Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Na aanschaf winterwielen TMPS storing a 500 euro

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een Tesla Model 3 die ik al een aantal jaar met veel plezier rijd. Ik heb via de Tesla Webshop winterwielen - en banden gekocht en deze zouden door Euromaster worden geinstalleerd.

Allereerst hebben ze bij Euromaster Zuid Oost mijn wielen niet ontvangen / ze konden ze niet vinden. Waardoor de bestelling van september uiteindelijk pas in december geplaatst kon worden.
Wel nu, vanaf het moment dat ik wegreed gaf de auto aan dat er een TMPS sensor storing was. Er werd geen enkele TMPS waarde meer uitgelezen.

Na een aantal resets onder begeleiding van Tesla support gedaan te hebben is de auto nu in de garage. Ik kreeg zojuist het bericht dat er vier nieuwe TMPS sensoren geplaatst gaan worden.

Ik heb het gevoel dat ik hier iets niet helemaal klopt. Ik heb in elk geval gevraagd of ze kunnen vertellen wat er aan de hand is. Of dat ze kapot zijn? Wellicht dat ze er uberhaupt niet in zitten?

Daarnaast; zij (Euromaster in opdracht van Tesla) vervangen het een en ander; vervolgens is er schade; dan hoef ik dat toch niet te betalen? Kortom, ik ben heel benieuwd wat er aan de hand is. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag. Ik zal ook nog even posten wat er uit is gekomen.
 
Beste kans dat er eerst het nieuwe type (bluetoot) sensor in de velg zat, en dat die vervangen moeten worden voor de het oudere type wat jou Model 3 heeft. Of andersom, afhankelijk van bouwjaar auto.
 
Ok. Het is een auto van mei 2019 model 3 RWD. En tsja, dan vind ik het eigenlijk best wel stom dat ik die kosten moet betalen. Zo wordt het een hele dure grap. Ik vraag me af als ik bij Euromaster de wielen had besteld of ik dan ook voor die kosten had gestaan.
 
De sensoren die in de shop staan zijn niet geschikt voor de 2019 Model 3. Dat staat er ook bij in de shop. Lijkt me een duidelijk probleem.

1674077029236.png
 
  • Informative
Reactions: Notna
Beschrijving
Het pakket 18" Aero-velgen en Pirelli-winterbanden voor Model 3 biedt maximale veiligheid en grip bij het rijden onder natte of droge omstandigheden en op gladde of besneeuwde wegen. Het winterpakket garandeert een hoge mate van tractie, stabiliteit en remefficiëntie onder de 7 °C, wat zich vertaalt in uitstekend comfort tijdens het rijden, zodat u vol vertrouwen kunt genieten, waar u ook rijdt.
Inclusief:
  • 4 x 18X8.5J Aero-velgen
  • 4 x 235/45/18 - PIRELLI WINTER SOTTOZERO™-banden
  • 4 x bandenspanningssensoren
Aero-wieldoppen worden hier apart verkocht. Exclusief wielmoerafdekkingen en naafdoppen, maar deze kunnen hier worden aangeschaft.
Let op: Dit pakket is niet compatibel met Model 3 Performance Dual Motor All-Wheel Drive geconfigureerd met de Performance-upgrade – Neem contact op met uw dichtstbijzijnde Tesla Service Center voor meer informatie.
Prijs is inclusief montage, verzending naar de door u gekozen bandenspecialist, installatiekosten en recyclingkosten per band.
De bandenset wordt verzonden naar de door u gewenste Euromaster-locatie. Euromaster Nederland zal contact met u opnemen om een afspraak te maken voor de montage.
Door een bestelling te plaatsen voor een bandenset, gaat u ermee akkoord dat Tesla uw persoonlijke gegevens deelt met Euromaster Nederland, Wheel-Tyre BV en DACHSER SE om de levering en de montageplanning mogelijk te maken. Raadpleeg het privacybeleid voor klanten van Tesla voor meer informatie over hoe met uw persoonlijke gegevens wordt omgegaan.
Heeft u slechts één afzonderlijke velg of band nodig, neem dan contact op met uw dichtstbijzijnde Tesla Service Center.


Dus... ik voel me wel een beetje gepiepeld... Ik heb bovendien geen verstand van auto's weet ik veel wat TPMS is.
 
Het is verneukeratief, maar in het laatste plaatje staat "Refresh with Chrome Delete". Waar je dan op uit zou moeten kunnen opmaken dat het niet voor de oude 3 geldt...

Tesla wellicht lief aankijken, je kan alleen bestellen met gekoppelde auto, hadden ze moeten weten? Maar anders kans wellicht met retour beleid banden, binnen 14 dagen:

"U hebt het recht om de overeenkomst te herroepen als u Tesla hiervan binnen 14 na levering van de banden op de hoogte stelt en u de bandenset tijdig retour zendt. Het is voldoende dat u de bandenset binnen 14 dagen na levering aan Euromaster retourneert. Volg de onderstaande richtlijnen voor retourzendingen.
Tesla zal in dat geval de aankoopprijs restitueren. Houd er rekening mee dat als de waarde van de banden is afgenomen als gevolg van het hanteren van de banden, anders dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking van de banden vast te stellen, Tesla deze waardevermindering kan inhouden op de aankoopprijs die aan u wordt gerestitueerd. Meer informatie over het aanvragen van een vervangende set winterbanden of restitutie."

kan goedkoper zijn dan nieuwe TPMS sensoren moeten bestellen.
 
Tsja. Dank voor je suggestie. Voor alle partijen niet optimaal. En je raadt al: die termijn van 14 dagen is verlopen. Banden waren in september besteld. december gemonteerd (want euromaster was ze kwijt geraakt?). Eerst mogelijkheid service afspraak was dus gisteren.

Ik heb een mail naar onlineEMEA dinges gestuurd. Eventuele vervolgactie voor mij is een proces bij de geschillen commissie op te starten. Kosten 70 euro maar dan krijg ik denk wel een deel van de 500 euro terug lijkt me.

Overigens heb ik ook de oude (dus nieuwe ) sensoren mee gekregen.(...)
 
Heeft Euromaster niet gewoon een set die niet voor jou was gemonteerd? Dit moet zeker niet op jouw rekening komen als je het gewoon via Tesla via jouw account hebt besteld. Ik dacht dat je zelf het een en ander samen had gesteld, excuus.
 
Vervelend, maar als je niet weet wat je precies besteld is dit het resultaat, er staat inderdaad dat het voor de refresh 3 is met chrome delete, dus het is “eigen schuld” omdat je iets besteld wat niet op jou auto past.
Geschillencommisie lijkt me dan ook weinig kans geven, en alleen 70 euro weggooien.
 
De TPMS sensoren op een 2019 M3 zijn volgens mij de oude radiografische die in zowat elke auto gebruikt worden. Die koop je voor een paar tientjes online per set. De Bluetooth sensoren kosten serieus geld en die heb ik nog niet onder de €350 per set gezien. Ik zou dus bij een goede bandenboer de sensoren om laten wisselen en de Bluetooth sensoren zelf verkopen.
 
Vervelend, maar als je niet weet wat je precies besteld is dit het resultaat, er staat inderdaad dat het voor de refresh 3 is met chrome delete, dus het is “eigen schuld” omdat je iets besteld wat niet op jou auto past.
Geschillencommisie lijkt me dan ook weinig kans geven, en alleen 70 euro weggooien.

Je moet toch inloggen om te bestellen, dan kan ie prima op basis van vin bepalen. Er staat overigens in de beschrijving op de Nederlandse site niks over model jaren die compatibel zijn. Ik zie wel als ie in winkelwagen zit dat dit er bij staat:”Refresh with Chrome-Delete / BLE Tire Sensors”

Erg slordig
 
  • Like
Reactions: job-lek
Maaruh, je had toch ook velgen? Daar zaten die wel werkende oude sensoren op. Je hebt die oude velgen en banden toch niet gratis bij Euromaster achter gelaten? Oude velgen opvragen en (bij een ander bedrijf?) de sensoren om laten zetten. Tenzij je die oude velgen doorverkocht hebt, dan is het jammer maar helaas.
 

Zie hier nog wat leesvoer voor een 2019 M3. Inleren zou ook nog oorzaak kunnen zijn.
 
Met advocaat stappen gezet. Een beetje jammer. Op zich geen ingewikkelde zaak; Tesla beargumenteert dat de afbeelding 'enkel met chrome refresh update' mij had moeten wijzen op de onmogelijkheid. Juridisch gezien is dat onzin aangezien omdat het geen algemene kennis is; wat een chrome refresh update is' . Echter de kosten van een procedure (zo hoog hebben ze het laten oplopen) zijn hoger dan hetgeen wat valt vergoed te krijgen. Dit is dus aan iemand met rechtsbijstandsverzekering. Ik vind dat dan persoonlijk wel weer treurig.
 
  • Informative
Reactions: job-lek