Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie geen enkel verschil in de hoeveelheid logging t.o.v. voorheen (momenteel op firmware 2019.32.12.2)
Bijvoorbeeld elke seconde welke temperatuur de cabine heeft:
Code:
2019-10-20T12:16:37.664925-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '17.000' (was '16.900')
2019-10-20T12:16:38.666053-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '16.900' (was '17.000')
2019-10-20T12:16:39.665315-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '17.000' (was '16.900')
2019-10-20T12:16:40.664995-07:00 cid QtCarVehicle[4573]: [DataValueManager] INFO HVAC_insideTemp now '16.900' (was '17.000')
Hoe zie je dat? En waarom zou je in godsnaam dit soort informatie elke seconde naar syslog schrijven? Dit log je toch echt weg onder DEBUG level...
 
Te zien in bestand : /var/log/syslog als je root / ssh toegang hebt ;)
Zal binnenkort eens een filmpje maken van "tail -f" in stilstand en rijdend (dan is het nog 10x erger) je lacht je rot.
Ik log zelf alles naar tmpfs overigens.
Dit is volgens mij de juiste remedie; namelijk de oorzaak aanpakken.
Als de Tesla programmeurs niet mogen/kunnen ophouden met het excessief loggen van nutteloze systeemgegevens, verplaats die logging dan maar naar een geschikter opslagmedium of simpel naar /dev/null. Dit laatste werd in 2017 voor mijn auto gedaan door een bevriende expert. Helaas werd die aangepaste MCU een paar maanden later onder garantie vervangen vanwege een hardnekkig Bluetooth probleem. Het leverde me wel een gratis 4G modem op, maar sindsdien logt de auto uiteraard weer als vanouds. Misschien toch maar eens een bezoekje brengen aan Z-O Brabant...
 
Last edited:
Wat zou er gebeuren als je niet de certificaten hebt, maar wel de emmc/mcu de geest geeft.

Zou je dan alsnog de emmc zelf vervangen en door een factory reset alsnog de verbinding met Tesla herstellen. Of zou in deze situatie de service center alsnog een aktie moeten doen om het te herstellen.

Concreet de vraag (dit ga ik dan zelf ook aan service vragen);
Of ze de tooling hier in NL hebben om de auto opnieuw aan te melden in het Tesla netwerk.

Hierbij ga ik er vanuit dat we met certificaten bedoelen; de vpn certificaten en auto identificatie certificaten
Ze hebben wel de tooling, maar weigeren het te doen. Elk SeC kan dit uitvoeren, maar ze doen het gewoon niet.
 
Ik denk dat het ongeveer 1,5 geleden is dat mijn 2013 S ook een aantal keer deze kuren had. Bij opstarten heel lang een zwart middenscherm, en aanduiding van snelheid in mph. Maar nooit meer gebeurt sindsdien, heb ik een zelf helende eMMC?;)

Overigens sinds gisteren mijn eerste echte fail: beide hendels aan de bestuurderkant komen niet meer naar buiten, als je ze de deur van binnenuit opent merk je duidelijk dat het mechanisch gaat en niet elektronisch. Stroom onderbroken dus lijkt het, maar staat los van mogelijk eMMC problemen denk ik.

Anyway, ik wil wel voor een preventieve vervanging gaan bij @LuckyLuke , al ligt Eindhoven niet naast de deur. Benaderen via laadkabelwinkel?
 
Ik heb ook het idee dat mijn 2013 classic met 250.000km op de teller de symptomen heeft... vorige week na een lange rit bijna thuis ging het grote scherm op zwart en duurde het erg lang voor hij weer op kwam. Uiteraard al sinds ik hem heb regelmatig reboots bij gebruik spotify, maar dan was het relatief snel. Nu bleef hij bijna een minuut op zwart. Stom heb niet gelet op dash sherm, had cruise aan, wellicht daarom geen mph gezien?

anyway, wil dit ook wel laten uitvoeren om ellende voor te zijn, moet ik de mcu zelf uitbouwen als ik naar LuckyLuke kom? (dichtstbijzijnde voor mij)
 
Ik heb ook het idee dat mijn 2013 classic met 250.000km op de teller de symptomen heeft... vorige week na een lange rit bijna thuis ging het grote scherm op zwart en duurde het erg lang voor hij weer op kwam. Uiteraard al sinds ik hem heb regelmatig reboots bij gebruik spotify, maar dan was het relatief snel. Nu bleef hij bijna een minuut op zwart. Stom heb niet gelet op dash sherm, had cruise aan, wellicht daarom geen mph gezien?

anyway, wil dit ook wel laten uitvoeren om ellende voor te zijn, moet ik de mcu zelf uitbouwen als ik naar LuckyLuke kom? (dichtstbijzijnde voor mij)
Nee, hij kan je er bij helpen. Neem even contact met hem op en hij gaat je perfect helpen hier mee!
 
  • Informative
  • Love
Reactions: horta and dutchneon
Heb hier ook 2013 S, die voorbije maanden kuren vertoonde, maar na vervangen 12V batterij loopt alles terug zoals het moet.
Heb ondertussen 120.000 km, doch geen navigatie. Zou dit het loggen verminderen en de eMMC sparen, of toch maar preventief vervangen. Want is toch verschieten als scherm al rijdend plots een reboot doet...
 
Wat ik mij afvraag: Als hier wordt gesproken over dat het opstarten van de MCU "heel lang" duurt, over hoeveel seconden opstarttijd hebben we het dan?
Mijn aanname is wel dat opstarten vanuit cold sleep wordt bedoeld, niet opstarten vanuit resetten, hetgeen sowieso heel lang duurt.
 
Je kan het ook niet direct zien. Er wordt geen 'mph' eenheid aangeduid.
Het valt pas op als je bvb 100 wil rijden op de snelweg, dat alle andere bestuurders plots "veel trager" rijden dan jouw speedo toont.
Als je dan je app van gps snelheid er naast houdt zie je dat jouw aangeduide snelheid factor 1.6 lager ligt... .

Dat kan dan een hele dure grap worden bij trajectcontroles, of zelfs invordering rijbewijs als je staande wordt gehouden...
 
zeer goed artikel op dit forum. Ik heb ook een model S van 2015 waarbij het probleem zich dus kan voordoen. Het opladen van websites is reeds vreselijk traag ,zelfs letters intikken op google gaat met vertraging , maar nog geen zwart scherm, .. Ik heb echter een verlengde garantie van Allianz ( zie bijlage ).Volgens eerste doorname van de voorwaarden is een vervanging van scherm wel gedekt .Ik kan dus wachten tot het probleem zich voordoet ( via garantie dan op te lossen ) of pro actief optreden ( allicht dan zelf te betalen ) . Ik lees echter hier dat Tesla bij vervanging een verbeterde versie van MCU1 plaatst en @LuckyLuke een MCU2 voorziet . Zijn hier grote verschillen ? 4G upgrade zou ik ook willen doen .
 

Attachments

  • algemene voorwaarden garantieverzekering Tesla - Allianz .pdf
    300.5 KB · Views: 49
zeer goed artikel op dit forum. Ik heb ook een model S van 2015 waarbij het probleem zich dus kan voordoen. Het opladen van websites is reeds vreselijk traag ,zelfs letters intikken op google gaat met vertraging , maar nog geen zwart scherm, .. Ik heb echter een verlengde garantie van Allianz ( zie bijlage ).Volgens eerste doorname van de voorwaarden is een vervanging van scherm wel gedekt .Ik kan dus wachten tot het probleem zich voordoet ( via garantie dan op te lossen ) of pro actief optreden ( allicht dan zelf te betalen ) . Ik lees echter hier dat Tesla bij vervanging een verbeterde versie van MCU1 plaatst en @LuckyLuke een MCU2 voorziet . Zijn hier grote verschillen ? 4G upgrade zou ik ook willen doen .
MCU2 waar heb je dat gelezen ?
 
Er bestaan inderdaad twee versies van de MCU1, met als enige verschil een aangepast stekkertje (LIN) aan de achterkant vd MCU. Vwb techniek en prestaties zijn beide identiek.
Waarschijnlijk bedoelen ze met "verbeterde versie" deze iets recentere variant, maar ook die heeft precies dezelfde processor en emmc geheugen chip.

Een MCU1 naar MCU2 upgrade is vooralsnog geen sprake van, ja het kan in theorie gedaan worden maar dit wordt a) nog niet door Tesla ondersteund (en is dus uitsluitend voor gevorderde "hackers" bereikbaar) en b) De onderdelen hiervoor zijn niet officieel verkrijgbaar (behalve van sloop/gedemonteerde auto's bijv.). Pas wanneer Tesla deze upgrades actief gaat uitvoeren zal hier meer over bekend worden.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Schijnbaar gebeurt er wel wat met 2019.32.12.7. Een of andere 'tool' voor het verminderen van de logging volgens deze post. Geen idee hoe betrouwbaar het is.

Iemand hier al op die versie met de kennis om het te checken? @LuckyLuke @widodh @Maarten
Ik heb al wel het een en ander vernomen dat dit inderdaad gebeurd met de recentere releases.

Goed nieuws! Maar een eMMC die al bijna kapot is gaat alsnog redelijk snel over het randje heen geduwd worden.