Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigate on autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Mercedes en VAG hebben nu ook last van de beperkingen. Ergens eind september worden de regels versoepeld. Verwacht zelf wel een positieve effecten hiervan.

Zelf ben ik de laatste tijd best wel te spreken over de stappen die gemaakt worden.
Enige waar ik mij aan erger is de stuur NAG. Ik wil niet elke 13 seconden onnatuurlijk aan mijn stuur draaien. Bestuurder controler met ingebouwde camera op de M3 zou een super optie zijn.
 
Mercedes en VAG hebben nu ook last van de beperkingen. Ergens eind september worden de regels versoepeld. Verwacht zelf wel een positieve effecten hiervan.
Zelf ben ik de laatste tijd best wel te spreken over de stappen die gemaakt worden.
Enige waar ik mij aan erger is de stuur NAG. Ik wil niet elke 13 seconden onnatuurlijk aan mijn stuur draaien. Bestuurder controler met ingebouwde camera op de M3 zou een super optie zijn.
Ik heb de seconden nooit geteld maar vond het wel vaak maar heb er weinig last van omdat ik met één wijsvingertje konstant lichte tegendruk uitoefen onderaan het stuur of naar links of naar rechts. Ik begrijp dat de eis 15 seconden is voor het krijgen van een eerste waarschuwing, maar ik let daar gewoon nooit meer op. Je kan altijd lang genoeg helemaal loslaten om even iets te doen voordat het scherm blauw oplicht. Ik vind dat afbreken van een baanverwisseling veel erger en levensgevaarlijk, dus laat ze maar vlug wakker worden bij de UN/ECE.
Er is een korte periode geweest dat de mijn model 3 zelf ging inhalen en het zo deed als in de VS. Dus om nou te zeggen dat we stappen maken kan ik niet bevestigen. Het is nu een stuk slechter dan toen hij zelf de pijl uitzette en inhaalde en de 5 seconden regel kennelijk ook nog niet was ingevoerd.
 
Als ik mijn roze Tesla bril afzet is het gewoon een bagger systeem. Mijn Volvo V60 had een betere adaptive cruise control en had geen ghost brakes, voor een systeem van +100.000 euro gewoon belachelijk.
Ik weet niet wat Volvo V60 gebruikt? Zitten daar ook 8+1 camera's in die heel de omgeving bekijken en dit middels een neural network analyserend systeem verwerken? Ik vermoed van niet. Daarmee wil ik niet goedpraten dat er fantoom remmen voorkomt bij Tesla maar kan ik me dat wel heel goed voorstellen. Neural netwerken kennen uit der aard der zaak neurotisch gedrag :D ! Het systeem kan daardoor straks potentieel veel meer dan welk ander systeem dan ook. Tevens kan het systeem daardoor bij elke volgende update steeds verbeteren zonder hardware vervanging zodra iedereen de 3.0 hardware heeft. Maar ik begrijp dat een gebruiker het hoe en waarom weinig interesseert en alleen het resultaat vergelijkt. Soms moet je tekortkomingen in het begin accepteren om later enorme sprongen te kunnen maken. De tijd zal het leren. Dus hou die roze bril nog even op :p
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Dan84
@Robipad Ik rijd Tesla sinds 2017.....

Een gebruiker zou alleen op inhoud mowtem vergelijken, niet op toekomstige resultaten. Dat het (wellicht) beter wordt is nog maar te bezien. Ik ben echt Tesla fan maar dat ik me moet verontschuldigen aan medereizigers voor weer eens een uit het niets remmende Tesla of een inhaalactie die niet goed loopt is eigenlijk te gek voor woorden.
 
@Robipad Ik rijd Tesla sinds 2017.....

Een gebruiker zou alleen op inhoud mowtem vergelijken, niet op toekomstige resultaten. Dat het (wellicht) beter wordt is nog maar te bezien. Ik ben echt Tesla fan maar dat ik me moet verontschuldigen aan medereizigers voor weer eens een uit het niets remmende Tesla of een inhaalactie die niet goed loopt is eigenlijk te gek voor woorden.

Zeker als je mensen daar tussen de 6.400,-- en >10k voor hebt laten betalen :(
De term "FULL SELF DRIVING" en "uw auto komt naar u toe, ECHT WAAR!" wekt een totaal verkeerde indruk. Zowel in gebruik (wordt dan misbruik.... ) als qua verwachtingen.

Let wel -> ik gebruik FSD zelf erg veel en ben er ook tevreden mee. Maar het gaat mij niet brengen wat Tesla beloofd heeft voor eind 2019.... Daarnaast is het ronduit gevaarlijk om met de gewekte verwachtingen duizenden auto's uit te leveren met AP. Normaal gesproken zouden deze hulpsystemen de auto veiliger moeten maken en de verzekeringspremie doen dalen. In dit geval is het tegenovergestelde het geval bij de onervaren, nieuwe rijders :rolleyes:
 
De term "FULL SELF DRIVING" en "uw auto komt naar u toe, ECHT WAAR!" wekt een totaal verkeerde indruk.
Tja, ze adverteren het nog steeds als "Volledig zelfrijdende besturing". Van Dale:

vol·le·dig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1 zonder dat er iets ontbreekt; voltallig, compleet​

Denk dat als je er werk van maakt, ze dat zullen moeten aanpassen (ook al staan er wat kleine lettertjes onder).
Had zelf een dagje proefgereden met een M3 voordat ik hem bestelde en daardoor wel een beeld bij wat het in de praktijk waard was. Maar vind het niet gek als je je anders enigszins getild voelt :mad:
 
  • Funny
Reactions: bennyvw
Hmm, wat vinden jullie, moet ik onderstaande optie nemen? Ik vind het veel geld, en misschien werkt nog niet alles meteen perfect, maar wil Elon natuurlijk wel steunen in zijn missie voor een schonere wereld.

optie.png
 
Als ik mijn roze Tesla bril afzet is het gewoon een bagger systeem. Mijn Volvo V60 had een betere adaptive cruise control en had geen ghost brakes, voor een systeem van +100.000 euro gewoon belachelijk.
Hebben we het al over gehad. De reden waarom je V60 een "beter" systeem had, was omdat de radar geprogrammeerd was om alles wat stil stond te negeren, omdat de radar geen onderscheid kan maken tussen vaste objecten die sowieso stil staan (vangrails, palen, brugpeilers) en auto's en vrachtwagens die stil staan. Maar dat is niet voldoende als je FSD wil gaan doen, dan moet je systeem de hele omgeving kunnen herkennen. Tesla kan het niet maken dat hun autopilot elke week in het nieuws komt bij lichte aanrijdingen, dus is het systeem momenteel nogal voorzichtig geprogrammeerd.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Hebben we het al over gehad. De reden waarom je V60 een "beter" systeem had, was omdat de radar geprogrammeerd was om alles wat stil stond te negeren, omdat de radar geen onderscheid kan maken tussen vaste objecten die sowieso stil staan (vangrails, palen, brugpeilers) en auto's en vrachtwagens die stil staan. Maar dat is niet voldoende als je FSD wil gaan doen, dan moet je systeem de hele omgeving kunnen herkennen. Tesla kan het niet maken dat hun autopilot elke week in het nieuws komt bij lichte aanrijdingen, dus is het systeem momenteel nogal voorzichtig geprogrammeerd.

Wij als Tesla-fans weten dat, maar als je een kennis/buurman/weet ik wat in de auto hebt, en de Tesla doet allerlei phantom-breaks en kan nieteens fatsoenlijk TACC (terwijl autos van 10 jaar oud dat perfect kunnen), moet je wel met heel veel voorliefde voor het merk dat allemaal rechtpraten. 'Zij' zullen het gewoon een bagger systeem vinden, zoals LionKing hierboven zegt.

Plus, denk ik dan... Als je de FSD kant opwilt met de auto, zoals Tesla wilt in de toekomst, en de camera-beelden als primaire input gebruikt... is het dan zo moeilijk om als de auto zich kapot schrikt van een schaduw op de weg, even een 2nd opinion te vragen van de radar? en de software daarmee de false positives van het camera systeem te laten ondervangen?
 
  • Like
Reactions: MaSansky and Dan84
Het uitfilteren van afwijkende gegevens (camera's, lidar, radar) was net de oorzaak van de dodelijke aanrijding die een Uber testwagen had in 2018.

Het systeem genereert net false positives omdat het nog niet op punt staat. Maar het is in z'n geheel wel veiliger dan de andere systemen die geen false positives genereren omdat ze ze negeren.
 
Hmm, wat vinden jullie, moet ik onderstaande optie nemen? Ik vind het veel geld, en misschien werkt nog niet alles meteen perfect, maar wil Elon natuurlijk wel steunen in zijn missie voor een schonere wereld.

View attachment 452696
Ik zou zelf het geld hiervoor in je zak houden en het met de AP doen.... ik heb zelf ook zitten twijfelen om FSD te nemen maar na een bezoek aan Tesla Tilburg voor een proefrit werd voor mij de keus eigenlijk gemaakt door een verkoper. Ik citeer “Ik zou deze optie niet nemen omdat het nog te beperkt wordt door wet- en regelgeving en we verwachten dat dit pas over een aantal jaar een echte FSD is”
 
  • Funny
Reactions: Dan84
Hmm, wat vinden jullie, moet ik onderstaande optie nemen? Ik vind het veel geld, en misschien werkt nog niet alles meteen perfect, maar wil Elon natuurlijk wel steunen in zijn missie voor een schonere wereld.

View attachment 452696

Zeker doen! Het zelfreinigend vermogen is weliswaar beperkt maar de moeite waard. Toekomstige updates maken het steeds beter, hopelijk komt er ook een feature die de NOx in je directe omgeving filtert en wast.
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Ik zou zelf het geld hiervoor in je zak houden en het met de AP doen.... ik heb zelf ook zitten twijfelen om FSD te nemen maar na een bezoek aan Tesla Tilburg voor een proefrit werd voor mij de keus eigenlijk gemaakt door een verkoper. Ik citeer “Ik zou deze optie niet nemen omdat het nog te beperkt wordt door wet- en regelgeving en we verwachten dat dit pas over een aantal jaar een echte FSD is”

Ik heb voor de 2e Model3 de FSD ook niet aangevinkt. Het slaat nog helemaal nergens op, die 6400 voor wat het nu is.
Bij de eerste was het nog nieuwsgierigheid en 'het merk/feature sponsoren', nu moeten ze eerst maar eens de kreten hun website gaan waarmaken, voordat ik 13.000 euro heb gegooid in 'Volledig' zelf rijdende besturing, de auto komt naar U doe, echt waar..... etc etc
Echt lachwekkend ;)
 
Last edited:
Plus, denk ik dan... Als je de FSD kant opwilt met de auto, zoals Tesla wilt in de toekomst, en de camera-beelden als primaire input gebruikt... is het dan zo moeilijk om als de auto zich kapot schrikt van een schaduw op de weg, even een 2nd opinion te vragen van de radar? en de software daarmee de false positives van het camera systeem te laten ondervangen?
Dit zou de geëigende weg zijn. Betrouwbare systemen moeten altijd de basis voor een beslissing vormen en te allen tijde conflicterende beslissingen van nog niet uitontwikkelde systemen overrulen.

Mij slaat de schrik om het hart als ik dit draadje lees. Ik heb nu bijna 300.000 km gereden in een BMW 320 uit 2012 met ACC waarvan waarschijnlijk zo'n 280.000 met de ACC aan. Hij gaat zelfs aan als ik in de stad boodschappen ga doen om overbodig te hard rijden te voorkomen. Hele boeken zou ik hebben kunnen uitlezen achter het stuur terwijl ik de auto nota bene zelf tussen de lijntjes moet houden (en dit is bij snelheden boven Vmax want aan treuzelen doen we niet). In al die jaren is het waarschijnlijk zo'n twintig keer gebeurd dat het systeem afremt zonder dat er iets aan de hand was. Met een beetje gasgeven is dat zo weer opgelost.

Ik moet m'n Tesla nog krijgen. M'n roze bril heeft Tesla zelf door het belabberde voortraject al afgegooid en stukgetrapt. Nu vraag ik me in alle gemoede af waarom ik ooit in dit konijnenhol ben gekropen. Ik troost me maar met de gedachte dat er nog hele slecht geïnformeerde volksstammen zijn die m'n auto graag willen overnemen (mocht ik hem ooit krijgen) als ik hem inruil voor een auto die wel aan de basale gebruiksvoorwaarden van een veelrijder voldoet
 
Dit zou de geëigende weg zijn. Betrouwbare systemen moeten altijd de basis voor een beslissing vormen en te allen tijde conflicterende beslissingen van nog niet uitontwikkelde systemen overrulen.

Mij slaat de schrik om het hart als ik dit draadje lees. Ik heb nu bijna 300.000 km gereden in een BMW 320 uit 2012 met ACC waarvan waarschijnlijk zo'n 280.000 met de ACC aan. Hij gaat zelfs aan als ik in de stad boodschappen ga doen om overbodig te hard rijden te voorkomen. Hele boeken zou ik hebben kunnen uitlezen achter het stuur terwijl ik de auto nota bene zelf tussen de lijntjes moet houden (en dit is bij snelheden boven Vmax want aan treuzelen doen we niet). In al die jaren is het waarschijnlijk zo'n twintig keer gebeurd dat het systeem afremt zonder dat er iets aan de hand was. Met een beetje gasgeven is dat zo weer opgelost.

Ik moet m'n Tesla nog krijgen. M'n roze bril heeft Tesla zelf door het belabberde voortraject al afgegooid en stukgetrapt. Nu vraag ik me in alle gemoede af waarom ik ooit in dit konijnenhol ben gekropen. Ik troost me maar met de gedachte dat er nog hele slecht geïnformeerde volksstammen zijn die m'n auto graag willen overnemen (mocht ik hem ooit krijgen) als ik hem inruil voor een auto die wel aan de basale gebruiksvoorwaarden van een veelrijder voldoet

Maak je geen zorgen, ondanks alles vind ik t de beste en fijnste auto die ik ooit gereden heb, al vind ik dat ze iets duidelijker mogen zijn over het beta stadium van de features ;)
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Laat ik hier eens een positief berichtje plaatsen over NoA. Ik moest vanmiddag van Wassenaar naar Leusden. Aan het begin van de A44 heb ik NoA keurig aangezet en bij Leusden weer uit. Onderweg had ik een paar onverwachte remacties, maar niets echt spectaculairs. Ik heb helaas één keertje NoA moeten overrulen toen op dat smalle viaduct op de N44 een oud dametje het nodig vond om het 80 km/u twee rijbanen te gaan benutten. Toen heb ik 'm er even langs geduwd. Verder helemaal niet ingegrepen, nada. Een uur lang.

Terug was het file en regen en was het alleen maar kommer en kwel. Dat dan weer wel.