Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat Elon de verouderde techniek van kaarten maken die TomTom gebruikt geen dollarcent waard zal vinde
Dat denk ik ook @Wim S. 10 jaar geleden was TomTom erg goed in vergelijking met wat er toen om de markt was. Maar als je ziet wat de 'concurrentie' nu doet is Tomtom nergens meer. Met name Google met Waze en Maps zijn nu voor de meeste de go to oplossingen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Dat denk ik ook @Wim S. 10 jaar geleden was TomTom erg goed in vergelijking met wat er toen om de markt was. Maar als je ziet wat de 'concurrentie' nu doet is Tomtom nergens meer. Met name Google met Waze en Maps zijn nu voor de meeste de go to oplossingen.
TomTom heeft de markt voor losse kastjes zien inzakken toen de smartphones bruikbaar begonnen te worden.
Toen hebben ze ingezet op het leveren van software en kaarten aan autofabrikanten voor hun ingebouwde systemen. Die fabrikanten hebben de updates van de kaarten van de ingebouwde systemen zo extreem duur gemaakt dat er maar weinig mensen upgraden.
Tenslotte heeft Apple met Apple Carplay een groot deel van die markt weten te veroveren. TomTom levert in dat geval alleen nog maar de kaarten aan Apple, niet meer de navigatiesoftware.
Zo wordt TomTom steeds verder gemarginaliseerd en staat nu dus te koop.
 
TomTom heeft de markt voor losse kastjes zien inzakken toen de smartphones bruikbaar begonnen te worden.
Toen hebben ze ingezet op het leveren van software en kaarten aan autofabrikanten voor hun ingebouwde systemen. Die fabrikanten hebben de updates van de kaarten van de ingebouwde systemen zo extreem duur gemaakt dat er maar weinig mensen upgraden.
Tenslotte heeft Apple met Apple Carplay een groot deel van die markt weten te veroveren. TomTom levert in dat geval alleen nog maar de kaarten aan Apple, niet meer de navigatiesoftware.
Zo wordt TomTom steeds verder gemarginaliseerd en staat nu dus te koop.

..ik krijg zomaar het idee @Wim S. dat iemand hier nog een appeltje te schillen heeft met TomTom..?! ;)
TT ontkent trouwens zelf ( zoals Tesla bij wijze van spreken ook steeds trouw alles nuanceert en ontkent... en volgens mij meestal terecht ! ) dat ze te koop staan. Ik wacht het allemaal met belangstelling af. :D
 
Fake-news dus. TomTom staat niet te koop en heeft nog niet afgedaan. Zoals bijna elk bedrijf tegenwoordig in een transitie, wel met goede "kaarten" om nieuwe richtingen te kiezen. Zeker nu auto's steeds meer een device worden. Een heuse Nederlandse wereldspeler, daar mogen we best trots op zijn. Een ongelukkig verdienmodel voor een nav-app gekozen maakt niet dat dit fundamenteel een slecht bedrijf is toch?
 
Dat denk ik ook @Wim S. 10 jaar geleden was TomTom erg goed in vergelijking met wat er toen om de markt was. Maar als je ziet wat de 'concurrentie' nu doet is Tomtom nergens meer. Met name Google met Waze en Maps zijn nu voor de meeste de go to oplossingen.

Nou ja, je kunt natuurlijk niet zelf navigeren ( lijkt me .. ) en echte ervaring hebben én met TomTomGo op de smartphone én met Waze. Op een gegeven moment kies je gewoon...! Toch?

In ieder geval wij weten inmiddels uit eigen ervaring ( ruim 2 jaar nu ) met TomTomGo op de smartphone in Nl, Spanje, Italie, Frankrijk, Belgie en de Usa dat het TomTomGo kaartmateriaal van nu top is..! Ook de gesproken instructies in welke taal je maar wilt, zijn prima.

De vergelijking hierboven is niet gestaafd op feiten maar op giswerk... Jammer, daar is niemand mee gediend. Waze begrijp ik uit oa dit forum heeft ook een prima naam, mooi, toevallig ken ik het niet.
 
Fake-news dus. TomTom staat niet te koop en heeft nog niet afgedaan. Zoals bijna elk bedrijf tegenwoordig in een transitie, wel met goede "kaarten" om nieuwe richtingen te kiezen. Zeker nu auto's steeds meer een device worden. Een heuse Nederlandse wereldspeler, daar mogen we best trots op zijn. Een ongelukkig verdienmodel voor een nav-app gekozen maakt niet dat dit fundamenteel een slecht bedrijf is toch?
Ieder bedrijf staat te koop, mits er voldoende voor betaald wordt ;)
Ik betoog slechts dat TomTom min of meer achter de feiten aanloopt.
De extreem dure aankoop van Tele Atlas in 2008 voor 2,9 miljard euro is niet in verhouding tot het huidige balanstotaal van 1,9 miljard euro.
Er is dus de afgelopen 10 jaar 100.000.000 per jaar op afgeschreven.
Er wordt, met nog geen 20 miljoen euro jaarlijks, vrijwel niks verdiend.
Die aankoop van Tele Atlas, dat is de firma die rijdend hoge resolutie kaarten maakt, staat in een schril daglicht in vergelijking met Tesla.
Zoals bekend verzamelt Tesla die data kosteloos en heeft daar ook eerder geen 2,9 miljard euro voor betaald.
 
De vergelijking hierboven is niet gestaafd op feiten maar op giswerk...
Giswerk? Nee hoor ik heb jaren TomTom in de VS gebruikt en werkte naar behoren. Maar de laatste keren uitsluitend de Google opties gebruikt. Superieur aan TomTom. Verder ben ik het met Ernst eens. TomTom heeft er in de afgelopen 15 jaar gezorgd dat navigatie in de auto en daarbuiten gemeen goed is geworden en dat is een fantastische prestatie. En wie weet lachen we over 10 jaar over Google....
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Vanmiddag dacht mijn navigatie ineens dat een ritje van de ene kant van Arnhem naar de andere kant via een bergpas loopt...
 

Attachments

  • AF041645-35C1-4D1C-9AD1-18B909C1F319.png
    AF041645-35C1-4D1C-9AD1-18B909C1F319.png
    1.5 MB · Views: 66
Vanmiddag dacht mijn navigatie ineens dat een ritje van de ene kant van Arnhem naar de andere kant via een bergpas loopt...
Bij maximaal gebruik van de traction control, negeren van verkeerslichten, snelheids- en voorrangsregels was die route waarschijnlijk een minuut korter dan in de rij wachten voor die paar rode traffic lijntjes op de normale route...

Ik heb het idee dat ie soms ten onrechte een traffic update interpreteert als een geblokkeerde weg.
 
Het verschil tussen TT Go en Waze op de smartphone is vooral een smaakvoorkeur. Ik gebruik TT Go al een aantal jaar naar volle tevredenheid en het is vooral het overzichtelijke door een minimalistisch uiterlijk en de informatie side bar rechts (waar je over de gehele route relevantie informatie krijgt zoals flitsers, files, extreem weer, etc.) wat ik er prettig vindt. File informatie is erg nauwkeurig, de flitsers is net even minder dan Flitsmeister, waar ik persoonlijk erg fan van ben en die altijd aanstaat. Waze is wat speelser maar daardoor wat minder helder als je snel even je blijk van de weg haalt om op het scherm te kijken. En ik mis de TT Go side bar om een of andere reden ;-). Ik kijk dan ook uit naar de nieuwe NAV die eraan komt.
FM.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Het verschil tussen TT Go en Waze op de smartphone is vooral een smaakvoorkeur. Ik gebruik TT Go al een aantal jaar naar volle tevredenheid en het is vooral het overzichtelijke door een minimalistisch uiterlijk en de informatie side bar rechts (waar je over de gehele route relevantie informatie krijgt zoals flitsers, files, extreem weer, etc.) wat ik er prettig vindt. File informatie is erg nauwkeurig, de flitsers is net even minder dan Flitsmeister, waar ik persoonlijk erg fan van ben en die altijd aanstaat. Waze is wat speelser maar daardoor wat minder helder als je snel even je blijk van de weg haalt om op het scherm te kijken. En ik mis de TT Go side bar om een of andere reden ;-). Ik kijk dan ook uit naar de nieuwe NAV die eraan komt.
View attachment 292203
Alleen Android?