Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb tot voor kort jarenlang met de TomTom gereden. Dat ging meestal uitstekend, maar soms konden we er stevig op mopperen, vooral als we langs kleine bochtige tussendoorweggetjes werden geleid die in theorie misschien iets sneller waren, maar in de praktijk zeker niet. Deze neiging om handige weggetjes te nemen heb ik in de afgelopen maanden met de Tesla nog niet meegemaakt, Navigon lijkt me wat dat betreft veel realistischer.
Het vermijden van de files doet de Tesla beslist ook beter; en door de combinatie met Google Maps is in elk geval ook veel inzichtelijker wat er gebeurt en waarom.

Maar de TomTom had ook voordelen. De actualiteit van de kaarten is er 1 van, ik kon regelmatig updates downloaden en die waren dan ook behoorlijk actueel. En verder stelt de Tesla inderdaad soms rare omwegen voor, om niet bestaande blokkades te omzeilen of weet ik waarvoor, in elk geval onterecht want als ik de aangegeven omleidingen negeer, pakt dat altijd goed uit.

Die capriolen van de Tesla zijn een auto van deze prijsklasse onwaardig, dat ben ik met Wim en e-Rik eens, maar aan de andere kant zijn ze zo duidelijk fout, dat ik er in elk geval geen hinder van ondervind. En alle keren dat ik verrast werd door de aanwijzingen van Tesla maar de aanwijzingen toch gevolgd heb, heb ik daar geen spijt van gehad want bleek ik inderdaad keurig om files heen te rijden. Daarom vind ik het een goed systeem, ben er meer tevreden mee dan met de TomTom.

Neemt niet weg dat de navigatiekaarten veel actueler moeten en ook de lachwekkende omleidingen eruit gehaald moeten worden.
 
Tussen Kungsberget, Zweden en de Spaanse grens werkt(e) de navigatie in mijn 1e en 2e Tesla prima. Is met m'n Espace en X5 wel eens minder geweest. Waarschijnlijk omdat ik toen een grote overzichtskaart/scherm miste. Ben wel eens over een onverharde weg naar de top van een skigebied gestuurd ergens in de Balkan onderweg naar een hotel. Not funny, dus t gevoel ken ik wel:eek:.
 
En verder stelt de Tesla inderdaad soms rare omwegen voor, om niet bestaande blokkades te omzeilen of weet ik waarvoor, in elk geval onterecht want als ik de aangegeven omleidingen negeer, pakt dat altijd goed uit.

Herkenbaar en meestal geen probleem, gewoon zelf een beetje opletten. Maar het zijn de stressmoment(donker, onbekend terrein, krappe lading) waarop je hoopt op de nav te kunnen vertrouwen. Als dat keer op keer niet blijkt te kunnen, maar er ondertussen wel een aangepast icoontje voor de stoelverwarming verschijnt in versie 8 denk ik als softwareontwikkelaar: incompetent project management.
En omdat het niet de eerste keer is en niemand ingrijpt geeft mij dat geen vertrouwen in de volwassenheid van de organisatie op dit vlak.

Verder wel blij dat ik vrijdag 3 jaar Tesla rij hoor;)
 
  • Like
Reactions: Daan B
Rik,

je weet dat Tesla de navigatiesoftware inkoopt bij een andere partij. Ze hebben er zelf erg weinig over te zeggen. Als die een dev cycle hebben van 18 maanden dan kan je daar weinig aan doen.

Misschien kunnen we Tesla bewegen om de huidige leverancier achter MobilEye aan te wieberen en met TomTom te gaan werken. Dan maken we meters.
 
Rik,

je weet dat Tesla de navigatiesoftware inkoopt bij een andere partij. Ze hebben er zelf erg weinig over te zeggen. Als die een dev cycle hebben van 18 maanden dan kan je daar weinig aan doen.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Tesla is verantwoordelijk voor alles wat het levert, of ze dat nou zelf bouwen of inkopen. In dit geval kopen ze het dus niet goed genoeg in (al ben ik zelf niet zo ontevreden, maar toch) en moeten ze of hun leverancier beter aansturen of een andere leverancier kiezen.
 
Voorbeeld: in het pikkedonker met krappe lading in Duitsland een B-weg richting Bitburg afgestuurd worden, om vervolgens via een dorpje in een dal langs haarspeldbochten omhoog dezelfde weg weer opgestuurd te worden.
Bij TomTom bestaat die optie ook en heet "winding roads". Daarmee krijg je de leukste wegen om te rijden! Supervet dat Tesla dit nu ook heeft.
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb andere informatie.... Navigon voor de basis routering engine en offline gebruik. Verder Inrix voor de verkeersinformatie, de Tesla software doet de routing en houd rekening met supercharger, wind,etc. Deze neemt standaard de meest energy efficiënte route. Google Maps wordt gebruikt voor het opzoeken van adressen en projectie op de kaart.

Het feit blijft dat de basis van Navigon goed moet zijn, maar onderschat de rest ook niet. Door de Inrix data kun je nu niet meer uit het noorden over de A27. Navigon heeft goede data die wordt niet vaak genoeg bijgewerkt door Tesla.
 
  • Informative
Reactions: Daan B
Navigon op mijn iPhone werkt prima, en is wel up to date.
Het is denk ik meer de routing van de Tesla engine die andere beslissingen maakt en de kaarten die niet snel genoeg worden onderhouden.

Na een keer voor een veerpont te hebben gestaan check ik altijd even de route.
Nu met 8.0 kan je de veerpont voorkomen:)

Maar mijn BMW en met name Volvo navigatie waren echt niet beter hoor.
De Volvo navigatie was de reden dat ik Navigon op de iPhone heb aangeschaft.
 
  • Like
Reactions: S-19910
IMG_6097.JPG


Blijkbaar ziet onze Tesla als vrachtverkeer dat niet over de Merwedebrug mag.

Trouwens volle bak met laden in Oosterhout. Ging zeeeeeeeeer traag.
 
Vandaag was de navigatie helemaal letterlijk en figuurlijk de weg kwijt cq van het padje af.
Ik was gedwongen op een weg zo'n 300 m achteruit te rijden, los van de navigatie.
En heb direct daarna een bestemming ingevoerd. En die combinatie gaat dus helemaal fout.
Hij was wel een kwartier van slag, gelukkig waren de borden boven de wegen voldoende duidelijk.
Anders was het niet goed gekomen.
Even goed opletten dus, als je een stuk achteruit rijdt en daarna een bestemming invoert! Dat gaat niet goed. :eek:
 
Wat ik vreemd vind is dat de navigatie google maps is maar toch ook niet. Regelmatig kent hij wegen en nieuwe wegen niet gaat die zo maar 70 opbde snelweg.

Dan pak ik google maps op mn phone erbij en komt het wel goed.

Vanwaar dit verschil?

Verder echt ouderwets dat er maar een bestemming in kan en geen waypoints. Hee wacht dat kan bij google maps ook gewoon in de app.

Wel een fijn groot scherm :)
 
Wat ik vreemd vind is dat de navigatie google maps is maar toch ook niet. Regelmatig kent hij wegen en nieuwe wegen niet gaat die zo maar 70 opbde snelweg.

Dan pak ik google maps op mn phone erbij en komt het wel goed.

Vanwaar dit verschil?

Verder echt ouderwets dat er maar een bestemming in kan en geen waypoints. Hee wacht dat kan bij google maps ook gewoon in de app.

Wel een fijn groot scherm :)

De kaart is van Google Maps, maar de navigatie software van Navigon (als ik mij niet vergis). Daarom zal de navigatie soms een weg niet kennen die wel op het scherm getoond wordt. Met software 8.1 komt een grote update voor navigatie.