Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Tijdens mijn recente vakantie in Italië heb ik ook weer de nodige wenkbrauwen gefronst bij het presteren van onze navigatie. Soms verbaast hij me in positieve zin en was het puur dankzij de navigatie dat ik de af en toe ondoorgrondelijke situaties goed door kwam. Maar over het algemeen was het huilen met de pet op. Niet alleen schatte hij de tijd veel te ruim in. Als hij voor een rit 43 minuten inschatte, wist ik (zonder als een complete debiel te rijden) op voorhand dat ik er binnen een half uur zou zijn. Maar wat me nog het meest verbaasde...die navigatiestem die me zo vriendelijk doch over-de-straatnamen-struikelend vertelde dat ik op de rotonde de eerste afslag moest nemen naar de Strada Provinciala della Motecarboni dei communale Imbecile (ik verzin natuurlijk maar iets, maar regelmatig was het werkelijk of er geen eind kwam aan de straatnaam) gaf dikwijls iets compleet anders aan dan de blauwe lijn op het scherm. Waar de blauwe lijn aangaf dat ik stijf rechtdoor moest, vertelde die knakker doodleuk dat ik rechts moest. Diverse keren! En waar lijn en stem het niet eens met elkaar waren moest ik de stem negeren. Ik moet zeggen, in die vier jaar dat ik de auto heb, heb ik vrijwel nooit de navigatiestem aan staan omdat ik het hinderlijk vind als hij door mijn muziek heenlult, maar al kronkelend door de Toscaanse heuvels leek het me wel makkelijk als ik mijn ogen op de weg kon houden en alleen hoefde te luisteren. Misschien is dit wel een bekend euvel dat ik simpelweg nog nooit eerder ontdekt had, maar ik vond het eigenlijk heel bizar.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: HWS and Tampert
Tijdens mijn recente vakantie in Italië heb ik ook weer de nodige wenkbrauwen gefronst bij het presteren van onze navigatie. Soms verbaast hij me in positieve zin en was het puur dankzij de navigatie dat ik de af en toe ondoorgrondelijke situaties goed door kwam. Maar over het algemeen was het huilen met de pet op. Niet alleen schatte hij de tijd veel te ruim in. Als hij voor een rit 43 minuten inschatte, wist ik (zonder als een complete debiel te rijden) op voorhand dat ik er binnen een half uur zou zijn. Maar wat me nog het meest verbaasde...die navigatiestem die me zo vriendelijk doch over-de-straatnamen-struikelend vertelde dat ik op de rotonde de eerste afslag moest nemen naar de Strada Provinciala della Motecarboni dei communale Imbecile (ik verzin natuurlijk maar iets, maar regelmatig was het werkelijk of er geen eind kwam aan de straatnaam) gaf dikwijls iets compleet anders aan dan de blauwe lijn op het scherm. Waar de blauwe lijn aangaf dat ik stijf rechtdoor moest, vertelde die knakker doodleuk dat ik rechts moest. Diverse keren! En waar lijn en stem het niet eens met elkaar waren moest ik de stem negeren. Ik moet zeggen, in die vier jaar dat ik de auto heb, heb ik vrijwel nooit de navigatiestem aan staan omdat ik het hinderlijk vind als hij door mijn muziek heenlult, maar al kronkelend door de Toscaanse heuvels leek het me wel makkelijk als ik mijn ogen op de weg kon houden en alleen hoefde te luisteren. Misschien is dit wel een bekend euvel dat ik simpelweg nog nooit eerder ontdekt had, maar ik vond het eigenlijk heel bizar.
ok,
Blij om te horen dat ik die stem niet aan hoef te zetten.
Wat ik ook mee maak is dat de afbeelding op het scherm soms foutief aangeeft dat je bij een 'splitsing' op de snelweg rechtsaf moet maar de borden die je op je scherm ziet wel de juiste snelwegen aangeven.
Maar dit heb ik bij Brussel ook wel eens met de Navigon app gehad, dus zal aan de kaartdata liggen, lijkt me.
 
Last edited:
:D
Tijdens mijn recente vakantie in Italië heb ik ook weer de nodige wenkbrauwen gefronst bij het presteren van onze navigatie. Soms verbaast hij me in positieve zin en was het puur dankzij de navigatie dat ik de af en toe ondoorgrondelijke situaties goed door kwam. Maar over het algemeen was het huilen met de pet op. Niet alleen schatte hij de tijd veel te ruim in. Als hij voor een rit 43 minuten inschatte, wist ik (zonder als een complete debiel te rijden) op voorhand dat ik er binnen een half uur zou zijn. Maar wat me nog het meest verbaasde...die navigatiestem die me zo vriendelijk doch over-de-straatnamen-struikelend vertelde dat ik op de rotonde de eerste afslag moest nemen naar de Strada Provinciala della Motecarboni dei communale Imbecile (ik verzin natuurlijk maar iets, maar regelmatig was het werkelijk of er geen eind kwam aan de straatnaam) gaf dikwijls iets compleet anders aan dan de blauwe lijn op het scherm. Waar de blauwe lijn aangaf dat ik stijf rechtdoor moest, vertelde die knakker doodleuk dat ik rechts moest. Diverse keren! En waar lijn en stem het niet eens met elkaar waren moest ik de stem negeren. Ik moet zeggen, in die vier jaar dat ik de auto heb, heb ik vrijwel nooit de navigatiestem aan staan omdat ik het hinderlijk vind als hij door mijn muziek heenlult, maar al kronkelend door de Toscaanse heuvels leek het me wel makkelijk als ik mijn ogen op de weg kon houden en alleen hoefde te luisteren. Misschien is dit wel een bekend euvel dat ik simpelweg nog nooit eerder ontdekt had, maar ik vond het eigenlijk heel bizar.
Ja die stem is in Italie wel vermakelijk. En als je da navigatie stopt tijdens het uitspreken van een idiote lange straat, maakt hij het nog wel even af. :D

Verder is dit sinds mijn Tomtom op de iPaq pocketpc misschien wel de slechtste navigatie. Wat een blunder van Tesla om voor deze meuk te kiezen.

Idd regelmatig krijg je idiote reistijden te zien. Ook reizend naar SuCs. Wij schatten meestal zelf in welke SuC we willen hebben en navigeren daar fan naar toe. Met dan zelf wel de route checken.

Invoeren gaat wel super. En ook mooi dat ze Google gebruiken om je bestemming te vinden.
 
Vind de navigatie zo slecht nog niet als je een beetje meekijkt af en toe.. o_O Ik heb wel het idee dat ze een nieuwe data leverancier hebben voor de file informatie. Waar hij altijd super accuraat was zit ie er sinds een paar maanden regelmatig naast en dan vooral op secundaire wegen. Wel fijn dat het meestal zo is dat ie teveel file aangeeft... :D
 
Reset geprobeerd?

Zeker! Ik had gehoopt op die manier een nieuwe plaatsbepaling te forceren maar helaas. Ik heb overigens van Tesla zelf begrepen dat twee maal achter elkaar resetten meer effect kan hebben in sommige situaties...

Over de navigatie in het algemeen ben ik helemaal niet ontevreden. Hij brengt me waar ik moet zijn. En het overzicht op het grote scherm is heel prettig. Elk systeem heeft zijn eigenaardigheden en daar moet je mee om leren gaan. En gezond verstand blijft bij elk systeem nodig.
 
@HJK Er is mij door Tesla ook al eens uitgelegd een reset te doen terwijl men de voet stevig op het rempedaal houd totdat het Tesla logo weer op het centrale scherm verschijnt. Best dit niet rijdend uit te voeren:rolleyes:.
Hoe vreemd dit advies ook moge klinken, ik ontving hetzelfde advies van Roadside Assistance om een terugkerende foutmelding mbt Bluetooth problemen te verhelpen. Met nog als aanvullende instructie: niets in de USB-poorten ingeplugd laten, zelfs geen oplaadsnoertje.
Klinkt als voodoo, maar komt toch uit onverdachte bron.
(Mijn auto is overigens al een week 'Under Diagnose' voor die Bluetooth storing bij het Service Center.)
 
  • Informative
Reactions: HJK
Ik heb al maanden het "probleem" dat iedere bestemming waar ik aankom in IENS ligt. Reset van het centrale scherm helpt niet. Iemand een idee? (zonder instellingen kwijt te raken).
Bedoel je dat de navigatie zegt: "De bestemming Huppeldepupstraat 66 IENS ligt aan de linkerkant van de weg"? Volgens mij zegt-ie dan "INCH" en is het een programmatorisch probleem met de spraaktechnologie, met name dat er een ergens in een lijntje code een " teveel staat, die dan als "inch" wordt uitgesproken... Ik heb er me ook al aan geërgerd :)
 
Bedoel je dat de navigatie zegt: "De bestemming Huppeldepupstraat 66 IENS ligt aan de linkerkant van de weg"? Volgens mij zegt-ie dan "INCH" en is het een programmatorisch probleem met de spraaktechnologie, met name dat er een ergens in een lijntje code een " teveel staat, die dan als "inch" wordt uitgesproken... Ik heb er me ook al aan geërgerd :)

Als ze dan tenminste consequent waren zou de navigatie zeggen:
De bestemming INCH Huppeldepupstraat 66 INCH ligt aan de linkerkant van de weg
:)
 
Last edited: