Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Dit dus. Op de 31 in Germanie kun je gewoon rechtdoor maar de navigatie denkt van laten we toch even een kronkeltje maken....

IMG_5863.JPG
 
En het wordt helemaal leuk als de navigatie denkt dat je op een 60km weg rijdt, maar in werkelijkheid zit je op de snelweg met de cruisecontrol op 110 km/u.... Zoals op de A9, vanaf de A1 Diemen. De auto ging vol in de remmen, gelukkig had ik niks achter me, maar kan me voorstellen dat iemand achter me zich een hartverzakking was geschrokken.
 
  • Like
Reactions: Tampert
Dit dus. Op de 31 in Germanie kun je gewoon rechtdoor maar de navigatie denkt van laten we toch even een kronkeltje maken....

View attachment 254502
Er zijn daar wel veel werkzaamheden en afsluitingen geweest, eigenlijk precies het hele gedeelte dat nu zichtbaar is op de kaart, dus misschien dat er ergens oude data zit.

Ik had een keer een vergelijkbaar iets rond Ahaus en dacht het zelf beter te weten, dus bleef gewoon over de snelweg rijden. Bleek natuurlijk dat die ene keer toch de Tesla navigatie gelijk had en kon ik 20 kilometer omrijden om Enschede te bereiken. Je verwacht ook niet dat die rare routes ineens echt kloppen ;)
 
Had tot op vandaag nog geen ervaring met CarPlay anders dan dat ik van het bestaan gehoord had. In de verder overigens verschrikkelijke huurauto prikt mijn zoon mijn telefoon aan t snoerke en plots hebben we navigatie en nog allerlei andere apps op t centrale scherm. Best handig...
Elon had de center console software veel beter aan Apple kunnen overlaten. Maar ja, Apple is met iets bezig waar ook Elon mee bezig is en dan zijn de belangen tegenstrijdig. Ik zou er echt wat voor over hebben als Waze goed geïntegreerd op de center console zou draaien in plaats van het misbaksel dat Navigon heet.
 
Nu halverwege weekje Zwitserland. Veel gereden en tot nu toe feilloos door navigatie gestuurd. Nog niet één keer verkeerd gestuurd. Wel eens verkeerd gereden omdat ik niet goed had gekeken. Het lijkt of het per land verschilt en wellicht dat in NL het managen van de kaart erg achterblijft gezien de vele plekken waar hij onverwacht remt of dreigt te gaan remmen. Dicht bij huis zo'n stukje waar een paar jaar geleden 70 gold maar al een tijdje honderd, daar gaat hij gewoon terug naar 70. Dat is geen fout van de auto maar de weg/kaartbeheerder.

Vandaag iets grappigs. Hadden de meiden een rodelbaan beloofd. Gewoon op zoekwoord Rodelbahn lijstje gekregen en daar de dichtsbijzijnde uitgekozen. Op info gezien dat hij bij het kabelbaanstration was. Prima. Netjes de aanwijzingen opgevolgd en toen het wel heel smal en steil werd gezien dat het niet het dalstation maar het bergstation was. Heel mooie weg, eigenlijk alleen lokaal gebruik, maar mooi dat we netjes voor de rodelbaan stonden met onze NL Tesla tussen wat lokale 4x4's. Zo kom je op de mooiste plekjes :)

Opvallend dat bijna overal Internet is, zelfs de gehele Gotthardtunnel bleef hij spelen. Tunnel moesten ze ook, één keer maar, meemaken maar is met die 15 km wel erg boring. Bovenlangs is veel mooier.
 
Nog eentje dan: afgelopen week, vanuit Drenthe op weg naar Friesland. Geen idee waar dit nou goed voor was: de weg was vrij, geen files (hebben ze daar uberhaupt niet zo veel denk ik), geen werkzaamheden, ik had de weg voor mezelf.

Ik heb het maar genegeerd en ben gewoon over de N381 rechtdoor gereden.

Misschien dat Tesla dacht dat ik te weinig in Drenthe kwam en wilden ze me graag laten zien hoe mooi deze provincie is?
20171019_162704.jpg
 
  • Funny
Reactions: eelcodb
@Yero de Proclip van Brodit zou misschien kunnen werken. Schroef op de proclip een houder voor je telefoon en je hebt je telefoon binnen handbereik, zonder dat je in je dashboard heb hoeven schroeven. Brodit 854921 Proclip Tesla Model S 13- center mount
@Faiz71 is bovenstaande link de mount voor rechts onder of voor links boven? Ik zie op de foto 2 mounts.

Bij mijn S had ik een magnetische houder via Herbert voor mijn Coyote S. Probleem was dat hij op die lokatie soms stoorde op de radio. Dat was toen rechts boven de center console. Daarom dat ik twijfel om hem rechts onder te hangen.
 
@Faiz71 is bovenstaande link de mount voor rechts onder of voor links boven? Ik zie op de foto 2 mounts.

Bij mijn S had ik een magnetische houder via Herbert voor mijn Coyote S. Probleem was dat hij op die lokatie soms stoorde op de radio. Dat was toen rechts boven de center console. Daarom dat ik twijfel om hem rechts onder te hangen.
Ik heb mijn brodit clip rechtsonder en dat bevalt mij prima. Goed bereikbaar en een makkelijke verbinding met de USB lader. Op de foto is een en ander nog net te zien.
 

Attachments

  • 80A6CF49-24D4-40EA-AD06-73836CCAF5D1.jpeg
    80A6CF49-24D4-40EA-AD06-73836CCAF5D1.jpeg
    538.2 KB · Views: 40
  • Like
Reactions: Noelis
Elon had de center console software veel beter aan Apple kunnen overlaten. Maar ja, Apple is met iets bezig waar ook Elon mee bezig is en dan zijn de belangen tegenstrijdig. Ik zou er echt wat voor over hebben als Waze goed geïntegreerd op de center console zou draaien in plaats van het misbaksel dat Navigon heet.
Zaterdag op cafe met de mannen en het ging over onze nieuwe autos.. heeft een vriend van me toch een full option citroen ds <weet ik veel> . en ja hoor... Waze via car play netjes op de center console blijkbaar. Daar stond ik met mijn 110k MS met Navigon :) Ik ben nog altijd heel blij met mijn MS maar zeggen dat ze ultravernieuwend zijn.. dat kan ik toch niet.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Nog eentje dan: afgelopen week, vanuit Drenthe op weg naar Friesland. Geen idee waar dit nou goed voor was: de weg was vrij, geen files (hebben ze daar uberhaupt niet zo veel denk ik), geen werkzaamheden, ik had de weg voor mezelf.

Ik heb het maar genegeerd en ben gewoon over de N381 rechtdoor gereden.

Misschien dat Tesla dacht dat ik te weinig in Drenthe kwam en wilden ze me graag laten zien hoe mooi deze provincie is?
View attachment 255606

Bij Tolleane lagen TMC stickers verstopt !
 
@Faiz71 is bovenstaande link de mount voor rechts onder of voor links boven? Ik zie op de foto 2 mounts.

Bij mijn S had ik een magnetische houder via Herbert voor mijn Coyote S. Probleem was dat hij op die lokatie soms stoorde op de radio. Dat was toen rechts boven de center console. Daarom dat ik twijfel om hem rechts onder te hangen.
Volgens mij zijn de proclips voor de Tesla rechts boven bij de ventilator opening en rechts onder. Het is niet een magnetisch systeem, maar een houder die je op een specifieke plek in het dashboard klikt. Ik heb in mijn vorige auto’s dit systeem gehad, en werkte altijd storingsvrij (telefoon zat altijd vlak naast de radio). Stoort de radio ook als je je telefoon nu daar vlakbij zou houden (zonder houder)?
 
  • Like
Reactions: Noelis
Ik heb mijn brodit clip rechtsonder en dat bevalt mij prima. Goed bereikbaar en een makkelijke verbinding met de USB lader. Op de foto is een en ander nog net te zien.
Dank voor de foto. Die locatie leek mij ook handig (handiger dan in de ventilator). Ik vraag me alleen af of dat niet een deel van het scherm in de weg zit? (bijvoorbeeld vanaf de passagiersstoel de temperatuur bijstellen?)
 
Dank voor de foto. Die locatie leek mij ook handig (handiger dan in de ventilator). Ik vraag me alleen af of dat niet een deel van het scherm in de weg zit? (bijvoorbeeld vanaf de passagiersstoel de temperatuur bijstellen?)
Voor de bestuurder zelf is de volume regeling niet meer goed bereikbaar en voor de passagier ook de temperatuur regeling niet meer. Die laatste heb ik nu standaard op sync staan en de volume regel ik toch alleen op het stuur. Al met al niet ideaal maar ik kan er mee leven.
 
  • Informative
Reactions: Noelis
Voor de bestuurder zelf is de volume regeling niet meer goed bereikbaar en voor de passagier ook de temperatuur regeling niet meer. Die laatste heb ik nu standaard op sync staan en de volume regel ik toch alleen op het stuur. Al met al niet ideaal maar ik kan er mee leven.

Heb em denk een fractie meer naar links zitten en kan dan nog wel bij het volume.

Zonder telefoon blijft, in mijn geval, alles gewoon toegankelijk.
Met de telefoon in de houder kunnen zowel bestuurder als passagier nog wel bij het volume, maar de temperatuur aan de passagiers kant wordt onbereikbaar. Vind ik niet zo'n probleem, heb vrijwel altijd de temperatuur gesynced.
View attachment 225958
 
Nog eentje dan: afgelopen week, vanuit Drenthe op weg naar Friesland. Geen idee waar dit nou goed voor was: de weg was vrij, geen files (hebben ze daar uberhaupt niet zo veel denk ik), geen werkzaamheden, ik had de weg voor mezelf.

Ik heb het maar genegeerd en ben gewoon over de N381 rechtdoor gereden.

Misschien dat Tesla dacht dat ik te weinig in Drenthe kwam en wilden ze me graag laten zien hoe mooi deze provincie is?
View attachment 255606
Nou op dat punt was je al in Friesland, vlak bij Moskou notabene (zou dat er iets mee te maken hebben!) :confused::D

Dit foutje trok (als ex-navigatiesystemen-testingenieur) mijn aandacht...
Zo te zien werd dit veroorzaakt door een verouderde kaart die op een verkeerd moment (tijdens de wegwerkzaamheden) gedigitaliseerd is.
Die weg (precies dat stukje) is een recent aangelegde weg die in fases opgeleverd is in september-november 2015.
Blijkbaar is de kaartinformatie voor dat stukje eind september/ begin oktober 2015 gedigitaliseerd.
Op dat moment kon je wel in de ene richting over dat stukje van de N381, maar niet in de andere richting...
 
Fantastische auto, maar waardeloze navigatie. Het is al eerder genoemd hier, geen routekeuzeis een groot nadeel. Erger nog is dat de kaart up-to-date is, maar de navigatiesoftware verouderd. Bijv. de nieuwe A1 wordt ruim 7 maanden na opening nog steeds niet getoond. Je wordt de oude en al niet eens meer bestaande snelweg opgestuurd. Gevolg: er zijn nooit files op de A1 (was dat maar waar) en het leidt tot foute en onveilige aanwijzingen. Tesla onwaardig. De communicatie van Tesla hierover is verschrikkelijk: niemand heeft enig idee wanneer een update komt. Ik hebmijn Iphone met Waze maar op het dashboard geplakt en gebruik die maar. Het is koddig voor een auto van 135k.
 
Fantastische auto, maar waardeloze navigatie. Het is al eerder genoemd hier, geen routekeuzeis een groot nadeel. Erger nog is dat de kaart up-to-date is, maar de navigatiesoftware verouderd. Bijv. de nieuwe A1 wordt ruim 7 maanden na opening nog steeds niet getoond. Je wordt de oude en al niet eens meer bestaande snelweg opgestuurd. Gevolg: er zijn nooit files op de A1 (was dat maar waar) en het leidt tot foute en onveilige aanwijzingen. Tesla onwaardig. De communicatie van Tesla hierover is verschrikkelijk: niemand heeft enig idee wanneer een update komt. Ik hebmijn Iphone met Waze maar op het dashboard geplakt en gebruik die maar. Het is koddig voor een auto van 135k.
Hé Bert, je mag mopperen over de navigatie, doen wij, op een enkele uitzondering na, ook.
Maar dit mag niet in je eerste post ;). Daarvoor moet je eerst even langs bij 'Even voorstellen'.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de navigatie niet fijn is. Dat zou Tesla nog vergeven worden als Elon Musk ruim drie geleden in Amsterdam, ik was daarbij en heb het gehoord, niet had gezegd dat de Tesla navigatie alle andere systemen zou overtreffen.
 
Volgens mij is de nav zelf nog niet eens zo slecht, de meeste ellende wordt veroorzaakt door verouderde kaarten of kaartfouten.
Ik vind bijv. de 'guidance' (aanwijzingen) redelijk goed, en de stem zeer goed, met name opbouw en verstaanbaarheid van de zinnen. (Alhoewel ik altijd moet lachen als ie me de puh-ss-fff-laan instuurt (de PSV-laan in Eindhoven)).

Het is jammer dat het systeem zolang als het online is niet van de nieuwste kaartdata gebruik maakt, en de verouderde data alleen als backup heeft (met waarschuwing dat er geen online kaartdata beschikbaar is).

Voordat level 4 full autonomous driving mogelijk is, zal dit opgelost moeten worden...