Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou op een dag vroeg naar Eindhoven rijden (@LuckyLuke ), eMMC (laten) vervangen en daarna weer naar huis. Is in 1 dag te doen.
Vanuit Groningen was het ook prima in 1 dag te doen. Ik had wel zelf het demonteren van het centrale scherm grotendeels al gedaan - je kunt er dan gewoon mee rijden, ook een langere rit is geen probleem.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Bijna de 300.000 km aangetikt hier (bijna!).

De problemen met de eMMC waren mij al eerder bekend, thx @PaulusdB .

Vorige maand evenwel een duidelijke verwittiging gekregen, pas na een 5tal reboots en een lange bange 5 minuten in de Ardennen deed mijn ouwe trouwe Classic het eindelijk.

Omdat er een tripje naar Frankrijk op de agenda stond (overigens prima bevallen, dankzij het speurwerk van @Xfrank naar een prima hotel met Dec en vooral een fantastische keuken - we blijven Bourgondiërs), besloten om meteen voor de herstelling te gaan.

Intussen weeral een tiental dagen geleden, en alles is verder probleemloos verloren.
De vervanging van de eMMC is dan ook helemaal 'geloekt'.
Dankzij de deskundige ingreep van @LuckyLuke .

Nu met groter geheugen, minder schrijfacties en bijgevolg : op naar de 1.000.000 km.
 
Ik heb de nodige vragen gehad en gezien over hoe je nou kan constateren dat de eMMC op zijn einde loopt.
Het lastige is dat er een aantal geheugenbits niet meer gaan werken en het lijkt mij waarschijnlijk dat dat op willekeurige plekken in verschillende eMMC's van auto's zal optreden. Met als gevolg dat de problemen ook divers zijn: welk stukje software is beschadigd en welke gevolgen levert dat op?

Maar: vlak voor het vervangen van mijn eMMC kon ik er echter zo'n beetje de klok op gelijk zetten dat na zo'n 20 minuten van navigatie + tegelijkertijd TuneIn afspelen er een spontane reset volgde van de MCU.
Achteraf lijkt mij dat ook niet onlogisch: ik belastte de eMMC daarmee net zo lang totdat een mislukte schrijfactie een fout in de software genereerde?

Met de nieuwe eMMC kan ik moeiteloos 2 uur navigatie combineren met TuneIn: er treden geen resets meer op.
En ik heb nog steeds dezelfde v9 software.
Ik weet niet of ik het met bovenstaande bij het rechte eind heb, maar misschien kan het helpen om te bezien of de eMMC in een auto het bijna begeeft.
 
20191122_161748.jpg
Ik ga woensdag naar @LuckyLuke , ben het spul alvast aan het demonteren. Meteen mijn lawaaiige ventilator achter op mijn tellerunit vervangen..
 
Bij mij lijkt de EMMC er ook mee opgehouden. Na een reset van de Centre console doet die helemaal niks meer. Resetten heeft geen zin (al tientallen keren geprobeerd, over een periode van 2 dagen)

Verwarming blijf intussen altijd aan, dus elke dag verlies ik 60km range ongeveer. Laden gaat wel, ook al laat de auto dat nergens zien, er komen KM's bij. Helaas staat de auto in Oostenrijk, dus nu kijken of ze het hier een een SC kunnen repareren.
 
Bij mij lijkt de EMMC er ook mee opgehouden. Na een reset van de Centre console doet die helemaal niks meer. Resetten heeft geen zin (al tientallen keren geprobeerd, over een periode van 2 dagen)

Verwarming blijf intussen altijd aan, dus elke dag verlies ik 60km range ongeveer. Laden gaat wel, ook al laat de auto dat nergens zien, er komen KM's bij. Helaas staat de auto in Oostenrijk, dus nu kijken of ze het hier een een SC kunnen repareren.
Dat lijkt er wel op ja...

Kan je de verwarming niet uit zetten via de scrollwheels op het stuur?
 
Leuk dat je het zelf doet, daar ben ik ook van.
Laat je ook de upgrade doen naar LTE? Zo ja, laat je even weten hoe dat bevalt?
Geen LTE upgrade, zie niet waarvoor ik het zou moeten gebruiken, spotify werkt altijd prima, internet werkt zowiezo nauwelijks op de MCU1 en mijn S heeft geen navigatie..

Vanmorgen naar @LuckyLuke geweest, en terwijl ik nog even een ander adres moest bezoeken heeft hij mijn eMMC vervangen.
Ik had nog een wat spannende terugreis met een defecte dynamo van de auto die ik bij me had. Zonder verlichting, ruitenwisser, aanjager doorgereden met een brandend acculampje, wel stroom nodig voor brandstofpomp, ECU en injectorspoelen, dus hopen dat ik het zou halen op alleen de stroom uit de accu. En dat is gelukt. Meteen MCU weer in elkaar gebouwd, ik had de losse printplaat meegenomen, en het hele spul weer ingebouwd, omdat ik geen druppellader had aangesloten moest ik wel eerst via de nosecone stroom aansluiten om er in te kunnen :)
Maar alles werkt weer goed (al had ik ook nog geen storingen)! En alles zat er in 40 minuutjes weer netjes dichtgebouwd.
 
Geen LTE upgrade, zie niet waarvoor ik het zou moeten gebruiken, spotify werkt altijd prima, internet werkt zowiezo nauwelijks op de MCU1 en mijn S heeft geen navigatie..

Vanmorgen naar @LuckyLuke geweest, en terwijl ik nog even een ander adres moest bezoeken heeft hij mijn eMMC vervangen.
Ik had nog een wat spannende terugreis met een defecte dynamo van de auto die ik bij me had. Zonder verlichting, ruitenwisser, aanjager doorgereden met een brandend acculampje, wel stroom nodig voor brandstofpomp, ECU en injectorspoelen, dus hopen dat ik het zou halen op alleen de stroom uit de accu. En dat is gelukt. Meteen MCU weer in elkaar gebouwd, ik had de losse printplaat meegenomen, en het hele spul weer ingebouwd, omdat ik geen druppellader had aangesloten moest ik wel eerst via de nosecone stroom aansluiten om er in te kunnen :)
Maar alles werkt weer goed (al had ik ook nog geen storingen)! En alles zat er in 40 minuutjes weer netjes dichtgebouwd.

Gaat KPN niet stoppen met 3G in 2022, dan maar gelijk naar 4G ombouwen als alles toch open ligt toch?
 
  • Like
Reactions: slk-A4 and one-ten
Quote van Loek:
"Let er op dat de 4G upgrade alleen mogelijk is wanneer je een externe SIM houder hebt (ivm het mogelijk achteraf wisselen vd SIM kaart)".
Mijn 2013 Model S heeft dat niet naar het schijnt.

Inderdaad, bij onze generatieS zit de module gemonteerd op het mainboard.
Ik kan de update overigens nog steeds aanbevelen, zowel LTE (bij Tesla voor onze generatie S) als eMMC (bij Loek).
 
  • Like
Reactions: one-ten
KPN misschien, maar ik weet niet welke providers allemaal nog meer. Maar de MCU is er in een half uur tot drie kwartier uit, dus als het echt nodig blijkt tegen die tijd haal ik hem er wel weer even uit..

KPN stopt in 2022 met 3G
Vodafone stopt op 1 januari 2020 met 3G
T-Mobile stopt alleen met 2G in 2020, vermoedelijk in 2022 met 3G
 
KPN misschien, maar ik weet niet welke providers allemaal nog meer. Maar de MCU is er in een half uur tot drie kwartier uit, dus als het echt nodig blijkt tegen die tijd haal ik hem er wel weer even uit..

KPN stopt in 2022 met 3G
Vodafone stopt op 1 januari 2020 met 3G
T-Mobile stopt alleen met 2G in 2020, vermoedelijk in 2022 met 3G

En de vraag is dan : welke sim kaart zit in jouw wagen ?
Er zijn er verschillende in omloop - waaronder Vodafone.
Roaming bij andere providers is naar mijn ervaring niet mogelijk - anders dan een gsm bvb.

Regelmatig in een of andere uithoek gehad dat de GSM wel ontvangst had, maar de S niet.
Als ik dan nakeek welke providers er te zien waren op de GSM, stond die van de S er niet bij.
 
Quote van Loek:
"Let er op dat de 4G upgrade alleen mogelijk is wanneer je een externe SIM houder hebt (ivm het mogelijk achteraf wisselen vd SIM kaart)".
Mijn 2013 Model S heeft dat niet naar het schijnt.
Niet helemaal waar. Mijn S uit 2013 heeft de LTE upgrade en niet de externe SIM houder :)

Wel al een tijdje mijn 64GB eMMC en de auto is echt een heel stuk betrouwbaarder/stabieler geworden. Nog wel een akkefietje met mijn VPN certificaten (app kapot), maar dat is een ander verhaal.