Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigate on autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren tijdens een wat langere rit NOA uitgetest. Het ging niet soepel, om het maar eens voorzichtig te brengen. Van de 10 lane change suggesties gingen er 8 fout. Dat wil zeggen, er gebeurde niets toen ik met de richtingaanwijzer de lane change bevestigde. Twee keer ging hij halverwege terug, en de overige 6 keer gebeurde er niets. Ik had hem in Mad Max mode gezet, voordat iemand het vraagt. En de phantom brakes zijn ook niet minder geworden. Als met al een teleurstellende eerste ervaring van mijn kant.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren, of dat ik wellicht iets over het hoofd zie.

Route was van Almere naar Castricum over de ring A10. Ik heb de A6 en de A1 even niet mee geteld omdat de NAV daar zowieso in de war raakt.

Software 2019.16.1
 
  • Informative
Reactions: woes and Hbrink
Ik gister ook een aardig testritje gemaakt 140 km snelweg, (2019.16.1met fsd) en zelfde ervaring. Ook in madmax maar was niet onder de indruk.. Hij nam 1 keer zelf de afslag, wat leuk was om te zien. Lane changes verre van soepel. Terug naar rechts voorstellen en niet willen gaan is erg verwarrend voor achteropkomend verkeer. Afstand houden en remmen voor langzamere voorgangers wel beter (=minder) Overigens de beperking in stuuruitslag heeft op klaverbladen voor mij geen merkbare invloed gehad. Scherpe draaien deed ie net zo goed als voorheen. Ik ga er maar vanuit dat het weer het begin is van een nieuwe ontwikkeling met vallen opstaan... Gelukkig houd ik hem nog lang als alles meezit.
 
NOA staat haaks op de Europese regelgeving die een timeout geeft als je binnen 5 seconden niet van rijstrook gewisseld bent. Want NOA zal beslissen dat je terug naar rechts moet, je bevestigd met je richtingsaanwijzer maar dan moet je nog aan je stuur hangen en moet de auto beslissen dat alles veilig is. Als dit niet binnen 5 seconden lukt, wordt de auto lane change onderbroken en zwiep je terug naar je originele rijstrook.
 
  • Informative
Reactions: woes
NOA staat haaks op de Europese regelgeving die een timeout geeft als je binnen 5 seconden niet van rijstrook gewisseld bent. Want NOA zal beslissen dat je terug naar rechts moet, je bevestigd met je richtingsaanwijzer maar dan moet je nog aan je stuur hangen en moet de auto beslissen dat alles veilig is. Als dit niet binnen 5 seconden lukt, wordt de auto lane change onderbroken en zwiep je terug naar je originele rijstrook.
Volgens mij dus tijd dat we de nieuwe FSD krijgen die het qua rekenkracht wel voor elkaar krijgt om niet als een hoogbejaarde al weifelend en twijfelend van rijstrook te wisselen (of toch maar niet).
 
  • Funny
Reactions: Rla
Probleem is niet de rekenkracht, maar de wetgeving.

Mijn Model X op 2019.12.x doet rijstrookwissels feilloos, omdat ie ook niet gehinderd is door de 5s timeout die de wetgever oplegt. Hij kijkt of het veilig is, en wanneer het veilig is zal ie van rijstrook wisselen. In de Model 3, en vanaf 2019.16.x ook in de Model S en X, zit er een timeout van 5s op, en als ie binnen de 5s niet zijn rijstrookwissel heeft vervolledigt, breekt ie de rijstrookwissel af. Van moeten.
 
  • Like
Reactions: Dries Verhelle
Vandaag een lange rit gehad om NOA te testen. Wat een totale teleurstelling is deze versie.

1. Invoegen doet NOA niet, rijd gewoon heel de invoegstrook uit terwijl daar vaak rommel ligt.
2. Bij een matig snelheidsverschil met de voorligger geeft NOA tijdig aan een rijbaan opzij te gaan.
3. Bij een flink snelheidsverschil (130 vs. 90) gaat de auto eerst vol in de ankers maar een veel lagere snelheid en geeft dan pas een rijbaan verplaatsing aan.
4. Op parallelrijbanen werkt lane change assist OOK niet, AP vind dat geen snelweg....
5. Vandaag ook gehad dat op een snelweg overgang NOA overgaat naar AP en vervolgens de auto op de snelweg gewoon stil wil zetten
6. NOA wil heel vaak nog even naar links terwijl de rijbaan ophoud/samenvoegt.
7. Verder viel het me vandaag op hoe vaak eigenlijk rijstroken zijn afgezet. Deze worden ook heerlijk genegeerd en NOA geeft aan naar de afgezette rijbaan te willen.
8. NOA wil prima een baan naar links terwijl daar verkeer aankomt met een groot snelheidsverschil. Alsof enkel sonar wordt gebruikt.
9. Lane change assist met NOA geactiveerd reageert anders en daardoor vaak niet dan enkel op AP



NOA zoals in US zonder lane change confirmation zou extreem gevaarlijk zijn.


Willen we AP/NOA echt op een volgend niveau krijgen dan is het echt noodzaak dat:

a. borden en matrixborden worden ondersteund (!!!!)
b. NOA niet afremt bij een groot snelheidsverschil van een voorligger en dus tijdig naar links verplaatst
c. anticipeert op sneller achteropkomend verkeer


Ik probeer elk incident door te geven middels een voice report maar omdat de speech-to-text zo verschrikkelijk is komt daar meestal totaal gebrabbel uit. Tevens is het nu zo'n schering en inslag dat het gewoon niet fijn is om om AP/NOA te rijden.
 
  • Informative
Reactions: woes, Rla and TM3LR
Zoals ik het lees (maar corrigeer indien fout) kan jij deze versie best accepteren, maar alleen NoA nog niet activeren. Ik denk dat 'gewoon' AP rijden gelijk is gebleven??
Voor Model 3 is er geen verschil. Voor Model S en X valt lane change weg op gewone wegen, en is er een timeout van 5 seconden op snelwegen waarbij de lane change moet aangevat zijn. Ook is de nag interval gezakt tot elke 10 seconden.
 
Ik begrijp dat niet iedereen even tevreden is met NoA.
Iedere software update komt met zijn eigen leercurve. Of het windows-machine is, een iPhone of een Tesla. Het blijft even wennen.
Inmiddels heb ik meerdere ritten gemaakt met NoA.
Tot nu toe heb ik nergens een uitgebreide beschrijving gevonden van NoA. En dat kan lastig zijn want dit vereist een geheel nieuwe manier van anticiperen.

Misschien kunnen we de ervaringen uitwisselen om sneller te begrijpen waarom de software welke acties uitvoert.
Hier onder een klein opsomming met wat ik tegen gekomen ben. Het is niet duidelijk of de functies correct beschreven zijn.
- NoA is een extra status van de autopilot. Het werkt van op snelwegen van het begin van de oprit tot het einde van de afrit. Indien de auto in de NoA-status gaat veranderd de weergave van de rijbanen in het dashboard.
De weergave geeft aan wat het vermoedelijk gedrag wordt van de auto tov de rijbanen.
- NoA meldt zich goed af aan het eind van de snelweg. Eenmaal werd aan het eind van de afslag zelfs gestopt op de stoplijn voor een verkeerslicht. Dit kan toeval zijn. Dit lijkt een aanzet tot een level drie functie.
- NoA is grotendeels een adviserend systeem. Indien er meerder opties zijn of potentieel conflicterende situaties voert het geen manoeuvre uit totdat het een akkoord krijgt. Het is dus nog duidelijk een level twee functie.
- Het advies wordt gegeven indien er een keuze moment is of indien er potentieel en gevaarlijk situatie dreigt.
Voorbeeld:
Indien een afrit één baan heeft en gewoon begint met een dubbele lijn en de Tesla rijdt al op de baan naast de afrit dan zet NoA zelf de richting aanwijzer aan en neemt de afrit.
Indien de afrit in het verlengde van een oprit ligt dan moet je het nemen van de afrit bevestigen.
Vermoedelijk logica: er kan verkeer van achteren komen.
- Indien een afrit of knooppunt meerdere banen heeft kiest het de juiste baan
- Indien je significant sneller wilt dan je voorganger adviseert NoA om in te halen.
- Als je ingehaald hebt adviseert het om terug te gaan naar de rechterbaan.
- Als je op de linkerbaan zit adviseert NoA kilometers van te voren om al naar rechts te gaan.
- Inhalen en terug naar rechts moeten altijd bevestigd worden.
- Eenvoudige commando’s om advies op te volgen
Doorgaans tikje naar links of rechts op de richting aanwijzer. Helemaal doorzetten geeft ander effect. Mij is niet duidelijk wat maar er verschijnt een waarschuwing.
- Optie om advies af te wijzen, boven op het middenscherm
- Indien je advies niet opvolgt volgt er een geluidssignaal. Dit herhaalt zich.
- geeft duidelijk aan indien het zicht van de camara’s niet goed en springt dan terug naar AP.

Dit ben ik zoal tegen gekomen
Voorlopige conclusie, mooie oplossing voor lastige situaties. Stap vooruit.
 
Vandaag voor het eerst kunnen gebruiken Op een M3 met F16.2
Echt lekker gaat het inderdaad nog niet.
Op de A12 ging het redelijk Utrecht -> Zeist
Op de A27 Vianen richting Houten dramatisch. Heeft ook met de weg te maken. Vluchtstrook als derde baan en zeer slechte belijning.
Bocht A12 richting A27 Vianen ging niet echt soepel. Snelheid onder de 50km en moest ingrijpen.

nag om de 14 seconden is wel erggggg kort.

Hoop is dat er snel wordt verbeterd.
 
Wat gek, die ervaringen in NL. Ik ben hier in Canada nog steeds onder de indruk van NoA. Ik heb zelfs het idee dat ik geblinddoekt de autosnelweg op kan. Inhalen, opritten, afritten, het werkt allemaal fantastisch.

Exact: volgens mijn (beperkte) info/ervaring is de AP/NoA geoptimaliseerd/getrained op het noord-amerikaanse wegennet. En werkt het daar dus pakken beter dan op het europese wegennet. Is dat omdat er gewoon massa's meer 'miles' beschikbaar zijn dan 'kilimeters' voor de machine learning. En dat we zo dus een systeem krijgen dat enorm biassed is voor de noord-amerikaanse markt?

Ik tracht ook uit te zoeken of dat Tesla inderdaad slechts 1 model gebruikt wereldwijd, of verschillende modellen per regio/continent. Dat laatste lijkt me veel beter, want waarom zou mijn wagen alle details van hoe ze in USA/CA rijden moeten kennen. Die zal daar nooit rijden.
Dus een NA model, een EU model, een CN model moet toch elk veel beter werken dan 1 globaal model?

In ieder geval ben ik (als belg, zonder NoA, wel AP en FSD optie) helemaal niet tevreden over de huidige status. Ik durf het niet meer aan te zetten als er anderen in de auto zitten. En als ik alleen rij vind ik het bij momenten ook heel storend. Mijn eigen rijstijl is veel vloeiender dan de AP. Ik merk eigenlijk dat de computer veel te traag is, de latency is echt merkbaar. Ik hoop snel (dit jaar) de nieuwe FSD-computer te mogen ontvangen, in de hoop dat die het dan toch veel beter doet.
Hoop doet leven.
 
Exact: volgens mijn (beperkte) info/ervaring is de AP/NoA geoptimaliseerd/getrained op het noord-amerikaanse wegennet. En werkt het daar dus pakken beter dan op het europese wegennet. Is dat omdat er gewoon massa's meer 'miles' beschikbaar zijn dan 'kilimeters' voor de machine learning. En dat we zo dus een systeem krijgen dat enorm biassed is voor de noord-amerikaanse markt?

Ik tracht ook uit te zoeken of dat Tesla inderdaad slechts 1 model gebruikt wereldwijd, of verschillende modellen per regio/continent. Dat laatste lijkt me veel beter, want waarom zou mijn wagen alle details van hoe ze in USA/CA rijden moeten kennen. Die zal daar nooit rijden.
Dus een NA model, een EU model, een CN model moet toch elk veel beter werken dan 1 globaal model?

In ieder geval ben ik (als belg, zonder NoA, wel AP en FSD optie) helemaal niet tevreden over de huidige status. Ik durf het niet meer aan te zetten als er anderen in de auto zitten. En als ik alleen rij vind ik het bij momenten ook heel storend. Mijn eigen rijstijl is veel vloeiender dan de AP. Ik merk eigenlijk dat de computer veel te traag is, de latency is echt merkbaar. Ik hoop snel (dit jaar) de nieuwe FSD-computer te mogen ontvangen, in de hoop dat die het dan toch veel beter doet.
Hoop doet leven.
Het kan toch echt heel goed. Met AP1 verloopt het rijden heel soepel. AP1 kan veel minder dan AP2/2.5, maar het automatisch sturen, ook slalommen rond verkeersheuvels in 80 km wegen, doet AP1 minimaal even goed als ik het zelf kan.
Het automatisch sturen verloopt zo goed dat niet met Autopilot bekende passagiers helemaal niet in de gaten hebben dat de auto volledig automatisch stuurt en inhaalt. AP1 laat invoegers er heel soepel tussen. Bij inhalen op AP maakt de auto direct snelheid en haalt keurig in.
Er is wel een probleempje op een gegeven moment ingeslopen.
Als tijdens een inhaalmanoeuvre een auto voor me ook gaat inhalen, dan wil de door ons beiden ingehaalde auto op de rechterbaan weleens oplichten en houdt mijn auto even in. Gebeurt een enkele keer en moet door Tesla wel verholpen kunnen worden.
Ik ben blij dat Tesla AP1 nog niet heeft beperkt en hoop dat dat zo blijft.
 
Vandaag een rit van 300 km met NoA ( inclusief 2uur file op de A1). Heen reis was dramatisch voor de kids. Te veel breaks en acceleraties

Mocht op de terugweg geen NoA/AP gebruiken (kids hadden net gegeten).

Op de terugweg was NoA niet beschikbaar na een stop zag ik dat het uitgeschakeld stond. Leek er op dat Tesla een update had gedaan en ik alles moest accepteren voordat ik kon gebruiken. Vanaf Deventer tot Amersfoort ging het perfect. Bij Amersfoort afslag richting A28 werd netjes zelf genomen. Daarna ging het gelijk helemaal mis met een phantom break. Ik zag het een beetje aankomen laag hangende zon op de voorruit.
Voorlopig geen NOA /FSD gebruik met de kids in auto.
Ik heb wel vertrouwen in dat het goed komt.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink