Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Bij een euvel dat dermate frequent voorkomt mag je m.i. verwachten dat Tesla dat op voorraad heeft. Bovendien hebben we hier te maken met een non-conformiteit. Men heeft een te krappe geheugenchip gekozen waarvan men al vrij snel wist dat die binnen 3 a 5 jaar bij het merendeel van de auto's problemen zal geven. Dan moet je dat als bedrijf coulant oplossen. In mijn situatie had ik al gedonder, enkele maanden voordat de auto uit garantie was, ik had eens in de paar maanden een zwart scherm of wat andere vreemde gedragingen. Maar nee, zou een ander euvel zijn, een firmware update zou t fixen. Vervolgens een aantal maanden verder, ca 3k km boven de garantie, jawel hoor, einde verhaal, en helaas kon Loek niets meer doen. Tesla wel, maar wel tegen betaling van de volle mep. Als t aan mijn vrouw lag, had ik de Tesla toen niet meer mee retour genomen.

precies, dat is ook mijn gevoel
 
Grmnl, 29 mei dus besteld, maar nog STEEDS geen MCU1 bij Tesla Groningen. Rij dus nu dus al sinds 18 Mei met een defecte MCU rond.

In de tussentijd heeft iemand een MCU2 met AP1.0 werkend in de USA op software v2020.20.12. Dat wil ik ook! Flauw dat ze het niet aandurven.

The first AP1 car upgraded to MCU2

Ik ga over 2 week met de Tesla naar Zuid Frankrijk, hopelijk houdt hij het vol ;). Ik rij nu met de "paint" scherm open zodat hij geen tiles laad op de navigatie, en gebruik geen spotify of routeplanner. Alles om de EMMC zo min mogelijk te belasten... geen idee of het helpt.

Ik heb dus het geluk dat alles (behalve verbinding naar Tesla) nog werkt, maar kan mij goed voorstellen dat hier en daar wat Tesla's al een maand stilstaan vanwege de leverproblemen (of ik krijg gewoonweg geen voorrang).

Ik kan melden dat SEC Groningen mij gemeld heeft dat alleen voertuigen die niet kunnen rijden nog een MCU1 krijgen, gezien het tekort. Ik mag het dus al 3 maanden doen met een zeer brakke MCU en een auto die geen verbinding meer kan maken met Tesla (dus geen App functie of updates). Verder werkt alles nog redelijk.

Overigens geen issues gehad en gewoon naar Zuid Frankrijk heen en weer geweest. Was leuk :).

Valt mij wel op de de US duidelijk voorrang krijgt bij nieuwe/vervangende onderdelen, gezien ze daar dus al alleen het Tegra bord voor zo'n 450dollar uitwisselen.

Ik wil gewoon de MCU2, maar dat zal nog wel een half jaar (of langer) duren... Jammer! Kwestie van prio's bij Tesla denk ik dan maar.
 
Thanks! Ik ga ze morgen maar even bellen.
Inmiddels is het centrale scherm weer terug, ondanks dat de melding "“Center Display unavailable" er wel nog staat.
@wooter, @BobbyKings

Vandaag ben ik netjes teruggebeld door Tesla.
Uit de diagnose blijkt dat inderdaad de eMMC het probleem is en ze gaan het Tegra board vervangen (nog net garantie).
Het wachten is nog wel op de onderdelen, het Tegra board kunnen ze schijnbaar nog niet bestellen.
 
Ik kan melden dat SEC Groningen mij gemeld heeft dat alleen voertuigen die niet kunnen rijden nog een MCU1 krijgen, gezien het tekort. Ik mag het dus al 3 maanden doen met een zeer brakke MCU en een auto die geen verbinding meer kan maken met Tesla (dus geen App functie of updates). Verder werkt alles nog redelijk.

Overigens geen issues gehad en gewoon naar Zuid Frankrijk heen en weer geweest. Was leuk :).

Valt mij wel op de de US duidelijk voorrang krijgt bij nieuwe/vervangende onderdelen, gezien ze daar dus al alleen het Tegra bord voor zo'n 450dollar uitwisselen.

Ik wil gewoon de MCU2, maar dat zal nog wel een half jaar (of langer) duren... Jammer! Kwestie van prio's bij Tesla denk ik dan maar.

lekker vooruitzicht, ik wacht al ( of moet ik zeggen "slechts" ) bijna 3 weken op een nieuwe MCU
 
lekker vooruitzicht, ik wacht al ( of moet ik zeggen "slechts" ) bijna 3 weken op een nieuwe MCU
In de internationale draadjes kan je een topic terugvinden waar je kan lezen dat men in de VS nu de vervanging van het Tegra board doet, in plaats van een hele MCU vervanging. Lewis88 spreekt er in zijn post ook van. Het kan dus zijn dat jouw auto net defect is geraakt tussen de overgang van hele MCU's heen en weer sturen naar Tegra bordjes vervangen.
 
32C0B998-29B3-427E-A776-C91912964DFF.jpeg
AFE38FA7-43DA-4A53-B6D4-1839B6B18A3E.jpeg
A38F4888-F2CC-407F-B12E-E008902D5083.jpeg
CC865150-6592-4C18-81DF-F0C54A2C2F3A.jpeg
Sinds 6 maand een nieuwe chip uit Terneuzen- dank Dennis. Gisteren bij starten zwart scherm, reset deed niks, rijden OK, geen geluidssignaal bij pinkers (= schoon vlaams voor richtingaanwijzers). Na een volgende start geen symptomen meer, vandaag ook alles normaal. Moet ik vrezen voor een chip uit de minder goede batch? Of kan de warmte hierin een rol gespeeld hebben?
MY2014, slechts 40000km.
Vandaag zag het zo uit.
Chip 6 maand vervangen. Faulty batch te vrezen?
Edit : tekst onleesbaar. “Middendisplay niet beschikbaar”
 
Uit de diagnose blijkt dat inderdaad de eMMC het probleem is en ze gaan het Tegra board vervangen (nog net garantie).
Het wachten is nog wel op de onderdelen, het Tegra board kunnen ze schijnbaar nog niet bestellen.

Sinds een paar dagen nu een permanent dood centraal scherm: rebooten lukt niet meer, bestuurdersscherm geeft de mededeling "Autopilot safety/convenience featurs unavailable". De auto rijdt nog wel, hoewel wat meer geduld vereist is bij het wegrijden (opstarten systemen).
Volgende week een afspraak bij het SeC.

Tip:
Het lijkt erop dat na het (per rit) eenmalig gebruik van de alarmlichten, de richtingaanwijzers (buiten) weer werken.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Zaterdag ineens een "blackscreen of death" in mijn model S 2016 met 130k erop. Na wat reanimatie pogingen waarbij ik zo’n beetje alles wat bekend is om op te starten heb geprobeerd gekeken wat het nog wel deed. Krampachtig deed de Tesla nog pogingen om op te starten maar verder dan de T kwam hij niet meer.
De primaire zaken op het dashboard deden het nog wel, behalve de knipperlichten. Kon ook nog de auto via de app benaderen dus gelijk de airco etc geregeld. Ook het opladen bij de supercharger werkte gelukkig nog. Aangezien ik met 130k door mijn garantie heen ben heb ik het SeC overgeslagen en gelijk bij @LuckyLuke een afspraak gemaakt. Kon snel terecht en na 2 uurtjes was alles weer up en running. Chip bleek nagenoeg “versleten”.
Alles werkt nu weer en is een stuk sneller ! Nogmaals bedankt voor de snelle service @LuckyLuke en zoals hier eerder beschreven: vriendelijk, veilig en vertrouwd.

Jammer dat de SeC, waar ik twee maanden geleden was voor een reparatie, de status van de chip niet wilde vertellen op mijn mijn verzoek. Doen we niet was het officiële antwoord.
Ben blij dat dit niet gebeurd was tijdens mijn vakantie in Italië, sta je toch even te kijken.
 
Ik heb op eigen inzicht een checklist gemaakt, waarmee je preventief de gevolgen van een Black-Screen-eMMC-failure mogelijk kunt beperken. Bijvoorbeeld voorkomen dat je afgesleept moet worden. Feedback welkom.

- Pin to Drive uitzetten.
Op een black screen kun je geen pincode meer invoeren, wawrdoor de auto niet meer te rijden is

- Scheduled Charging uitzetten
De auto is dan nog op ieder moment te laden

- Always connected aanzetten
Zodat je via de app mogelijk nog wat kunt

- Tijdens blackscreen: alarmlichten 1x gebruiken, zodat richtingaanwijzers het daarna weer doen.

Mogelijk hebben niet al deze maatregelen nut in iedere situatie. Kan afhankelijk zijn van hoeverre de eMMC chip onbruikbaar is geworden.
 
In de Model X:

  1. Flap aan de bovenkant van de frunk verwijderen (ligt er gewoon op, kan eenvoudig verwijderd en terug geplaatst worden, heerlijk werken zo!)
  2. Afdekkapje van zekeringdoos onder de frunk verwijderen
  3. deze bout losdraaien (niet laten vallen!) en de lus eruit halen. Dat maakt de +12V pool los van de rest van de auto.

(op eigen risico, best niet binnen garantie doen, etc etc)

1984180B-8CB5-419C-BBE0-FE59CFBB3CB4.jpeg

4F8CE58A-6EA2-414B-AA18-3F7162364315.jpeg

93363A63-6928-4DC4-811D-B8DD0D34F691.jpeg
 
Last edited:
Voor degene die sowieso “out of warranty” zijn is mijn tip om de chip gewoon te laten vervangen, wat zeker is is dat hij eraan gaat komen! Hoef je niet nu allerlei trucs uit te halen voor het geval het gebeurd. Je heb nu nog de regie zodat je niet stil komt te staan op een moment dat het je niet uitkomt
 
  • Love
Reactions: wooter
Voor degene die sowieso “out of warranty” zijn is mijn tip om de chip gewoon te laten vervangen, wat zeker is is dat hij eraan gaat komen! Hoef je niet nu allerlei trucs uit te halen voor het geval het gebeurd. Je heb nu nog de regie zodat je niet stil komt te staan op een moment dat het je niet uitkomt
Juist. Ik blijf die boodschap herhalen.

Doe het nou gewoon! Mijn S85 uit 2013 heeft nu al een jaar een 64GB Swissbit eMMC chip en die werkt gewoon vlekkeloos.

Niet afwachten, twijfelen of wat dan ook. Maak een afspraak en doe het gewoon. Scheelt een hoop ellende.
 
  • Like
Reactions: Edi99 and EdwardV
Wat denken jullie: ocasion S D90 uit dec16 gekocht direct bij Tesla opgehaald eind juli20. Bijna 90k km op teller. Begint na een par weken kuren te vertonen: super langzaam opstarten auto na sleep (>30sec soms), Bluetooth functies die niet werken (wel verbinding geen contacts and recent calls van telefoon), onwerkbare voice command (geen verbinding, pikt geen commando op), raam gaat zomaar open uit het niks, langzame rendering Sat nav: klinkt als mcu probleem? Tesla beweert niets aan de hand (zegt dat hoeveelheid schrijdscties op chip binnen spec liggen) en suggereert herstart en updates van software. Wat dus niet werkt. Maar als ik dit topic lees lijkt het me mcu/emmc issues? Ik heb nog 22 maanden garantie (kreeg ik bij de aankoop). Moet ik een mcu vervanging eisen? Of wachten totdat hij echt kapot gaat en hopen dat tegen die tijd Tesla de betere emmc gebruikt? Ik knap af omdat ik de auto dus pas 6 weken heb en nu al gelazer heb.