Bij onze vakantie trips of uberhaupt langere ritten met meerdere laadstops valt mij op dat de navigatie wel erg positief is over de verwachte aankomsttijd op bestemming. Ik was benieuwd of anderen dat ook ervaren. Laatst vanuit Yvoire (nabij Geneve) naar Groningen. Vertrokken om 04:15. Verwachte aankomsttijd 15.55. Dat is grofweg 12 uur.
Volgens Google Maps is de rit 11 uur en 48 minuten. Dat is zonder laadstops. De navigatie wilde 2x laden, beide 1 uur (beide naar 100%). Niet geheel verrassend kwamen we aan om 18.30. 2,5 uur later dan wat de navigatie aangaf.
Pas toen we de laatste laadstop hadden gehad in Oberhonnefeld heeft de navigatie de aankomsttijd omhoog geschroefd naar 17:45. Ook dat was nog te optimistisch, maar kwam al meer in de buurt van de werkelijkheid.
Als proef op de som heb ik in de auto de route terug opgevraagd in de auto. Hier valt mij eigenlijk hetzelfde op. Zie bijgevoegde foto.
Aankomst in Zevenaar om 21:27, vervolgens aankomst in Mogendorf om 23:41
Dat ligt volgens de navigatie 2 uur en 14 minuten uit elkaar inclusief zijn verwachte 20 minuten laden in Zevenaar.
Volgens Google Maps is het echter 2 uur en 28 minuten zonder 20 minuten laden.
Niet alleen is de Tesla al bijna een kwartier optimistischer.. Hij lijkt ook de laadtijd niet mee te nemen.
Aankomst in Hirschberg om 01:13, vervolgns aankomst in Pratteln om 03:53
Dat ligt 2 uur en 40 minuten uit elkaar volgens de navigatie.
Echter, volgens Google is die route al 2 uur en 53 minuten: Tesla Supercharger to Tesla Supercharger
Terwijl we volgens de auto ook nog 30 minuten moeten laden. Kortom, de route die Tesla berekend is al optimistisch maar lijkt zijn eigen laadtijd te negeren.
Aanvullend tellen de minuten tijdens het laden ook minder hard af dan de verwachting. In andere woorden.. De auto mag dan ergens stellen dat er 30 minuten geladen moet worden, maar op het moment dat de auto zegt: "Voldoende geladen voor de volgende rit" zijn we meestal 40-45 minuten verder. Alsof de software een te enthousiaste charge curve gebruikt voor z'n berekeningen.
Kortgezegd klopt er geen ene fluit van de tijden die de navigatie noemt en is de verwachte aankomsttijd veel te optimistisch. Je moet er gemiddeld ruim 20% bij tellen. Als ik enkele trips heb (zonder laadstops) gaat het wel goed en is de aankomsttijd eigenlijk altijd spot-on.
Ben ik de enige die dit ervaart?
Volgens Google Maps is de rit 11 uur en 48 minuten. Dat is zonder laadstops. De navigatie wilde 2x laden, beide 1 uur (beide naar 100%). Niet geheel verrassend kwamen we aan om 18.30. 2,5 uur later dan wat de navigatie aangaf.
Pas toen we de laatste laadstop hadden gehad in Oberhonnefeld heeft de navigatie de aankomsttijd omhoog geschroefd naar 17:45. Ook dat was nog te optimistisch, maar kwam al meer in de buurt van de werkelijkheid.
Als proef op de som heb ik in de auto de route terug opgevraagd in de auto. Hier valt mij eigenlijk hetzelfde op. Zie bijgevoegde foto.
Aankomst in Zevenaar om 21:27, vervolgens aankomst in Mogendorf om 23:41
Dat ligt volgens de navigatie 2 uur en 14 minuten uit elkaar inclusief zijn verwachte 20 minuten laden in Zevenaar.
Volgens Google Maps is het echter 2 uur en 28 minuten zonder 20 minuten laden.
Niet alleen is de Tesla al bijna een kwartier optimistischer.. Hij lijkt ook de laadtijd niet mee te nemen.
Aankomst in Hirschberg om 01:13, vervolgns aankomst in Pratteln om 03:53
Dat ligt 2 uur en 40 minuten uit elkaar volgens de navigatie.
Echter, volgens Google is die route al 2 uur en 53 minuten: Tesla Supercharger to Tesla Supercharger
Terwijl we volgens de auto ook nog 30 minuten moeten laden. Kortom, de route die Tesla berekend is al optimistisch maar lijkt zijn eigen laadtijd te negeren.
Aanvullend tellen de minuten tijdens het laden ook minder hard af dan de verwachting. In andere woorden.. De auto mag dan ergens stellen dat er 30 minuten geladen moet worden, maar op het moment dat de auto zegt: "Voldoende geladen voor de volgende rit" zijn we meestal 40-45 minuten verder. Alsof de software een te enthousiaste charge curve gebruikt voor z'n berekeningen.
Kortgezegd klopt er geen ene fluit van de tijden die de navigatie noemt en is de verwachte aankomsttijd veel te optimistisch. Je moet er gemiddeld ruim 20% bij tellen. Als ik enkele trips heb (zonder laadstops) gaat het wel goed en is de aankomsttijd eigenlijk altijd spot-on.
Ben ik de enige die dit ervaart?