Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigate on autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
NoA werkt niet bij slecht weer. Vraag me niet waarom. En verder kost het je zo 10 minuten extra als je in de rechterbaan blijft hangen. Want in een file gaat NoA noooit kunnen wisselen van baan.
Aha. Leerzaam, dank. Heeft misschien iets te maken met de te grote rol die video heeft in de software. Radar kijkt prima door regen/opspattend water heen, maar voor video lijkt het me een hele uitdaging.
FSD in file lijkt me inderdaad weinig zinvol. Tenzij je graag achteraan staat. AI haalt het niet bij de vaardigheden van een ervaren chauffeur (met hekel aan files) :)
 
FSD in file lijkt me inderdaad weinig zinvol

In tegendeel, ik ervaar iedere dag de meerwaarde van FSD in file rijden en stilstaan. De auto remt zelf af, trekt zelf op, rijdt keurig tussen de lijnen en dat doet allemaal zo betrouwbaar dat ik ondertussen met een oog op nu.nl kan kijken, of de website van de VID kan raadplegen. Ik vind FSD in de file zeer ontspannen werken, tenzij je iemand bent die om de haverklap van rijbaan wenst te wisselen omdat de andere baan iets sneller gaat/ lijkt te gaan.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
FSD bestaat nog niet maar EAP en NOA werken prima in de file.
Veel beter dan dat het werkt in druk verkeer.

De slecht weer indicatie zou ook een voorloper kunnen zijn op nieuwe EU wetgeving.
Nu remt de auto dramatisch of in snelweg bochten omdat de zijdelingse krachten volgens de huidige wetgeving zijn beperkt.
Ik had ergens gelezen dat deze weer een stuk groter mogen zijn als de auto slecht weer en gladheid kan herkennen en dan wel langzamer gaat rijden. Dan zou hij weer als vanouds fatsoenlijk een verkeersplein kunnen nemen op de AP.
 
EAP werkt bij ook in slecht weer prima. NoA stopt inderdaad, maar EAP neemt het dan netjes over...

NOA stopt bijv. ook in een tunnel.

Huidige meerwaarde van NOA tov van EAP is overigens in mijn optiek nihil.
NOA neemt maar een fractie van de afslagen en auto lane change o.b.v. NOA is in de EU uitgeschakeld.:(
Verder geeft NOA geregeld verkeerd richting aan en wil bijv. ook naar banen speciaal voor vrachtauto's :confused:

Maar goed ik heb goede hoop dat dit beter gaat worden in de toekomst.
 
Huidige meerwaarde van NOA tov van EAP is overigens in mijn optiek nihil.
NOA neemt maar een fractie van de afslagen en auto lane change o.b.v. NOA is in de EU uitgeschakeld.:(
Verder geeft NOA geregeld verkeerd richting aan en wil bijv. ook naar banen speciaal voor vrachtauto's :confused:

Storend en verwarrend voor anderen is ook de situatie waarbij als twee snelwegen samenvoegen er een extra rijbaan rechts bijkomt. je kunt dan gewoon met de Tesla in de rechterbaan blijven rijden en invoegen is niet nodig. NOA geeft echter dan toch richting aan naar links, wat erg verwarrend is voor anderen achter je.
 
Storend en verwarrend voor anderen is ook de situatie waarbij als twee snelwegen samenvoegen er een extra rijbaan rechts bijkomt. je kunt dan gewoon met de Tesla in de rechterbaan blijven rijden en invoegen is niet nodig. NOA geeft echter dan toch richting aan naar links, wat erg verwarrend is voor anderen achter je.


Idd heel irritant en de richtingaanwijzer is dan ook bijna niet uit te krijgen.
Vaak zet ik voor bekende stukken NOA even terug op EAP maar soms blijft hij dan toch nog uit zichzelf verkeerd richting aangeven. :confused:
 
Storend en verwarrend voor anderen is ook de situatie waarbij als twee snelwegen samenvoegen er een extra rijbaan rechts bijkomt. je kunt dan gewoon met de Tesla in de rechterbaan blijven rijden en invoegen is niet nodig. NOA geeft echter dan toch richting aan naar links, wat erg verwarrend is voor anderen achter je.
Die ervaring heb ik ook. Gisteren bij het oprijden van de A10 richting zuid vanaf de A1. Daar gaat die auto heel behulpzaam de richtingaanwijzer naar links aanzetten TERWIJL ER EEN DOORGETROKKEN STREEP IS.o_O
 
  • Helpful
Reactions: nervus
NOA stopt bijv. ook in een tunnel.

Huidige meerwaarde van NOA tov van EAP is overigens in mijn optiek nihil.
NOA neemt maar een fractie van de afslagen en auto lane change o.b.v. NOA is in de EU uitgeschakeld.:(
Verder geeft NOA geregeld verkeerd richting aan en wil bijv. ook naar banen speciaal voor vrachtauto's :confused:

Maar goed ik heb goede hoop dat dit beter gaat worden in de toekomst.

Helemaal eens: ik rij heel af en toe (even kijken of het al beter is) op NoA en verder 'gewoon' op EAP. Ik rij denk ik 80-90% van mijn snelwegkilometers op EAP.
 
FYI:
Ben je geïnteresseerd in alle verbeteringen van nieuwe updates bij AutoPilot (waar je geen info over krijgt) welke zijn ingevoerd dan zijn hier 3 youtube's die je zou kunnen bekijken die van:
Steven Peeters, Dirty Tesla en All Electric, alle 3 rijden steeds gelijke routes en laten de fouten zien en de verbeteringen. Hier de laatste indrukwekkende verbeterigen m.b.t. V10 van All Electric:
 
Last edited:
Researchers Say Lab Rats Prefer Driving Their Own Electric Cars Over Riding In Autonomous Vehicles | CleanTechnica

QED...

Het is dus ~ wetenschappelijk bewezen dat ZELF rijden BETER is dan AUTONOOM rijden.

Ik begrijp nu ook beter waarom ik het zo lollig vind op onze Fendt fruitteelttrekker te rijden ( 1980 / +50pk / 17 versnellingen op één pook / Hoge en Lage gearing met de Schnellgang van 25km/h in het midden Jawohl... ).

Ik ben toch meer een rat dan ik dacht...

upload_2019-10-26_16-54-1.png
 
  • Funny
Reactions: MoManTai
Heb sinds 27 sept mijn model 3 en kreeg na een maand pas de mogelijkheid om autopilot te gebruiken, dus heb nog niet veel kunnen uitproberen.
Vandaag naar Arnhem gereden, wat voor mij een rit is van 175 km (A28 en A50). Heb zoveel mogelijk de NoA gebruikt. Zowel heen als terug. Ik moet zeggen dat het een teleurstelling is en een gevaar op de weg als je niet genoeg oplet. Meerdere keren breekt hij een inhaalactie af, mijn model 3 is blijkbaar bang voor vrachtwagens, want hij durft er de helft van de tijd niet voorbij te gaan. Dan rijd je er dus al bijna naast op de linker baan en vervolgens gaat de auto gewoon op de rem staan, wat zorge voor een vertaging van bijna 20km. Ook afritten snapt hij niet goed. Ik reed op een twee baans afrit aan. Hij gaat netjes naar rechts, om vervolgens af te breken en ineens weer rechtdoor te rijden. Echt heel link. Ik moest echt ingrijpen om niet de afslag te missen. Ik snap dat het om een beta release gaat en ik blijf het gebruiken. Tesla zal ongetwijfeld de data inzien, maar het is voor de verkeersveiligheid niet best. Om over het phantom braken maar te zwijgen, midden op een lege snelweg...

.. verder ben ik wel heel blij met mijn model 3 :)
 
Heb sinds 27 sept mijn model 3 en kreeg na een maand pas de mogelijkheid om autopilot te gebruiken, dus heb nog niet veel kunnen uitproberen.
Vandaag naar Arnhem gereden, wat voor mij een rit is van 175 km (A28 en A50). Heb zoveel mogelijk de NoA gebruikt. Zowel heen als terug. Ik moet zeggen dat het een teleurstelling is en een gevaar op de weg als je niet genoeg oplet. Meerdere keren breekt hij een inhaalactie af, mijn model 3 is blijkbaar bang voor vrachtwagens, want hij durft er de helft van de tijd niet voorbij te gaan. Dan rijd je er dus al bijna naast op de linker baan en vervolgens gaat de auto gewoon op de rem staan, wat zorge voor een vertaging van bijna 20km. Ook afritten snapt hij niet goed. Ik reed op een twee baans afrit aan. Hij gaat netjes naar rechts, om vervolgens af te breken en ineens weer rechtdoor te rijden. Echt heel link. Ik moest echt ingrijpen om niet de afslag te missen. Ik snap dat het om een beta release gaat en ik blijf het gebruiken. Tesla zal ongetwijfeld de data inzien, maar het is voor de verkeersveiligheid niet best. Om over het phantom braken maar te zwijgen, midden op een lege snelweg...

.. verder ben ik wel heel blij met mijn model 3 :)
Ik herken deze zaken allemaal, maar zoals je ze beschrijft, vraag me ook even af welke update je hebt. 2019.36.2.1 is de laatste grote update met one pedal driving. Vandaag was er ook erg veel regen. Maar phantom braking komt zo nu voor maar wel steeds minder evenals plotseling een ingezette afslag toch weer veranderen. Heeft ook vaak te maken met vage belijning die de autopilot in verwarring brengt. Hoe langer je er mee rijdt hoe meer je leert waar het wel eens fout gaat en wat de oorzaken. Voor vrachtwagens is tegenwoordig ingebouwd dat hij wat meer links gaat rijden om extra afstand te houden. Rijdt de vrachtwagen op de lijn dan schrikt ie zich te pletter maar dat doet mijn vrouw ook als ik zonder autopilot rijdt.;)