heb recent ook een Model Y besteld ,even 2 jaar wachten..)

Ik zal het ze zeggen ik dat graag wil, maar ik vrees dat er meer nodig is ;)
 
Ik zal het ze zeggen ik dat graag wil, maar ik vrees dat er meer nodig is ;)
Tja, hier zijn twee krachten in het spel: aan de ene kant de betere business case voor VDL, aan de andere kant de 'gunfactor', oftewel hoe verhoudt de Model 3 zich tot de auto's die de mensen in de schalen boven jou rijden en tot je directe collega's.
Aan dat laatste kun je niet zoveel doen, hooguit het milieu verhaal ertegenover zetten.
Je kunt wel natuurlijk de business case voor VDL heel inzichtelijk maken zodat een manager die over gehaald moet worden zich goed beseft dat een 'nee' budgettair slechter is voor het bedrijf.
 
  • Like
Reactions: RvdVen
Van de site van VDL:

upload_2019-6-1_22-21-31.png


We hebben het hier niet meer over eenmanszaken en zelfs niet over het MKB. Dit soort grote bedrijven houdt van standaarden en vaste regelingen. Regelingen voor leaseauto's komen tot stand op directie niveau (in samenspraak met de OR) en niet op het niveau van een individuele manager. Liever leasen ze voor jou willens en wetens een duurdere auto dan dan ze een precedent scheppen en 17.000 collega's (nou ja, het deel daarvan met recht op een auto van de zaak dan) over zich heen krijgen. Het feit dat er een lijst met toegestane merken is geeft m.i. al een beetje aan hoe ze er in staan.

Al zou jou manager (vooropgesteld dat je de baan krijgt) jou een Model 3 gunnen, dan nog acht ik de kans klein dat hij het in zo'n grote organisatie 'voor elkaar krijgt'. Hij moet nl. naar zijn manager voor goedkeuring voor de afwijking en die moet het hem ook gunnen. En die manager moet weer naar zijn manager en die ...

Ik werk zelf in een bedrijf met minder dan 200 man personeel, waar een flink aantal collega's al lange tijd aan het lobbyen is om elektrische auto's 'op de menu kaart' te krijgen. Vooralsnog zonder succes. En die hebben dan nog niet eens het probleem van een te hoge catalogus waarde o.i.d. Tegen de tijd dat zij het voor elkaar krijgen rijden ze al lang in hun volgende benzine of diesel. Wellicht hebben degenen na hun er wat aan.

In een bedrijf van 10 man waar je zelf direct aan de directeur / eigenaar rapporteert denk ik dat je een kans zou maken. Maar in een bedrijf zo groot als VDL? Zeker proberen en ik wens je er alle succes bij. Maar blijf realistisch voor je zelf. En pas op dat het, mocht met toch niet lukken, niet een domper op de feestvreugde van de nieuwe baan wordt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: curry684 and RvdVen
Beste Medeforummers,

Ik ben momenteel binnen VDL intern aan het solliciteren als Field Service Engineer (E-truck voornamelijk) en daarbij komt voor het eerst in mijn leven een auto van de zaak om de hoek kijken.
Ik ben het met DutchTM3 volledig eens dat je bij zo'n groot bedrijf dit soort dingen niet (makkelijk) voor elkaar gaat krijgen.

Ik zie dat je field service engineer wil worden. Moet je dan door het hele land heen? Dan kan ik me namelijk vanuit de werkgever wel begrijpen dat ze sowieso brandstof willen. Mede omdat je de kleinere range hebt gekozen. In de winter op de snelweg met 90% accu op zo'n 215km actieradius.

Maar je kan het altijd voorstellen.
 
  • Like
Reactions: RvdVen
Hoi DutchTM3,

De baan ga ik wel krijgen (even er vanuit gaande dat we er met de voorwaarden uit gaan komen). De nood is inmiddels zeer groot en ik ben een geschikte kandidaat die direct aan de slag kan. Toezegging van mijn afdelingshoofd (bij wie de sollicitatie ook loopt) is binnen. Hij rapporteert direct aan de locale directeur, wie nog een directeur boven zich heeft alvorens we bij Willem vd Leegte uit komen. Ik ben me er van bewust dat het een zeer moeilijke opgaaf is om dit voor elkaar te krijgen, maar ik wil het zeker een keer aangekaart hebben. Stof tot nadenken zal het voor ze worden, mag ik hopen ;)

Ik laat me niet uit het veld slaan hoor, ook al wordt het zeer waarschijnlijk geen TM3. De baan zal me veel voldoening gaan geven, daar heb ik alle vertrouwen in!

Bedankt voor je input in ieder geval!
 
Ik ben het met DutchTM3 volledig eens dat je bij zo'n groot bedrijf dit soort dingen niet (makkelijk) voor elkaar gaat krijgen.

Ik zie dat je field service engineer wil worden. Moet je dan door het hele land heen? Dan kan ik me namelijk vanuit de werkgever wel begrijpen dat ze sowieso brandstof willen. Mede omdat je de kleinere range hebt gekozen. In de winter op de snelweg met 90% accu op zo'n 215km actieradius.

Maar je kan het altijd voorstellen.

Op dit moment rijden er natuurlijk nog niet enorm veel E-trucks, dus dat hele land door zal nog wel meevallen. Bovendien, daar waar de E-Truck staat (er even vanuit gaande dat deze niet onderweg is) is ruimschoots voldoende laadmogelijkheid :)

Eigenwijs als ik ben: ik ga het gewoon proberen! (Komen we trouwens geloofwaardig over bij onze E-truck klanten als we zelf niet eens elektrisch durven te rijden?? ;) )
 
Last edited:
Als hij heel het land moet doorrijden, dan net toch wel een elektrische auto? En dan net degene die het meest betrouwbare is en de meeste range heeft. Dan kom je uit op Tesla.

Veel afstanden: 3 fase laden, dus eender welk stopcontact, je bent 3x sneller klaar als een andere elektrische auto terwijl jij op je locatie even je engineer experience bovenhaalt. Desnoods een kwartiertje aan een snellader/supercharger.
Veel afstanden: 3x lagere kost dan gewone brandstof.
Veel afstanden: dan moet je om de 9 maanden al naar de garage voor controle of om riemen / olie / koelvloeistof en weet ik wat nog na te kijken / vervangen. Bij Tesla kom je naar de garage wanneer je denkt dat er iets mis is.

Voor jou een veel lagere bijtelling als een andere iets minder geprijsde wagen. Dus minder belastingen dat je moet betalen. Deel van het (netto)loonpakket dat je voor oog hebt.

Veel op de baan: wil je dan geen assistent die mee de baan in het oog houdt zodat er minder kans is op schade? Het zal zomaar voorvallen dat je s'morgens vroeg vertrekt naar de andere kant van het land en je nog half slappering bent. Dan ben je toch blij met een rijassistent.

Elektrische auto's zijn gemaakt om minstens 500.000 tot zelfs 800.000km mee te gaan. Dan heb je meestal een ICE toch redelijk wat kosten gemaakt. En de waarden van de 2dehands Tesla's gaan de eerste 7 jaar nog erg hoog liggen.
 
Vooral ook het onderwerp laden onder de aandacht brengen. Als je op eigen locaties fatsoenlijke laders plaatsen dan is het voordeel van het bedrijf alleen maar groter. Meeste bedrijven hebben ook nog een het lagere btw tarief op energie, waardoor laden nog maar 12 cent/kw kost. Daarnaast het laden bij de superchargers is ook nog tegen een gunstig tarief.

Ze moeten een volledig plaatje maken van de kosten ten opzicht van een brandstof auto, dan zou het nog gek zijn als ze het niet toe zouden staan.
 
  • Like
Reactions: RvdVen
  • Like
Reactions: Maurice1 and RvdVen
Je kunt ook stellen dat in het huidige tijdsgewricht het onverantwoord is om personeel überhaupt nog in ICE's te laten rondrijden.

Vanwege milieu, reputatie van VDL, veiligheid en om economische redenen.

ING: Elektrische auto behoudt waarde beter dan benzine- en dieselmodel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

En er zijn steeds meer bedrijven die de omslag volledig maken:

Elektrische auto's steeds populairder bij bedrijven

Waarom zou VDL achterblijven?
Er zijn al bedrijven die het hebben omgedraaid. Bij Arcadis mag je alleen nog maar elektrisch bestellen. Ze willen geen ICE meer. En daar werken toch ook de nodige mensen.
 
  • Like
Reactions: RvdVen