Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Neem tijdig actie met je eMMC (en hoe dat te doen).

This site may earn commission on affiliate links.
Wat denken jullie: ocasion S D90 uit dec16 gekocht direct bij Tesla opgehaald eind juli20. Bijna 90k km op teller. Begint na een par weken kuren te vertonen: super langzaam opstarten auto na sleep (>30sec soms), Bluetooth functies die niet werken (wel verbinding geen contacts and recent calls van telefoon), onwerkbare voice command (geen verbinding, pikt geen commando op), raam gaat zomaar open uit het niks, langzame rendering Sat nav: klinkt als mcu probleem? Tesla beweert niets aan de hand (zegt dat hoeveelheid schrijdscties op chip binnen spec liggen) en suggereert herstart en updates van software. Wat dus niet werkt. Maar als ik dit topic lees lijkt het me mcu/emmc issues? Ik heb nog 22 maanden garantie (kreeg ik bij de aankoop). Moet ik een mcu vervanging eisen? Of wachten totdat hij echt kapot gaat en hopen dat tegen die tijd Tesla de betere emmc gebruikt? Ik knap af omdat ik de auto dus pas 6 weken heb en nu al gelazer heb.
Die eMMC gaat er vroeg of laat aan. Dat is een gegeven.

Tesla vervangt alleen niet voordat de MCU echt kapot is.

Snap je frustratie overigens volledig!
 
Ik zou die chip laten vervangen, geeft je een hoop rust.

Weet je waar ik dit zou kunnen doen in de buurt van den haa? To be clear: dit kan tesla dus niet maar een third party wel? Voelt niet goed om dit zelf te moeten betalen voor een auto die ik pas 6 maanden heb met 2 jaar warranty, maar ik begrijp je punt...anders rijd ik nog jaren rond met de irritatie. Denken jullie dat de chip vervanging de meeste problemen als langzaam wKe up en rendering maps zou moeten oplossen?
 
Weet je waar ik dit zou kunnen doen in de buurt van den haa? To be clear: dit kan tesla dus niet maar een third party wel? Voelt niet goed om dit zelf te moeten betalen voor een auto die ik pas 6 maanden heb met 2 jaar warranty, maar ik begrijp je punt...anders rijd ik nog jaren rond met de irritatie. Denken jullie dat de chip vervanging de meeste problemen als langzaam wKe up en rendering maps zou moeten oplossen?
Zie eerste post in dit draadje, maar je kunt nu ook bij Tesland in Almere terecht.
 
Frustrerende is natuurlijk wel dat als je een 3rd party dit laat oplossen, je in principe je garantie op de MCU kan verliezen.

Tesla kan dit natuurlijk ook oplossen, maar bij hun is het duurder en zolang het geen echt probleem is verkiezen ze het niet te doen want zolang het geen echt probleem is, is het ook geen garantieprobleem.
 
Ik vermoed dat mijn batterij daar voor iets tussen zit. In 2019 ging mijn auto wel slapen; ik dacht dat de verandering aan een software-update lag. Het kan dus ook zijn dat de auto niet gaat slapen omdat het BMS van de auto op de 12V batterij merkt dat de batterij constant moet bijgeladen worden, omdat de batterij te weinig capaciteit meer heeft om zelfstandig de dashcams te voeden?

Nu, sowieso heeft dat niks te maken met de eMMC, het is hier een toevallige samenloop van omstandigheden :).
Nu heb ik een nieuwe batterij, en de auto blijft nog altijd wakker.

Ik heb er een schakelaar tussen de dashcams en de 12V gezet. Als de auto nu wel gaat slapen, dan steek ik er een onderbreker in om de dashcams niet op de 12V batterij te voeden tijdens het parkeren, want dat blijkt dus telkens de auto wakker te houden.
 
Sinds een paar dagen nu een permanent dood centraal scherm: rebooten lukt niet meer, bestuurdersscherm geeft de mededeling "Autopilot safety/convenience featurs unavailable". De auto rijdt nog wel, hoewel wat meer geduld vereist is bij het wegrijden (opstarten systemen).
Volgende week een afspraak bij het SeC.
De afspraak is een week opgeschoven: "onderdeel nog niet binnen".
Hopelijk wordt dat geen zich wekelijks herhalend ritueel. De aanstaande APK wordt dan wellicht ook nog een 'dingetje'.

Tip:
Het lijkt erop dat na het (per rit) eenmalig gebruik van de alarmlichten, de richtingaanwijzers (buiten) weer werken.
Toch niet... richtingaanwijzers (en ook grootlicht) werken weer na na zo'n 6 minuten rijden.
 
Voelt niet goed om dit zelf te moeten betalen voor een auto die ik pas 6 maanden heb met 2 jaar warranty

Frustrerende is natuurlijk wel dat als je een 3rd party dit laat oplossen, je in principe je garantie op de MCU kan verliezen.

Daarom zou ik het dus niet doen. Wat riskeer je? De kans dat je strandt aan de kant van de weg is klein. De meesten kunnen nog rijden en laden als de chip helemaal crasht.
Als je iets wil doen, kan je bij 1 van de vermelde 3th parties laten uitlezen hoe goed hij nog is. Jouw symptomen lijken nog niet zo dramatisch. 30 seconden opstarten na deep sleep is niet uitzonderlijk en de andere symptomen zouden wel eens aan een slechte 4G verbinding kunnen liggen.
Wat hier al eens vermeld is (maar wat ik zelf niet zo goed geloof), is dat het helpt om de historiek van je navigatie te wissen.
Zelfs de triptellers resetten is al eens vermeld.
Mijn S90D is van juni 2016 en heeft 160K km. Geen spontane reboot. Opstarten lijkt soms traag, vooral als ik op een niet standaard tijd vertrek. Met rendering heb ik eigenlijk geen problemen. Internet werkt al een paar jaar niet meer. Althans ik gebruik het niet meer. Uitzonderlijk wel eens een bluetooth probleempje, maar de telefoon er uit gooien en weer opnieuw connecteren helpt dan. Heb ik met al mijn wagens al gehad, ook met Tesla in het eerste jaar, toen het zeker niet aan de eMMC kon liggen.
Morgen komen ze de CCS upgrade doen, ik probeer de ranger de chip te laten uitlezen. Wellicht weinig kans dat hij het doet, maar vragen staat vrij.
 
Daarom zou ik het dus niet doen. Wat riskeer je? De kans dat je strandt aan de kant van de weg is klein. De meesten kunnen nog rijden en laden als de chip helemaal crasht.
Inderdaad, met nog 22 maanden garantie zou ik het ook afwachten. Als de SeC's eenmaal de vervangende Tegra boards voldoende kunnen bestellen, worden ze misschien ook wat soepeler in het vervangen ervan.

Buiten de garantie is natuurlijk een heel ander verhaal.
 
Inderdaad, met nog 22 maanden garantie zou ik het ook afwachten. Als de SeC's eenmaal de vervangende Tegra boards voldoende kunnen bestellen, worden ze misschien ook wat soepeler in het vervangen ervan.

Buiten de garantie is natuurlijk een heel ander verhaal.

Dank allemaal voor de tips. Ik denk dat ik nog even wacht inderdaad. Wel vrij teleurstellend dat ik een 3.5 jaar oude auto koop die nieuw 100k kost en en dan genoegen moet nemen met functionaliteit als deze. Maar goed...de rij ervaring vergoedt veel :)
 
Nu heb ik een nieuwe batterij, en de auto blijft nog altijd wakker.

Ik heb er een schakelaar tussen de dashcams en de 12V gezet. Als de auto nu wel gaat slapen, dan steek ik er een onderbreker in om de dashcams niet op de 12V batterij te voeden tijdens het parkeren, want dat blijkt dus telkens de auto wakker te houden.
En inderdaad, met schakelaar ertussen om stroom naar de dashcams te onderbreken heeft mijn auto deze nacht 3 uren geslapen, ook al hing ie aan de wall charger.
 
Morgen komen ze de CCS upgrade doen, ik probeer de ranger de chip te laten uitlezen.
Ondertussen gebeurd.
EMMC zit op 60-70% (? waarom een range en geen absolute waarde?). Dit na 4 jaar en 160000km, waarvan minstens 3 jaar vóór de update van vorig jaar die het loggen beperkte.
Iemand een idee wat het resultaat is van die update? 50% minder wegschrijven - 75% minder?

Ik vermoed dat de 'slijtage' wel exponentieel gaat. Hoe minder ruimte beschikbaar, hoe meer de nog beschikbare ruimte opnieuw overschreven wordt. Of is dat een verkeerde redenering?

Upgrade naar UMC2 zou vrijgegeven zijn voor Europa, maar ze zijn nog niet geleverd. Ik weet nog niet wat ik ga doen. Is veel geld voor enkel internet weer werkende te krijgen. Terwijl ik dat al op mijn telefoon heb. Youtube en andere entertainment gebruik ik niet. FM ga ik in pricipe ook wel niet missen. Gebruik voornamelijk DAB en in het buitenland Spotify en internet radio. Gewoon third party eMMC laten vervangen is toch zo'n 2000€ goedkoper.
Misschien bestel ik tegen dan wel een MY.
 
  • Informative
Reactions: Lewis88
Upgrade naar UMC2 zou vrijgegeven zijn voor Europa, maar ze zijn nog niet geleverd.

Inderdaad 'zou zijn'. Ik heb nog nergens gelezen dat we kunnen upgraden :(

Het zou inderdaad fijn zijn als mensen keuze kregen: alleen chip vervangen of naar MCU2 gaan. Ik kies het laatste maar kan mensen prima begrijpen die voor de eerste optie gaan...
 
Wat denken jullie: ocasion S D90 uit dec16 gekocht direct bij Tesla opgehaald eind juli20. Bijna 90k km op teller. Begint na een par weken kuren te vertonen: super langzaam opstarten auto na sleep (>30sec soms), Bluetooth functies die niet werken (wel verbinding geen contacts and recent calls van telefoon), onwerkbare voice command (geen verbinding, pikt geen commando op), raam gaat zomaar open uit het niks, langzame rendering Sat nav: klinkt als mcu probleem? Tesla beweert niets aan de hand (zegt dat hoeveelheid schrijdscties op chip binnen spec liggen) en suggereert herstart en updates van software. Wat dus niet werkt. Maar als ik dit topic lees lijkt het me mcu/emmc issues? Ik heb nog 22 maanden garantie (kreeg ik bij de aankoop). Moet ik een mcu vervanging eisen? Of wachten totdat hij echt kapot gaat en hopen dat tegen die tijd Tesla de betere emmc gebruikt? Ik knap af omdat ik de auto dus pas 6 weken heb en nu al gelazer heb.

Heb je de auto zonder garantie gekocht dan? Tesla geeft meestal 2 jaar of tot een bepaald aantal km's garantie dacht ik....
Mijn S90D kreeg gewoon 4 jaar of 80.000km garantie toen ik deze bij Tesla 2e hands kocht....
 
Last edited:
Ik had in februari, net voor de lockdown, bij Loek Keulers de chip laten vervangen. En toch kreeg ik laatst verschijnselen van de stervende eMMC.
Loek heeft gisteren die 16GB chip vervangen door een 64GB exemplaar, hetzelfde als Tesla in de refurbished MCU's inbouwt. Ik had dus kennelijk toch een exemplaar uit die slechte serie.
Loek kan die vervanging nu bijna binnen één uur doen, ik sta er versteld van. Eerst duurde het twee en een half uur. Hij zei dat hij het uitlezen van de chip enorm heeft versneld. Superservice!
 
Heren, Het draadje is inmiddels 31 pagina's lang...dus het antwoord op mijn vraag staat vast wel ergens op 1 van deze 31 pagina's.....Ik durf hem toch even opnieuw te stellen. Gaat dit emmc verhaal alleen op voor MCU1? Dus met MCU2 ben je veilig? Mijn auto is van november 2017 en het opstarten gaat voor mijn gevoel ook steeds trager...
 
Heren, Het draadje is inmiddels 31 pagina's lang...dus het antwoord op mijn vraag staat vast wel ergens op 1 van deze 31 pagina's.....Ik durf hem toch even opnieuw te stellen. Gaat dit emmc verhaal alleen op voor MCU1? Dus met MCU2 ben je veilig? Mijn auto is van november 2017 en het opstarten gaat voor mijn gevoel ook steeds trager...
MCU2 heeft niet dit probleem. Auto's gebouwd vanaf maart 2018 zijn MCU2 dus dat zou betekenen dat jij een MCU1 hebt. Een makkelijke indicator is of je Youtube als een app hebt.

Ga eens naar MCU Tester – TeslaTap in je Tesla browser.