Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • The final cut of TMC Podcast #29 is available now with topics time-stamped. We discussed the Tesla Cybertruck's expected 1 MW Ultra-Fast Charging capability, the Tesla Semi Delivery Event, the coming Model 3 refresh (project "Highland"), and more. You can watch it now on YouTube.

Navigatie erg optimistisch

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,565
1,873
Tynaarlo
Bij onze vakantie trips of uberhaupt langere ritten met meerdere laadstops valt mij op dat de navigatie wel erg positief is over de verwachte aankomsttijd op bestemming. Ik was benieuwd of anderen dat ook ervaren. Laatst vanuit Yvoire (nabij Geneve) naar Groningen. Vertrokken om 04:15. Verwachte aankomsttijd 15.55. Dat is grofweg 12 uur.

Volgens Google Maps is de rit 11 uur en 48 minuten. Dat is zonder laadstops. De navigatie wilde 2x laden, beide 1 uur (beide naar 100%). Niet geheel verrassend kwamen we aan om 18.30. 2,5 uur later dan wat de navigatie aangaf.

Pas toen we de laatste laadstop hadden gehad in Oberhonnefeld heeft de navigatie de aankomsttijd omhoog geschroefd naar 17:45. Ook dat was nog te optimistisch, maar kwam al meer in de buurt van de werkelijkheid.

Als proef op de som heb ik in de auto de route terug opgevraagd in de auto. Hier valt mij eigenlijk hetzelfde op. Zie bijgevoegde foto.
laadstop.jpg

Aankomst in Zevenaar om 21:27, vervolgens aankomst in Mogendorf om 23:41

Dat ligt volgens de navigatie 2 uur en 14 minuten uit elkaar inclusief zijn verwachte 20 minuten laden in Zevenaar.
Volgens Google Maps is het echter 2 uur en 28 minuten zonder 20 minuten laden.

Niet alleen is de Tesla al bijna een kwartier optimistischer.. Hij lijkt ook de laadtijd niet mee te nemen.

Aankomst in Hirschberg om 01:13, vervolgns aankomst in Pratteln om 03:53

Dat ligt 2 uur en 40 minuten uit elkaar volgens de navigatie.

Echter, volgens Google is die route al 2 uur en 53 minuten: Tesla Supercharger to Tesla Supercharger
Terwijl we volgens de auto ook nog 30 minuten moeten laden. Kortom, de route die Tesla berekend is al optimistisch maar lijkt zijn eigen laadtijd te negeren.

Aanvullend tellen de minuten tijdens het laden ook minder hard af dan de verwachting. In andere woorden.. De auto mag dan ergens stellen dat er 30 minuten geladen moet worden, maar op het moment dat de auto zegt: "Voldoende geladen voor de volgende rit" zijn we meestal 40-45 minuten verder. Alsof de software een te enthousiaste charge curve gebruikt voor z'n berekeningen.

Kortgezegd klopt er geen ene fluit van de tijden die de navigatie noemt en is de verwachte aankomsttijd veel te optimistisch. Je moet er gemiddeld ruim 20% bij tellen. Als ik enkele trips heb (zonder laadstops) gaat het wel goed en is de aankomsttijd eigenlijk altijd spot-on.

Ben ik de enige die dit ervaart?
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik merkte hetzelfde. Eerder had ik hier gelezen dat bij het aankomstuur de laadtijd niet wordt meegenomen in de berekening, hoewel hij die wel 'kent'. Ik ben er echter niet zo zeker van. Als je een route iets verlengt zodat er een laadstop bijkomt, leek de tijd wel omhoog te springen.
Het verschil met de Google schatting was me ook opgevallen, maar vreemd genoeg schatte Google ook een veel langere tijd in dan Waze. Tesla leek overeen te komen met Waze + laden. ABRP leek dan weer met overeen te komen met Google + laden. Kortom, ik snap er ook niets meer van 😂
Ik vraag me wel af of het niet iets te maken heeft met het rijden door Duitsland. 150 km/u en 120 km/u rijden over lange afstanden heeft een stevig effect op verbruik en duur. Mogelijk houdt Google bovendien rekening met gebruikelijke/verwachtte vertragingen? ABRP rekent in Duitsland mogelijk op hogere rijsnelheden, omdat je dat in de settings opgeeft?
 

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,565
1,873
Tynaarlo
Ik heb het antwoord ook niet ,maar ik denk niet dat het door de snelheden in Duitsland komt. De heenweg naar Spanje zijn we dwars door Belgie en Frankrijk gereden en daar ervaarden we eigenlijk hetzelfde.

Wat ook vreemd is.. Ik rij graag iets te hard. Dus als de auto zegt 'Je komt aan bij de SuC met 25%' dan denk ik 'Mooi, dan kan ik wat harder'. Maar de genoemde tijd die nodig is om bij te laden veranderd niet. Misschien komt daar het verschil van 30 minuten laden wat in werkelijkheid dan vaak 45 minuten is vandaan.

Maar door het snellere rijden corrigeert de aankomsttijd wel (die gaat omlaag). Dus hij merkt wel dat je harder gaat, verlaagt de aankomsttijd, maar corrigeert het hogere verbruik niet op de duur van de laadsessie.
 

Enzo63

Active Member
Apr 21, 2021
1,035
533
NL
Bij onze vakantie trips of uberhaupt langere ritten met meerdere laadstops valt mij op dat de navigatie wel erg positief is over de verwachte aankomsttijd op bestemming. Ik was benieuwd of anderen dat ook ervaren. Laatst vanuit Yvoire (nabij Geneve) naar Groningen. Vertrokken om 04:15. Verwachte aankomsttijd 15.55. Dat is grofweg 12 uur.

Volgens Google Maps is de rit 11 uur en 48 minuten. Dat is zonder laadstops. De navigatie wilde 2x laden, beide 1 uur (beide naar 100%). Niet geheel verrassend kwamen we aan om 18.30. 2,5 uur later dan wat de navigatie aangaf.

Pas toen we de laatste laadstop hadden gehad in Oberhonnefeld heeft de navigatie de aankomsttijd omhoog geschroefd naar 17:45. Ook dat was nog te optimistisch, maar kwam al meer in de buurt van de werkelijkheid.

Als proef op de som heb ik in de auto de route terug opgevraagd in de auto. Hier valt mij eigenlijk hetzelfde op. Zie bijgevoegde foto.
View attachment 840085
Aankomst in Zevenaar om 21:27, vervolgens aankomst in Mogendorf om 23:41

Dat ligt volgens de navigatie 2 uur en 14 minuten uit elkaar inclusief zijn verwachte 20 minuten laden in Zevenaar.
Volgens Google Maps is het echter 2 uur en 28 minuten zonder 20 minuten laden.

Niet alleen is de Tesla al bijna een kwartier optimistischer.. Hij lijkt ook de laadtijd niet mee te nemen.

Aankomst in Hirschberg om 01:13, vervolgns aankomst in Pratteln om 03:53

Dat ligt 2 uur en 40 minuten uit elkaar volgens de navigatie.

Echter, volgens Google is die route al 2 uur en 53 minuten: Tesla Supercharger to Tesla Supercharger
Terwijl we volgens de auto ook nog 30 minuten moeten laden. Kortom, de route die Tesla berekend is al optimistisch maar lijkt zijn eigen laadtijd te negeren.

Aanvullend tellen de minuten tijdens het laden ook minder hard af dan de verwachting. In andere woorden.. De auto mag dan ergens stellen dat er 30 minuten geladen moet worden, maar op het moment dat de auto zegt: "Voldoende geladen voor de volgende rit" zijn we meestal 40-45 minuten verder. Alsof de software een te enthousiaste charge curve gebruikt voor z'n berekeningen.

Kortgezegd klopt er geen ene fluit van de tijden die de navigatie noemt en is de verwachte aankomsttijd veel te optimistisch. Je moet er gemiddeld ruim 20% bij tellen. Als ik enkele trips heb (zonder laadstops) gaat het wel goed en is de aankomsttijd eigenlijk altijd spot-on.

Ben ik de enige die dit ervaart?
Met mijn M3, ook al eerder opgemerkt, wordt bij een road trip de laadtijd van de laatste sessie standaard vergeten. Al de overige sessies worden wel meegeteld.
 
Interessant, ik had dat met mijn S75 ook, met mijn Y eigenlijk niet. Duurt het hooguit langer door ontstane file. Of omdat wij onze tosti nog niet ophebben bij de supercharger zoals zojuist bij Urmond.

Wat ik merk is dat hij de laadtijd wel langer aangeeft dan dat ik laadt. Want als ik wacht tot hij zegt dat ik doorkan, kom ik met 20 procent aan bij de volgende lader. Dus ik ben meestal iets eerder weg als ik alleen of s nachts rijd.
 

Enzo63

Active Member
Apr 21, 2021
1,035
533
NL
Interessant, ik had dat met mijn S75 ook, met mijn Y eigenlijk niet. Duurt het hooguit langer door ontstane file. Of omdat wij onze tosti nog niet ophebben bij de supercharger zoals zojuist bij Urmond.

Wat ik merk is dat hij de laadtijd wel langer aangeeft dan dat ik laadt. Want als ik wacht tot hij zegt dat ik doorkan, kom ik met 20 procent aan bij de volgende lader. Dus ik ben meestal iets eerder weg als ik alleen of s nachts rijd.
Dat klopt ja. Hij wil iets te lang doorladen. Maar als ik zeg, kom we gaan, terwijl hij nog 5 minuten aangeeft dan begint mijn vrouw tegen te sputteren.
 
Ik vind overigens de navigatie ook erg optimistisch op mijn reis door frankrijk. 10% bij SUC aankomen… uiteindelijk op 4% aangekomen. Voorheen was hij stuk voorzichtiger.. Vind ook vervelend dat hij de SUC xx km verder pakt als er 1 voor ligt waar ik met 20% aan kan komen vs 5%. Die eerste 15% gaan dan super traag. Zit geen enkel snelheidswinst in.. maar goed ik kies meestal zelf handmatig de SUC.

Overigens zie ik vaak ook lekker 1 uur laden staan naar bijna 100% blijkbaar.. ook dat heb ik in het verleden volgens mij nooit gehad.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top