Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ben ik nou de enige die géén problemen heeft met de navigatie?
Nee, ik ben er helemaal happy mee. Laat mij zelden in de steek en geeft zeker niet vaker een vreemde route door dan welk ander systeem ik ooit gehad heb. Waarmee ik niet zeg dat t foutloos is of dat ik niet de meeste aanvullende wensen deel die hier al eerder voorbij gekomen zijn. De koppeling met mijn outlook agenda is voor mij wel nieuw en geweldig. Ook te gebruiken als waypoints....
 
  • Helpful
Reactions: Xfrank
Neen, heb ook geen klachten. :)
In een gebied met veel veerponten, Noord-Holland dus, heb je niks aan de navigatie. Als je ten zuiden van het Noordzeekanaal rijdt en je wil naar bijv. Wormerveer, stuurt de navigatie je over de pont bij Buitenhuis. Daar kan je zomaar 20 minuten voor moeten wachten nog afgezien van de veerkosten. Ik blijf de navigatie uitermate onder de maat vinden. Dat je zelfs pontveren niet kunt uitschakelen, geen kortste of snelste route kan instellen, ik blijf het primitief vinden. Ga ook niet zonder een TomTom naar de binnenlanden van Zweden, de Tesla bakt er helemaal niks van. Laat je onnodig rustig 125 km extra omrijden om ergens te komen.
 
Afgezien van (soms) wat "vreemde" routes, ben ik tot op heden redelijk tevreden met de navigatie. Ik kom waar ik moet zijn in ieder geval.

Ik heb echter wel een soort storing en ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dezelfde storing hebben. Afgelopen week heeft Tesla naar de storing gekeken tijdens een service moment, maar men kon niets vinden. Wat is het probleem?:

Wanneer ik een bestemming ingeef en vervolgens ga rijden dan komt het regelmatig voor dat de navigatie niet meer "weet" waar ik rij. Dit kan pas na vele kilometers zijn, maar het is ook voorgekomen dat dit direct bij wegrijden al het geval is. In het kleine navigatie scherm (scherm achter het stuur) blijft de pijl / auto dan op dezelfde plek. Op het grote scherm wordt de weg wel gevolgd, maar staat de pijl niet op de weg, maar ergens anders (zie afbeelding).
View media item 115139
Na enkele kilometers hersteld de navigatie zich weer en wordt de route verder zonder problemen afgelegd.

Tesla kon dus niets vinden. De GPS module zou goed zijn en voldoende satellieten aangeven.
Op advies heb ik oude bestemmingen verwijderd en trip tellers op nul gezet, reset uitgevoerd etc, maar bij de eerst volgende bestemming had ik hetzelfde verschijnsel weer.

Mocht iemand hetzelfde euvel hebben en/of eventueel een oplossing weten dan hoor ik het graag.

Ik herken dit probleem. Ik was in de veronderstelling, dat ik mogelijk op een 'witte vlek' reed, waar de GPS onvoldoende zijn informatie kan doorgeven. Inmiddels heb ik meerdere updates gehad van de navigatie en doet dit probleem zich niet meer voor.
 
Haha, idem hier. Maar die pontjes zijn wel een probleem, wat er maar weer voor pleit om de uitgezette route eerst in detail te checken in Maps voordat je hem volgt. Doe ik inmiddels als tweede natuur.
En om mezelf maar weer eens te herhalen, ik kan er eigenlijk niet over uit, in de jaren 90 kocht ik een nav bij de Aldi die veel beter was als de Navigon die wij hebben. Schande.
Wel handig om het e.e.a. in perspectief te zien. Voor Navigon is Tesla, denk ik, maar een kleine speler. Ik kan mij dus voorstellen, dat zij niet de hoogste prioriteit geven aan Tesla. Daarnaast zijn Nederland en België maar kleine stipjes op de wereldkaart. Ook dit helpt niet mee om de aandacht van Navigon te krijgen. Daarnaast zijn wij in Nederland heel goed in het continu wijzigen van verkeerssituaties. Rotondes erbij, rotondes weg, éénrichtingsverkeer of toch weer niet e.d. en niet te vergeten wegafsluitingen voor beperkte delen van de dag (bijvoorbeeld tijdens de spits). Ik kan mij voorstellen, dat dit niet in één of meerdere algoritmes is te vangen.
Het gebruik van onjuiste of onvolledige kaarten kan wel heel leuke verrassingen opleveren, vraag dat maar aan Columbus ...
 
Spijtig wel dat de kaartgegevens niet overgenomen worden vanuit Google.
Het zou volgens mij veel beter werken als men de aanwijzingen van Navigon kon baseren op de Google kaartgegevens.
Ik denk, dat er bij Google meer capaciteit is om de kaarten bij te werken, dan bij Navigon om routes bij te werken. En het zal wel een kwestie van geld zijn. Als Navigon realtime kaartupdates van Google wil hebben, zal dat wel veel kosten ...

Wellicht zou het al helpen als er een lerend vermogen in het navigatiesysteem zit. Als diverse rijders op dezelfde plek afwijken van de route, dan zou er toch ergens een lampje moeten gaan branden. De data is beschikbaar.
 
Wat is er mis met de aanwijzingen van Google Maps zelf, dat iemand bij Navigon zou willen blijven?
(En al helemaal met Waze, onderdeel van Alphabet/Google?)

Misschien maar weer eens janken over de beloofde, maar nog immer uitblijvende, SDK?
 
Wel handig om het e.e.a. in perspectief te zien. Voor Navigon is Tesla, denk ik, maar een kleine speler. Ik kan mij dus voorstellen, dat zij niet de hoogste prioriteit geven aan Tesla. Daarnaast zijn Nederland en België maar kleine stipjes op de wereldkaart. Ook dit helpt niet mee om de aandacht van Navigon te krijgen. Daarnaast zijn wij in Nederland heel goed in het continu wijzigen van verkeerssituaties. Rotondes erbij, rotondes weg, éénrichtingsverkeer of toch weer niet e.d. en niet te vergeten wegafsluitingen voor beperkte delen van de dag (bijvoorbeeld tijdens de spits). Ik kan mij voorstellen, dat dit niet in één of meerdere algoritmes is te vangen.
Het gebruik van onjuiste of onvolledige kaarten kan wel heel leuke verrassingen opleveren, vraag dat maar aan Columbus ...
Je bent een globale speler of niet. Nederland is echt niet een van de lastigste landen!
 
Op zich werkt hij bij mij vrij goed. Heb daarnet toch even gebeld met Service. Probleem ligt toch bij Google maps en er zal een firmware update komen voor dit probleem.
Dan moeten er toch heel veel meer mensen ditzelfde probleem hebben? Ik krijg de indruk aan de hand van dit forum dat bijna niemand dit probleem heeft (op een paar mensen na). Ik heb net een ritje gemaakt van 35 km (heen en weer) en al die tijd dacht de navigatie dat ik nog thuis was en Google maps wist niet mijn exacte locatie (ik reed volgens het scherm ergens door de landerijen) Route werd wel op de Google map weergegeven overigens .
 
Voorlopig werkt mijn navigatie niet meer. Ik mis verschillende files van de navigatie software. Blijkbaar is het niet makkelijk om de oude software er af te halen en nieuwe software te plaatsen. Ze gaan proberen een oplossing te creëren de komende week.