Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sterk de indruk dat er eea veranderd is in de nav. na de laatste update deze week. Daar waar hij vroeger de kortste weg wou nemen (ook al was het tussen de velden) wil hij nu blijkbaar zoveel mogelijk op de hoofd en autosnelwegen rijden.
Vroeger vroeg hij bijna nooit om om te draaien en berekende hij direct een nieuwe route bij het voorbijrijden van de afslag. nu blijft hij veel langer volhouden aan zijn oorspronkelijke route.

het balkje dat de laatste honderd meter voor een afslag verschijnt op het scherm, kan er misschien al vroeger geweest zijn, maar had ik nog niet eerder opgemerkt.
View attachment 179113

Yep, was er al. ;)
 
Afgezien van (soms) wat "vreemde" routes, ben ik tot op heden redelijk tevreden met de navigatie. Ik kom waar ik moet zijn in ieder geval.

Ik heb echter wel een soort storing en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde storing hebben. Afgelopen week heeft Tesla naar de storing gekeken tijdens een service moment, maar men kon niets vinden. Wat is het probleem?:

Wanneer ik een bestemming ingeef en vervolgens ga rijden dan komt het regelmatig voor dat de navigatie niet meer "weet" waar ik rij. Dit kan pas na vele kilometers zijn, maar het is ook voorgekomen dat dit direct bij wegrijden al het geval is. In het kleine navigatie scherm (scherm achter het stuur) blijft de pijl / auto dan op dezelfde plek. Op het grote scherm wordt de weg wel gevolgd, maar staat de pijl niet op de weg, maar ergens anders (zie afbeelding).

Na enkele kilometers hersteld de navigatie zich weer en wordt de route verder zonder problemen afgelegd.

Tesla kon dus niets vinden. De GPS module zou goed zijn en voldoende satellieten aangeven.
Op advies heb ik oude bestemmingen verwijderd en trip tellers op nul gezet, reset uitgevoerd etc, maar bij de eerst volgende bestemming had ik hetzelfde verschijnsel weer.

Mocht iemand hetzelfde euvel hebben en/of eventueel een oplossing weten dan hoor ik het graag.

Vandaag weer hetzelfde probleem gehad. Na ingeven van de bestemming reed ik weg en de eerste 10 kilometer dacht de navigatie dat ik nog thuis was. Daarna pakte de navigatie de positie weer goed op. Echter na 40 kilometer bleef de positie weer staan en pas vlak voor de bestemming (200 meter) pakte de navigatie de juiste positie weer op.

Zijn er anderen met hetzelfde probleem? Melding is intussen weer gemaakt bij Tesla en foto's van het scherm zijn verstuurd. Mogelijk heeft het SEC een oplossing.
 
Heb hetzelfde probleem staat nu in SeC. Mijn auto denkt dat hij in het Vondelpark staat. Maandag mag ik hem weer ophalen maar zie op mijn TeslaApp dat de auto nog steeds denkt dat hij in het Vondelpark is.

Oei dat lijkt nog wat erger dan bij mij. Mijn Tesla "vindt" zijn weg uiteindelijk weer terug. Mocht je de Tesla maandag weer hersteld terug krijgen zou ik graag willen weten wat ze hebben gedaan om het probleem te verhelpen. Hopen op het beste! Succes.
 
De Tesla navigatie blijft een ervaring met pieken en dalen; gisteren reden we vanuit het zuiden over de N18 naar Enschede toe, maar de N18 was deels afgesloten door een groot ongeluk en dus gaf de Tesla een alternatieve route. Enige probleem was dat die alternatieve route over dit kleine weggetje ging en dat (niet zichtbaar met streetview) een stukje verderop dat weggetje afgesloten bleek te zijn: Google Maps

Uiteindelijk maar op de gok wat wegen gevolgd en toen kwamen we in de buurt van Enschede, waar we volgens de navigatie rechtdoor een fietspad over moesten.

Ik snap niet dat de Tesla soms zo de voorkeur geeft aan dit soort kleine (boeren) weggetjes, waar de Tesla de breedte van de gehele weg heeft. Of dus fietspaden. Eigenlijk moet de navigatie je zo snel mogelijk over grotere wegen sturen. Ik had het er nog met mijn vrouw over, eigenlijk hadden we dit soort dingen nooit met de TomTom's. En die laatste TomTom die we hadden (volgens mij een jaar of 4-5 geleden, die had al wel Live Services) kon ook aardig goed files vermijden en had vrij accurate informatie op dat gebied.
 
De Tesla navigatie blijft een ervaring met pieken en dalen; gisteren reden we vanuit het zuiden over de N18 naar Enschede toe, maar de N18 was deels afgesloten door een groot ongeluk en dus gaf de Tesla een alternatieve route. Enige probleem was dat die alternatieve route over dit kleine weggetje ging en dat (niet zichtbaar met streetview) een stukje verderop dat weggetje afgesloten bleek te zijn: Google Maps

Uiteindelijk maar op de gok wat wegen gevolgd en toen kwamen we in de buurt van Enschede, waar we volgens de navigatie rechtdoor een fietspad over moesten.

Ik snap niet dat de Tesla soms zo de voorkeur geeft aan dit soort kleine (boeren) weggetjes, waar de Tesla de breedte van de gehele weg heeft. Of dus fietspaden. Eigenlijk moet de navigatie je zo snel mogelijk over grotere wegen sturen. Ik had het er nog met mijn vrouw over, eigenlijk hadden we dit soort dingen nooit met de TomTom's. En die laatste TomTom die we hadden (volgens mij een jaar of 4-5 geleden, die had al wel Live Services) kon ook aardig goed files vermijden en had vrij accurate informatie op dat gebied.
Mijn X5 stuurde me in Franse dorpjes ook door steegjes waar ik met geen mogelijkheid doorheen kon.
 
Elon was een van de eerste om zich zorgen te maken om AI. Zei er wel meteen bij dat de AI van een AP of zo niet zorgwekkend was, maar vindt nu wel dat robots maar de nieuwe robots moeten uitvinden die de M3 gaan maken. Moet kunnen, maar dan kan het bijna evengoed (overmorgen toch) dat Navigon en Google gewoon samen met onze voeten spelen, en zich daarbij jeunen! :)