Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigate on autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
@Wim S. Inderdaad, er lijkt een enorm groot verschil te zitten tussen de AP versies. AP1 doet het blijkbaar nog steeds veel beter danAP 2.5 op een M3. En blijkbaar dan ook nog eens een verschil tussen NL en BE (bij ons nog geen NoA).

Dus ik vraag me nog steeds af of we nu allemaal (AP1/AP2.5, US/NL/BE, S/X/3) dezelfde versie van het machine learning model hebben. Mij lijkt het van niet en geven de verschillende edities met eenzelfde versienummer toch een duidelijk verschillend gedrag. Ik geloof er nog steeds in dat het wel goed komt, maar op dit moment heb ik er niet veel aan. Wachten tot de volgende update.
 
Vandaag een korte stuk op de A2 Nieuwegein - Amsterdam. NoA ging redelijk. Inhalen start soms gelijk na richtingaanwijzers aan op andere momenten moet je weer stuur een lichte duw geven. Het is niet helemaal duidelijk wanneer wel en niet.
Wat wel grappig is dat net voor de tunnel NoA wordt uitgeschakeld. Gelijk na de tunnel weer aan. AP/FSD blijft werken in de tunnel.

Terugweg ging redelijk maar op de Parallelweg van A12 werd de afslag niet genomen navigatie geeft dan wel netjes aan dat ik naar rechts moest. Situatie is daar ook erg complex en moet je meerdere keren afslag naar rechts nemen.
 
Afgelopen tijd zijn langere ritten gemaakt waaronder naar de Alpen met 2019.16.2.
De werking van NoA is wat meer duidelijk geworden.
Een update van de eerdere beschrijving:
- NoA werkte niet in Zwitserland, Oosterijk en Italië. Op de grens is dit het meest duidelijk. Zodra je op de snelweg een grens passeert vanuit Zwitserland naar Duitsland springt NoA aan.
Het lijkt erop dat dit te maken heeft met de regelgeving en niet de staat van de weg. De implementatie zal vermoedelijk gebruik maken van geofencing.
- NoA is vermoedelijk niet goed gekeurd bij regen of in ieder geval zware regenval. Ook als het wegdek nat is en de ruitenwissers vegen af en toe de ruit schoon wil dit wel eens geïnterpreteerd worden als slecht weer. De functie valt dan voor kortere of langere tijd terug naar AP.
- Ook bij wegwerkzaamheden wordt de werking beperkt. Het lijkt erop dat er dan geen baanwissel advies meer gegeven wordt.
- Opritten en afslagen met weefvakken blijken lastig. De auto reageert niet snel genoeg of er is te weinig ruimte voor baanwissel binnen de veiligheidsmarges.
- NoA zet de auto inderdaad stil aan het eind van de oprit als de snelheidspedaal niet wordt ingedrukt. Ook het kruipen stopt. De rem is niet gebruikt. Het is niet duidelijk of dit via geofencing, heuristiek of AI gaat.
- NoA anticipeert niet comfortabel op scherp bochten in de afritten, de neiging tot bijremmen is groot.
- NoA breekt een ingezette baanwissel snel af. Gezien de Duitste situatie is dit geen overbodige luxe. Met 140 km per uur een baanwissel inzetten en dan door een Audi Q? met dubbele snelheid ingehaald worden blijft lastig. Misschien maken het rechts rijden en de hoge snelheden in Duitsland het te ingewikkeld.
- Op de ritten heeft NoA geen onjuiste adviezen gegeven maar indien opgevolgd was de reistijd wel langer geweest. De functie lijkt vooral geschikt voor heel ontspannen rijden.
- Phantom breaks: wel last van gehad maar ik weet niet of dit met NoA samenhangt of wel de AP.
- NoA kijkt niet ver vooruit.
Het geeft advies terug te gaan naar de rechterbaan als er iets verder op alweer een vrachtauto op doemt. Het advies negeren is dan het makkelijkst.
Indien de auto een vrachtauto nadert geeft het te laat het baanwissel advies en moet de AP in de remmen.
- Met een tikje naar links of rechts op de richtingaanwijzer wordt een advies bevestigd. Helemaal doorzetten onderbreekt de NoA functie. Dit is het zelfde bij de AP.
- NoA vereist extra aandacht. De auto kan in complexere situaties oplossen maar als het dan fout gaat vereist de ingreep meer denkwerk en waardoor de reactie tijd verlengt wordt.
Een voorbeeld is het niet tijdig een afslag nemen of het nemen van de afslag afbreken bij weefvakken. Er moet dan snel veel informatie verwerkt worden. Signaleren dat de manoeuvre afgebroken wordt, inschatten of deze alsnog uitgevoerd kan worden gezien de lengte van het weefvak, komen er auto’s van achter, wat is de snelheid, wat is de afstand tot de bocht, etc?
- Indien een afrit of knooppunt meerdere banen heeft kiest het de juiste baan. Dit begint minimaal 2km voor de afrit. Het valt niet altijd op dat dit een ander advies is dan gewoon terug naar de rechterbaan.
Eerder beschreven functies en ongewijzigd:
- NoA is een extra status van de autopilot. Het werkt van op snelwegen van het begin van de oprit tot het einde van de afrit. Indien de auto in de NoA-status gaat veranderd de weergave van de rijbanen in het dashboard.
De weergave geeft aan wat het vermoedelijk gedrag wordt van de auto tov de rijbanen.
- NoA is grotendeels een adviserend systeem. Indien er meerder opties zijn of potentieel conflicterende situaties voert het geen manoeuvre uit totdat het een akkoord krijgt. Het is dus nog duidelijk een level twee functie.
- Het advies wordt gegeven indien er een keuze moment is of indien er potentieel en gevaarlijk situatie dreigt.
Voorbeeld:
Indien een afrit één baan heeft en gewoon begint met een dubbele lijn en de Tesla rijdt al op de baan naast de afrit dan zet NoA zelf de richting aanwijzer aan en neemt de afrit.
Indien de afrit in het verlengde van een oprit ligt met een weefvak, dan moet je het nemen van de afrit bevestigen.
Vermoedelijk logica: er kan verkeer van achteren komen.
- Indien je significant sneller wilt dan je voorganger adviseert NoA om in te halen.
- Als je ingehaald hebt adviseert het om terug te gaan naar de rechterbaan.
- Als je op de linkerbaan zit adviseert NoA kilometers van te voren om al naar rechts te gaan.
- Inhalen en terug naar rechts moeten altijd bevestigd worden.
- Optie om advies af te wijzen, boven op het middenscherm
- Indien je advies niet opvolgt volgt er een geluidssignaal. Dit herhaalt zich.
- geeft duidelijk aan indien het zicht van de camera’s niet goed en springt dan terug naar AP.

Gewijzigde opinie
Mooie oplossing voor lastige situaties.
De toegevoegde waarde is beperkt. De adviezen van NoA zijn niet onjuist maar vaak wel laat of overbodig. Het advies moet je altijd controleren, dit is een extra denk stap. Een ervaren bestuurder neemt de besluiten routinematig.
Anderzijds, het is niet duidelijk welke gevaarlijke situaties NoA voorkomen heeft. De toegevoegde waarde is vanuit een enkele bestuurder slecht te beoordelen. De lange termijn statistieken moeten dit toch uit wijzen.
Wel maakt NoA duidelijk hoe ingewikkeld autorijden is. Indien de auto nu uitgevonden zou worden zou deze niet toegelaten worden in de openbare ruimte.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Hoinokon and TANE
Het blijft inderdaad erg complex.
Vandaag vanaf Utrecht richting Hengelo.
Helaas heeft de update geen verbetering gebracht. Halverwege heb ik NoA/FSD uitgeschakeld het was druk en niet fijn voor de passagiers.
Op een rustige weg gaat het goed en is goed bruikbaar mits niet te veel baanwissel nodig is.
 
Die moet je ontvrienden ;-) want helaas geen weg terug.

Kaart update is verbinden met een stabiele wifi en geduld hebben. Kaarten zijn vele gigabytes groot dus dat duurt eventjes.
Gaat hij dit zelf doen? Of moet dit gestart worden. Ik vindt het apart dat hij niet gelijk met de versie van de auto mee wordt gedownload. Zeker als dit essentieel is voor het functioneren van aanwezige functies.
Ik heb nu EU-2018.42-1729
 
Gaat hij dit zelf doen? Of moet dit gestart worden. Ik vindt het apart dat hij niet gelijk met de versie van de auto mee wordt gedownload. Zeker als dit essentieel is voor het functioneren van aanwezige functies.
Ik heb nu EU-2018.42-1729

Volgens mij is dat de laatste versie.
Ff reboot geven of power off via settings?

Anders aan de wifi en download dansje maken.
 
Toen ik enkele weken geleden na update 2019.16.2 NoA tot mijn beschikking kreeg, was ik zeer enthousiast. "Eindelijk" dacht ik en ik sprong in de auto voor mijn eerste NoA-rit. Op het moment dat de auto zelf de afrit nam, was ik helemaal onder de indruk, tot ik na ging denken over hoé de auto deze actie onderneemt; namelijk rete strak de afrit opsturen en pas op dat exacte moment de richtingaanwijzer naar rechts gebruiken. Met alle respect hoor, maar als ik zelf rijd dan zal ik toch zo'n +/- 200 meter vóór de afrit mijn richtingaanwijzer al aanzetten zodat de auto's achter mij zien wat ik ga doen en hun auto zeker niet snel (rechts) langs die van mij sturen. Bij het gebruik van NoA werkt dit dus niet/anders. Ik heb getest wat er gebeurt als je op NoA rijd en de richtingaanwijzer zo'n 100 meter vóór de afrit aanzet. De richtingaanwijzer niet aantikken, maar doorklikken. Anders zit je al snel boven de 5 seconden timer en gaat het sowieso mis. Goed, de auto stuurt vervolgens de afrit op, dus ik dacht "hé, dit gaat goed", om vervolgens direct weer naar links te sturen. Op dat moment heb ik de control maar overgenomen, want het werd mij iets te gevaarlijk. AP leek danig in de war van wat ie moest doen.

Mijn vraag is wat jullie ervaring is met NoA en afritten en of jullie ook getest hebben wat het effect is van hetzelf al richting aangeven? En of jullie het met mij eens zijn dat het zeer strak insturen en dan pas aangeven van richting naar rechts niet echt logisch is, toch?
 
NoA voor het eerst uitgeprobeerd tijdens een 1800 km rit naar München v.v.:

1. de heenweg (overdag, tamelijk druk verkeer): heel veel onrust, een duidelijke verslechtering van de rijervaring. Ongeschikt bovendien voor de grote snelheidsverschillen in Duitsland. Halverwege de heenreis zelf verder sturen na botsing met een wegafscheiding.

2. de terugweg ('s avonds en 's nachts, weinig verkeer): erg leuk om NoA honderden kilometers lang uit te proberen. Een duidelijke verbetering van de rijervaring. Alleen bij de Baustellen stuurde ik zelf.
 
In aanvulling op mijn post #31 van gisteren rondom het gebruik van NoA en afritten, heb ik vandaag onderweg naar huis nog wat testjes gedaan en tot mijn verbazing ging het beide keren goed. NoA was geactiveerd en zo'n 100 tot 200 meter vóór de afrit heb ik mijn richtingaanwijzer naar rechts aangezet (niet aangetikt, maar doorgeklikt). 1x op de A27 bij Lexmond vanuit het zuiden naar de A2 (lange afrit) en 1x op de A27 bij afslag Raamsdonksveer. Op het moment dat je de richtingaanwijzer doorklikt, krijg je de melding 'Auto Lane Change Inhibited' op het stuurconsole (zie als voorbeeld de attachment bij post #268 op Software Update 2019.16.x). Mijn veronderstelling op dat moment was dat Auto Lane Change wellicht niet zou werken en de actie zou afbreken, maar wonder boven wonder stuurde de auto netjes in en nam prima de afslag. Vervolgens heb ik de richtingwijzer uitgezet en NoA ging verder zonder meldingen. Prettig om te zien dat het dus mogelijk is om netjes enkele honderden meters vóór de afrit de richtingaanwijzer te gebruiken met behoud van NoA functionaliteit.

Ik ga morgen wat testen met het aantikken van de richtingaanwijzer in plaats van het doorklikken. Ik verwacht echter een melding dat de Auto Lane Change wordt afgebroken vóórdat ik bij de afrit ben. Hoe dan ook, ik vind het op zich niet vervelend om mijn richtingaanwijzer te gebruiken als daarmee het nemen van de afrit natuurlijker verloopt dan in het geval als NoA dit geheel zelfstandig doet en 1 meter voor de afrit pas de richtingaanwijzer aanzet en direct instuurt. Da's toch minder prettig als andere weggebruikers al vlak achter je zitten en ook de afrit willen nemen. Ze hebben niet in de gaten dat de auto vol naar recht gaat sturen. Idealiter zie ik graag het activeren van de richtingaanwijzer door NoA zelf zo'n 100 a 200 meter vóór de afrit, maar da's hopelijk iets dat Tesla in een volgende update als functionaliteit toevoegt.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel and TANE
Zoals gisteren toegezegd, heb ik vandaag wat testen uitgevoerd met het aantikken van de richtingaanwijzer in plaats van het doorklikken. Zoals verwacht, wordt Auto Lane Change na 3 seconde afgebroken vanwege het simpele feit dat de auto geen rijbaan ziet aan de rechterkant. Vervolgens heb ik tot 3 keer toe de richtingaanwijzer aangeklikt om de 100 tot 200 meter tot aan de afrit te overbruggen. Keer op keer werd de richtingaanwijzer na 3 seconden uitgeschakeld. De oplossing vooralsnog is dus de richtingaanwijzer doorklikken. De melding 'Auto Lane Change Inhibited' verschijnt maar de afrit wordt automatisch genomen. Vervolgens de richtingaanwijzer uitzetten. 't is behelpen, maar het werkt op zich en NoA kan geactiveerd blijven.

Over al het andere AP gedrag zal ik maar zwijgen, want de keren dat de auto een Lane Change (naar links) heeft afgebroken zijn niet meer op één hand te tellen. Ondanks het feit dat de ruimte tussen de auto die mij zojuist passeerde en de auto die in de verte kwam aanrijden ruim voldoende was. Tevens heb ik vandaag bij de lichte regen die we in NL hadden een nieuwe melding gehad, namelijk 'Poor weather detected', 'Navigate on Autopilot limited'. Mijn eerste gedacht was vuile camera's, maar helaas. Een (onnodige) schoonmaakbeurt bood geen soelaas. Als dit ook iets nieuws is, dan kunnen we met het oog op de komende herfst en winter NoA wel definitief uitschakelen. Gelukkig duurt dat nog een tijdje en hopelijk krijgen we niet te veel regen in de zomer…….
 
Vandaag een rit van Utrecht naar Rotterdam en weer terug.
Eerst keer kreeg ik NoA niet.
Op de snelweg route geannuleerd en opnieuw geselecteerd toen was die beschikbaar.
NoA lijkt iets soepeler te werken. Bij Rotterdam was druk toen maar uitgeschakeld maar rest van de route ging prima.
Mooi om te zie dat er toch kleine stapjes worden gemaakt.
 
  • Informative
Reactions: TM3LR
Gisteren met NoA gereden. Gaf tijdig aan om van baan te wisselen om langzame rijders in te halen. Wel duurt het lang voor die aangeeft van de linker baan weer naar de rechter te willen. Afrit nemen ging erg soepel. Versie 16.3.2
 
Wat ik echt niet begrijp aan NOA is dat hij consequent adviseert om van baan te wisselen wanneer er geen mogelijkheid is om in te halen ivm achterop komend verkeer of als er een andere auto naast je rijdt. Krijg keurig rode lijnen in beeld dus AP weet zelf ook dat je niet in moet halen.
NOA.jpg