Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederland en België Versie 8

This site may earn commission on affiliate links.
Als dat gebaseerd is op eigen SoC van de wagen is dat echt wel goed gedaan van Tesla. Lijst van SuC's/DeC's werd idd wat onoverzichtelijk in 7.1.

Ja, zo is het echt. Het lijstje beperkt zich tot de chargers "within range". Heel wat overzichtelijker nu met die veel meer dan 200 SuC's in Europa (je kon ze volgens mij zelfs alle 700+ zien). Zelfde voor eerder bezochte laders en DeC's. Ik vind het een grote verbetering.

Los hiervan kun je natuurlijk op de kaart klikken op een SuC in Verweggistan, maar dan bouwt hij zelf de route op via SuC's waarvan de eerste dan uiteraard binnen bereik ligt.

IMG_3973.JPG
IMG_3974.JPG
 
Ik weet niet wat ik hier fout doe, maar dit is toch een prachtig kaartje? Met helder oplichtend de chargers die ik met mijn huidige SOC kan bereiken.

View attachment 198138

Edit: kan het zijn dat je een navigatieopdracht actief hebt? Dat heb ik niet geprobeerd nu.
Het kaartje krijg ik wel in beeld (net als Elbie kan ik maar een paar seconden uitgezoomd blijven) maar een lijstje zoals jij die toont, krijg ik echt niet in beeld. Bugje?

Versie 2.40.21 - zijn er eigenlijk al meerdere versies?
 
Voor de minder ervaren updaters, @Elbie en @TomorrowCar:
- het downloaden van de nieuwe firmware gaat ongemerkt (alleen mensen die het verkeer op hun wifi netwerk in de gaten houden zien het). Bij deze v8.0 krijgen auto's met wifi verbinding (een paar dagen) voorrrang op 3G en 4G.
- dan wordt de software door de auto uitgepakt en gecontroleerd. Dit vraagt veel processorcapaciteit en duurt dus wel even (20 minuten, dacht ik). Gedurende deze periode werken de functies van het centrale scherm langzamer/haperend.
- tot slot komt de melding op je telefoon en het centrale scherm, zodat je kunt bepalen wanneer de installatie plaats kan vinden.
 
Voor de minder ervaren updaters, @Elbie en @TomorrowCar:
- het downloaden van de nieuwe firmware gaat ongemerkt (alleen mensen die het verkeer op hun wifi netwerk in de gaten houden zien het). Bij deze v8.0 krijgen auto's met wifi verbinding (een paar dagen) voorrrang op 3G en 4G.
- dan wordt de software door de auto uitgepakt en gecontroleerd. Dit vraagt veel processorcapaciteit en duurt dus wel even (20 minuten, dacht ik). Gedurende deze periode werken de functies van het centrale scherm langzamer/haperend.
- tot slot komt de melding op je telefoon en het centrale scherm, zodat je kunt bepalen wanneer de installatie plaats kan vinden.

@PaulusdB
Mijn auto staat iedere dag op de oprit en is altijd gekoppeld aan de WiFi. Ik kan op mijn accesspoint zien hoeveel data er van en naar de Tesla gaat en de afgelopen weken is dat niet aanzienlijk veel geweest. Er is 1 dag geweest (ruim 2 weken geleden) dat er 70 Mb over de lijn ging. Vandaag heeft de auto vrijwel de hele dag zonder WIFi gestaan bij het werk en in een andere stad. Er was dus voldoende tijd om de firmware op te halen en uit te pakken terwijl ik niet in de auto reed. Echter vanavond reed ik terug naar huis en gedurende die rit begon het systeem aan allle kanten te haperen. Ditzelfde verschijnsel is een keer eerder geweest toen ik na een korte stop bij SeC Amsterdam naar huis reed. Ook toen ging het hele systeem haperen en kreeg ik nog tijdens de rit te zien dat er een update klaar stond.

Vanavond kwam de melding niet tijdens de rit maar pas toen ik al een uur thuis was. Ik moest onderweg de boordcomputer resetten om dat het geluid van de radio bleef hangen alsof er een plaat blijft steken op een groef.

In mijn beleving werd / wordt het systeem dus trager tijdens het downloaden en / of uitpakken. En die vertraging is bij mij in ieder geval hinderlijk merkbaar.
 
Overigens, mijn Model S brengt het grootste deel van zijn tijd bij mij in de garage door, continu aan WiFi. Tot mijn lichte verbazing kreeg ik vanochtend niet heel lang nadat ik op mijn werk aangekomen was de melding dat de update beschikbaar was. Op de parkeerplaats van mijn werk is de kans klein dat hij daar WiFi verbinding krijgt (zwak signaal). Het lijkt erop dat de update via LTE is binnengekomen.

FWupdates worden gepushed onafhankelijk van de verbinding.
 
@PaulusdB
Mijn auto staat iedere dag op de oprit en is altijd gekoppeld aan de WiFi. Ik kan op mijn accesspoint zien hoeveel data er van en naar de Tesla gaat en de afgelopen weken is dat niet aanzienlijk veel geweest. Er is 1 dag geweest (ruim 2 weken geleden) dat er 70 Mb over de lijn ging. Vandaag heeft de auto vrijwel de hele dag zonder WIFi gestaan bij het werk en in een andere stad. Er was dus voldoende tijd om de firmware op te halen en uit te pakken terwijl ik niet in de auto reed. Echter vanavond reed ik terug naar huis en gedurende die rit begon het systeem aan allle kanten te haperen. Ditzelfde verschijnsel is een keer eerder geweest toen ik na een korte stop bij SeC Amsterdam naar huis reed. Ook toen ging het hele systeem haperen en kreeg ik nog tijdens de rit te zien dat er een update klaar stond.

Vanavond kwam de melding niet tijdens de rit maar pas toen ik al een uur thuis was. Ik moest onderweg de boordcomputer resetten om dat het geluid van de radio bleef hangen alsof er een plaat blijft steken op een groef.

In mijn beleving werd / wordt het systeem dus trager tijdens het downloaden en / of uitpakken. En die vertraging is bij mij in ieder geval hinderlijk merkbaar.
Inderdaad is het dan waarschijnlijk dat je de update over 3G/4G binnen kreeg. De traagheid was niet het gevolg van het downloaden, maar van het uitpakken en controleren. Door de reset is deze keer dat laatste proces afgebroken en moest weer helemaal opnieuw gebeuren. Indien mogelijk, dus liever niet resetten.
 
Inderdaad is het dan waarschijnlijk dat je de update over 3G/4G binnen kreeg. De traagheid was niet het gevolg van het downloaden, maar van het uitpakken en controleren. Door de reset is deze keer dat laatste proces afgebroken en moest weer helemaal opnieuw gebeuren. Indien mogelijk, dus liever niet resetten.

Lijkt mij een goede verklaring van het verschijnsel. Ik moest echter deze keer wel resetten omdat het spotify nummer bleef hangen en dat stoorde mij erg. Ik moest nog wel een tijdje rijden en dan heb ik graag de muziek aan. Switchen naar een andere bron werkte ook niet.

Al met al staat v8 er nu op en morgen ga ik eens mijn eerste ervaring ermee opdoen.

Bedankt voor het meedenken :)
 
Het afremmen bij rechts inhalen is wel erg schrikken de eerste paar keer. Er zijn plaatsen waar het fysiek rechts inhalen is maar wettelijk of logisch gezien gewoon zou mogen, bijvoorbeeld bij banen voor sorteren naar andere richtingen of bij een op/afrit.
Het zou fijn zijn als er een "tap-to-overrule" optie zou zijn, waarmee je door even watt bij te geven er toch rechts langs kan op je TACC, ook op snelheden boven de 80kph
 
Voor de minder ervaren updaters, @Elbie en @TomorrowCar:
- het downloaden van de nieuwe firmware gaat ongemerkt (alleen mensen die het verkeer op hun wifi netwerk in de gaten houden zien het). Bij deze v8.0 krijgen auto's met wifi verbinding (een paar dagen) voorrrang op 3G en 4G.
- dan wordt de software door de auto uitgepakt en gecontroleerd. Dit vraagt veel processorcapaciteit en duurt dus wel even (20 minuten, dacht ik). Gedurende deze periode werken de functies van het centrale scherm langzamer/haperend.
- tot slot komt de melding op je telefoon en het centrale scherm, zodat je kunt bepalen wanneer de installatie plaats kan vinden.
Ik kreeg de update binnen in het buitenland over LTE de eerste avond, dus dat van voorrang over WiFi lijkt me niet correct ...
 
Van mij had de onderste balk op de MCU nog kleiner mogen zijn en dan bovenaan een mini balkje met de klok, ontvangst etc. Nu is de klok op de MCU minder leesbaar. Tijdens navigatie lijkt het scherm nu wel groter, maar of het beter is weet ik nog niet zeker.

Hopelijk is AP nu echt beter, want daar draait het toch allemaal om.