Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Let op bij het gebruik van de cruise control op het nieuwe deel van de A1 tussen Amersfoort en Amsterdam (en vooral de spitsstrook)! Na 2 kilometer op de spitsstrook gaat je Tesla plotseling vol in de remmen omdat de navigatie vindt dat je een gevaarlijke kruising nadert.. Als je er niet op bedacht bent, en je achterligger even zit te slapen, dan kun je flinke brokken maken.
 
Let op bij het gebruik van de cruise control op het nieuwe deel van de A1 tussen Amersfoort en Amsterdam (en vooral de spitsstrook)! Na 2 kilometer op de spitsstrook gaat je Tesla plotseling vol in de remmen omdat de navigatie vindt dat je een gevaarlijke kruising nadert.. Als je er niet op bedacht bent, en je achterligger even zit te slapen, dan kun je flinke brokken maken.
Op dat stuk weg is de navigatie van de Tesla de weg nogal kwijt. Meerdere keren remt ie onverwacht af maar versnelt ook weer.
Zo lang de kaarten niet zijn bijgewerkt is rijden op de Autopilot daar inspannender dan rijden zonder.
 
Is inderdaad (bij mij) ook nauwkeurig. Enkel kiest hij vaak een slechte of onlogische route.

Soms win ik 10-20 minuten door de aangewezen route te negeren. Dan herberekend hij en verkort de rijtijd...dus hij had het moeten weten.

Keuze tussen korste, snelste, .. zou handig zijn.
 
Ik vind de GPS wel prima nauwkeurig, maar de kaart data is wat oud.
Ik vind het bet omgekeerd. De kaart lijkt up to date (google earth), maar de routering is crap. Sinds de update van december stuurt hij mij naar een oprit die al 20 jaar gesloten is. Het is met die update nog verslecht. Was dit de aangekondigde update naar 'the best gps ever'?
Ik zou dan maar niet te veel rekenen op nog een betere app update dan wat we vanmorgen kregen.
Ik hoop dat ik verkeerd ben.
 
Op dat stuk weg is de navigatie van de Tesla de weg nogal kwijt. Meerdere keren remt ie onverwacht af maar versnelt ook weer.
Zo lang de kaarten niet zijn bijgewerkt is rijden op de Autopilot daar inspannender dan rijden zonder.

Ik rijd nooit met AP aan op de spitsstrook, zeker niet als dat eigenlijk de vluchtstrook is. De belijning daar brengt hem zondermeer in de war. En links is hij vaak erg smal.
 
Als AP-loze geen last van deze potentiële brokken veroorzaker. Moet altijd wel glimlachen als de nav driftig aan het herberekenen slaat omdat de A1 daar een paar meter verlegd is. Moet minder lachen als ik daardoor in het buitenland een alternatieve route voorgeschoteld krijg.
 
Ja deze staat op ik dacht 10 minuten, maar het is gewoon algemeen een probleem dat de Tesla navigatie de files zeer zeer optimistisch inschat.

En rerouting tijdens de spits op de Brusselse ring heeft geen enkele zin hoor, daar moet je door, ook Waze geeft daar geen alternatieven.
 
Antwerpen - Denderleeuw. Bij vertrek zegt tesla navigatie aankomst 8u22, Waze zegt 8u42, het was uiteindelijk 8u45. Op dat vlak is de tesla nav echt heel onbetrouwbaar.
Waze is stukken beter dan de Tesla Navigatie. Niet alleen het ontwijken van file en inschatten van reistijden, maar ook de juistheid van de kaarten. Maar ik ben al een tijdje gestopt met vergelijken en volg blindelings mijn Waze. De Tesla navigatie gebruik ik alleen nog voor langere trips.
 
Voor allebei geldt: hoe gaan ze in hemelsnaam een navigatiesysteem bouwen dat nauwkeurig en up to date genoeg is voor autonoom rijden? Bijv. een aanpassing zoals op de A1 bij Muiderberg, van de ene op de andere dag anders, maar ook de tijdelijke omleiding bij Urmond. Of omkeren op de snelweg na een afsluiting door ongeval. Mij ooit gebeurd, best een rare ervaring.

Ik zie het niet in tien jaar gebeuren. Maar ik had in 2005 evenmin voorzien dat ik een EV zou rijden in 2015.
 
Waze rekent in tijden ipv in km gedeeld door gemiddelde (en dus verkeerde) snelheid. De tijden dat vorige google location gebruikers onderweg waren worden samengeteld. Nauwkeuriger en realtimer kan bijna niet. Waze wordt bij werken of evenementen zelfs op voorhand upgedate. Vb nieuw circulatieplan in Gent.
Ik heb in de beginjaren vaak correcties doorgestuurd. Worden dezelfde dag nog opgelost. Je krijgt soms een mailtje met extra vragen.
Met een connected device, smartphone en dus ook onze Tesla is dit heel eenvoudig. Je maakt een headmap van waar mensen van de voorgestelde route afwijken en je behandelt de hotspots van heetst naar minder heet.
Ben ervan overtuigd dat Tesla dit doet voor de AP. Heatmap van waar het stuur overgenomen wordt. Deels zelfs geautomatiseerd. Deels met manuele check via google street view.
Navigon daarentegen...
In mijn buurt een echte ramp. Wegwijzigingen van meer dan 15 jaar geleden zijn niet opgenomen in de laatste update. In de vorige wel. Echt Tesla onwaardig om bij Navigon te blijven.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85