TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Navigatie probleem

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by GeekfromFRL, Dec 12, 2016.

1. GeekfromFRL

GeekfromFRL Member

Vandaag de Tesla op mogen halen. Super blij met mijn MS!

Wat me tegenviel is de navigatie. Ik had al gelezen dat deze nog niet optimaal is, maar wat mij gebeurde heb ik nog niet eerder over gelezen.

Waar het op neerkomt: Het navigatiesysteem berekende redelijk vlot de route. Terwijl ik reed, zag ik op het grote scherm een afslag aankomen die ik zou moeten nemen. Terwijl ik er langs rij, geeft het scherm nog steeds hetzelfde weer (x00 meter voor die afslag). Door de vertraging in het systeem, mis ik de afslag dus. Pas een minuut later corrigeert het scherm zich.

De tweede keer dat dit gebeurde leek het alleen op het linker scherm te blijven hangen, terwijl het grote 17" scherm wel bleef updaten. Ik weet echter niet zeker of dit enkel op één scherm het geval was.

Komt dit iemand bekend voor? LTE connectie probleem? Bekende bug of uniek probleem waar Tesla wat mee moet doen?

2. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

Bekend probleem: Linkerscherm freeze voor 15 minuten

Wordt opgelost in een toekomstige update.
    Navigatie kent verder nogal verdeelde meningen. Zuigt naar mijn mening apenkloten. Harige, in vergelijking met gratis Google Waze op de smartphone.
    Anderen kunnen er wel mee uit de voeten.
    Ooit moet er goed werkende navigatie in de auto's komen, anders ontstaat er een nieuw fenomeen; in groepjes rondcirkelende, autonoom rijdende Tesla's die allemaal de weg kwijt zijn.

• Funny x 3
  3. Wim S.

Wim S. Active Member

Navigatie moet navigeren, in principe dus de snelste route naar je bestemming aangeven. Navigatie moet ook ontzorgen.
    Dat doet navigatie in de Tesla na drie jaar nog steeds niet. Er worden door de Tesla veel onlogische routes voorgeschoteld en soms totaal idiote routes. Ook tussenstops, rondritten, snelste route, kortste route, mooiste route e.d. het kan allemaal nog steeds niet.
    Dit is eigenlijk de enige echte tegenvaller van het rijden met de Tesla. Vooral een tegenvaller omdat ik in 2013 toen Elon Musk in Amsterdam zei, ik was daarbij, dat wij de beste navigatie zouden krijgen die al het andere in de schaduw zou zetten.

4. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

#4 PaulusdB, Dec 12, 2016
    Last edited: Dec 12, 2016
    Letterlijk zei hij zelfs: 'beter dan Tomtom'.
    Ik was er ook en heb Elon's woorden later nog even fijntjes herhaald tegen Jérôme Guillen. Hij gaf tot zijn schaamte toe dat hij was geschrokken van de Schiphol Tesla taxi's die een smartphone voor navigatie gebruikten. MIsschien komt er wel fatsoenlijke navigatie in de toekomstige Tesla trucks. :D

5. Hans Allis

Hans Allis Member

Dus ik kan woensdag, als ik ga ophalen, het beste mijn tomtom maar meenemen voor de terugrit? Jeetje.. :)

6. Wim S.

Wim S. Active Member

De grote routes in de Benelux, Frankrijk en Duitsland gaat het allemaal nog redelijk.
    Maar in Scandinavië, met name in Zweden, heb je echt helemaal niets aan de Tesla navigatie. Tesla schotelde ons daar een route voor van 422 km terwijl een gelukkig aanwezige TomTom het ook in 248 km kon. In het geval je geen TomTom hebt, eindig je je rit dus op een Tesla ambulance.

• Informative x 1
    • Like x 1
  7. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

leuk, nog eens een nieuw draadje over de NAV in de Tesla.
    Dan kunnen we onze diverse standpunten nog maar eens herhalen.

voor diegene die het mijne gemist hebben :
    bij iedere NAV MOET de chauffeur blijven opletten, of je eindigt vroeg of laat op de treinsporen of in de metro.
    eigenlijk ben ik vooral blij dat die brave mijnheer in de NAV geen meppen dan uitdelen voor iedere keer dat ik zijn instructies niet volg.
    maar ik ben best redelijk tevreden over de NAV, zeker op ongekend terrein blijf ik enkel op Tesla-NAV rijden mét een gezonde scepsis over de voorgestelde route.

mijn grootste frustratie is dat de gesproken plaatsnamen onverstaanbaar zijn. Gouda of Bruxelles bvb.
    ik bedenk me nu net : wat maakt hij van "Gorinchem" ?

• Like x 2
  8. HWS

HWS Supporting Member

Is jouw ervaring gebaseerd op één of meerdere ervaringen in Scandinavië/Zweden?

Mijn broer woont in Stockholm. Ik ben er al meerdere keren geweest zonder problemen, zowel met m'n 1e als m'n 2e Tesla. Vorig jaar kerst nog een paar dagen wezen skiën in Kungsberg. Heeft bij mij probleemloos gewerkt, kan me geen gekke routevoorstellen herinneren. Wil niet zeggen dat ie foutloos is of dat het niet verbetert kan worden maar ben van mening dat ie niet meer fout doet dan mijn Espace die me wel eens over een onverharde weg een skigebied in Slovenie ingestuurd totdat mijn vrouw eiste dat we achteruit terug de berg af gingen. De opvolger, een X5, deed t ook prima maar net zomin foutloos. Leidde me al wel ook om vakantie files heen wat erg prettig is.

9. Phil_BE

Phil_BE Member

inderdaad herinner me ook zoiets in Noorwegen .... kijken op de kaart vooraf helpt

10. Wim S.

Wim S. Active Member

Een stukje uit mijn blog van de roadtrip: Roadtrip Noorwegen 2015

We koersen vervolgens zuidoostwaarts naar de SuperCharger bij Odeshög. De navigatie in de Tesla is totaal ontregeld. De afstand naar de SuC is 236 km maar de Tesla maakt er 407 km van met een ETA van 19.30 uur. Tesla navigatie zegt dat er ernstige verkeersproblemen zouden zijn en dat wij daarom worden omgeleid. Enkele minuten na vertrek staat de tripplanner volledig in het rood met -19%. Het gaat bij Keulen en Aken om. Pim en Ferrie hebben good old TomTom te voorschijn getoverd en dan blijkt de afstand toch maar 236 km. Ook ziet TomTom geen files en maakt in no-time een efficiënte route. Met 27% over arriveren we bij de SuC in Odeshög. Tijd: 18.00 uur. Het blijft een bedroevende constatering dat wij na twee jaar nog met zo'n schandalig slecht navigatiesysteem rondrijden.

• Informative x 1
  11. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

@Wim S. : het was nochtans eenvoudig : je had enkel het B-team te volgen :p:cool::D

12. HWS

HWS Supporting Member

Ik herken dat probleem niet Wim. Wel gaf hij aan bij de volgende, Tystberga, Nyköping, dat je er een stuk voorbij moest rijden vanuit t zuiden gezien, en dan weer terug over de snelweg omdat ie aan de andere kan lag. Omdat ik krap zat eigenwijs geweest en er een afslag eerder afgegaan want ik had gezien dat er ook een weggetje vanaf de achterzijde naar dat tankstation aan de snelweg lag. Ik had veel geluk want het was een onverhard stukje, 20m, met een hek wat open stond..
    Knipsel.JPG

Share This Page