Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[MX2017] Verschil auto-grootlicht vs grootlicht

This site may earn commission on affiliate links.
F

Faiz71

Guest
Viel me van de week op in Frankrijk, waar de binnenwegen amper zijn verlicht. Ik heb “auto-grootlicht” (richtingaanwijzerhendel van je af) via het grote scherm geactiveerd en merk best een verschil qua licht met het gewone grootlicht (hendel naar je toe). Bij “auto-grootlicht” is de lichtopbrengst een stuk minder dan als je de hendel nadat je toe trekt voor grootlicht. Meer mensen dit opgevallen? Zal vast een achterliggende reden hebben, ben benieuwd wat dat is.
 
Er zitten meerdere leds in de koplampen voor grootlicht. Ik vermoed dat bij auto-grootlicht alleen de leds aan gaan in de stuurrichting. En dat bij normaal groot alle leds aan gaan. Dit was eerst een premium feature. Er staat me wat van bij dat rond eind 2017 alle auto's deze update zouden krijgen, maar dat in praktijk veel non-premium auto's toch nog de simpele koplampen hebben gekregen.

Stuur draaien dus!
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Dat idee heb ik inderdaad ook. Auto-grootlicht = breedstralers , gewoon grootlicht = verstralers.
Alleen het idee daarachter is mij nog niet helder.
 
Of zou het verschil als volgt ontstaan???
  1. Hendel naar je toe trekken als gewone lichten aan staan -> gewoon licht én groot licht tegelijk aan? (dit is meer bedoeld als seinen)
  2. Hendel van je af duwen -> alleen groot licht aan?
Is het verschil tussen gewoon groot licht en automatisch groot licht ook aanwezig? (in beide gevallen hendel naar achteren maar verschil in menu instellingen)
(ik heb een oltimer gehad waarbij dit zo werkte -> bij de Tesla is het niet op feiten/testen gebaseerd maar alleen een mogelijke verklaring!)
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Als je het stuur gaat draaien dan zou het licht mee moeten gaan. Meeste luxe BMW's hebben ook draaiende koplampen en VW's zetten hun mistlamp aan. Tesla heeft gewoon een stuk of 4 leds, elk met een andere richting.

Thanks! Vanavond even een bochtig binnendoor weggetje pakken naar de B&B :)
 
Of zou het verschil als volgt ontstaan???
  1. Hendel naar je toe trekken als gewone lichten aan staan -> gewoon licht én groot licht tegelijk aan? (dit is meer bedoeld als seinen)
  2. Hendel van je af duwen -> alleen groot licht aan?
Is het verschil tussen gewoon groot licht en automatisch groot licht ook aanwezig? (in beide gevallen hendel naar achteren maar verschil in menu instellingen)
(ik heb een oltimer gehad waarbij dit zo werkte -> bij de Tesla is het niet op feiten/testen gebaseerd maar alleen een mogelijke verklaring!)
Dit is ook mijn gedachte gang.