Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kan ik niet geloven, zou amateurisme ten top zijn. De knulligheid van de nav tov de rest van de auto is al schrijnend genoeg.

Inderdaad. Ik snap ook niet dat er hier geen aandacht aan geschonken wordt. Mijn ervaring is dat in de VS je niet zo vaak updates nodig hebt aangezien het vaak bestaande wegen zijn waar ze aan bouwen. Ik ga ieder jaar braaf met mijn tom tom naar florida of california en de kaarten zijn al 5 jaar oud nog nooit een probleem. Hier in NL en europa kunnen wij zomaar nieuwe wegen openen, ik zou als Tesla Nederland dan ook een signaal af gaan geven van jongens letten wij even op met de kaart updates?
 
Inderdaad. Ik snap ook niet dat er hier geen aandacht aan geschonken wordt. Mijn ervaring is dat in de VS je niet zo vaak updates nodig hebt aangezien het vaak bestaande wegen zijn waar ze aan bouwen. Ik ga ieder jaar braaf met mijn tom tom naar florida of california en de kaarten zijn al 5 jaar oud nog nooit een probleem. Hier in NL en europa kunnen wij zomaar nieuwe wegen openen, ik zou als Tesla Nederland dan ook een signaal af gaan geven van jongens letten wij even op met de kaart updates?
Tesla weet donders goed dat de navigatie software onder de maat is. In de industrie worden contracten voor de levering van (navigatie) software meestal voor 5 jaar aangegaan. De prijs bepaalt wat je krijgt. Tesla heeft in 2012 voor 5 jaar een kennelijk zeer beperkte en dus goedkope set software ingekocht van Navigon (een Garmin company).
Ik schat in dat we pas ergens in 2017 nieuwe en betere software krijgen. Voor echt goede navigatie software, lees TomTom, zou ik zelfs wel een redelijk bedrag willen betalen. Dat doe ik nu ook al voor de TomTom software in mijn iPhone.
 
Ik denk ook dat het een contractueel ding is.
En ik verwacht dat we pas met de Model 3 een ander navigatiesysteem zullen krijgen. Ze zullen wel moeten willen ze volledig autonoom kunnen gaan rijden.

Net voor de tweede keer meegemaakt dat ik de door de navigatie voorgestelde route negeerde omdat ik er inmiddels vanuit ga dat hij het fout heeft. En dat hij het juist goed blijkt te doen omdat hij me om een enorme file heen had willen leiden, soort Vlek op Vlek dus, grrrr[emoji35]
 
Last edited:
Ik denk ook dat het een contractueel ding is.
En ik verwacht dat we pas met de Model 3 een ander navigatiesysteem zullen krijgen. Ze zullen wel moeten willen ze volledig autonoom kunnen gaan rijden.

Net voor de tweede keer meegemaakt dat ik de door de navigatie voorgestelde route negeer omdat ik er inmiddels vanuit ga dat hij het fout heeft.
Blijkt hij het juist goed te doen en dat hij me om een enorme file heen had willen leiden, grrrr[emoji35]

Tja, ik vraag ALTIJD een second opinion aan Waze :)
 
Hmm,

zaterdag nog een gekke situatie voorgehad:
Reed naar m'n dochter in de Krijgslaan in Gent, ik kwam echter vanuit een andere straat aangereden dan gewoonlijk en volgens het kleine scherm van de nav lag mijn bestemming Krijgslaan xx op 200m linksaf van het kruispunt; op het grote scherm ( google ) stond de vlag echter zo'n 200m rechtsaf van het kruispunt ( waar het effectief ook is ).
Blijkbaar zijn Google en Navigon het niet altijd eens waar de bestemming nu echt ligt… . :frown:
 
Las zojuist een positief vooruitzicht voor de navigatie software.

Volgens een medeforummer is de 'auto-brightness' functie (intelligent dimmen van de schermhelderheid) in de 7.1 software bar slecht.

Hij ziet dat als een kans op mogelijke vooruitgang van de navigatiesoftware.

Blijkbaar is de eindverantwoordelijke software-ontwikkelaar gedegradeerd van de navigatie naar de schermendimmer.

icon_mrgreen.gif
 
Hmm,

zaterdag nog een gekke situatie voorgehad:
Reed naar m'n dochter in de Krijgslaan in Gent, ik kwam echter vanuit een andere straat aangereden dan gewoonlijk en volgens het kleine scherm van de nav lag mijn bestemming Krijgslaan xx op 200m linksaf van het kruispunt; op het grote scherm ( google ) stond de vlag echter zo'n 200m rechtsaf van het kruispunt ( waar het effectief ook is ).
Blijkbaar zijn Google en Navigon het niet altijd eens waar de bestemming nu echt ligt… . :frown:

Klopt heb ik tijdens mijn vakantie ook meerdere malen gehad, dat de systemen 2 totaal andere routes aangaven.
 
Ik denk ook dat het een contractueel ding is.
En ik verwacht dat we pas met de Model 3 een ander navigatiesysteem zullen krijgen. Ze zullen wel moeten willen ze volledig autonoom kunnen gaan rijden.

Het was, is en blijft onaanvaardbaar om een wagen van 80 à 120k uit te rusten met zo'n rampzalige kutnavigatie van het dertiende knoopsgat!
(sorry, jongens, maar dit moest even van mijn hart :biggrin:)
 
Het was, is en blijft onaanvaardbaar om een wagen van 80 à 120k uit te rusten met zo'n rampzalige kutnavigatie van het dertiende knoopsgat!
(sorry, jongens, maar dit moest even van mijn hart :biggrin:)

Dat mag af en toe. Maar ik denk dat ik in mijn verleden altijd al zelf de meeste beroerde navigatiesystemen heb gekozen, want ik vind deze eigenlijk best meevallen.
Goed, hij stuurt me soms, letterlijk, een straatje om (gisteren nog) maar in de meeste gevallen kom ik zonder problemen waar ik zijn moet. En daarbij ben ik er zelf ook nog voor als het echt nergens op lijkt. Maar dat was vroeger ook.

Daarbij moet ik melden dat hij mij al een keer of vijf om behoorlijke files heeft geleid waarbij ik dan ook nog bijna de enige auto was op die route. Ik sta zelfs nog in het krijt omdat hij mij vorige week zondag, terwijl ik vanaf de A61 naar de A67 richting Eindhoven wilde (vaste route) adviseerde om ergens Venlo binnen te rijden. Ik bromde toen wat maar verderop was de aansluiting wel afgesloten en moest ik een afslag verder, km of 8 v.v. rijden op de A73 om alsnog de A69 op te kunnen gaan. "Ik zei het toch?" klonk er ergens uit het dashboardkastje:)
 
Het was, is en blijft onaanvaardbaar om een wagen van 80 à 120k uit te rusten met zo'n rampzalige kutnavigatie van het dertiende knoopsgat!
(sorry, jongens, maar dit moest even van mijn hart :biggrin:)

Ik vind dat wat kort door de bocht (om even in dezelfde termen te blijven spreken), dat doet ook weer geen recht aan het system.
Een probleem is dat onze kaarten niet of nooit geupdate zijn en dus hopeloos achter lopen. En omdat dit Navigon systeem als basis wordt genomen voor de navigatie zijn voorgestelde routes vaak achterhaald of onjuist (is er iemand die nog nooit een fietspad is opgestuurd?)

Echter, de wijze van invoer, een normaal groot toetsenbord op een 17" scherm, koppeling met data uit Google Maps, en ook de projectie van de routes en files op de kaarten van Google Maps is vele malen makkelijker dan wat ik met andere systemen heb ervaren.
Aub nooit meer terug naar een of ander klein scherm waar je met behulp van een draaiknop oid de letters moet gaan selecteren !
Vergeet ook niet dat Tesla de eerste was met een dergelijk scherm en Google Maps in de auto.
En ik denk ook dat we juist doordat we het gemak hiervan ervaren we automatisch verder gaan kijken en we ons kunnen voorstellen wat er allemaal nog te verbeteren valt; alternatieve routes geprojecteerd op het 17"scherm, etc. etc.

Traffic information is naar mijn ervaring ook behoorlijk betrouwbaar. Net als Hans hierboven heb ik ook een aantal "had ik maar naar de navigatie geluisterd" momenten gehad.
En welk ander systeem verteld je al zodra je wagen opendoet dat er een behoorlijke file staat op de route naar je (vermoedelijke) bestemming ?

M.a.w.: er zijn zeker tekortkomingen en overduidelijke verbeteringen mogelijk maar we zijn wellicht ook verwend :)
 
Ik vind dat wat kort door de bocht (om even in dezelfde termen te blijven spreken), dat doet ook weer geen recht aan het system.
Een probleem is dat onze kaarten niet of nooit geupdate zijn en dus hopeloos achter lopen. En omdat dit Navigon systeem als basis wordt genomen voor de navigatie zijn voorgestelde routes vaak achterhaald of onjuist (is er iemand die nog nooit een fietspad is opgestuurd?)

Kort door de bocht?
Gewoon een simpele vaststelling na vergelijking met wat we in onze andere wagen (een A5 Coupé, die bovendien minder dan 70k gekost heeft) aantreffen. Daar kunnen we ook de bestemming via voice command inspreken, maar hebben we bovendien de meest essentiële opties ter beschikking. Voor de hand liggende en simpele opties nochtans, die in de NAV van de Tesla op een onverklaarbare manier ontbreken. Ik denk maar aan het kunnen kiezen tussen "snelste route" en "kortste route", het doen vermijden van tolwegen, -bruggen, -tunnels en -veren,...

Nee, als het slecht is, moeten we het ook durven zeggen. En de NAV van de Tesla trekt werkelijk op NIKS!

Als je dan vaststelt dat ze hun software R&D zich liever laten bezighouden met compleet overbodige gadgets als die agenda, in plaats van de NAV eens serieus onder handen te nemen, dan kookt je bloed...
 
Eens met robertvg. Om even wat perspectief te geven: mijn Outlander heeft een navigatiesysteem dat pas na 20-30 minuten rijden uberhaupt aan te zetten is. En meest de essentiele informatie, namelijk afstand tot de volgende afslag zit zo aan de linkerkant van het scherm met opstaand randje dat het niet te lezen is. Om maar niet te spreken over de onnauwkeurigheid in verwachte reistijd.
 
  • Disagree
Reactions: Rod10
Eens met robertvg. Om even wat perspectief te geven: mijn Outlander heeft een navigatiesysteem dat pas na 20-30 minuten rijden uberhaupt aan te zetten is. En meest de essentiele informatie, namelijk afstand tot de volgende afslag zit zo aan de linkerkant van het scherm met opstaand randje dat het niet te lezen is. Om maar niet te spreken over de onnauwkeurigheid in verwachte reistijd.


Tja anderzijds de RNS315 uit de polo van mijn vrouw:
Is ook volledige geupdate met alle kaarten, heeft een touch scherm(pje), geeft ook aan als er bijna getankt moet worden en komt dan met een benzine pomp die nabij is. Kan je voorkeuren instellen etc.

Dan heb je het over een navi uit een auto van nog geen 20K. Sterker nog als ik een TomTom pak dan zijn de kaarten ook gratis en werkt de navigatie subliem. Nee Tesla laat het flink liggen op navi stuk. En ik ben blijer met mijn tomtom dan met de tesla navi dus heeft niets met verwend te maken.
 
Ik moet Hans hier toch bijtreden. Ik denk dat ik altijd barslechte gps'en gekozen heb.

Ja, de kaarten zijn verouderd, maar van de rest mag ik niet klagen.
Ik was het laatst vergeten een adres mee te nemen van de klant waarmee ik een afspraak had.
Gewoon de naam van de firma in de navigatie ingetypt, en zonder fouten tot voor zijn deur gereden. Dat zie ik de concurrentie nog niet doen(tenzij mijn kennis van GPS zo hopeloos achterhaald is natuurlijk).