Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag reed ik van Amsterdam naar de Botlek. En dan neem je natuurlijk het nieuwe stukje A4 ,dat er sinds een half jaar of zo ligt, tussen Delft en Schiedam. Volgens de grote display reed ik keurig op de weg. Maar de navigatie had er echt nog nooit van gehoord. Er was een verschil in wat je op de display recht voor je ziet en de display op het console. De navigatie dacht constant dat ik op een landweggetje ergens in de polder zat. Het probleem begon voor Delft al. De navigatie wilde me dwars door het Westland naar een pontje in Maasluis hebben... Beetje jammer. Ik denk dat als ik een lange road trip door Europa ga maken, ik tenminste een losse navigatie mee neem of de iphone stand by.....

Ik heb zeker niet de beste ervaring met de navigatie, maar wanneer de navigatie een weg in het buitenland niet kent, zal hij je er ook niet langs sturen. Kom je (al dan niet expres) alsnog op een nieuw stuk weg dan kom je in veel gevallen uiteindelijk wel weer op de weg die de navigatie wel kent. Dat gezegd hebbende is een tweede navigatie wel aan te bevelen als Back-up. Je kunt bijvoorbeeld Here Maps op je smartphone zetten en de offline kaarten van het land waar je heen gaat downloaden. Scheelt je ook weer 3G/4G kosten.

Ik was blij dat ik dat had gedaan in ieder geval want ik heb tijdens onze vakantie nauwelijks kunnen navigeren door problemen met de Tesla navigatie. Voor en na de vakantie is de auto naar het SeC geweest, maar men kan niets vinden. Vandaag had ik de storing weer en moet ik opnieuw een afspraak maken. Ik hoop dit keer op een oplossing want het wordt nu toch echt vervelend.

Voor de belangstellende hieronder een link naar een filmpje waarin het probleem te zien is. Ik heb een bestemming opgegeven en na ongeveer 25 km stopte de navigatie ermee. De 15 a 20 km daarna blijft de navigatie steken ergens op de A50. In het filmpje rijdt ik al in Zwolle en ben ik de bestemming al voorbij. Wanneer ik rechtsaf sla kun je zien dat ik naast de weg rijdt volgens het grote scherm. De navigatie geeft verder geen enkele aanwijzing en denkt nog steeds dat ik ergens op de A50 ben.
20160819_160629000_iOS.MOV
 
  • Like
Reactions: Art747
Vandaag reed ik van Amsterdam naar de Botlek. En dan neem je natuurlijk het nieuwe stukje A4 ,dat er sinds een half jaar of zo ligt, tussen Delft en Schiedam. Volgens de grote display reed ik keurig op de weg. Maar de navigatie had er echt nog nooit van gehoord. Er was een verschil in wat je op de display recht voor je ziet en de display op het console. De navigatie dacht constant dat ik op een landweggetje ergens in de polder zat. Het probleem begon voor Delft al. De navigatie wilde me dwars door het Westland naar een pontje in Maasluis hebben... Beetje jammer. Ik denk dat als ik een lange road trip door Europa ga maken, ik tenminste een losse navigatie mee neem of de iphone stand by.....
Buiten Nederland is een TomTom vaak bittere noodzaak, helemaal in Zweden. De Tesla navigatie stelde ons daar een 150 km langere rit voor dan die volgens de TomTom. Als je geen TomTom bij je hebt haal je de volgende SuC niet en zal Tesla je moeten afslepen.
Met dank aan TomTom is dat voorkomen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Wat mij, en wellicht anderen, irriteert is dat je geen keuze hebt. De meest eenvoudige TomTom of Garmin laat jou de keuze om "snelste route, kortste route, veerpont" etc in te stellen. Zo niet de Tesla navigatie. Zo moest ik vorig jaar een keer ergens in een stad in België zijn. Ik heb tal van landweggetjes en stegen in Belgische dorpen mogen bekijken. Daar is niets mis mee, maar de bedoeling was dat ik zo snel mogelijk naar mijn eindbestemming wilde. En niet halverwege plotseling de snelste route kreeg voorgeschoteld die ik verplicht moest rijden.
 
Naar aanleiding van wat vorige Posts kan ik de ervaringen in Italië bevestigen. Als er geen (goede) dekking is kun je überhaupt geen navigatie instellen. Leuk als je ter plaatse niet bekend bent. Maar gelukkig heb ik altijd TomTom bij me en die weet altijd waar ik zijn moet.
Sinds de aankoop van onze MS zijn we al buitengewoon ontevreden over de navigatie. Maar wat er ook gezegd wordt, tesla doet er al ruim 2 jaar bijna niets aan. De navigatie uit onze Renault espace die we hiervoor hadden, was veel beter.
Ik merk ook dat Google kaarten weliswaar worden aangepast, maar de onderliggende navigatie niet. Zo is de N261 Waalwijk Tilburg nog steeds niet aangepast terwijl die weg al een hele tijd klaar is. Menig Efteling bezoeker zal dit ervaren hebben.
Zodra ik kan zal ik wat foto's van de navigatie delen om te laten zie hoe absurt die navigatie werkt.
 
Een paar plaatjes van vreemde route-voorstellen ...

Ik was onderweg vanaf de afrit a59 Breda/wagenberg richting Zevenbergen. De juiste weg was gewoon over de N285. Stuurt de navigatie me dóór wagenberg en over polderweggetjes
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    15.6 KB · Views: 43
image.jpeg
Maar dat is nog niet alles, onderweg komende vanaf Oss over de A50 richting Zwolle. Geen files, niks. Ook geen specifieke voorkeuren ingesteld. Bij Arnhem wil de navi me over de provinciale weg leiden. Niet gedaan dus en weg zonder problemen over de A50, A12 en weer A50 vervolgd

Na 2 1/2 jaar is de navigatie nog steeds zwaar waardeloos; onbetrouwbaar.
Haal 3.000 euro van de prijs af en bied de navi als optie aan voor 3.000 euro. Dan ben ik mooi 3.000 euro goedkoper uit als de volgend auto een Tesla wordt.
 
Last edited:
Best bizar als ik zo jou foto's zie. Heb nu ca 95k km met diverse Tesla's gereden en dergelijk rariteiten zijn bij mij op 1 hand te tellen geweest. Zal niet beweren dat ie foutloos is maar meer fouten dan in m'n X5 of Espace heeft ie bij mij niet gemaakt. Ook de hier al vaker vermelde voorliefde voor pontjes hebben mijn Tesla's nooit gehad terwijl ik toch gek op zeilen ben:).
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
View attachment 191068 Maar dat is nog niet alles, onderweg komende vanaf Oss over de A50 richting Zwolle. Geen files, niks. Ook geen specifieke voorkeuren ingesteld. Bij Arnhem wil de navi me over de provinciale weg leiden. Niet gedaan dus en weg zonder problemen over de A50, A12 en weer A50 vervolgd

Na 2 1/2 jaar is de navigatie nog steeds zwaar waardeloos; onbetrouwbaar.
Haal 3.000 euro van de prijs af en bied de navi als optie aan voor 3.000 euro. Dan ben ik mooi 3.000 euro goedkoper uit als de volgend auto een Tesla wordt.

Als je inzoomt op de foto zie je bij de aansluiting A12 - A50 een klein stukje rood. Filetje.
Als je bij je navigatie instellingen instelt dat je pas bij meer dan 5 of beter nog meer dan 10 minuten een rerouting wil dan zijn dit soort fratsen over. En wil je echt geen Tomtommie meer.
 
Persoonlijk vind ik dat de navigatie wel heel goed werkt, vooral in Frankrijk. Hij heeft me dit jaar uitstekend geholpen bij files rond Orleans en rond Parijs. Ook de timing die hij opgeeft is bijna perfect. Bij vertrek in Bourges gaf hij aan dat we om 20:05 in Senlis gingen zijn. In het begin varieerde dat vrij veel (tussen 20:00 en 20:45) door problemen rond Orleans, maar eens daar voorbij varieerde het slechts tussen 19:50 en 20:05 en heeft ons ook zonder files door Parijs gebracht (langs de westkant, er was veel verkeer langs de oostkant) en uiteindelijk zijn we om 19:54 in Senlis aangekomen.
Ook door Lyon heeft hij ons altijd goed geholpen. Slechts 1 keer in Montpellier hebben we tijd verloren, daar navigeerde hij door een mooie weg zonder verkeer, maar wel met gigantisch veel verkeerslichten die allemaal op rood stonden.
Uiteraard zijn er verbeteringen mogelijk en ik kijk dan ook uit naar nieuwere versie met meer keuzemogelijkheden en betere gegevens voor de off-line navigatie.
Hadden jullie in je vorige auto's regelmatig updates van de GPS-kaarten? Ik heb bij BMW eens 1 keer een update gedaan, koste toen wel €150.
 
Ik heb de afgelopen 25K kilometers getracht te achterhalen hoe de navigatie werkt. Volgens mij trekt men een rechte lijn naar de bestemming en zoekt dan de dichtstbij liggende wegen. En niet naar de kortste, snelste of energievriendelijkste route.

De afgelopen drie weken in Noorwegen daardoor diverse onmogelijk kleine weggetjes gereden omdat hij vond dat dat beter was (wel toeristisch). Dat zo'n weggetje dan een uur rijden was, terwijl je op de hoofdweg die een kilometer verderop ligt hetzelfde stuk in een kwartiertje doet boeit de navigatie niet. Tunnels en bruggen die er echt niet pas sinds gisteren liggen (een papieren kaart gaf ze zelfs al aan) zijn hem onbekend en heb al heel wat moeten keren of afslaan in zo'n tunnel (dacht 't niet).

In Kopenhagen de auto bij het hotel 's nachts 100% geladen. En natuurlijk wil hij dat ik direct bij Koge de supercharger bezoek. Oke, die is dan wel leuk om te zien, dus maar even gedaan. Aankomen, vastprikken en gelijk de melding dat er genoeg stroom is om door te rijden :)

En ook in NL heeft het soms erg vreemde nukken. Neem bijvoorbeeld de route van Leiden naar Rotterdam over de A44. Op de N44 bij Wassenaar wil hij me ter hoogte van de Eikenhorst steevast over de busbaan sturen, dat scheelt namelijk een kleine knik in de weg. Als ik dan ondanks de aanwijzingen om via die tunnels met rammeldrempels bij Leidschendam toch rechtdoor rij naar Den Haag komt er een benzinepomp waar hij me altijd naar binnen wil hebben (geen idee wat ik er zou moeten doen, want er is niet eens een shop bij).

Ook leuk is van Rotterdam naar Vleuten. Dan bedenkt het ding zich om je bij De Meern van de A12 af te sturen en zo ongeveer alle verkeersdrempels van de dorpen die volgen te nemen.