Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vrees evenwel dat het niet 400 kost om het te vervangen.

Omwille van garantie-vereisten zullen ze zich niet wagen aan ad-hoc gaan solderen maar kan je dus enkel nieuwe of refurbished modellen laten monteren. De demontage en montage kost ook wat.

De reden dat aftermarket het goedkoper kan is omdat ze daar aan een lager uurtarief demonteren en monteren, en effectief je je eigen MCU terug monteren met een andere gesoldeerde chip, ook weer met een lager uurtarief en niet heen en weer getransporteerd naar een lijn van soldeerders die het toestel ook end to end testen en stresstesten.

En als aandeelhouder vind ik het ook niet prettig als je kosten van 1K6 per stuk gaat slikken ;)
 
Volgens mij zijn vervangende onderdelen in geval van de falende eMMC chip ook door Tesla personeel dat slechts op schroevendraaierniveau werkt te monteren. De falende chip zit immers op een klein dochterboard dat simpel compleet te vervangen is. De rest is software, dus afwisselend op t juiste moment op Enter, Yes of Continue drukken. De defecte dochterboardjes kunnen desgewenst elders aan een lopende band door kundiger personeel van een nieuwe eMMC chip worden voorzien.
 
  • Like
Reactions: Duke-U
Ik denk dat de instructie bij de SeC's beperkt blijft tot uitbouw en inbouw van MCU's, en niet op het vervolgens wisselen van printplaatjes. Alleszins wat mij werd aangeboden was een nieuwe MCU1.0 of een refurbished MCU1.0.

In zo een grotere organisaties is het altijd afwegen tussen het vinden van capabele werkkrachten, kost van training, retentie en verloop werknemers. Als je voor het wisselen van zo een printplaatje kennisniveau 70 nodig hebt, en je met moeite mensen vind die dat niveau halen maar je wel genoeg mensen van niveau 40 vind die wel ervaring hebben met een dashboard demonteren, dan kan het op grote schaal wel schelen om het niveau 70 te near/farshoren en lokaal mensen van niveau 40 in te zetten voor klassiek automotive werk. Da's makkelijker dan niveau 70 mensen te vinden over heel de wereld, die je deels niveau 70 werk laat doen (printplaatjes demonteren) en deels niveau 40 werk (dashboards demonteren).

In het geval van aftermarket zie je ook dat die mensen moeten investeren in adequate opleiding om chips te kunnen solderen, maar eveneens banale dingen zoals dashboards demonteren moeten kunnen. En zover het lijkt is het wisselen van de eMMC chip soms ook al een voltijdse bezigheid voor sommigen.
 
Ik denk dat de complexiteit van het vervangen van het Tegra dochterboard waarop de eMMC chip zit, hier overschat wordt. Het is vergelijkbaar met het vervangen van het 3G module voor de 4G variant. En dat kan elk Service Center gewoon.
 
  • Love
Reactions: widodh
Men kan het nog een design-vergissing noemen. Kan iedereen overkomen.
Echter dat er, nu het probleem bekend is, preventief niets mee gedaan wordt, dat is grove nalatigheid.
Ze laten in feite bewust hun klanten stilvallen aan de kant van de weg.
Ik las ergens dat ze remote kunnen uitlezen hoe erg het met de eMMC gesteld is. En zelfs daar doen ze niets mee.
Hoeft niet gratis, maar mag ook geen 1500€ kosten.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
En toch: SeC biedt enkel refurbished MCU1.0 of nieuwe MCU1.0 aan.
Dat bewijst niks, W.
Het is alleen het teken dat Tesla z'n zaakjes op vreemde manieren denkt/dacht te kunnen regelen.

Jij stelde dat after-market goedkoper is omdat die bereid zijn tegen lagere tarieven te werken en dat Tesla technisch niet anders KAN.
Ik argumenteer dat Tesla het wel degelijk slimmer kan doen, zonder de noodzaak van beter geschoold personeel in het Service Center. Dat ze dat (nog) niet doen is evident, ja. Anders hadden we het er hier niet over.
 
Ik denk dat het echt meer ligt aan dat ze gearmonkeys niet aan printplaatjes willen raken. Bij BMW moest je ook nieuwe modules kopen omdat de service manual van BMW DE dat als de vastgestelde procedure publiceerde op ETK, terwijl je bij de lokale specialist met de soldeerbout gewoon je eigen printplaten kon laten repareren.

Concreet, in Tesla EPC kan je enkel de volledige MCU vinden, niet in aparte onderdelen. Dat wil ook zeggen dat een SeC niet individuele onderdelen van een MCU kan bestellen.

https://epc.tesla.com/#/systemGroups/60329

upload_2020-6-25_21-4-51.png


Pas op, ik ben akkoord dat het handiger zou zijn moesten ze wel het printje zelf kunnen wisselen, maar ik ben absoluut niet verrast dat ze het niet aanbieden.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Bedankt voor de verheldering, W.
In je plaatje zie je inderdaad item #4, het 4G/LTE dochterboard. Ook een printje van niks dat elke sleutelaar in t Service Center gewoon vervangt. Misschien worden de monteurs bij Tesla niet geacht angst voor printplaatjes te bezitten.

Ik acht het niet uitgesloten dat het Tegra PCB board (met NVidia CPU en eMMC chip) een nieuw sub-artikel wordt, omdat die allemaal vervangen zullen moeten worden. Dan wordt het belangrijker om aan efficiency te denken, zeker als dit tegen een voor klanten/autoriteiten acceptabele prijzen gedaan zou moeten worden.
 
Bedankt voor de verheldering, W.
In je plaatje zie je inderdaad item #4, het 4G/LTE dochterboard. Ook een printje van niks dat elke sleutelaar in t Service Center gewoon vervangt. Misschien worden de monteurs bij Tesla niet geacht angst voor printplaatjes te bezitten.

Ik acht het niet uitgesloten dat het Tegra PCB board (met NVidia CPU en eMMC chip) een nieuw sub-artikel wordt, omdat die allemaal vervangen zullen moeten worden. Dan wordt het belangrijker om aan efficiency te denken, zeker als dit tegen een voor klanten/autoriteiten acceptabele prijzen gedaan zou moeten worden.

acceptabele prijs? Denk niet dat tesla dat kent. Je kunt niet een die modem los kopen maar wel voor ruim €600,- laten doen. Dan heb je nog geen nieuwe EMMC chip! EBay is wel wat duurder 180,-
 
Ik denk dat het echt meer ligt aan dat ze gearmonkeys niet aan printplaatjes willen raken. Bij BMW moest je ook nieuwe modules kopen omdat de service manual van BMW DE dat als de vastgestelde procedure publiceerde op ETK, terwijl je bij de lokale specialist met de soldeerbout gewoon je eigen printplaten kon laten repareren.

Concreet, in Tesla EPC kan je enkel de volledige MCU vinden, niet in aparte onderdelen. Dat wil ook zeggen dat een SeC niet individuele onderdelen van een MCU kan bestellen.

https://epc.tesla.com/#/systemGroups/60329

View attachment 556232

Pas op, ik ben akkoord dat het handiger zou zijn moesten ze wel het printje zelf kunnen wisselen, maar ik ben absoluut niet verrast dat ze het niet aanbieden.


Printje wisselen moeten ze wel je mcu opnieuw programmeren.
Ik denk dat de complexiteit van het vervangen van het Tegra dochterboard waarop de eMMC chip zit, hier overschat wordt. Het is vergelijkbaar met het vervangen van het 3G module voor de 4G variant. En dat kan elk Service Center gewoon.

Volgens mij is het gewoon open schroeven 3G modem eruit trekken en de nieuwe er in stoppen. Het enige verschil is: is de simkaart de juiste! En heb je gratis lifetime update en extra’s. Ik heb mijn LTE modem op eBay gekocht en komt komende week binnen. EMMC is twee dagen geleden vervangen heb heb een hele discussie gehad met tesla service center te Den Haag. Een heel lul verhaal dat alleen geschoold tesla personeel dit mogen doen omdat hij het brein van de auto is. Dat is wel leuk en aardig zei ik maar een auto van net geen €100.000,- mag je toch wel meer service verwachten en zeker op het gebied van de EMMC chip. Een onderdeel van nog geen viertientje. Maar gelukkig doet hij het weer van mij! Als er een terugroepactie komt kun je compensatie krijgen als de EMMC al vervangen is. Maar dat zie ik later wel. Zou wel graag mijn accu capaciteit hoger willen zien dan bruikbaar 69Kw.
 
Printje wisselen moeten ze wel je mcu opnieuw programmeren.


Volgens mij is het gewoon open schroeven 3G modem eruit trekken en de nieuwe er in stoppen. Het enige verschil is: is de simkaart de juiste! En heb je gratis lifetime update en extra’s. Ik heb mijn LTE modem op eBay gekocht en komt komende week binnen. EMMC is twee dagen geleden vervangen heb heb een hele discussie gehad met tesla service center te Den Haag. Een heel lul verhaal dat alleen geschoold tesla personeel dit mogen doen omdat hij het brein van de auto is. Dat is wel leuk en aardig zei ik maar een auto van net geen €100.000,- mag je toch wel meer service verwachten en zeker op het gebied van de EMMC chip. Een onderdeel van nog geen viertientje. Maar gelukkig doet hij het weer van mij! Als er een terugroepactie komt kun je compensatie krijgen als de EMMC al vervangen is. Maar dat zie ik later wel. Zou wel graag mijn accu capaciteit hoger willen zien dan bruikbaar 69Kw.
Bij nieuw 77,5 kWh en nu 69 kWh. Lijkt me vrij goed voor jou type Tesla.
 
Vandaag de vervanging door Loek laten doen, was bij mij preventief, maar toch minder preventief dan ik dacht...
Starten, route plannen, skippen in mijn playlist en algehele bediening is ineens allemaal een stuk vloeiender.

Helemaal goed: snel en prima service!
 
Vandaag de vervanging door Loek laten doen, was bij mij preventief, maar toch minder preventief dan ik dacht...
Starten, route plannen, skippen in mijn playlist en algehele bediening is ineens allemaal een stuk vloeiender.

Helemaal goed: snel en prima service!

Vanochtend startte de auto meteen en niet pas na 30 seconden wat het de laatste tijd was.
Ook Spotify ging verder waar die gisteren was gebleven zonder dat ik zelf op play of skip back moest klikken.
Routeplanning flitsend snel.

Zo blij dat ik het heb laten doen!
 
Vanochtend startte de auto meteen en niet pas na 30 seconden wat het de laatste tijd was.
Ook Spotify ging verder waar die gisteren was gebleven zonder dat ik zelf op play of skip back moest klikken.
Routeplanning flitsend snel.

Zo blij dat ik het heb laten doen!

mooi zo!
Bij mij is de emmc ook door Loek vervangen, maar ik merk geen verschil. Ik denk dat de emmc van mij dus nog best ok was na 5 jaar. Het kan verkeren.

Omdat ik ‘always connected‘ op ‘off’ heb staan, moet ik Spotify altijd weer opstarten, soms zelfs kiezen voor het tesla account.
Opstarten gaat binnen een seconde of 5, maar niet direct. Acceptabel, nu ik het idee heb dat de auto minder vampire drain heeft. Hoop ik.

Lte upgrade heb ik gelukkig tegelijk kunnen doen, daar ben ik wel blij mee nu tesla dat onderdeel inmiddels niet meer aan derden levert!
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Ik heb mijn eMMC moeten laten vervangen doordat na een rit van 200km (het was warm weer) bij aankomst bij familie het scherm zwart werd en reboot niks leek uit te maken. Na een kwartier gelukkig weer kunnen rijden. Gelijk een afspraak gemaakt met Dennis van AllSystemsGo en Marcel. Goede service en snel! Top gasten, aanrader
 
  • Like
Reactions: Newtsl and widodh
Wederom 2 weken uitgesteld, nu 8 juli. Nog even en ik ben op vakantie, hopelijk ligt er een MCU2.0 klaar voor AP1 als ik terug ben... zal wel niet.

Grmnl, 29 mei dus besteld, maar nog STEEDS geen MCU1 bij Tesla Groningen. Rij dus nu dus al sinds 18 Mei met een defecte MCU rond.

In de tussentijd heeft iemand een MCU2 met AP1.0 werkend in de USA op software v2020.20.12. Dat wil ik ook! Flauw dat ze het niet aandurven.

The first AP1 car upgraded to MCU2

Ik ga over 2 week met de Tesla naar Zuid Frankrijk, hopelijk houdt hij het vol ;). Ik rij nu met de "paint" scherm open zodat hij geen tiles laad op de navigatie, en gebruik geen spotify of routeplanner. Alles om de EMMC zo min mogelijk te belasten... geen idee of het helpt.

Ik heb dus het geluk dat alles (behalve verbinding naar Tesla) nog werkt, maar kan mij goed voorstellen dat hier en daar wat Tesla's al een maand stilstaan vanwege de leverproblemen (of ik krijg gewoonweg geen voorrang).
 
Last edited: