Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nederlandse rij impressies Model 3

This site may earn commission on affiliate links.

Nog ééntje op zijn Duits, maar wel me een Nederlands kenteken. Auto Motor und Sport
Leuke video, ook met mijn steenkolen-duits niveau wel te volgen. De superchargers in DE zijn inmiddels (bijna allemaal) wel omgezet naar CCS inmiddels (snel gebeurd) en het verbruik wat hij opgeeft is veel lager dan ik zelf merk (wellicht het performance-effect, evenals de aero wielen die hij niet heeft), maar verder een eerlijke review.
 
Hoi,
Vandaag een proefrit gedaan met de grijze (MSM) Model 3 Performance bij Tesla Hasselt. Ik werd vergezeld door een product expert van Tesla. Hier dus mijn ervaringen (op basis van een klein uurtje in de wagen):

* Over acceleratie is al veel geschreven hier: snel, verslavend maar ook zonder drama. Geen luide motor of slippende banden. Het gebeurt gewoon. Ik merk wel dat je je passagiers moet waarschuwen voordat je "plankgas" geeft. De product expert zag het even niet aankomen en zijn hoofd werd in de hoofdsteun geknald. :)
* De rem vond ik wat zwaar aanvoelen (ik moest onverwachts stoppen voor rood - remmen enkel via regen was onvoldoende geweest), dat heeft waarschijnlijk met het gewicht van de wagen aanvoelen.
* Ik vond de wagen relatief hard afgeveerd, dit heeft ongetwijfeld met de 20" wielen te maken. Putten in de weg voel je. Dit doet me twijfelen of de Performance editie wel de juiste keuze is voor mij. De product expert zei dat je er ook perfect 18" op kan leggen, maar ik vind het dan een beetje zonde van het geld (wat doe je dan met die 20" set?).
* Een onverwachte tegenvaller: windgeluiden. Terwijl ik op de autosnelweg reed (ongeveer 130-km/u), hoorde ik opvallend veel windgeluiden en vooral rechtsvanvoor en eerder een 'wapperend' geluid dan een monotoom geluid. Ik begrijp dat die zaken wat meer opvallen omdat je motor geen geluid maakt (en de radio stond nog af). Toch twijfel ik of ik er me aan zal ergeren. De product expert gaf aan dat de spiegels dit geluid veroorzaken (en hij leek het niet abnormaal te vinden). Toen ik nadien terug in mijn eigen wagen stapte (Diesel), valt je natuurlijk om dat die diesel ook wel wat geluid maakt. Zijn er M3 Performance eigenaars met dezelfde ervaring, of lag het gewoon aan het testvoertuig?

Ga ik bestellen? Ja.
Ik twijfel nog tussen LR en Performance.
Ik wil misschien nog even afwachten of er duidelijkheid komt rond luchtvering. De product expert gaf aan dat dit er niet meteen zat aan te komen (eerst focus op goedkopere modellen), maar hij zou natuurlijk zijn job niet goed doen als hij mensen niet zou aansporen om vandaag te bestellen ipv volgend kwartaal.

Heel toevallig tijdens mijn proefrit ook nog de eerste Model 3 in het wild gespot.

Benieuwd naar ervaringen van anderen die de wagen hebben kunnen testen. Of beter: ervaringen van eigenaars!
 
Net terug van een road trip van 2 dagen naar Frankrijk met onze M3P. Super aangenaam rijden met de M3. In het heengaan richting Beaune, veel autostrade, 125/130 km/h gereden en 95% met de Autopilot aan. Werkt zeker zo goed als in mijn S90.

Maar wat me wel tegenviel wat het verbruik. Ik lees hier getallen van tussen de 160 en 200Wh/km, dat haal ik bijlange niet.
Verbruik op de eerste 315km was 214 Wh/km. Geen of bijna geen wind, temperatuur van 13gr.
De volgende 280 km zelfs een verbruik van 230Wh/km! (autostrade max 130 km/h)
De volgende dag terug via kleine baantjes, (80km/h max) , afstand 263 km met een verbruik van 195 Wh/km.
Trip van 952 km gaf een verbruik van 221 Wh.
Na 1.215 km was het verbruik gezakt naar 215 Wh.
Iemand anders ook zo'n verbruik met de Performance?
 
Net terug van een road trip van 2 dagen naar Frankrijk met onze M3P. Super aangenaam rijden met de M3. In het heengaan richting Beaune, veel autostrade, 125/130 km/h gereden en 95% met de Autopilot aan. Werkt zeker zo goed als in mijn S90.

Maar wat me wel tegenviel wat het verbruik. Ik lees hier getallen van tussen de 160 en 200Wh/km, dat haal ik bijlange niet.
Verbruik op de eerste 315km was 214 Wh/km. Geen of bijna geen wind, temperatuur van 13gr.
De volgende 280 km zelfs een verbruik van 230Wh/km! (autostrade max 130 km/h)
De volgende dag terug via kleine baantjes, (80km/h max) , afstand 263 km met een verbruik van 195 Wh/km.
Trip van 952 km gaf een verbruik van 221 Wh.
Na 1.215 km was het verbruik gezakt naar 215 Wh.
Iemand anders ook zo'n verbruik met de Performance?
Je hebt waarschijnlijk wild lood in je rechtervoet.
Ik heb een vier jaar oude S85 met alleen achterwielaandrijving en gedurende 8 maanden van het jaar 21" velgen. Gemiddeld verbruik over de laatste 35.000 km van 203 wH/km.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
heb ondertussen wel al 3 kleinkinderen... en mijn leeftijd begint met een 6..... maar voel me nog wel wat jonger.:rolleyes:
maar dat helpt niet aan mijn (zware) voet precies...
Ik heb al mijn haren nog, maar de echt wilde zijn er wel tussenuit gewied. 3000 vlieguren met helikopters en vliegtuigen bij de Rijkspolitie. Veel spectaculaire dingen meegemaakt daar. Ook privé veel adrenaline speeltjes gehad, o.m. zeegaande zeiljachten.
Het mag allemaal wat rustiger nu. En zelfs dat lukt niet altijd. Twee weken geleden nog bijna te pletter gereden door een automobilist die met 35 km/h te hoge snelheid mij geen voorrang geeft bij een wegversmalling.
Lees en huiver: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Ford S - max - 4-TFX-59 ramt bijna Quest bij wegversmalling
De Ford rijdt 65 km/h, ik 35 km/h. Snelheidsverschil 100 km/h, onderlinge afstand 6 cm.
 
Ik heb al mijn haren nog, maar de echt wilde zijn er wel tussenuit gewied. 3000 vlieguren met helikopters en vliegtuigen bij de Rijkspolitie. Veel spectaculaire dingen meegemaakt daar. Ook privé veel adrenaline speeltjes gehad, o.m. zeegaande zeiljachten.
Het mag allemaal wat rustiger nu. En zelfs dat lukt niet altijd. Twee weken geleden nog bijna te pletter gereden door een automobilist die met 35 km/h te hoge snelheid mij geen voorrang geeft bij een wegversmalling.
Lees en huiver: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Ford S - max - 4-TFX-59 ramt bijna Quest bij wegversmalling
De Ford rijdt 65 km/h, ik 35 km/h. Snelheidsverschil 100 km/h, onderlinge afstand 6 cm.
Idd een "close call".

Nu ik bijna steeds met Autopilot rijd, is mijn rechtervoet ook wat minder "dominant" geworden.
Net daarom verwachtte ik van Autopilot wat een lager verbruik. Maar de M3 is wel zuiniger dan de 90D.
Maar niet zo zuinig dan ik dacht.
Ben benieuwd als mijn vrouw met de M3P gaat rijden, wat haar verbruik zal zijn.
 
Gelukkig goed afgelopen Wim! Fijn dat je er nog bent (en weer post!)
Ik ben vorig jaar door een busje van Pilkes moedwillig aangereden. Geen kenteken onthouden en m.b.t. de dader waren er vijf kandidaten waarvan niemand de moed had zijn wangedrag toe te geven. Daarom rij ik nu met een hoogwaardig Sony cameraatje bovenop mijn racekap.
Heb tijdens mijn luchtfoto carrière bij de Rijkspolitie twee maal een 'near miss' meegemaakt. Ik ben er dus wel vaker tussendoor geslipt :eek:
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Hoi,
Vandaag een proefrit gedaan met de grijze (MSM) Model 3 Performance bij Tesla Hasselt. Ik werd vergezeld door een product expert van Tesla. Hier dus mijn ervaringen (op basis van een klein uurtje in de wagen):

* Over acceleratie is al veel geschreven hier: snel, verslavend maar ook zonder drama. Geen luide motor of slippende banden. Het gebeurt gewoon. Ik merk wel dat je je passagiers moet waarschuwen voordat je "plankgas" geeft. De product expert zag het even niet aankomen en zijn hoofd werd in de hoofdsteun geknald. :)
* De rem vond ik wat zwaar aanvoelen (ik moest onverwachts stoppen voor rood - remmen enkel via regen was onvoldoende geweest), dat heeft waarschijnlijk met het gewicht van de wagen aanvoelen.
* Ik vond de wagen relatief hard afgeveerd, dit heeft ongetwijfeld met de 20" wielen te maken. Putten in de weg voel je. Dit doet me twijfelen of de Performance editie wel de juiste keuze is voor mij. De product expert zei dat je er ook perfect 18" op kan leggen, maar ik vind het dan een beetje zonde van het geld (wat doe je dan met die 20" set?).
* Een onverwachte tegenvaller: windgeluiden. Terwijl ik op de autosnelweg reed (ongeveer 130-km/u), hoorde ik opvallend veel windgeluiden en vooral rechtsvanvoor en eerder een 'wapperend' geluid dan een monotoom geluid. Ik begrijp dat die zaken wat meer opvallen omdat je motor geen geluid maakt (en de radio stond nog af). Toch twijfel ik of ik er me aan zal ergeren. De product expert gaf aan dat de spiegels dit geluid veroorzaken (en hij leek het niet abnormaal te vinden). Toen ik nadien terug in mijn eigen wagen stapte (Diesel), valt je natuurlijk om dat die diesel ook wel wat geluid maakt. Zijn er M3 Performance eigenaars met dezelfde ervaring, of lag het gewoon aan het testvoertuig?

Ga ik bestellen? Ja.
Ik twijfel nog tussen LR en Performance.
Ik wil misschien nog even afwachten of er duidelijkheid komt rond luchtvering. De product expert gaf aan dat dit er niet meteen zat aan te komen (eerst focus op goedkopere modellen), maar hij zou natuurlijk zijn job niet goed doen als hij mensen niet zou aansporen om vandaag te bestellen ipv volgend kwartaal.

Heel toevallig tijdens mijn proefrit ook nog de eerste Model 3 in het wild gespot.

Benieuwd naar ervaringen van anderen die de wagen hebben kunnen testen. Of beter: ervaringen van eigenaars!

Ik zou niet voor de P gaan als je van plan bent om er daarna 18 inch onder te gooien. Tenzij je persee in 3.5 sec ipv 4.8 sec naar de 100 wil.
Er zijn trouwens maar heel weinig 18 inch velgen die passen onder een P vanwege de grote remklauwen dus let daar op.
Heb zelf de LR AWD en dat is gewoon erg snel. Heb ook de P gevoeld en dat is een paar keer leuk maar daarna weinig behoefte om het nog een keer voluit te doen.
De LR AWD rijdt gewoon snaarstrak en tevens heerlijk comfortabel.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Jopie and Jooop
Net terug van een road trip van 2 dagen naar Frankrijk met onze M3P. Super aangenaam rijden met de M3. In het heengaan richting Beaune, veel autostrade, 125/130 km/h gereden en 95% met de Autopilot aan. Werkt zeker zo goed als in mijn S90.

Maar wat me wel tegenviel wat het verbruik. Ik lees hier getallen van tussen de 160 en 200Wh/km, dat haal ik bijlange niet.
Verbruik op de eerste 315km was 214 Wh/km. Geen of bijna geen wind, temperatuur van 13gr.
De volgende 280 km zelfs een verbruik van 230Wh/km! (autostrade max 130 km/h)
De volgende dag terug via kleine baantjes, (80km/h max) , afstand 263 km met een verbruik van 195 Wh/km.
Trip van 952 km gaf een verbruik van 221 Wh.
Na 1.215 km was het verbruik gezakt naar 215 Wh.
Iemand anders ook zo'n verbruik met de Performance?
Waarschijnlijk heb je hier al lang naar gekeken. Maar las dat veel auto’s bij aflevering een veel le lage bandenspanning hadden. Dat kan zo maar een hoog verbruik geven.
Vind het anders wel wat verontrustend omdat ik nèt mijn awd naar een performance heb omgezet...
 
* Een onverwachte tegenvaller: windgeluiden.

Ik irriteer mij ook veel aan windgeluid in mijn Model S. Ik heb ook elke keer het idee dat het enorm lawaai maakt.
Maar als er dan weer iemand bij mij in de auto stapt dan verbazen die zich toch telkens weer over de rust in de auto.

Waarschijnlijk valt het gewoon extra op omdat het verder stil is.
 
Ik heb al mijn haren nog, maar de echt wilde zijn er wel tussenuit gewied. 3000 vlieguren met helikopters en vliegtuigen bij de Rijkspolitie. Veel spectaculaire dingen meegemaakt daar. Ook privé veel adrenaline speeltjes gehad, o.m. zeegaande zeiljachten.
Het mag allemaal wat rustiger nu. En zelfs dat lukt niet altijd. Twee weken geleden nog bijna te pletter gereden door een automobilist die met 35 km/h te hoge snelheid mij geen voorrang geeft bij een wegversmalling.
Lees en huiver: Velomobiel Quest en Wim Schermer: Ford S - max - 4-TFX-59 ramt bijna Quest bij wegversmalling
De Ford rijdt 65 km/h, ik 35 km/h. Snelheidsverschil 100 km/h, onderlinge afstand 6 cm.

Op de motor pak ik zo'n wegversmalling dan ook altijd precies in het midden, zoals je dat met de auto ook zou doen.
Die positionering kies ik dan ook ruim van te voren zodat er geen twijfel is dat het niet past.
Wanneer er enige twijfel is dat je er met zijn tweeën door zou kunnen dan zullen veel auto idioten dat ook doen.
Ze zien voor zichzelf ook weinig risico in want als ze jou raken dan hebben zij alleen maar een kras.
Dat jij in een ziekenhuis zult belanden interesseert ze werkelijk niets.
 
Waarschijnlijk heb je hier al lang naar gekeken. Maar las dat veel auto’s bij aflevering een veel le lage bandenspanning hadden. Dat kan zo maar een hoog verbruik geven.
Vind het anders wel wat verontrustend omdat ik nèt mijn awd naar een performance heb omgezet...
Daar heb ik noodgedwongen dag 1 al naar dienen te kijken. IK had namelijk reeds een nagel in één van mijn banden, deze ging langzaam leeg. Op de bandencentrale hebben ze alle banden op 2.9 gezet. Daar zal het dus niet aan gelegen hebben.